Author |
Topic |
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2005/03/31 : 08:37:42
|
Mot slutet av den låten (Adam & Eve alltså) blir det ju lite... hur ska man uttrycka sig... stökigt kanske är ett passande ord. Satt igår och lyssnade på låten precis innan jag skulle åka hem då jag "upptäckte" något...
Mellan 7:41 och 7:42, efter de tjatar om "until the end of time", skriker någon av bandmedlemmarna något, men vad säger han?!? Seså, lyssna noga nu och ha i åtanke att de är svensktalanade... Jag skriver vad jag tycker mig höra nedan i vitt så kan ni kolla och se om ni håller med eller inte...
Tjuvkika inte!!! Det kan skapa en subjektiv förväntan , lyssna med öppet sinne först...
Svär de på svenska?!? Jag tycker mig höra att någon skriker "VA F*N DÅ!!!" Har lyssnat noga igen och har svårt att tänka mig något annat... |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2005/04/16 : 13:37:23
|
Eftersom jag inte vill avslöja vilken usel anläggning med dålig upplösning jag har hemma så får jag naturligtvis hålla med. Det hörs klart och tydligt. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 10:21:20
|
B-O:
Förstår inte riktigt ditt svar?
Det behövs ingen särskilt högupplöst anläggning för att höra detta, den som gapar å skriker gör det ju ganska odiskret...
Vänligen, Herr Aningens-trög-så-här-på-måndag-förmiddag |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 11:46:07
|
Aha, jag letade efter något i bakgrunden som slunkit med i inspelningen. |
|
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 12:12:39
|
OK...
Så, håller du fortfarande med? Jag har försökt hitta nån engelsk variant utan resultat... Vad säger han?
|
|
|
Nothing
Member
570 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 11:32:38
|
va fan då? |
|
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 11:47:09
|
Nothing: Ja, eller hur... Det måste väl vara det dom säger?
|
|
|
Nothing
Member
570 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 11:53:14
|
jag trodde först att du menade att det var något som inte skulle vara med på produktionen. Därför ha jag inte lagt mig i diskussionen.
Jo det låter som va fan då men det behöver inte vara så.
Vad tycker du annars om Flower kings tidigare allster? |
|
|
Nothing
Member
570 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 12:00:26
|
Har tok lyssnat på flower kings nu i 6-års tid. Aldrig har jag fashinerats av musik som TFK. Håller mer än väl än i dag efter så många år. Lyssnar just nu på Retropolis.
Vet inte, men typ säkert 160+ låtar TFK räcker faktiskt så många år, lol |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 12:12:13
|
Nu har jag äntligen lyssnat igenom alla Flower Kings-plattor. Retropolis har ju fått mycket beröm ute på nätet men det är faktiskt den enda platta jag inte riktigt gillar. Jag tycker den känns rätt innehållslös bortsett från enstaka bra låtar. Har jag fel? Ska jag ge den en chans till? Flera andra plattor som Adam&Eve och Space Revolver har ju växt något oerhört efter den första lyssningen då jag tyckte det lät mediokert. |
|
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 12:34:22
|
Av deras tidigare alster har jag bara "Unfold the Future", det var rätt nyligen jag började snegla åt TFK-hållet, men jag ska gräva djupare. UtF gillar jag skarpt (annars hade jag inte skaffat A&E) med reservation för de lite "flummigare" låtarna som jag skippar om jag inte är på humör. Men det råder ingen tvekan om att det är ett duktigt gäng musiker som får oförskämt lite uppmärksamhet...
On-Topic: Visst behöver de inte säga det, men jag har liksom inte kommit på vad det finns för alternativ, det var lite därför jag startade tråden...
|
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 16:46:37
|
Flower Kings är bara en i raden av suveräna svenska band som är betydligt mer kända utomlands än i Sverige. I svensk massmedia syns dom inte. Tur att internet finns. Det är en bra väg för banden att nå ut. Svensk massmedia, särskilt då kvällstidningar har man ingen nytta av om man gillar musik, bara om man gillar Britney Spears. Men det har ju inget med musik att göra. |
|
|
Nothing
Member
570 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 18:34:08
|
Jag tycker absolut du skall ge 'Retropolis' 10 chanser till. Det är hela grejjen med sådan här musik. Det räcker inte med ett par genomlyssningar. Lyssna genom alla låtar, hela längden 10ggr sedan återkommer du som ett nytt TFK fan.
A&E är TFK´s svagaste släpp enligt mig. Den har helt enkelt inte den där pampigheten, mystiken, de där sköna folktonerna, samklangen mellan instrument. uppbyggnaden av låtar som nästan alla andra TFK skivor har. Det är någonting som fattas.
Flower Power Space Revolver Stardust We Are Retropolis Unfold the future The Rainmaker Back in the World of adventures
Alla är minst lika bra, det beror helt på sinnesstämmningen. Sen är det faktiskt så att flower kings delar man inte med sig så lätt. Det är ingenting man sätter på när man har polare på fest eller bara för att ha något på när man lagar mat. Full fokus krävs. Men det visste ni säkert redan.
jojje Om du det enda du hört är unfold & A&E kommer du säkeligen uppskatta vissa låtar från Retropolis.
Sen att Gildenlöw skulle joina TFK kom ju som en överaskning. Pain of salvation är sedan 'concrete lake' en av mina favo grupper. Men det som är synd är att bara för han är med, kräver vissa att det blir mer Daniel i produktionen. vilket inte jag tycker. Tycker han gör tillräckligt i 'Unfold' exemplevis ett parti där jag grinat till många ggr. slutet av 'Devil´s playground' inte bara för att det är sjukt bra utan även för texten gör mig sentimental. Roine lyckas även skriva de vackra av vackraste stycken. ofta förekommande i slutet på låtar som t.ex 6 minuter in i 'I am the sun part2' Man blir tårögd bara av att tänka på det.
|
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2005/04/21 : 21:54:51
|
Jag håller inte med om att Adam&Eve är deras svagaste släpp, den känns väldigt välkomponerad och rikt varierad.Man hittar inget dödkött alls. Retropolis däremot.. men jag ska ge Retropolis en chans till. |
|
|
Nothing
Member
570 Posts |
Posted - 2005/04/21 : 22:20:08
|
Svagaste släpp betyder inte att den är dålig eller innehållslös. Den är hur bra som helst, och det finns en uppsjö med underbara partier i alla låter som vanligt i alla skivor de gjort. Men som inkörd TFK:are hade jag hoppats på mer när den kom.
Om man säger att den dåligaste låten dem har gjort är mycket bra, fattar du vad jag menar. |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2005/04/22 : 08:49:49
|
Vilka förväntningar man har styr hur man uppfattar en platta. Dom första plattorna jag lyssnade på var dubbel-plattorna "Flower Power" och "Stardust we are". Jag föll som en fura. Därefter började jag lyssna på dom skivorna som kom innan och dom håller ju inte alls i jämförelse, möjligtvis med undantag av "Back in the world of adventures". Jag vart besviken och gick inte vidare med dom återstående. När A&E sedan dök upp så hade jag inte samma skyhöga förväntningar och lyssnade helt förutsättningslöst. "Rainmaker" var en platta jag hade låga förväntningar på eftersom den anses som deras svagaste, och där blev jag positivt överraskad. Den är ojämn helt klart, men innehåller en del helt underbara låtar. |
|
|
|
Topic |
|