HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 öppen/sluten lur?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2005/04/04 :  17:58:12  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Jag hade täkte att köpa ett lursystem så fort jag blir av med lite annan hifi.
De ända hi-end lurar jag lyssnat på är Sennheiser HD-650 och Grado SR80, båda kopplade till en Linn Classic. HD650 skulle jag inte kunna tänka mig efterom den trycker runt öronen så mycket (vet inte om man kan ställa om den så det blir skönare, killen på affären visste inte häller), sen lät den tråkigt. Kanske behöver den en lurstarkare för att låta bra.

Därimot så gilla jag ljudet i SR80 betydligt mer och den var även rel. skön oxå. Jag tyckte visseligen att den var lite vass i övre registret, den var dock ny från kartong, måste väll spelas in.

Jag äger nu en Koss ur40 som jag kör till min md. Det är nog den skönaste lur jag någonsin har testat. Men jag vill har lite med hi-end.
Skulle det hända grejer om jag koppla in UR40n i en lurstarkare?

Men då till själv frågan, hur är skillnaden i ljudet på en öppen relativt en sluten lur?


Jag la ut fråga på http://personalhifi.2.forumer.com/ först men det är inte så stort drag där.

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/04/04 :  19:18:54  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Jag kör också Koss UR40 (mest som streetlur) just nu och tittar på dyrare lurar för hemmalyssnande.
Alla lurar med kvalitet låter bättre med hörlursförstärkare. För lättdrivna lurar (som Grado SR80 tex) så är skillnaden mindre än för tungdrivna lurar.

Sennheiser HD-650 är en bra lur som inte sticker ut för mycket på något sätt. Vet inte om jag skulle kalla ljudet för tråkigt, men styrkan är främst att den saknar svagheter. Så även om den inte är perfekt i någon del av spektrumet så är det en väldigt bra lur.

Grado vet jag mindre om, men de anses normalt som livligare och uppskattas speciellt för de som tycker om rock och annan musik med mycket drag i basen. Är betydligt sämre högre upp i registren.
Ett klart alternativ till Grado är Alessandro (http://www.alessandro-products.com/headphones.html)
som är i princip Grado fast lite skillnad och anses av många vara mer prisvärda.
Grado SR80 är ganska mycket billigare än HD-650, så om du gillar dem bättre så...

Andra märken av hög klass är:
AKG, men de har lite återhållsam bas, och om du tycker bra om Grado så är det nog inte märket för dig.
BeyerDynamics gör en del bra lurar. Modellen DT880 är den som är intressant.

Om du bor i Stockholm så har Ljudmakaren enligt deras hemsida de intressanta lurarna från Grado, Sennheiser och BeyerDynamics, så det bästa är nog om du kan ta dig dit och lyssna på alla på ett ställe.
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2005/04/04 :  23:16:09  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Tyvärr så bor jag 100mil norr om s-holm, dvs luleå och här har vi bara en hifiaffär, takt och ton, och dom har inte så många lurar hemma. Inte häller har dom nån lurstarkare så när jag var dår kunde jag inte änns testa en av AKG k240(eller k271 var det) eftersom alla starkare dom hade klippte efter ca 10sek.

BeyerDynamics tror jag inte häller dom har, måste fråga dem. Modellen DT880 ser rikigt skön ut.

Jag har kollat lite på Alessandro och den kan nog vara mer i min smak än grado. Jag läste nån stan att dom var lite mer avrundade i topregistret, och inte lät lika vasst.


jag skulle även vilja ha svar på min fråga ang öppen/sluten lurs ljudegenskaper.

MVH
Niklas

Edited by - niklasmagnus on 2005/04/05 00:24:02
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/04/05 :  23:04:34  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Öppen/sluten lur har men hur den är konstruerad och påverkar inte nödvändigtvis ljudkvaliteten eller hur ljudet är färgat.
Lite som att jämföra slutna högtalare med basreflex. Dvs inget fel på någondera.
Det är dock lättare att konstruera en bra hörlur som är av öppen konstruktion, så alla märkens toppmodeller är öppna eller möjligen semi-closed.

Även mellan öppna och semi-closed så skiljer det mycket på hur mycket ljud de släpper in och hur mycket de släpper ut.

Generellt så rekommenderar jag bara slutna lurar om man inte vill störa folk som sitter brevid. Dvs kan vara intressant på arbetsplats eller möjligen om man åker buss/tåg.

Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2005/04/06 :  10:58:02  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
tack för svaret.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000