Hifiklubben säger om 500:an: "Förvänta dig inte High End-ljud i 20 000-kronorsklassen"
Naturligtvis förväntar man sig High End-ljud i 20000-kr klassen (eller betydligt över) när man bygger själv, inte sant? (...i synnerhet om man lägger dyra pengar på bitarna, och mycken möda och djup tanke på själva ihopsvängandet... )
Jag kör med parallellkopplade XLS:er med ett tripath 120w per kanal och det går alldellens utmärkt. Det kan funka bättre med digitalslutsteg då de är väldigt rappa i transienterna.
B & O säger i sin produktspec att 3 Ohm är minimum för dom steg jag har tittat på. Kanske Tripath är bättre på att dra lågohmigt nere i källlarn? Hur utmärkt det går måste vara svårt att bedöma utan att jämföra med 4 steg per kanal?
Subjektivt hör jag inga fel på basen. Om den kan bli ännu bättre vet jag inte men har svårt att tro det. Basen är i mitt tycke högtalarens starka sida i min anläggning.
Jag skickade över specifikationen på slutsteget till Linkwitz och frågade om han trodde att det kunde bli något problem. Det trodde han inte eftersom jag har dubblat effekten jämför med hans rekommendationer.
Jag får testa någon gång i höst. Jag har ett par Atma-Sphere M60mk2 som jag får koppla till mellanregistret och 4 ampa högtalarna.