Author |
Topic |
Lundahl
Member
98 Posts |
Posted - 2005/04/07 : 23:14:04
|
Närfältsmätningarna är gjorda ca 2cm från membranet (så nära jag kunde komma).
Mätningen gjord 0,9m från högtalaren är filtrerad med filtret angivet ovan i denna tråden på båda elementen on axis. Kan puckeln mellan 1 och 2 kHz vara anledningen till att det låter lite vasst/skramligt i kombination med dipen omkring 300Hz? Vidare tycker jag att variationerna är väldigt stora +/- 4Hz som mest. Jag får slipa vidare på filtret. Undrar fortfarande dock:
Hur räkna ut komponentvärden för en sugkrets, dvs xdB dämpning vid frekvensen y?
Vad är ett notch filter?
Tack för alla förslag och kommentarer... |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/04/07 : 23:28:16
|
quote: Vad är ett notch filter?
Det ett filter som blockerar en del av ett frekvensspektrum. Man kan säga att funktionen är motsatt ett bandpassfilter. Bandstoppfilter är ett annat ord för notchfilter.
Här hittade jag NÅGOT om hur man beräknar komponentvärden för notchfilter.
http://www.speakerbuilding.com/content/1041/page_2.php
Under software-avdelningen på samma hemsida så finns det kanske nåt som kan vara till ytterligare hjälp.
http://www.speakerbuilding.com/software/ |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2005/04/08 04:10:34 |
|
|
Mcz
Member
849 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 12:06:04
|
Lundahl, sugkrets = notchfilter = bandstoppfilter!
Och på närfältsmätningen på C82 syns ju en resonans vid 4kHz, det är den du måste dämpa bort! Har du LspCAD kan du simulera ett notchfilter direkt i programmet, vet inte om LspLAB klarar det? Annars får du utgå från teoretiskt framtagna värden på komponenterna & mäta/testa dig fram tills resonansen inte syns på mätningarna längre.
MVH Martin |
Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462 |
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 14:35:12
|
Har du några distansmätningar och impedans mätningar på bara elementen utan filter?
edit: filtersimuleringsdelen i Lsplab 2 är ingen höjdare skaffa lspcad eller liknande om du har möjlighet, då blir filter simuleringen lite roligare... |
Edited by - asto on 2005/04/08 14:38:39 |
|
|
Lundahl
Member
98 Posts |
Posted - 2005/04/21 : 13:00:41
|
Hej igen,
Angående sugkrets alias notchfilter alias bandstoppfilter:
Nu har jag letat fram Physics Handbook och hittat formeln för resonansfrekvens i seriekoppling:
f= 1/(2*pi*(LC)^0.5)
Om jag vill dämpa vid 4000Hz och antar ett värde på spolen om L=1mH löser jag ut kapacitansen som blir C=1,58µF. Motståndet i LCR kretsen antar jag bestämmer hur mycket jag vill dämpa. Litet motstånd=stor dämpning vid resonsansfrekvensen och vice versa.
Detta grundar sig på mitt hobbyantagande att det är vid resonansfrekvensen det gårt som mest ström genom kretsen.
Är jag på rätt spår tror ni?
c82orna låter bättre och bättre desto mer de får spela. Jag skall försöka återkomma med lite bilder på testlådorna om ni vill.
|
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/04/21 : 15:16:43
|
eftersom jag är lite efterbliven på det här med filterprylar så tycker jag att bilder ALLTID är roligast |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2005/04/21 : 15:34:01
|
quote: Är jag på rätt spår tror ni?
Jag tycker du ska försöka få till mätningarna först, så man ser hur peaken ser ut. Det blir enklast att simulera fram ett bra resultat i ett filter simulerings program, har du inget sådant så får du säkert hjälp på traven av många här på forumet.....
mät upp impedans, samt MLS på distans (1 meter) onaxis och offaxis t.ex 30 och 60 grader på respektive element.
en liten varning, när du mäter impedans eller närfält med svep på diskanten, så mät från ca 200hz och uppåt, annars kan det gå illa. men detta visste du kanske redan.... |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/04/21 : 15:38:01
|
Impedansmätning för diskanten, sinusmätning, har aldrig varit några problem för mig och jag har alltid mätt 10 till 22'200Hz. MLS har också gjorts helt utan skydd för diskanter. Däremot sinsusmätningar för diskanter har jag försökt vara lite omtänksam...
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2005/04/21 : 15:51:01
|
EA....
Jag tog det direkt ifrån instruktions boken för lsplab, har inte vågat prova annat (fegis som jag är)
men oandra sidan finns det väl ingen anledning att mäta en diskant ner till 10 hz heller, vad vet jag
vad är en sinsusmätning? eller var det en felstavning? |
|
|
Lundahl
Member
98 Posts |
Posted - 2005/04/21 : 16:24:57
|
Asto: Jag har gjort litet mer närfältsmätningar som jag inte publicerat här och de visar alla på den tydliga peaken vid 4kHz för c82:an. Jag tror som Mcz skriver att det är den här som behöver dämpas bort mha en sugkrets.
Jag tror jag bränt impedanskretsen i min mätjig, kan ej mäta impedans längre, jag skall försöka laga den. MLS mätningarna får jag inte till av någon anledning (kanske samma)...
Är det någon som har ett bra tips på filtersimuleringsprogram som är bättre än lsplab och inte kostar skjortan?
|
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2005/04/21 : 17:36:38
|
quote: Jag har gjort litet mer närfältsmätningar som jag inte publicerat här och de visar alla på den tydliga peaken vid 4kHz för c82:an. Jag tror som Mcz skriver att det är den här som behöver dämpas bort mha en sugkrets.
Visst, det förstår jag. men hur påverkar den simuleringen i övrigt, hur ser fasen, frekvenssvar och impedans ut efter att du satt dit kretsen, det är frågan....
quote: Jag tror jag bränt impedanskretsen i min mätjig, kan ej mäta impedans längre, jag skall försöka laga den. MLS mätningarna får jag inte till av någon anledning (kanske samma)...
Lider med dig, vad har du gjort? hur kunde det hända? kanske enklast att beställa en ny av Grenander, borde inte vara så dyrt.....
quote: Är det någon som har ett bra tips på filtersimuleringsprogram som är bättre än lsplab och inte kostar skjortan?
Jag använder Lspcad, finns på Hifikit för en tusing..... annars är speaker workshop gratis, vet inte alls hur det funkar. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/04/21 : 17:55:35
|
Jag tror jag bränt impedanskretsen i min mätjig, kan ej mäta impedans längre, jag skall försöka laga den. MLS mätningarna får jag inte till av någon anledning (kanske samma)...Jag hade problem att mäta impedans under en (kort) period. Visade sig vara så enkelt som att jag hade för låg nivå på utsignal och för svag känslighet på insignal.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/04/21 : 18:04:40
|
ursäkta ot nu...men engelholm varför är ditt namn "blåare" än alla andras? jag stör mig nämligen på det känns som om ditt namn är överallt |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/04/21 : 18:56:22
|
Du kanske har klickat på namnet? |
|
|
Lundahl
Member
98 Posts |
Posted - 2005/06/28 : 18:03:30
|
Hej nu blåser jag liv i denna tråden igen! Jag har gjort framsteg med filtret för t&pc82 och c11. Det lutar åt att c82:an får delas första ordningen med lite hjälp av impedanskorrigeringen och ett notchfilter och att c11 delas med tredje ordningens filter. Jag har fått detta väldigt linjärt tycker jag och det låter betydligt bättre än innan. Men...det kan ju alltid bli bättre. En fråga som jag grunnat på på sistone är:
Jag siktar på ett tredje ordningens butterworth filter för diskanten. Men för att få frekvensgången linjär och summeringen med c82an korrekt har jag fått ändra på en del komponentvärden från de simulerade. Filtret är alltså inte längre något butterworthfilter utan "home-made". Om jag simulerar ett en amplitudkurva med de komponentvärden jag har i filtret får den en kraftig puckel (ca 4dB) innan den rullar av vid ca 3000Hz. I verkliga livet är den akustiska responsen dock linjär. Min fråga är hur mitt knasiga filter kan påverka ljudet? Skall man undvika alltför stora avvikelser från en elektrisk linjär frekvensrespons? |
|
|
Lundahl
Member
98 Posts |
|
Lasse Å
Member
118 Posts |
Posted - 2005/06/29 : 11:14:15
|
Du kanske borde spara filen i jpg eller gif, inte i .doc! Det går inte att visa i min webläsare i alla fall.. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
|
Lundahl
Member
98 Posts |
|
Lundahl
Member
98 Posts |
Posted - 2005/06/29 : 12:07:56
|
Nu verkar det gå bättre Här är närfältsmätningar på c82 och c11 med filter inkopplat. Delningen är rätt låg, det blev så pga av att c82ans impedanskorrigering +notchfilter gjorde att elementet rullade av så fint. Har ej tillgång till mätning på hela högtalaren här, men det summerar linjärt nu (nästan). Har ni några ideer eller kommentarer?
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/06/29 : 12:19:53
|
Det kommer alltid finnas åsikter kring en högtalare. Så även denna.
Mina kommentarer är: * För flack delning för att kunna spela högt, något som iofs begränsas redan iom endast en 5 1/4 tums bas. * I närfältsmätningar missar du helt baffelstödet och när du simulerar med dina mätningar ser du inte hur högtalarna låter en bit ifrån. Inte omöjligt kommer det låta lite tunnt eller "utan kropp". Smaksak, men jag tycker inte om det. * Mycket energi i det kritiska området. Diskanten har en topp mellan 2.2 och 4kHz. Bas/mellan har en höjning från 1kHz till 2kHz. Testa mindre konding till diskanten och/eller större spole till mellanregistret. * Din impedansmätning visar en negativ fas för området 70 till 22kHz - nått fel?
Mina tankar... |
|
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2005/06/29 : 12:59:28
|
Prova att köra en distansmätning på 1 meter med båda elementen med filter. och sedan fas vänder du diskanten och kör en mätning till med samma inställningar. skulle vara intressant att se hur frekvensvaret påverkas i delnings området..... |
|
|
Lundahl
Member
98 Posts |
Posted - 2005/06/29 : 16:05:33
|
Tack för synpunkterna,
EA - jag håller med, högtalaren låter lite för aggresivt på viss musik, som kan vara kopplad till att det ligger lite mycket energi i mellanregistret och en bit upp. Mätningar på 1m avstånd visar dock på linjär frekvensgång. Jag har inte kompenserat för baffeln provade en gång och det lät för tråkigt, c82 gick i botten direkt. Kanske kommer jag prova igen men inte lika mycket som 6dB. Jag antar att det är diskanten som du menar är för flackt delad? Sen kommer vi in på fasen som fortfarande är no mans land för mig. Negativ fas, jovisst är det det, men vad betyder det och varför är det fel?
Asto - Jag kör nu med fasvänd diskant. Om jag vänder den rätt får jag en liten dip ca15dB (ej total utsläckning). Får be att få återkomma med grafer på detta. Misstänker att jag vill ha djupare och mer definierad dip i frekvensgången (bevis på faskoherens mellan elmenten(?)).
Kan man hålla på att leka med värden på spolar och kondingar lite hur man vill bara det summerar linjärt? jag tycker det måste finnas andra parameterar som måste påverkas av detta som t ex fas och group delay?
|
Edited by - Lundahl on 2005/06/29 16:07:28 |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2005/06/29 : 21:06:27
|
quote: Kan man hålla på att leka med värden på spolar och kondingar lite hur man vill bara det summerar linjärt? jag tycker det måste finnas andra parameterar som måste påverkas av detta som t ex fas och group delay?
visst påverkar detta.... det fina med filter simulerings programmen är ju att man kan komma ganska nära sanningen, du kan redan i förväg se hur bla. fasen och impdansen påverkas av olika komponentvärden. efter simuleringen kan man ju verifiera med mätningar och eventuellt göra små justeringar. jag nämnde det tidigare i din tråd att det vore bra om du fick till lite distans mätningar samt impedansmätningar på elementen var för sig utan filter. det blir liksom lite enklare och se vad som borde göras åt ditt filter.....
förresten, hur ser filtret ut i dag? har du nått schema att visa?
|
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2005/07/04 : 13:14:00
|
Hur går det med mätningarna i sommarvärmen? |
|
|
Topic |