HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Frågor angående 2.5vägs-filter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

madjong
Member

80 Posts

Posted - 2005/04/04 :  16:17:58  Show Profile Send madjong a Private Message
Har några frågor angående ett 2.5vägs-filter av 2:a ordningen.

Har en bild på ett ihopknåpat filter så som jag tycker att det borde vara (2:a bilden), finns även bilder på elementen:
http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=madjong

Enligt 2.5vägs-principen ska bas/"mellan och bas" parallellkopplas.
Det ska alltså vara två lågpassfilter och ett högpassfilter?

Enligt mitt kopplingschema kommer impedansen att vara 4ohm upp till 300Hz och 8ohm från 300Hz till 2500Hz. Vilken impedans tittar jag då på när jag ska beräkna värden för komponenterna?

Detsamma gäller även konjugatlänken som lär behövas till "mellan och bas" - vilken impedans?

Mycket tacksam för svar.

Martin N
Member

75 Posts

Posted - 2005/04/04 :  16:56:50  Show Profile Send Martin N a Private Message
Du tittar på impedansen för det element filtret skall driva.

Konjugatlänk? Vilken impedanskurva förväntar du dig att behöva jämna ut?

/Martin
Go to Top of Page

madjong
Member

80 Posts

Posted - 2005/04/04 :  17:05:50  Show Profile Send madjong a Private Message
OK. Så trots att den totala impedansen blir 4 Ohm så ska räkna med 8 Ohm på båda lågpassfilterna?

Är som du säkert förstått ingen expert på delningsfilter, men jag läste detta på www.drkrupp.se
"När behövs då konjugatlänk? - Enklast är det att titta på elementets impedanskurva i databladet (bör finnas med vid köp). Har då elementet en högre impedans än den "nominella" vid den tänkta delningsfrekvensen rekommenderas alltid en länk"

Eftersom jag tänkt att dela mot diskanten vid 2500Hz där kurvan i alla fall enligt mig överstiger 8 Ohm borde väl en konjugatlänk vara på sin plats?
http://www.d-s-t.com/peerless/data/850122.htm

Ser snarare ut som någonstans runt 12 Ohm.

Eller har jag missförstått det hela?

Edited by - madjong on 2005/04/04 17:20:46
Go to Top of Page

Martin N
Member

75 Posts

Posted - 2005/04/04 :  17:22:57  Show Profile Send Martin N a Private Message
Nejdå, du förstår och nu även jag!

Visst, en konding och ett motstånd (i enklaste fall) i parallell med elementet ger en jämnare impedans för filtret att jobba mot, och därmed en bättre elektrisk filterkaraktäristik.

Man kan ju gå in i kurvan och räkna, men om du har ett oscilloscope och mäter impedansen medan du sveper frekvensen, så blir det bra även i verkligheten.

Du kanske kan klara dig utan länk, eftersom elementet faller så snabbt i sig självt strax över delningsfrekvensen, så den akustiska delningen en bit över delningsfrekvensen blir brant även om impedansen stiger. Fast vill du vara säkrare på att filtret är av rätt karaktär i alla fall runt delningsfrekvensen sätter du dit en länk.

/Martin
Go to Top of Page

madjong
Member

80 Posts

Posted - 2005/04/04 :  19:19:01  Show Profile Send madjong a Private Message
En annan fråga som jag har:
Anta att jag ska dela av vid 300Hz. Ska man då ange elementets impedans (8 Ohm i detta fallet) eller ska man gå efter värdet på kurvan vid 300Hz (ungefär 6,67 Ohm)? Det ger ju helt olika värden.

I Hifi-Kits gratisprogram blir skillnaden ganska betydande.
T.ex. så får spolen värdet 8.49mH med 8 Ohm
och 7.08mH med 6.67 Ohm

Mycket tacksam för svar.

Edited by - madjong on 2005/04/04 19:55:37
Go to Top of Page

madjong
Member

80 Posts

Posted - 2005/04/05 :  01:27:57  Show Profile Send madjong a Private Message
Antar att man kikar på kurvan och ser ett mer exakt värde.

Ser detta filter rätt ut?

Bild nummer 2 uppifrån:
http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=madjong
Go to Top of Page

Martin N
Member

75 Posts

Posted - 2005/04/05 :  08:31:31  Show Profile Send Martin N a Private Message
Bra att diskanten har sin dämpning mellan element och filter. Det gör att diskantelementet har viss belastning/drivimpedans även under diskantfiltrets gränsfrekvens. Annars blir det ofta så att diskanten ser en hög dämpfaktor från förstärkaren i sitt arbetsområde, men därunder där den har sina egenresonanser ser det en låg dämpfaktor. Filtret du föreslår fixar detta potentiella problem.

Konjugatlänkarna ser ut som de brukar, men de borde mätas in.

Impedans för lägsta delningen: Om du plockar impedansen ur elementets impedansgraf så får du bäst överensstämmelse mellan beräknad delningsfrekvens och verklig. Om sedan elementets impedans sedan varierar med frekvensen så kommer ditt filter inte exakt att följa teoretiska karaktäristiken för Butterworth, eller vad du nu valt.
Vill du få det att bättre följa teoretisk Butterworth så kan du jämna ut impedansen med konjugatlänk även här. Men, till sist har vi ändå elementet med sina fasvridningar som sätter stopp för noggrannheten om man inte trimmar in både filter och länkar med akustiska mätningar.

/Martin
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000