HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad är det för mening med uppsampling?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/04/03 :  14:41:26  Show Profile Send gcs a Private Message
Kan någon förklara vad det är för mening med att uppsampla en digital signal från en CD när det ändå inte finns någon information över 21KHz. Man skulle kunna jämföra som jag ser det med en orignalbild på 600 pixlar och sedan titta på den med en upplösning på 4800 pixlar. Vad jag förstår så kan ju inte bilden bättre än originalet...eller?

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/04/03 :  20:58:09  Show Profile Send Bubben a Private Message
http://www.dcsltd.co.uk/technical_papers/aes97ny.pdf

Digitalteknik är klurigt. Det är inte bara upplösningen som förändras utan även impulssvaret. För att en signal ska återges så analogt som möjligt vill man ha en hög samplingsfrekvens att arbeta från.
Jag trodde tidigare att med uppsampling "jämnar" man till musiken så det inte låter så kantigt, med luddiga transienter som följd. Verkligheten är tvärt om...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2005/04/03 :  21:12:26  Show Profile Send Patrik a Private Message
Det är väl mest för att det är lättare att göra ett bra digitalfilter som inte är så brant?

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/04/03 :  21:17:57  Show Profile Send MatsT a Private Message
Mitt svar är: Ingen alls!

Impulssvaret efter digitala filter förbättras visserligen med högre samplingsfrekvens men det blir allra bäst utan digitala filter!

Ringningen som beskrivs i artikeln skapas av de digitala filtren eftersom de spökar till det i tidsled när de fixar frekvenskurvan.

Vid alla former av översampling måste någon typ av gissning göras hur signalen förändras mellan 2 punkter, den extra informationen som införs är alltså behäftad med fel. Ljudet blir med stor sannolikhet annorlunda och med rätt stor sannolikhet också sämre.

Det finns många åsikter om det här och en del tycker säkert att jag har helt fel, då menar jag att de har fel. Vad det handlar om i slutändan är nog trots allt åsikter och om man tycker att vinsten i form av analoga filter med högre brytfrekvens uppväger problemen med digital signalbehandling.
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2005/04/03 :  21:45:03  Show Profile Send christopher a Private Message
Mats, jag undrar om du har lysnnat på dcs combo med purcell som uppsamplare, det är stor skilnnad mellan att lysna på det uppsamplat och det vanliga formatet? Tycker det låter bättre med uppsampling, mera detaljer och mer dynamik. Håller med om att det blir en viss interpolering när man skall uppsampla, dcs säger att dom inte har någon bra förklaring på det hela, med jag tycker att det fungerar när man lysnar på det. Sedan är det en personlig fråga om man tycker om det eller ej.

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/04/03 :  22:00:17  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag har inte lyssnat på DCS med uppsampling och jag tror säkert att det blir annorlunda. Jag tror säkert att många tycker att det blir bättre också, om detta kan man ha åsikter men det är nog mest tycke och smak trots allt.

Jag själv kör Audio Note med zero oversampling och är väldigt nöjd med det. Många tycker säkert att detta är helt fel och andra tycker att det är bättre än allt annat. Det är svårt att veta vad som är "sant" när det gäller sådana här saker. En komplikation som ofta förbises är efterföljande apparaters förmåga att klara högfrekventa restprodukter utan skapande av biljud. Jag tror att detta kan vara den största anledningen till mycket skiftande åsikter om sampling och filterfunktion.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/04/03 :  22:07:22  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Om du kollar länken i "kokboken" för Proffessor Hawksford så hittar du massor med material i ämnet, både sådant för matematik kunniga och för oss vanliga dödliga.

Stereophile, Positive feedback har även de en del att läsa i ämnet.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/04/03 :  23:02:16  Show Profile Send gcs a Private Message
Hur det nu är så har jag väl varit skeptisk mot det här men jag har ändå tidigare köpt en uppsamplare från Rostec som har extremt litet jitter(1psek). Jag kör 96KHz...inte fan hörs det någon skillnad. Vad beträffar det här med lågpassfilter så är det ju redan ordnat när CD-skivan brändes och där kan det ju se lite olika ut. Ofta kan man se att lite äldre CD-skivor är brända med ett lite brantare filte(anti-aliasing) och det görs fortfarande skivor med dessa äldre och branta filter. Jag undrar om det ändå inte är en onödig grej för oss musik konsumenter och det gäller ju hela tiden för tillverkarna att hitta på något nytt som vi förhoppningsvis ska tro är ännu bättre. Däremot så är uppsampling bra när man spelar in musik och låter den högre samplingsfrekvensen följa med hela vägen hem till oss.(SACD/DVD-A)
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/04/04 :  21:29:53  Show Profile Send marens a Private Message
Det beror på vad du egentligen menar med just uppsampling, om det är någon mening eller inte. Det är nämligen skillnad mellan uppsampling och översampling.

Översampling är det som brukar sitta i de flesta multibits-cd-spelarna. Det är ett digitalfilter som helt enkelt multiplicerar samplingsfrekvensen och interpolerar snyggt efter en relativt enkel (och snabb) algoritm.

Poängen med detta är alltså att förenkla efterföljande filtrering avsevärt genom att oönskade högfrekvenskomponenter hamnar högre upp i frekvens.

Uppsampling är när man samplar om signalen till en annan frekvens än en jämn multipel av den ursprungliga. Alltså tex 96kHz i stället för 44.1kHz. Poängen med detta är liten. Kanske om man vill använda en viss D/A-omvandlare som bara klarar av denna frekvens, jag vet faktiskt inte. Nyttan ljudmässigt eller datamässigt är svår att förstå. Det är mer krångliga algoritmer.

Edited by - marens on 2005/04/04 21:33:57
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/04/04 :  21:37:01  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det lustiga är att uppsampling verkar vara det som ger bäst resultat!

Min teori är att felen (gissningarna/interpolationen) blir mer slumpmässiga och försvinner som ett slags högfrekvent brus.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/04/04 :  21:39:41  Show Profile Send marens a Private Message
MatsT: så kan det vara, jag tror inte det, men det är en möjlig anledning. För mig så ger översampling ett minst lika bra resultat. Det kan vara helt andra faktorer som påverkar. Betäckningarna som står på fronten och kartongen är oftast de som är minst vesäntliga.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2005/04/04 :  22:03:35  Show Profile Send Zombie a Private Message
Kollade inuti min TD150, men hittade inte dom där grejerna...betyder det att min skivspelare inte har uppsampling e dyl?
Tycker den låter skitbra annars, speciellt med sådana skivor med lite hörbart brus. Kan dom vara analoga?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/04/04 :  22:15:52  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Kollade inuti min TD150, men hittade inte dom där grejerna...betyder det att min skivspelare inte har uppsampling e dyl?



45 varv? Det kanske blir nedsampling?! Nä, du har nog inte det!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/04/04 :  22:31:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
TD150 och uppsampling? Jag tror inte den Thorens använder sådana finesser. Rega däremot borde nog ha någon modell som har det.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/04/04 :  22:47:04  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
Kollade inuti min TD150, men hittade inte dom där grejerna...betyder det att min skivspelare inte har uppsampling e dyl?


Var inte så säker på det...grejona kan redan vara nerpressade i vinylen som A/D->D/A-(inspelnings)omvadling, mixning etc...

Edited by - ludo on 2005/04/04 22:51:38
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/04/05 :  01:05:12  Show Profile Send eliot a Private Message
Det finns en intressant artikel som jämför uppsampling med översampling:
http://www.aslgroup.com/dcs/upandover.htm

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000