HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kabel&kontakt till DIY nätkabel?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/04/02 :  00:30:04  Show Profile Send labrat a Private Message
Mayro: Låter som ett kul projekt, jag är nog dock inte riktigt rätt person att börja trixa med proppskåpet och dra egna ledningar. :D Däremot kommer jag nog så fort ekonomin tillåter snickra ihop 2st nätkablar till förstärkare+cd-spelare. Verkar ju gå att göra billigt, och om jag inte upplever någon ljudförbättring kommer det alltid se mycket snyggare ut än de tråkiga standardkablarna jag har nu.

Kollade precis på Elfa's hemsida, och det finns lite olika ölflex-kablar i sortimentet (dessa ska tydligen vara bra som nätkablar?). Vilken bör man välja? 55-830-00 är dyr, 114:- per meter. 55-824-08 inte fullt så dyr, båda dessa två varianter har fintråd kopparkabel. Vet inte om det är positivt eller negativt. Billigast är 55-819-62 , som dessutom är snyggast eftersom den har transparant PVC som ytterhölje. Borde fungera bra?



Frågan är då vart man hittar lämpliga kontakter, vad de nu kallas. Såg att svalander hade väldigt tjusiga, men de var också väldigt dyra. Jag tycker nog att ca 50:- per kontakt är ett ganska rimligt pris för projektet, någon kanske har tips? Har kollat runt lite på Clas Ohlson (där hittade jag inga alls, gillar inte deras hemsida) och Elfa men inte hittat någon som såg sådär jättebra ut. Kanske svårt i den prisklassen?


EDIT:
Hittade precis art#: 43-208-59
Såg sjysst ut, kostar dock 56.20:- plus moms.



Bara andra ändan kvar. :D

Sandoz in the rain

Edited by - labrat on 2005/04/02 00:46:24

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/04/02 :  00:46:10  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Det tråkiga med ELFA är att det krävs många meter kabel för att
det ska bli en rimlig kostnad för kabeln.

Tänk på att det krävs 1,5 mm2 i en förlängningskabel.

Ölflex är bra. Har den själv.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/04/02 :  00:49:02  Show Profile Send labrat a Private Message
Jajo, dyrt möjligtvis men 1m ölflex 1.5mm2 kostar 35:- plus moms. Det är inte SÅ farligt. Blir 150:- totalt för en nätkabel på 1m ungefär.Markant billigare styckpris att göra 100st sådana kablar, men så många apparater har jag inte.

EDIT:
Såg att Clas Ohlson hade en betydligt billigare stickpropp, art#: 22-134. Bör fungera lika bra, trots något klenare konstruktion. Sänker priset rätt rejält.



(längst till vänster)

Sandoz in the rain

Edited by - labrat on 2005/04/02 01:01:17
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/02 :  01:05:45  Show Profile Send mayro a Private Message
En magic powercord kostar inte så mycket..

Men jag har fixat flera kablar genom åren själv. Och en kabel har en vän i umeå gjort åt mig. En 5 ledad wasaflex där man satt ihop dom så det numera är en 3kvadrats av den.. Den spöar lätt ut en ölflex om du ska göra en själv.. Bara ett tips..

Jag har ju som sagt en fot i båda lägren . Så jag har mixtra rätt mycket med just hemfixat... MEn tyvärr har INGET jag träffat på varit ens nära en riktig highendkabel ..TYVÄR sanningen..

Förutom wasaflexen i vissa andvändningsoråden. Den fungera super i vissa placeringar...


wasaflex är ju som jag förstår saken till för störningskänsliga rum osv? Har hört det ska va så. men vet inte säkert...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/02 :  01:12:19  Show Profile Send mayro a Private Message


tips.. Biltemas pluggar är lika som dom du har bild på samt ännu billigare....


Per G Jepsson..

Du skall få låna mina nätkablar min vän.. Sådan spelar du nya nätisar snart efter denna spelning.....

Byt till ovanstående ifrån ölflexen så får ni som bygger kablar själv lyft... prova.. Man får löda kontakterna då det blir för "grofsigt" för skruvar.. Men den spelar lätt ut en ölflexkabel..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/04/02 :  01:33:36  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Sorry, meter piset är kanske inte så avskräckande, men det är nog viktigare att satsa på bra kontaktdon.

Svalanderkontakter är nog overkill,kanske inte, jag själv vill ha dem.


Köp några billigare och testa, och får man ett ryck och vill investera
i ett par dyrare kontakter så gör det,


Skillnader finnns, det gäller bar att finna dem.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/04/02 :  09:24:10  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
ölflexen fungerar bra som nätkabel. jag tror att det är billigare att gå till en elgrosist tex elektroskandia eller solar och köpa över disk.
sen om du funderar på att använda 1trådig ledare så avrekomenderar jag dig då det är emot alla starkströmsförskrifter. en anslutningskabel måste vara flertrådig, men ingen kommer ju hem till dig å letar ett sådant fel men det är ju du soim välger och ditt försäkringsbolag

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2005/04/02 :  09:58:05  Show Profile Send Bardis a Private Message
Eftersom de skärmade Ölflex-kablarna är ganska grova bör man köpa en kontakt anpassad för detta annars blir det väldigt knöligt att få in allt, speciellt dragavlastningen.
Köpte själv Clas Ohlssons kontakter de är på gränsen.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2005/11/30 :  06:09:13  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Var kan man köpa wasaflex, jag har googlat utan resultat?

J. Ullberg
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/11/30 :  08:29:31  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message

Den finns för 35kr inkl. moms på Bauhaus. Och den är superfin :) Kör själv med sådana.. Ser exakt ut som de supra använder fast inte "my little ponny"-lila

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2005/11/30 :  20:26:27  Show Profile Send Joav a Private Message
Hittade denna sladd när jag tittade
http://www.elproman.se/sv/produkter/kabel/maskin/opvcnrsd.html
De har nån snygg kontakt också!
Om man ringer och frågar så kanske de kan sälja till privatpersoner också...
Edit priset på 3x2.5mm^2 är på 37,50:-/m ink moms

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com

Edited by - Joav on 2005/12/02 13:20:45
Go to Top of Page

dadygee
Member

160 Posts

Posted - 2005/12/01 :  09:32:16  Show Profile Send dadygee a Private Message
Long time reader, 1st time poster.
Jag sitter faktiskt med samma projekt och samma kabel.. 2 stumpar på någon meter (3x0.75) som jag hittade i en soptunna när vi byggde om vår datahall.
Vad jag funderar på är var man skall ta vägen med jordstrumpan?

"är det 60gig du har i fickan eller är du bara glad att se mig?"
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2005/12/02 :  22:17:25  Show Profile Send lennartj a Private Message
Anslut jordstrumpan i stick-kontaktens jordskruv, så att uppfångade störfält skickas ner till jord. Anslut inte skärmstrumpan i apparatänden.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2005/12/02 22:18:33
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2005/12/03 :  00:03:14  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Vag gäller de tre förslagen på kabel i trådens första inlägg, är det fastslaget att materialet i kabeln kan ha påverkan, eller ingen alls, på resultatet? Jag tänke då i första hand på PVCn, har hört att PVC skall avge något ämne vilket då skulle göra att resterande material skulle inverka menligt på kabelns effektivitet.

Undrar vidare hur viktigt är det att strömkablar är skärmade? Det finns ju kablar som är oskärmade som verkar fungera utmärkt, men de flesta verkar ju vara skärmade. Vad gäller, för och nackdelar?

J. Ullberg
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/12/04 :  00:54:24  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Ja det kan man verkligen fråga sig, låt höra.....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000