HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 6-8 DIY kanaler till Orion, med provlyssning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/04/01 :  06:53:21  Show Profile Send trango a Private Message
Jag är rätt intresserad av att bygga ett par Linkwitz Orion, en högtalare som kräver ett slutsteg på 6-8 kanaler. Enligt uppgift krävs drygt 60 W per kanal. Eftersom det kommer att bli ganska många kanaler är priset en viktig faktor, liksom att det är en stor fördel om det går att bygga en kompakt konstruktion. Förstärkare jag funderar kring är Hypex UcD180 (http://www.hypex.nl/), Mirand A1 (http://mirand.dk/) eller någon gainclone. Jag har tittat på tre olika typer av gainclones, Brians (http://www.chipamp.com)och två från Per-Anders (QRP01 samt QRP02).

Har jag missat någon bra, billig och kompakt konstruktion?

Har någon några erfarenheter av olika gainclones och vad som skiljer ljudmässigt mellan olika konstruktioner. Jag har tittat på Brians kit, samt de två olika konstruktioner som Per-Anders säljer (varav en är ytmonterad).

Vågar någon ge ett råd om vilken förstärkare som jag ska bygga?

Vore tacksam för lite synpunkter!


Nästa projekt, PASS F4

Edited by - trango on 2005/04/07 22:04:17

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2005/04/01 :  08:02:19  Show Profile Send hobbes a Private Message
Inga råd tyvärr, men här finns ytterligare en aktör med tripath..
http://www.41hz.com/
inga färdiga moduler och det är ytmonterat, men ganska billigt och kompakt..
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/04/01 :  09:15:05  Show Profile Send trango a Private Message
Tack för länken!
Tripath ser ju också intressant ut, verkar fylla mina specifikationer.

Blir också billigare än en UcD180. Hmm...

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2005/04/01 :  10:13:55  Show Profile Send mats31 a Private Message
Hej Trango!

Kul med fler Linkwitzbyggare!
Mycket trevligt om man skulle kunna lägga kompakta slutsteg i "botten" på varje ORION-dipol, som jag misstänker du vill göra ?!

Blir lite ** OT ** eftersom du skriver just kompakt och DIY, men om du tröttnar på DIY (XO-filtret + träarbete tillräckligt mycket DIY )så finns ju även Linkwitz eget alternativ - ATI - numera representerat i Sverige (www.goldenagemusic.com).

ATI 1806 (6x180 W) för 25990 SEK, ATI 6012 finns dock inte i prislistan (12 x 60 W).

ORION rules!!
/M
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/04/01 :  16:54:38  Show Profile Send trango a Private Message

Tack för tipset Mats31!

Tror att jag satsar på något DIY alternativ, som sagt, hyffsat prisvärt är ett kriterium...

Och som du säger, tänker mig två diskreta lådor bakom varje högtalare. Dessa ska innehålla både delningsfilter och förstärkare... Snyggt och kompakt. Och dessutom slipper jag 3 meters 8-ledare som högtalarkabel.

Just nu känns tripath som hobbes tipsade om som ett alternativ.

Jag har tyvärr aldrig sett ett par Orion "live". Hur stor är botten och rymmer man någon elektronik där?

/Trango

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2005/04/01 :  17:15:41  Show Profile Send kjb a Private Message
Hej! Kul med orionbyggare.
Skall du ha filtret i två lådor så får du kapa ett kretskort till filtret på mitten. Då det är tre stycken. Tror det kan uppstå lite problem med det eftersom de inte är helt uppdelat vänster/höger.
Jag skall bygga 8 kanaler p3a till mina, blir inte riktigt lika kompakt som tripath dock.

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2005/04/01 :  17:18:04  Show Profile Send kjb a Private Message
Kan tillägga att om jag skulle jag börjat nu så skulle jag nog valt AMP-1 från 41hz.com. Verkar mycket lämpliga. Små och billiga som sagt.

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/04/01 :  17:47:20  Show Profile Send trango a Private Message

Jo, jag tror det blir just AMP1 från http://www.41hz.com/.

Men det var ju tråkigt att höra att korten är tredelade och inte helt separerade. Det är klart att det skulle gå att ordna genom att köpa en extra kortsats och göra en "dual mono" variant. Hur pass stor låda behövs förresten till korten?

Finns det förresten någon Orionbyggare i Umeåtrakten? Vore intressant att få lyssna på dem innan jag drar i gång ett så pass stort projekt.

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

Micke
Member

103 Posts

Posted - 2005/04/01 :  18:27:46  Show Profile Send Micke a Private Message
Trango:
Utrymmet i botten är 250 x 160 mm, men sitter element där.
Du får in en låda på ca 250 x 120 x 30 mm (b x d x h).
Höjden går att öka, men då börjar lådan täcka elementet.

Går att sätta djupare låda i överkant, men med fullt djup (160mm) så tar den i elementupphängningen om den är över 30 mm hög.


Jag bor i Umeå och har byggt Orion, så bara att PM'a om du vill lyssna på dem.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28097&whichpage=3


Edited by - Micke on 2005/04/01 18:37:04
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/04/01 :  18:37:32  Show Profile Send trango a Private Message

Tjoho vad snyggt Micke!

Och tack för ritningen!
Blir kanske ändå bäst med en gemensam låda för korten och två fyrkanals slutsteg placerade bakom högtalarna...

PM kommer!

Ni som har byggt är ni nöjda? Är det värt besväret?


Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2005/04/01 :  19:07:36  Show Profile Send icewall a Private Message
japp, precis det jag undrar? Är det värt besväret?
det måste det väl vara, varför bygger vi annars?
här finns en till nyfiken umebo som gärna lyssnar lite på ett par innan jag intecknar lägenheten för att ha råd med bygget

Trango, när kör vi igång?

- never stop exploring -
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2005/04/01 :  19:12:39  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
en snabb fråga..... är tripath modulerna svåra att bygga?
blev själv lite sugen på AMP2.

Musik är livet
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2005/04/01 :  21:30:09  Show Profile Send kjb a Private Message
Såklart det är värt! Nä men allvarligt, det är ju en bedömningsfråga från person till person vad man vill lägga pengar och tid på. Men jag tycker det är svårt att hitta en snyggare(om man är noggrann när man bygger), mer väljudande högtalare :) som inte blir dyrare.

Men med tanke på vad vissa gör för att ta bort vibrationer på cd-spelare, förstärkare osv så kanske det är lite väl drastiskt att sätta förstärkare och filter i högtalaren, som faktiskt vibrerar en del när man spelar. bättre då en egen låda. Fast sånt kanske inte har så stor betydelse, vad vet jag...

Orion tar en hel del plats skall man ju också vara medveten om. Inga högtalare man ställer nära bak/sidoväggarna om man vill att det skall låta optimalt.

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2005/04/01 :  21:48:22  Show Profile Send icewall a Private Message
Skojade bara lite, klart det är värt det! Jag sitter och njuter av frukterna av mitt första DIY bygge någonsin och är helt såld Både roligt, avkopplande och en otroligt skön känsla när man spelar från ngt som vuxit fram ur ens händer Dyrt? Tja, nåt måste man väl göra av pengarna

kjb
Ha kikat på länken med dina Orion och är grymt imponerad! Mycket snyggt byggt (mickes också för den delen) och om det går är jag mycket intresserad av en provlyssning på något av byggena. Trango kommer nog med han med!

- never stop exploring -
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/04/01 :  23:50:57  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Kul att det finns fler Umebor här . Visst låter Orion bra, att
påstå något annat vore dumt. Har lyssnat en hel del hos Micke och
systemet presenterar framför allt en mycket trovärdig scen. "Lite
" pillande med uppställningen och sen så står bandet i rummet
och spelar . 60 watt/kanal ställer jag mig nog ändå lite
frågande till, framför allt så är basen ganska så ordentligt
kompenserad. Lite tycke och smak angående ljudtryck iofs.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/04/02 :  07:11:00  Show Profile Send trango a Private Message

Dahlberg, bor du också i Umeåtrakten? Jag som länge trott att jag sitter ensam i DIY träsket här i Umeå...

Jag har också lite funderingar kring 60W till orion. Det är lite märkligt eftersom Linkwitz uttryckligen avråder från alltför hög effekt.

Jag sitter med delar till ett par UcD400 monoblock som jag tänker driva mina HFSL1 med, så det känns nästan lite bortkastat att bygga ihop dem om jag ändå ska bygga mig ett orionsystem inom snar framtid. Å andra sidan springer priset iväg om jag bygger alla 8 kanaler med UcD400.

Ni som har byggt Orion och sett de 3 korten jag tjatar om, är det så att det finns ett gemensamt strömmatningskort och sen separata kort till höger och vänster högtalare?

Wing Zero; Personligen tror jag inte att det är alltför svårt att bygga en AMP2. Men om du linte har så stor vana av lödarbete kan jag rekomendera dig något enklare (som inte innehåller ytmonterade komponenter) till att börja med...

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2005/04/02 :  09:08:43  Show Profile Send Freddie a Private Message
Wing Zero,

Har precis byggt ihop en AMP2, men har inte provkört den än då jag saknar strömförsörjning. Men har man inte byggt något med ytmonterat innan så skulle jag nog börja med något annat, eller löda ihop någon liten pryl med ytmonterade komponenter innan.

AMP2 förstärkaren är faktiskt ganska avancerad med mycket komponenter varav flertalet är ytmonterade på både över och undersidan. Dessutom så är kortet gjort av tjock koppar (105um) och på vissa ställe var det svårt att få till en bra lödning med min 50W Weller lödstation, då värmen från spetsen leddes bort så effektivt.

Felsökning på denna förstärkare kan bli knepigt tror jag. Så jag hoppas min funkar från första början[

Annars tycker jag att AMP2 kittet är riktigt prisvärt!

/Freddie

Edited by - Freddie on 2005/04/02 09:09:16
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/04/07 :  22:03:23  Show Profile Send trango a Private Message

I kväll fick jag och Icewall möjlighet att lyssna på Mickes Orion.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28097&whichpage=3

Det första visuella intrycket är att det är riktigt snygga högtalare som upplevs mindre än de egenligen är. De känns väldigt mycket som en stilfull möbel. Skulle inte alls ha något problem att ställa ett par Orion i vardagsrummet.

Efter lite inledande snack och beundran av Mickes mycket seriösa system laddar vi spelaren med Eminems "White America" en låt med tight pumpande bas. Först känns det nästan lite ovant att lyssna på dessa högtalare pga deras otroligt öppna ljudbild. Men redan efter några sekunder är jag oerhört imponerad av den makalösa basåtergivningen. Tight och rapp och så vitt jag kan höra utan antydan till något som helst bummel. Det är såhär bas ska låta! Inser efter en stund att jag sitter fånstirrande med munnen öppen...

Vi byter till George Michels "Freeks" en låt med mycket driv och många slingor. Intrycket förstärks, det är bara så att basen är den absoult bästa jag hört. Även mellanregister och diskant imponerar oerhört och röståtergivningen känns mycket övertygande.

Vi lyssnar på Pink Floyds "Hey You" en låt jag trodde jag kunde utan och innan. Hittar genast nya detaljer som jag missat under de 10 år jag lyssnat på Floyd... En liveinspening av Gary More ger en läskig närvarokänsla, jag får en känsla att publiken sitter runt omkring mig.

Jag inser även efter en stund att vi spelar på en väldigt hög volym utan att det på något sätt känns jobbigt eller störande.

Jag kommer att bygga ett par Orion (sparbössan ligger trasig på golvet) och jag råder verkligen alla som funderar på att köpa/bygga nya högtalare en provlyssning. Det är utan tvekan de mest imponerande högtalare jag lyssnat på, även om de säkert inte passar allas smak. Det faktum att man behöver minst sex kanaler på slutsteget är säkert avskräckande för många men efter att jag lyssnat på Orion känns det som ett pyttelitet problem.

/trango


Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/04/07 :  23:01:58  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2005/04/08 :  08:22:08  Show Profile Send icewall a Private Message
Sådär ja! Efter en natts god sömn och lite funderingar så kommer först ett jättestort tack till Micke för provlyssningen igår kväll

Orion, att det skulle låta bra var jag helt inställd på men SÅ bra??? Djupet och närvarokänslan imponerade mycket stort, det är inte ofta man lyckas höra missar i inspelningarna men med Orion var det en baggis. Pink Floyd:s "Hey You" med sina lugna akustiska partier och sanslöst ös levde verkligen upp, mäktigast var att basen var precis så tight och djup som man vill ha men utan det muller som oftast dröjer sig kvar i hörnen från konsertinspelningar.

Upplösningen, kanalseparationen upplevde jag som fantastisk men med den stora skillnaden att känslan av närvaro fanns i rummet. Har hört andra högtalare med dessa bitar på plats men inte med samma närvarokänsla. Gary:s inspelning av "Midnight Blues" är både fylld av djuuup bas och ylande gitarrer, jag personligen gillar att höra när gitarristens fingrar glider över greppet Den raspiga, whiskey rösten känns levande - från en stendöd plastbit (läs CD-skivan)!!!

Micke har dessutom byggt ett par snygga möbler som IKEA bara kan drömma om att tota ihop. Yttermåtten är inte så farliga och hela skapelsen upplevs som "smidig", mycket tack vare att det inte är någon egentlig låda vi talar om.

OK, nu över till funderingarna. 6 kanaler tilll slutsteg, kan kännas jobbigt men "so what". Kompicerat delningsfilter, måste vara värt ett par timmar eller två med lödkolven och som trango skrev, spargrisen har redan plockat sin sista potatis, och det stora tågrånet rycker närmare Skämt å sido, det är en del jobb och lite pengar bakom men så mycket välljud per krona har jag aldrig tidigare hört!

Orion blir det!

- never stop exploring -
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2005/08/12 :  09:40:12  Show Profile Send Per2 a Private Message
Grattis till ditt beslut. Skaran med Orion ägare växer.

Jag har byggt ett par Orion, se min profil för en bild, och kör med ett 6-kanaligt tripath i botten. Jag kan varmt rekommendera detta slutsteg utan problem. Det är på 6x120w i 8 ohm.

Kan även rekommendera Paul Speltz Anti-cable som en billig bra kabel. Ett problem är att kablarna är lite styva då de består av homogen koppar tråd överdragen med teflon.

Lycka till!

Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/08/12 :  13:12:31  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Någon som bygger eller byggt i Skåne? Inser just nu att jag faktiskt stora delar av högtalaren hemma redan...

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2005/08/12 :  16:50:12  Show Profile Send AndersP a Private Message
Vad jag kommer ihåg så talar sig Linkwitz varm för 4 65W-förstärkare per kanal i motsättning till 3 st 180w-förstärkare per kanal eftersom XLS,erna är så tunga att dra paralellkopplade. Topparna är lättdrivna och spelar fint med mindre grejer.

Det viktigaste verkar altså vara att ha ett steg per element oavsett vilken effekt dom ger. Har man ett steg per XLS kan man ju ha enklare och kanske billigare steg och uppnå samma eller bättre resultat iaf.

Det är krellvarning på paralellkopplade XLS.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/08/12 :  18:11:45  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
quote:
Vad jag kommer ihåg så talar sig Linkwitz varm för 4 65W-förstärkare per kanal i motsättning till 3 st 180w-förstärkare per kanal eftersom XLS,erna är så tunga att dra paralellkopplade.

quote:
Det är krellvarning på paralellkopplade XLS.

Det ligger nog lite i det...

Ska man köra dom parallellkopplade ska man nog ha ett steg som klarar av impedansen som dippar ner till 2½ohm....
Jag och Jonasz testade ju olika slutsteg på hans parallellkopplade XLSbasar som sitter i hans Phoenixsubbar(visserligen är det inte XLStiorna utan XLStolvorna,men de har rätt snarlik impedans).
Den låter ju riktigt bra med hans The End-steg,men det blev lite bättre kraft och kontroll när vi kopplade in mitt The End som har dubbla par utgångstransistorer och mer utbyggd nätdel än Jonasz steg.

Go to Top of Page

PerR
Starting Member

31 Posts

Posted - 2005/08/12 :  19:37:48  Show Profile  Visit PerR's Homepage Send PerR a Private Message
8 kanaler gainclone skulle nog kunna funka och inte bli så dyrt... Man kanske inte kan spela skjortan av grannen, men har för mig att jag läst på linkwitz hemsida att det blir lyssningsbart iaf

Admin på Diyforum.net
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2005/08/13 :  08:24:31  Show Profile Send AndersP a Private Message
PerR: Kloner blir jättebra om du kan lösa lådproblemet billigt. Man får lätt brumproblem när man pressar in många steg i samma låda också. På diyaudio.com finns en kille som heter Brian GT. Han gör fina små kort till 3886 som man kan köpa billigt och bygga kloner av. Personligen kan jag inte räkna hem ett sånt byggprojekt när man kan köpa Cambridge P500 för 1800:- på hifiklubben.

http://www.hifiklubben.com/se/produkter/stereo/foerstaerkare/detail/CAMBRIDGE_P500_Effektfoerstaerkare.htm?id=897

Man ska vara bra fattig student i så fall och duktig och det är inte jag. Iaf inte SÅ fattig eller duktig.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000