HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förslag på högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/04/04 :  09:57:53  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Ännu en fråga om högtalare. Jag vet att det är ett uttjatat ämne. Men försöker ändå få hjälp av expertisen på forumet.

Mitt rum fungerar som ett vanligt vardagsrum. Därför finns det inte så mycket att göra med akustikförbättrare mm. Ej heller alternativa placeringar av högtalarna. Det är förutsättningarna.

Jag ska försöka beskriva rummet lite grann.
Det är totalt ca. 5,5x3,5m. Där högtalarna är placerade mot ena långväggen. Allt är förskjutet till ena sidan av rummet. Den yta där allt ska samsas är ca 3x3,5m.
Mellan högtalarna finns tv:n och övrig ljudutrustning.

Högtalarna står idag på var sida av utrustningen med ca. 2,5m emellan dem. Och ca. 20 cm.(baksidan)från väggen.

Denna placering går inte att göra så mycket åt. (Bara någon decimeter åt vart håll).

Tv och övrig utrustning "bygger" ca 50-60cm. från väggen.
Så högtalarnas fronter kan placeras max. med detta mått från väggen.

Idag har jag ett par Canton Karat S8DC golvare. Det låter ju "så där ok" men min uppfattning är att det borde kunna bli mycket bättre ljud hemma. Framförallt när kringutrustningen är någorlunda bra.

Kringutrustning: CD:Primare D30.2
DVD:H/K DVD25
Vinyl:Linn Sondek LP12
Förförstärkare:Primare SP31.7
Slutsteg front:SAT Amplifix
Slutsteg suur+cent:Primare A30.3

Jag lyssnar oftast på någotsånär låg volym. Och tycker inte att nuvarande högtalare "släpper" ut ljudet ur högtalarna. Vet nu inte om andra högtalare blir bättre men det är ju därför jag nu ställer frågan.

Jag har själv haft funderingar kring Ino Audio piP eller kanske någon Carlsson modell (tex. OA58). De verkar ju vara konstruerade att placeras nära bakvägg. Därför funderingen. De är ju också rätt små, så de får ju plats på det begränsade utrymmet jag har.

Det blev en rätt lång beskrivning. Jag hoppas att ni som läst så här långt kan ge mig tips på hur jag ska göra. Och framförallt vilka högtalare som ni kan rekommendera.

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2005/04/04 :  15:53:23  Show Profile Send Conan a Private Message
Jag tror du har gjort ett klokt urval redan med dina funderingar på Carlsson och piP.

PiP kräver ju en dämpad bakvägg (kanske 1x1m akustikskivor i profilerad skumplast bakom varje högtalare) så ta med detta i dina beräkningar (ev inredningskrav från bättre hälfter o.dyl.). Till fördelarna med piP hör (förrutom litenheten, inredningsbiten och ljudkvaliteten(!) ju också att du kan få hela surroundkonceptet från samma tillverkare (Dialog 1 och Ambiens 1 t.ex.).


Carlsson är lite speciella med sitt sätt att "samarbeta" med rummet. Vissa gillar Carlsson och det orthoakustiska konceptet och andra har mer svårt för det. Kan bli lite svårt att få till övriga högtalare i en surroundanläggning med samma koncept även om en surround-/centermodeller från Carlsson ska vara på väg.

Lycka till!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2005/04/04 :  18:14:23  Show Profile Send ninja a Private Message
Lyssna på Von Schweikert Audio VR-1


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/04/04 :  19:02:02  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Conan: Jag kanske varit på rätt väg. Min tanke är ju också att få en högtalare som ger "hi end" ljud. Kanske med annan värre kringutrustning i framtiden. Då kanske piP matchar det kravet bättre, eller?
Att det sedan finns, som du nämner, övriga högtalare till ett komplett surroundsystem gör ju inte saken sämre.
Har du lyssnat på piP och/eller Carlsson?
ninja: Kan VR-1:an stå när bakvägg utan att förlora i ljud ?

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/04/04 :  19:06:46  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Mycket längre fram i min/vår planering ligger inköp av plasma och proj. Då kan det nog se acceptabelt ut med någon typ av dämpmaterial bakom högtalarna. Jag vet, och min kära hälft kommer kanske foga sig ???

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/04/04 :  19:26:02  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Mina Gradient är konstruerade för att kunna stå nära bakvägg, men vi talar lite andra pengar då. Kolla http://www.gradient.fi/

Bor du i Stockholm är det bara att komma hit och lyssna.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/04/05 :  06:25:37  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Micke Y: Vilka Gradient är det du har/menar?
De får ju, tyvärr, inte vara för stora för att få plats. Och förstås också passa in i rummet.

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2005/04/05 :  08:00:19  Show Profile Send Conan a Private Message
UTTE T, jag har sedan nästan ett år nu ett surroundsystem med 2st piP, Dialog 1 på TV:n och 6st Ambiens 1 i bakkanalerna. Innan jag köpte detta system hade jag ett par Dynaudio 1.3se (drivna av en Amplifix faktiskt) men de låter betydligt mer instängda och beskedliga än piP:arna trots prisskillnaden. piP:arna går som fullregister och jag använder subben (Infinity Kappa Sub) endast till filmer.

Även om piP verkligen inte skäms för sig med elektronik av toppklass (glöm heller att det snart finns en signaturversion av piP!) kanske du skulle kolla in ett par pi60 från Ino Audio istället. Jag vet inte hur budgeten din ser ut men i byggsats (obehandlad MDF) kostar ju ett par pi60 (inte signatur) knappa 14.000:-. Med akustikskivvor bakom högtalarna borde du kunna ha ett par pi60 ganska tätt mot väggen, men kolla såklart med Ino först om så skulle vara fallet.

Carlsson har jag inte lyssnat till under några verkligt kontrollerade former utan endast på mässor, visningar o.dyl. Tycker alltid dom varit lite speciella i sin presentation av ljudbilden, men det kan ju bero på uppställningen vid de aktuella tillfällena.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/04/05 :  09:20:24  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Conan: Det låter ju lovande. pi60 blir nog fysiskt för stora för mitt rum. Det är nämligen ca.50cm. yta för vänster front. Mellan en dörröppning och stereoprylarna/TV:n. Och ca. 100cm. yta för höger front. Mellan Stereoprylarna/TV:n och en balkongdörr. Så det är ju på en mycket begränsad yta jag kan placera högtalarna.

Hade du problem med placeringen av dina piP:ar?

Vad tror du om placeringen för mig med TV+stereorack mellan högtalarna. De bygger ju ca. 60 cm. Högtalarna kommer ju då hamna bakom dessa. Baffelytan kommer väl hamna ca. 30cm. ut från väggen.
Hoppas du förstår hur jag menar.


Priset har mindre betydelse för mig. Men om jag kan få ett sk."hi end" ljud till billigare peng så är ju inte det fel.

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/04/05 :  11:20:12  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Uffe

du har bilder i "medlemmar system", min profil beskriver vad jag har.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2005/04/05 :  12:31:57  Show Profile Send Conan a Private Message
Nej, hade egentligen inga placeringsploblem alls. Det föll sig självklart hur prylarna skulle placeras och det lät kanon från första stund. Ibland ska man ha tur också...

Jag har ca 60cm från sidan på vänster piP till väggen och där i hörnet står subbasen också. Höger högtalare spelar (tyvärr) 30cm från en öppning (trappa till övervåningen). Det är ca 2,5m mellan högtalarna och mellan dem står en låg stereobänk med en 29 tums CRT på. Centerhögtalaren står ovanpå TV:n. Direkt bakom varje piP har jag en 1x1m akustikskiva av priofilerad skumplast. Högtalarna är invinklade direkt mot lyssningsplatsen.

Mellan högtalarväggen och lyssningsplatsen ligger en matta med diverse suspekta kuddar&puffpryttlar (småbarn i huset) och därefter ett lågt soffbord. Bakom lyssningssoffan har jag ca 60cm till en bokhylla med böcker.

Tycker du skulle ta ett snack med Ino och förklara dina speciella placeringsproblem. Det är nog inte optimalt att ha reflekterande ytor strax framför högtalarna men kanske går det att komma runt problemet på nåt sätt. Tyvärr måste ju ett par piP som körs som fullregister stå dikt an mot bakväggen och därigenom kommer de ju att stå bakom TV/stereoracket. Kanske skulle en lösning med toppsystem + subbasmoduler vara en lösning för dig (ip + pP-2?) eller alternativt en större fullregistare som kan stå en liten bit ut?

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/04/05 :  12:32:16  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Micke Y: Bra, ska kolla det.
Finns det någon som säljer dem i Stockholmsområdet?

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/04/05 :  15:38:15  Show Profile Send Nitram a Private Message
Nån stativare från Sonus Faber kanska... passar utmärkt med Primare.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/04/05 :  18:16:25  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Nitram: Tack för förslaget. Jag ser att du har ett par Sonus Faber. Fungerar de bra att placera nära en bakvägg?
Jag har tittat, men ej ännu lyssnat, på en stativmodell som kostar ny kring 30k. Vet tyvärr inte namnet. Har du någon uppfattning hur den är jämfört med din modell ?

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/04/06 :  11:00:23  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Micke Y: Jag glömde att tacka för inbjudan till lyssning. Jag tänker invänta fler förslag först och sedan börjar lyssningsomgången. Jag hör av mig om "dina" högtalare kommer ifråga. (De kan ev. vara lite stora för hustruns smak).

Conan: Jag såg bilder på din uppställning med Dynaudio högtalarna. Står piP:arna placerade på samma plats, eller står de närmare bakväggen?
För min del kan ju högtalarna flyttas ut så att baffelytan kommer ca 50-60cm. från väggen. Alltså kantikant med TV:n. Om det blir piP så är ju dem tänkta att stå mot vägg. Men kanske kan fungera bra ändå.
Ett kanske större problem är att avståndet till sidoväggarna skiljer kraftigt.
Från vänster högtalare till närmaste vägg är det ca2,5m. och från höger högtalaren ca60-70cm. till sidoväggen.
Vad tror du, kan det fungera ändå?

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/04/06 :  23:50:05  Show Profile Send vole a Private Message
UFFE T, var i landet befinner du dig ?
Om det möjligtvis är i den södra regionen så PMá mig för ett förslag, lyssnng etc.

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/04/07 :  08:30:16  Show Profile Send UFFE T a Private Message
vole: Jag befinner mig i Solna. Alltså i Stockholmstrakten. Så någon lyssningsträff till södra regionerna blir svårt för mig. Men tack ändå för inbjudan. Förslag på högtalare kan jag kanske få ändå.

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2005/04/10 :  11:29:49  Show Profile Send Rishna a Private Message
Carlsson OA58 (c:a 6000:-) är en mycket prisvärd och högpresterande högtalare. Spelar jättefint i inte alltför stora rum. Vanligt möblemang med en matta på golvet räcker fint för att ovanstående ska låta riktigt bra.

Carlsson OA52.3 (c:a 18000:-) har mer pondus än lillebror men skillnaden är inte så enormt stor. De båda högtalarna har samma fina diskantelement men olika baselement. 58:an har en 6,5" från Peerless och 52:an 7" S-S 8545.

Om du har möjlighet att lyssna på dessa båda högtalare så tag tillfället i akt. I fallet OA58 får du oerhört mycket högtalare för pengarna. Jag har inte lyssnat på någon av Ino:s modeller men de verkar vara mycket fina konstruktioner.

/Fredrik
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/04/10 :  15:52:53  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Rishna: Jag har varit och lyssnat på OA58 hos Hifiart. Min lyssning började med två olika sorters Totem, för att sedan gå över till ett par alldeles nya OA58:or. Det lät bra men inte så jag fick "ståpäls". Anledningen kan nog skyllas på att de var helt färska. Direkt tagna ur kartongen.
En arbetskollega ska troligtvis köpa ett par OA58. Så ja tänker låna hem dem ett tag för utvärdering.
Kul att du har Primare grejer tillsammans med Carlsson. Då borde det ju funka för mig med.

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/04/10 :  16:06:26  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Nu i helgen har jag labborerat lite med placering av mina nuvarande Canton högtalare. Det finns ju inte så stora möjligheter till ändringar. (Brist på plats).
Jag har gått efter triangeln: mått mellan högtalarna X 1,18 = mått till lyssningsplats. (Hoppas ni förstår min förklaring).
Det gav faktiskt en förbättring. Men mycket fattas ändå. Det är först när man lyssninar på höga volymer som ljudet släpper från högtalarna. Mitt behov att kunna lyssna lågt med "bra släpp" kvarstår.
Ett än värre problem är att högra högtalaren låter mera. Sångröster förskjuts mot högersidan också. Detta beror nog på högtalarnas placering i rummet.
Jag provade att ändra balansen en smula. Då blev det bättre.

Så mitt behov av högtalare kvarstår.
Alltså några med bra släpp vid låga volymer. Bra 3D. Både vidd och djup.

Fortsätt komma med förslag.
mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/10 :  16:42:58  Show Profile Send ohmega a Private Message
UFFE T:

Jag tycker att det låter mer som ett inredningsproblem än ett högtalarproblem.
Vad jag förstod av din beskrivning så står TV-apparater å sånt skräp emellan högtalarna....du nämnde något om plasmaskärm innan..å den hängs väl upp på väggen..då kanske det går att ordna till det med möbler å annat som gör att högtalarna får stå mer fritt.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/04/11 :  07:15:34  Show Profile Send UFFE T a Private Message
ohmega: Ja, visst. Jag tror också att allt "skräp" mellan högtalarna begränsar. Tyvärr kommer det nog ta ett tag innan inköp av plasma/proj.(Dyrt).
Efter senaste ommöbleringen står högtalarna precis i kant med TV:n och övrig utrustning. Baffelytan hamnar nu ca. 60cm. från bakväggen. Om jag byter stereomöbel och även placerar en plasma/duk på väggen kommer jag få bort en del hinder.
Trolig möbel bygger ca.50cm. i djup och blir ca.60-65cm. hög. Måste få plats med alla apparater.
mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000