Author |
Topic |
silvervarg
Member
652 Posts |
Posted - 2005/04/04 : 18:19:52
|
quote: Hur mycket alu. smälte ni och vad använde ni för att värma?Ungefär hur lång tid tog det att smälta?
Jag minns inte allt för mycket, det var 15-20 år sedan... Jag har för mig att "bägaren" som man värmde aluminiumet i sattes i något liknande en trefot med en värmekälla under. Tror det såg ut som en förstorad bunsenbrännare (sånna som man använde i kemi-undervisningen). Jag minns tyvärr inget om tiden eller vilken gas som användes i brännare. |
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2005/04/04 : 22:10:28
|
ok. silvervarg.
Har tänt på iden(eller misstaget) med spisplattan.Ska försöka få tag på en gammal spis.Jag tror att det krävs värme från olika håll för att smälta aluminiumet.Då är det ju inte fel med en glödande spisplatta som värmer underfrån.Dom blir säkert mer än 1000grader efter ett tagDet plus lite gas också....
Bidde ingen form idag.Staplade ved istället.Kanske imorron.
Det där med zinken var intressant.Finns det kylelement av zink?
Är det nån som har koll på smältpunkten hos olika alu-legeringar? |
Edited by - Llönnblom on 2005/04/04 22:12:46 |
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2005/04/05 : 01:06:50
|
quote: Hur lång tid glömde du spisen ILLY?
En timme kanske... Minns inte, det var några år sen. Vad jag däremot minns är att kastrullen var av sämsta tänkbara sort med en godstjocklek på högst 1 mm. |
Militant cyklist. |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2005/04/05 : 07:54:09
|
Jag är tveksam till att energin från en spisplatta räcker för att smälta någon större mängd aluminium. Tror att det är bättre att fixa en skaplig gasbrännare o fortfarande tillsammans med den du redan har.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2005/04/05 : 09:09:19
|
Ringde till ett gjuteri nyss.Ca 500spänn(1 timme) +15kr Kg skulle det ungefär kosta om jag tog med egna formar. |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2005/04/05 : 11:24:26
|
Låter ju som ett klart trevligt alternativ. Vad har de för krav på formar osv?
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2005/04/05 : 11:52:34
|
Hmmm, zink och aluminium... Finns inte en gjutlegering man kallar zilumin? Kan det vara så att man blandar dem just för att få bra gjutegenskaper? Gjuteri låter vettigt, kanske man kan få en del goda råd. -Kan ju alltid snacka med dem och sedan köra på egen hand. Ska man värma själv med gas kanske spisplatta kan vara en värdefull startknuff upp till ett par 100 grader. Sätt någon form av isolering ovanpå smältdegeln och en mantel/skjöld rund omkring så att inte kråkorna får så mycket värme. Jag tror det går åt betydligt mer kilowatt om degeln hålls i det fria. Gasol och en brännare på några tiotals kW borde göra jobbet. Gasol ger visserligare inte lika het låga som gassvetsen, men jag tror den totala effekten av en gassvets är klenare.
-Tänk om det var lika lätt att omvandla energi till välklingande ljudwatt som det är till värmewatt... :-) |
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2005/04/05 : 12:21:23
|
Har diskuterat med några kollegor och kommit fram till att det kan gå att värma med en provisoriskt uppmurad ugn och en massa tunnspräckt ved.Det blir en del x-trajobb men då slipper man slösa på företagets gas.
Under strömavbrottet(Gudrun) så la vi in en stekpanna(gjutjärn) med ett ägg i braskaminens glöd.Tog väl ca 5sek innan det började puttra och kanske 15 sek innan ägget var stekt.Finns stor potential i en glödbädd.
"Vad har de för krav på formar osv?"
Jag nämnde bara en stålform och en mängd alu på 6Kg och det var okej.
|
|
|
Dustman
Member
94 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 18:14:17
|
Hej, jag har en kompis som har ett eget alu gjuteri. Har varit där och kikat en del för att få lite koll på vad man egentligen kan göra och inte. Kylfänsar är ju ganska simpelt uppbyggda men dom måste ha släppning hela vägen och radier i hörnen om det ska funka bra. Enklast vore att använda en befintlig fläns som plugg för en sandform. Det går dessutom fortare än att bygga en stålform. Men man kanske vill ha något annorlunda då man ändå håller på? Att smälta ner tex en alu topp från en volvo b21 funkar bra att gjuta med. En sandform kräver inte aluminium med en massa tillsatser för att få bra resultat. En fördel om man vill svetsa i det sen. Hur fin ytan blir beror på vilken sand kvalite man använder. Pressgjuten alu är inte starkare än kokillgjutning. Den stora vinsten är hur fort man producerar detaljen men det går även lättare att göra tunnare detaljer. Med stålform skjuter man in smältan och sedan kyler man av formen med vatten (formen har då en vattenmantel). Vill man gjuta supertunnt alu utan att ha möjligheten att pressgjuta så man man sätta vaccum i ena ändan av formen för att suga in aluminiumen. Gjutsanden är föresten dyrare än man tror så att göra stora detaljer så är kostnaden högre än för aluminumen. Men räknat mot tiden för tillverkning av en stålform så är det fortfarande billigt.. så länge man gör små serier.
|
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 19:00:24
|
Hej.
"En sandform kräver inte aluminium med en massa tillsatser för att få bra resultat"
Kan du ta reda på om det behövs några tillsatser om man ska gjuta i stålform så vore jag tacksam.
En sandform kan vara simplare för dom flesta men jag har tillgång till material och verkstad så det blir en stålform. Det blir ingen testform utan jag gör den riktiga formen med en gång.' 10mm plattjärn(botten och sidor) och 3mm plåt för kilarna i formen som ska bli fenorna.
___________________ I\/\/\/\/\/\/\/\/I -------------------
Det bästa jag kunde men tangentbordsgrafik(skulle haft 64:an nu)
Det blir nog en provsorisk vedugn+en stor gasolbrännare att värma med |
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
|
Dustman
Member
94 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 19:53:59
|
Jag vet inte om det egentligen behövs bara att det finns i massproduserade pressgjutna detaljer. Det är för att smörja bla. Det gäller kanske egentligen mer för själva press processen än för formen. Aluminium kryper en del då det kallnar, kommer tyvärr inte ihåg % satsen i huvudet.. men det är nån mm på 50cm har jag för mig. borde inte innebära nångonting för din del. Sandformarna penslas för övrigt med en typ av släppmedel, som även tätar sandstrukturen till viss del. Men det tror jag du kan komma undan utan när du kör med en stålform. Ska försöka kolla upp det. Jag vet att han är bra insatt på det området också. Han har frågat mig om jag kunde tänkas göra formar till nått han hade på G tidigare (jag jobbar som CNC operatör) Det krävs dock en del polering av formen om det ska bli bra och så. Jag skulle personligen satsa på en sandform i alla lägen. Har gjort formar för gummigjutning och jag kan inte tänka mig att kraven är lägre. |
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2005/04/07 : 12:36:14
|
En annan anledning till att jag vill ha en stålform är att det är enkelt att värma hela formen och lägga i små bitar alu efter hand som dom smälter.Då är man också säker(säkrare) på att alut flyter in i alla skrymslen ordentligt. |
|
|
Dustman
Member
94 Posts |
Posted - 2005/04/07 : 15:28:47
|
Det var ju också en tanke. Klart att det inte blir så lätt att hålla liv i en större smälta utan en riktig ungn. Men du är inte rädd att det kommer att slå sig? Fast det kostar ju inget att prova. |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2005/04/07 : 15:44:08
|
Luktar som ett gruppköp på g snart |
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2005/04/07 : 15:45:10
|
Gubben på gjuteriet nämnde nått hastigt om att förvärma formen så det är nog inte helt galet.Så slipper man hantera smältan också.
Undrar på vilket sätt man ska kyla formen efter gjutning?Bara låta den stå kanske?Eller blåsa med kalluft? |
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2005/04/07 : 16:06:49
|
Gruppköp.Njaa,är själv inte så tät så jag lägger flera tusen på kylare.Har en massa(15) 6Hg:s kylare hemma men dom använder jag bara i nödfall.Tänkte att kylarna skulle utgöra förstärkarens sidor så dom blir ju rätt stora.Detta kommer att kräva värme på den högre skalan Ska prova att smälta ca 100g i braskaminen ikväll.Har preparerat en liten form bestående av ett rektangelrör+botten. |
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2005/04/07 : 22:18:23
|
Nu ska här smältas
Vi börjar väl med att tända:
Vad i helskotta håller han på med...
Formen:
Materialet:
Fullt ös
Här glöder formen men det är svårt att se på fotot.Aluminiumet smälter dock icke
Det måste nog vara så att den legeringen jag har fått tag i är extra tjurig att smälta.Ska prova gräsklipparmotorblock eller liknande nästa gång.
Mvh |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/04/07 : 22:56:15
|
Jag brukar grilla fisk i alu-folie. Använder mestadels kol i grillen. Det blir otäckt varm men folien smälter inte.
Jag misstänker att man måste använda en fläkt som blåser in i glödbädden för att få upp rätt värme.
Smyg undan med en kastrull av alu och testa om den smälter vid ett obevakat ögonblick.... |
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2005/04/07 : 23:25:03
|
Hehe
Tror inte jag har nån tyvärr.Finns dock lite annat skrot på jobbet,ska kolla imorron. Kan tala om att det är rätt varmt här inne nu
Nån som vet hur varmt röd-orangeglödgat bonnastål är?
|
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2005/04/07 : 23:36:01
|
Llönnblom: det här är den ballaste tråden på år och dar! Hoppas verkligen att du lyckas! Vi håller tummarna. /esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2005/04/07 : 23:36:51
|
Ingen aning om bonnastålet, men kom att tänka på en annan sak.
Som försäljningsargument för aluminiumfälgar brukar de säga att de är miljövänliga eftersom de sänker bränsleförbrukningen. Jag läste någonstans att det påståendet inte håller, eftersom det går åt så otroligt mycket energi vid tillverkningen av fälgarna. De måste köras mer än bilens dubbla livslängd, innan energiåtgången utjämnats.
Dock ingenting jag kan stå för eller kan bevisa, vet bara att jag läst det. |
Militant cyklist. |
|
|
Keld
Member
215 Posts |
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 06:09:05
|
Tack Esl
ILLY.Stämmer säkert.Utvinningen är elkrävande.
Keld.Tack för den Låg nog mellan 760 och 810 grader.
Mvh. |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 07:37:03
|
Håller med om att denna tråd är ball. Man kan nog säga att det börjar bli varmt runt DIY-hobbyn nu.
Följer med spänning! |
|
|
Topic |
|