HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 NAD för dyra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/03/29 :  10:28:57  Show Profile Send Hasse a Private Message
Att NAD är ett företag som kan tillverka kompetenta grejer råder ingen tvekan om. Men säljs dom inte lite för dyrt i sverige. I England brukar hifi vara dyrare än i sverige men man kan få en NAD försterkare för 150 pund.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/03/29 :  10:48:11  Show Profile Send Hasse a Private Message
tar tillbaka det där med 150 pund. Men jag hittade en C320BEE för 170 pund, det är inte mer än 2300 kr jämfört med hifiklubbens 3698 kr.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/29 :  10:55:59  Show Profile Send matte76 a Private Message
Det läggs på frakt, moms etc...mer prisvärt med svenska produkter!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/29 :  10:59:25  Show Profile Send Blue a Private Message
Tror inte att NAD generellt är överprissatta i Sverige jmf med England. Däremot är det ju så att NAD säljs på många håll i England (medan det bara säljs via Hifiklubben i Sverige) vilket gör att enstaka butiker kan gå ut med specialerbjudande, demorabatter och liknande.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2005/03/29 :  11:05:31  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Fraktkostnaden mellan Kina och England borde ju vara ungefär lika stor som den mellan Kina och Sverige. England har ju förståss lägre moms 17%. Sedan kan man ju fråga sig om den engelska affären är en auktoriserad återförsäljare som erbjuder garanti osv.
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/03/29 :  12:59:45  Show Profile Send Hasse a Private Message
Det är ju inte så smidigt att beställa från England. Men man kan fråga sig varför det inte finns någon som i sverige som säjler Nad billigare.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/29 :  13:19:02  Show Profile Send matte76 a Private Message
Eftersom HiFi-klubben har skaffat sig ensamrätt att ta hem Nad till Sverige.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/29 :  14:50:00  Show Profile Send Blue a Private Message
"Men man kan fråga sig varför det inte finns någon som i sverige som säjler Nad billigare."

Ja, alltså, det KAN ju bero på att om man ska kunna driva en butik så måste man på något sätt tjäna pengar. Momsen, som någon nämnde, kan man inte komma undan. Sedan är det ju så att Sverige är en mycket liten marknad i internationell jämförelse, och dessutom är förmodligen andelen av befolkningen som väljer "budgethifi" (t.ex. NAD) istället för hembiopaket ā la Siba avsevärt mindre i Sverige än i England. Med en större målgrupp skulle priserna kunna sjunka, men fler återförsäljare skulle däremot knappast ge lägre priser.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2005/03/29 :  15:33:03  Show Profile Send AKA a Private Message
Momsen räknas väl bara en gång. På de priser som de säljs för i England tas momsen bort antar jag. Så svenska momsen kan ni nog bortse från.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/03/29 :  15:35:03  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Att jämföra med England är lite klurigt eftersom de har annan ström så att det inte alltid enkelt går att inhandla saker därifrån direkt.
Bättre är att jämföra med andra EU länder som kör på samma volt och frekvens som vi. Helst med samma typ av kontakter också. Tyskland är oftast ett bra land att titta mot eftersom utbudet brukar vara ganska stort där.
Enligt deras butiskpriser så ligger Sverige bara lite över.
Hittade av en slump på första sökningen en C320BEE på tyska Ebay för EUR 209,99. Dock inte säkert att man får den för det priset. Pga bristande tyskakunskaper och mycket text så orkade jag inte kolla om den var ny.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/03/29 :  15:52:24  Show Profile Send f95toli a Private Message
England kör 230V 50Hz så det är bara att importera.

Däremot använder de lustiga nätkontakter men det är å andra sidan inget problem att byta (eller om sladden inte sitter fast i apparaten, köpa ny sladd).

Dessutom är det ju ett EU-land så alla föreskrifter m.m är ok.

Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/03/30 :  19:01:19  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Oj, så förvirrad jag var. Tack för rättningen.
Är NAD generellt mycket billigare i England eller var det bara just detta fallet som var billigt?
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/03/31 :  09:23:42  Show Profile Send Hasse a Private Message
Detta var bara ett exempel på att det kan bli dyrare när ett företag har ensamrätt på ett märke. Jag tycker hifi-klubben är ett bra och prisvärda grejer. Men mer konkurans gynnar ju oss (hifi kunder).

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/03/31 :  09:35:27  Show Profile Send CC a Private Message
Ja det har vi ju sett på elmarknaden



OBS! Ironi över våra elpriser OBS

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/03/31 :  11:29:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
När jag för c.a 5 år sedan gjorde prisjämförelser på Nad mellan England och Sverige så var faktiskt Nad dyrare i England. Generellt låg dock priserna på hifi i England lägre än i Sverige, tyckte jag mig se.
Och priset på Brittisk hifi ska vi inte tala om.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/31 :  13:55:28  Show Profile Send Blue a Private Message
Hasse: "Men mer konkurans gynnar ju oss (hifi kunder)."

I genenrella ekonomiska resonemang håller jag med dig. Men... Om vi tar det konkreta exemplet med NAD och jämför listpriserna i England och Sverige och sedan jämför mot ett brittiskt märke som Arcam, som säljs hos nästan varje fristående hifibutik i Sverige, så ser vi att prisskillnaden snarare är större mellan England och Sverige i Arcam-fallet...

Så att Hifiklubbens "importmonopol" skulle ge höga priser i Sverige... nej, så är det helt enkelt inte.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/03/31 :  14:11:54  Show Profile Send mace a Private Message
Quad är ju bra mycket billigare i Sverige än i Storbritanien

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/03/31 :  15:49:56  Show Profile Send Hasse a Private Message
quote:
Så att Hifiklubbens "importmonopol" skulle ge höga priser i Sverige... nej, så är det helt enkelt inte.


Jo så enkelt är det nog. Om inte Hifiklubben hadde haft "importmonopol" skulle säkert netonnet eller någon annan sälja Nad billigare.

P.S "Importmonopol" är ju ett omödigt starkt ord.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2005/03/31 :  16:03:13  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Vad hände med priserna på Marantz när hifiklubben släppte det märket? Det blev inte direkt billigare i varje fall... Vanliga hifibutiker har gång på gång visat tycker jag att de är väl så duktiga på att hålla uppe priserna. Dock hade jag gärna sett en spridning utav t ex B&W till fler återförsäljare så att man på ett lättare sätt kan hitta matchande elektronik.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/03/31 :  23:57:25  Show Profile Send silvervarg a Private Message
quote:
Ja det har vi ju sett på elmarknaden


Ja, jag vet att det var ironiskt skrivet, men jag kommenterar i alla fall...
Största problemet här är ju att vi inte har fir konkurrans på själva nätet samt att
elproduktionen i Sverige är ca 60-70% av konsumptionen.
Med sådanna förutsättningar så är det i praktiken omöjligt att få en väl fungerande priskonkurrans.

Inom HiFi har vi i alla fall fri konkurrans mellan märken samt att man kan importera själv.
Största problemet är att man vill provlyssna sakerna innan man köper den tillsammans med det man redan har.
Det minskar ofta säljarna till de fåtal lokala säljare man har och då har man minskat konkurransen väldigt mycket.
Visst kan man vara ful och låna hem saker för att sedan lämna tillbaks dem och beställa från annat håll, men då utnyttjar man verkligen handlarnas goda vilja, och i längden gör det att handlarna slutar låna ut saker.

Bäst är IMHO att betala "rätt" pris. Dvs både du och handlaren skall göra en hyfsa affär. Då kommer båda att finnas kvar och ni kan göra fler bra affärer i framtiden. Genom att köpa extremt billigt så kan inte handlaren överleva kommersiellt och då slutar möjligheten att få lokal proffessionell hjälp och möjlighet att låna hem prylar för att prova.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/04/01 :  06:44:31  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Det är inte butikerna som gör skillnaden, dom kostnaderna finns alltid. Det är distributörsledet som inte finns för vissa märken. Ibland direltimporterar en butik, ibland delar butiker på ditributionen, och ibland är distributören fristående,
Vi är med i EU så blanda inte ihop moms i Sverige och utomlands. Moms betalas en gång och utlandsfrakter är i regel mycket billigare än att skicka grejor i Sverige. Själv har jag sedan flera år bara köpt grejor utomlands. Dock plågar jag inte en svensk handlare genom att gå och provlyssna på ett ställe och handla på ett annat för alla skall ha betalt för det jobb dom gör. Att först låta en butik dema och sedan köpa billigt på nätet driver upp priserna.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/04/01 :  09:55:43  Show Profile Send Blue a Private Message
silvervarg: Väl talat! Jag är helt inne på din linje. Är det något jag tycker är mycket sorgligt så är det att butikerna (och det gäller inte bara hifi) försvinner från städerna pga näthandel respektive aptråkiga köpcentra ute på landet. Vill man bo i en spökstad utan levande handel (även biografer och annat håller ju på att försvinna)? Inte jag, därför gynnar jag gärna mina lokala handlare, oavsett om det handlar om mat, kläder eller hifi, även om det kostar mig några procent mer.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.88 sekunder. Snitz Forums 2000