HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audio physic tempo 5
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/31 :  20:09:30  Show Profile Send matte76 a Private Message
Denna högtalare spelade ju på Sollentuna-mässan. Jag undrar bara vilken ljudkaraktär de har (framförallt jämfört med de Audioveector jag har nu)? De är otroligt snygga! Vilka har hört dem och hur låter dem? Tror ni de spelar hård rock & grunge på ett bra sätt? Vilken musik lirades på dem på mässan? Hur var släppet, 3D-ljudbilden, var ljudbilden stor, röster, diskant, bas? Många frågor!

Hoppas någon eller hellre några kan ge lite info...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/03/31 20:22:06

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/03/31 :  21:46:10  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Börjar med att klippa in ett citat från min egen recension av hifi mässan i Malmö 2003:

"Vad tusan skall man göra då det var mer som lät bra. Här är frågan om inte det ABSOLUT bästa ljudet spelades. Här demade alltid lika trevlige Björn Wiman KRELLs nya SACD standard och nya integrerade KAV 400xi. Kablaget var Nordost Valhalla och sist, men absolut inte minst de tyska högtalarna Audio Physics tempo3. Man känner sig som en papegoja som upprepar samma floskler, men även här var det ett otroligt bra släpp, ett väldigt luftigt ljud och med en bas som spelade förvånansvärt djupt och tight. Klangen var åt det varma hållet och det som imponerade mest var fokuset i ljudbilden och 3d ljudbilden."



Mer om den mässan kan du läsa här:
http://hem.bredband.net/b227650/Hifi/malmo2.htm

Har inte hört Tempo 5 under vettiga förhållanden. Hörde dem på rkenmässan med den "galna" Dansken. Dels spelade han tokhögt och så pratade han hela tiden och fokuset låg på Nordosts nätkablar. Då lät det inget vidare.

Hörde dem som hastigast på Sthlm mässan och tyckte de gav ett "burkigt" intryck ljudmässigt. Men inte heller det var ju egentligen några vidare bra förutsättningar.

Tycker ju att mina Virgo 2 är fantastiska, Tempo 3 lät otroligt bra, så rimligtvis bore även Tempo 5 vara en bra högtalare.


läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2005/04/01 :  09:58:21  Show Profile Send sker a Private Message
Hej matte76

Jag har lyssnat på Tempo 5 vid två tillfällen, Arken och nu senast mässan i Stockholm. Har tidigare också lyssnat på Virgo-2,-3 och Avanti-3 under bättre förhållanden. Det jag upplever med alla AP-högtalare jag hört är att de har en mycket korrekt och precis karaktär, framför allt i diskantområdet. Om man jämför Virgo-3 och Avanti-3 med SF Cremona som varit min referens under dessa test är att AP-högtalarna saknar lite värme i mellanregistret vilket gör att röster blir lite kalla och instrument får lite tunn karaktär. I övrigt så är AP-högtalarna mycket snabbare och rappare i hela registret, Cremonorna känns lite slöa i jämförelse. Tycker att de högtalare jag lyssnat på från AP är mycket bra men det handlar mycket om personlig smak. Om man är ute efter mer "laidback" ljudbild med lite värme i röster och instrument så är nog inte AP det första jag skulle välja. AP handlar mer om precision och exakthet. Kringutrustningen är självklart mycket viktig, AP avslöjar allt, vilket kan vara både negativt och positivt. Vad beträffar de demon jag har hört av AP så tycker jag att de senste på Stockholm:s mässan var helt ok, rummet var ju viserligen i minsta laget men kringutrustningen(ARC och Theta) gav lite mer värme och kropp än de demon jag hört tidigare med Krell. Sträck exemplet var under förra årets Stockholm:s mässa där man körde AP Virgo-3, Krell och NordOst plus mycket hög volym. Detta var olidligt, satt nog inte mer än nån minut innan jag fick ont i öronen och var tvungen och gå ut.

MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000