Author |
Topic |
|
DanneS
Member
148 Posts |
Posted - 2005/03/30 : 14:52:03
|
Hej,
jag satt och surrade med en bekant om att bygga ett ljudsystem där ljudet sveper från högtalare till högtalare tex ett tåg som rör sig.
Finns det något smidigt sätt att göra detta?
Början på kravspec:
- Högnivåingång - "Mixer" stereo->mono - 20 utgångar - Variabel svephatighet
/Daniel |
|
silvervarg
Member
652 Posts |
Posted - 2005/03/30 : 18:25:04
|
Enklast är att vrida på balansratten på din förstärkare fram och tillbaks. :-)
Vill du ha ljudet svepandes mellan alla dessa 20 utgångar? Hur många skall i så fall ha ljud i taget? Skall du ha en 20 kanalig förstärkare med 20 högtalare efter denna burk? I så fall börjar det låta som ett dyrt och knepigt projekt.
Högnivåingång och stereo->mono mixning är ganska enkelt, men resten är knepigare.
|
|
|
DanneS
Member
148 Posts |
Posted - 2005/03/30 : 20:37:22
|
silvervarg: Japp, svepandes mellan alla 20 utgångar, en i taget, vilket torde innebära 20 förstärkare och 20 högtalare.
/Daniel |
|
|
Parasite
Member
734 Posts |
Posted - 2005/03/30 : 21:03:34
|
OJ , får man fråga varför, alltså vad till ? =) |
Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P http://w1.381.telia.com/~u38109144/ |
|
|
DanneS
Member
148 Posts |
Posted - 2005/03/31 : 19:55:47
|
Parasite: Det gäller en uteplats/altan, högtalarna är redan på plats. Första önskemålet är att höra vågskvalp som rör sig utmed altanen.
Borde det inte detta gå att åstadkomma på något sätt.
/Daniel
|
|
|
Keld
Member
215 Posts |
|
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2005/03/31 : 22:43:19
|
DanneS: jag tycker det verkar som en fräsig idé! Allt behöver ju inte vara vinyl och rörförstärkare som självbyggare ägnar sig åt.. |
...music is the best... |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2005/04/02 : 10:51:01
|
Låter inte som att projektet blir av någon högre HiFi-klass, så 20 småförstärkare med IC-slutsteg typ TDA vad-de-nu-heter på ca 10w vardera blir varken svårt eller dyrt.
DanneS, vad har du tänkt dig för signalkälla? Ska det vara riktig seriöst borde man bygga en ram med 20 mickar i samma storlek som uteplatsen och hänga upp mikrofonramen en bit ut i havet på samma höjd som högtalarna ska sitta. Inspelning görs sedan på 20 kanaler... Nä, på nått vis måste man nog rationalisera.
Jag byggde på 80-talet en liten lustig sak som kallades "Surf Synthesizer" som härmade havets brus. Det var helt enkelt en brusgenerator och ett gäng långsamt svepande oscillatorer som mixades ihop och styrde en volymkontroll. Visserlien bara mono, men reultatet var klart bättre än väntat. Stilla vågskvalp under en brygga och det rogivande kluckandet av båtar är nog svårare att simulera.
En enklare stereoinspelad slinga kanske ändå kan ger extra liv genom att de olika ljudkanalerna ges olika tidsfördröjning. -Nog finns små billiga IC för detta? (redan på 70-talet fanns s.k. analoga skiftregister) Spatial/pseudo-stereokretsar kanske kan funka?
Min tanke är att i verkligheten nås varje punkt av ett begränsat område faktiskt av samma ljud men med olika styrka och framför allt vid olika tidpunkt. Detta resonemang spricker naturligtvis om man börjar detaljgranska, men kanske kan man få ihop hyfsat resultat med ett fåtal kanaler vid signalkällan. Jag tror mycket på olika tidsfördröjningar mellan de olika kanalerna och att det kan "maskera" att ljudet som spelas upp egentligen är detsamma. Med så många högtalare tror jag inte våra trötta hjärnor kan hålla räkningen på vilka små ljudfragment som nyss hörts från en annan position.
Kom förresten att tänka på att jag för 15 år sedan åkte ett litet rundturståg på Disneyworld i Orlando där högtalarna var fast monterade i skärmtaket över rälsen. Här var det inte 20 högtalare utan snarare 200! Förutom att ljudet vandrade mellan högtalarna i samma takt som tåget rörde sig så spelades samma ljud upp med fördröjning på en plats längre bak i tåget. -Och detta var nog byggt i början av 80-talet eller ännu äldre.
Ska bli spännande att få följa detta projekt DanneS!
|
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 04:14:46
|
Detta låter inte helt smidigt....jag undrar bara om man inte kan skapa nån "ljudkuliss" i PC. Fast sen skall ju allt delas upp i 20 kanaler i alla fall hmm.
Jag kollade lite i en bok* som tar upp fördröjningskretsar. Dessa finns i både analogt och digitalt utförande (själv signalen är dock analog i samtliga fall).
Analog tidsfördröjning tycks bäst då dynamik är viktigt 70dB - digitalt under 60 dB
Digital tidsfördröjning tycks vara bäst då STOR tidsfördröjning är viktigare 500 mS - analogt mellan 25-160 mS
* "Audio IC Users´Handbook" skriven av R M Marston - ELFA säljer den
|
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 22:03:51
|
I trötthetens stund kommer här ett brutalt förslag för en "grottmekaniker": Eftersom havets brus ändå består just av brus borde en gammal brusig mono rullbandare duga bra. -Skaffa ett gäng "rullisar" på loppis eller sopstationen och flytta över alla tonhuvuden till samma maskin, d.v.s. bygg ett häftigt tape-eko! Klistra ihop en ändlös bandslinga och låt havet brusa!
Äh, kanske mindre jobb att löda ihop något analogt i stil med den "surf-synth" jag nämnde tidigare, men det blir ju inte lika flexibelt. Jag tror mycket på detta med färre kanaler vid signalkällan och sedan ordna djupet med olika kortare fördröjningar motsvarande ljudets utbredningshastighet mellan högtalarna. (måste det vara så många som 20 kanaler, räcer inte t.ex. åtta för att förvirra hjärnan?)
Fantasin spinner vidare på andra ljudmiljöer som skulle vara intressanta att uppleva mångkanaligt. -Allehanda publika platser t.ex. (centralstationen, köpcentret m.m.) Om man håller sig inom ett mindre område mellan högtalarna kanske det räcker med fyra kanaler. Kanske kan man hitta något matnyttigt i matrissystem som gamla Dolby Pro-Logic och 70-talets olika system för 4-kanalsstereo. (gamla nummer av Radio&Television kan lånas på biblioteket, kolla 70-talets första hälft) Ett multiplexsystem så som det för stereo-rundradio kanske också kan ge uppslag.
Ska man kunna återskapa valfria ljudmiljöer (urhäftig ide DanneS!) tror jag svåraste delen - och rätt ände att börja i - är inspelningen. Behovet av bandbredd lär vara direkt proportionellt med antalet kanaler gånger bandbredden för en kanal oavsett analog eller digital teknik. Ett multiplexsystem med pilotton liknande det för stereoradio borde gå att bygga ut rejält. -Kan det i princip vara så enkelt som en analog switch med t.ex. åtta portar som "går runt ett varv" 30-40.000 ggr/sek? på något vis måste detta sedan kunna synkas i uppspelningen. Många kilobit per sekund blir det, och även om en bärbar PC lätt borde klara detta blir det nog tungt att skapa all hårt- och mjukvara.
Varför ska allt digitaliseras nuförtiden? Multiplexprincipen borde faktiskt funka även på analog teknik. En vanlig bandspelare hänger omöjligt med, men kanske kan man bygga ett interface till en liten videokamera och mata in den bredbandiga multiplexade så att videobandspelaren tror den spelar in/upp en vanlig bildsignal. Videobandspelare ger mycket "gratis" och bandbredden borde vara åtminstone 5MHz. Jag är inte tillräckligt påläst i ämnet, men misstänker att videon inte frivilligt hanterar helt godtyckliga signaler, utan att de måste likna en riktig composite-videosignal med åtminstone en del av dess synkpulser och spänningsnivåer. (50Hz bildsynk, ca 15kHz linjesynk) Kan man nöja sig med ett frekvensomfång smalare än 50Hz-15kHz borde man kunna bygag en egen synkgenerator som lurar videon och mixar in den multiplexade ljudinformationen. Vid uppspelning skär man helt enkelt bort brummet och tjutet från synksignalerna med branta filter på respektive ljudkanal innan förstärkarna.
Det här var ju (som synes) inspirerande! Har funderat på allehanda lösningar kring en gammal video tidigare. Fan åxå, måste nog skissa och räkna lite av ren nyfikenhet. :-) -Gonatt! |
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
|
|
DanneS
Member
148 Posts |
Posted - 2005/04/07 : 11:40:36
|
Många bra tips dyker det upp... BRA JOBBAT!
Polarn har gjort ett test med en 10-kanalig "Rinnande ljus"-byggsats från Kjell&Co, B089:
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=87089&path=6080000,7640000,7740000
Detta är en KEMO byggsats: http://www.kemo-electronic.de/de/bausaetze/b089/index.htm
Polarn's slutsats: Förrutom att denna består av endast 10-kanaler (får gruppera elementen 2 & 2) så fungerar den någorlunda, det är bara det att det börjar låta konstigt "klipper" då man ökar volymen....Detta beror antagligen på att det är Triacutgångar (en Triac gör väl om signalen till fyrkanvåg, om jag minns rätt) Kanske kan man byta ut Triacsen mot effekttransistorer som ska klara effektutgången på en Reciver, ca. 40W musikeffekt?
Vad tror ni går det att byta Triacarna mot effekttransistorer???
/Daniel
|
|
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2005/04/07 : 17:41:00
|
Har jag missuppfattat målet med projektet? Min tolkning av ämnesrubriken kanske var lite onödigt "frispånande"... (men kul är det) Är målet alltså att en monosignal rinner mellan 20 högtalare precis som lamporna tänds och släcks i ett rinnande ljud? En gammal favorit-IC är 4017 ("10-stage johnson counter) som om den kompletteras med en pulsgenerator är just ett rinnande ljus bortsett från att dess utgångar behöver buffras. En variabel RC-oscillator (logikinverterare, 555:a, astabil transistorvippa el. dyl.), en 4017, tio småtrissor, tio reläer och tio 1000w spotlights så har man något ganska häftigt. Gillar man inte det vackra rasslet av elektromekanik finns optokopplare med nollgenomgångstriggning för direkt drivning av triacs.
Nu var det ju ljud du skulle hälla omkring, och byter man relä/triacs mot analoga switchar borde effekten bli densamma, men det kanske blir väl brutalt med den tvära övergången. -Säkerligen kommer det att knäppa till i varje högtalarbyte. Det finns ju också digitat styrda potentiometrar (seriell styrning i 256 steg tror jag), men då behövs säkert en liten dator för styrningen. Man kan säkert växla snabbt mellan två utgångar på den analoga switchen ā la pulsbreddsmodulering (PWM) och på så vis få en mjuk övertoning förutsatt att switchningen sker en bit över 20kHz. (kanske man kan råka ut för några olustiga hörbara modulationsprodukter?)
Man kan säkert lösa problemet med en drös logikkretsar som 74HC- eller 40-serien, men det blir nog betydligt mindre trassligt och mer "tweak-vänligt" med en liten PIC-processor. -Det finns massor på nätet om denna enkla billiga enchipsdatorfamilj. Jag vågar nog påstå att den blivit hembyggarnas favorit. En PIC för några tior styr lätt en drös digitala pottar eller PWM-styr snabbt ett gäng analoga switchar (snabba rackare de där PIC:arna).
Utan att egentligen inte veta säkert misstänker jag att om man styr ljudet direkt på högtalarsidan med transistorer kan man få problem med distorsion. Kanske är detta inget problem då trissorna i stort sett bara ska switcha till och sedan hållas bottnade en stund. Förlusteffekten lär i så fall bli betydligt mindre än förstärkareffekten. Man kan kanske kosta på sig en aning större värmeförlust genom att switcha mjukt och få en "ploppfri" svepande övergång. Borde lätt kunna ordnas med ett RC-filter mellan varje utgång på den räknande logikkretsen (t.ex. 4017 eller 74HCT4017)och effekttransistorerna. Det lär nog behövas drivtrissor (typ BC548) mellan logiken och effekttrissorna, eller kanske effekt-darlington (TIP126/121 i TO220-kapsel är trevliga).
Välj transistorer av NPN-typ med emittern mot jord. Bunta ihop högtalarna på förstärkarutgången och koppla andra änden till var sin effekttransistor. Hur denna simpla switch/volymkontroll påverkar ljudet är ju enkelt att prova med en enda transistor. Med en lite mer avancerad switchdosa och dubbelt så många trissor som högtalare kan man kanske välja om ljudet i varje högtalare ska tas från förstärkarens högra eller vänstra kanal. -Klart mer flexibelt och spännande! Med en PIC som styr trissorna kan det bli riktigt intressant.
Mycket snack på mig, verkstan får andra stå för... ;-)
|
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
|
|
|
Topic |
|