Author |
Topic |
AndreasK
Member
74 Posts |
Posted - 2005/03/30 : 10:28:46
|
Har "hört" någonstans att förhållandet 1:6 är det mest optimala förhållandet när det gäller högtalar byggen ? dvs när man tex. limmar ihop en baffel skall detta förhållande användas på tjocklekarna utav materialet även stagning och lådans form (vinklingen utav de olika bitarna förhållande 1:6 (botten på lådan i förhållande till "toppen" 1:6)? blir man "idiot" förklarad nu tro? men detta borde vara fysik. (varför isåfall är det just 1:6) det finns ju många intressanta ideer med sk sandwich limmning med olika material tex HDF och MDF, någon mer som har erfarenhet, ideér, formler eller uteveckling som kan/vill dela med sig? |
|
Martin N
Member
75 Posts |
Posted - 2005/03/30 : 10:50:49
|
Du kan fördela egenresonanserna för en yta/skiva eller en volym beroende på hur längdförhållandena är. En kvadrat t.ex., har samma resonansmönster i längd och tvärled (tillkommer diagonala resonansmönster som vi bortser från just nu). Genom att välja ett annat förhållande mellan längd och bredd kan du sprida ut resonansmönstret jämnare i frekvensled. Det förhållande som (matematiskt) ger jämnast resonansmönster är om längd förhåller sig till bredd som ett till roten ur tre. Samma resonemang kan du använda för rektängulära volymer, fast här tillkommer både två- och tredimensionella resonansmönster.
Det du skriver om 1:6 har jag aldrig hört talas om.
En praktisk användning av ovanstående är att undvika kuber (OK för subwoofers vars frekvensområde ligger under resonansen för en längd) undvika boxar med kvadratiska tvärsnitt och med sidoförhållanden 1:2, t.ex. Fundera även på placeringen av elementet, hur slår det igång resonansmönstren i lådans ytor resp. lådans volym? Även här är en ickecentrerad placering oftast jämnare i frekvens än en helt centrerad. Man kan även tänka på i dessa banor då man placerar t.ex. en diskant i en baffel. Mitt i en cirkel ger de mest utpräglade resonansmönstren för resonansfältet närmast diskanten (s.k. baffeleffekter).
Man behöver däremot inte överdriva denna dimensioneringsregel heller. En tuss ull i lådan tar bort det mesta. Ett par osymmetriskt placerade stag sprider ut resonansmönstren. Det du skriver om en skivas tjocklek i förhållande till yta behöver man inte bry sig om, det är bara intressant om man studerer två- och tredimensionella resonansmönster inuti en skiva.
/Martin |
|
|
AndreasK
Member
74 Posts |
Posted - 2005/03/30 : 11:56:26
|
Ok, tackar för info. finnes det mer ideér ute i landet måntro, om hur man skall jaga den "pefekta" konstruktionen, kan ju iofs bli svårt beroende på element, men tumregler kanske ? |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2005/03/30 : 12:30:03
|
Martin N, får jag bara fråga en sak; Var lär man sig sånt där? (Börjar snart bli dags för mig att fundera på vad jag ska plugga) |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2005/03/30 : 12:44:31
|
Det finns några "optimala" förhållanden ( dvs. som är icke-multiplicerande i tre dimensioner) om man nu nödvändigvis skall ha räta hörn. Dock har jag inte dessa i huvudet utan får kolla i boken när jag kommer hem....
/MI |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
AndreasK
Member
74 Posts |
Posted - 2005/03/30 : 12:57:02
|
Har ingen betydelse om det är räta hörn, det blir lite snyggare om det är asymmetriskt också :) Bara man får det bästa utav kakan (det blir ju alltid kompromisser) |
|
|
kjb
Member
232 Posts |
Posted - 2005/03/30 : 12:58:58
|
1:1.618 |
Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST |
|
|
Martin N
Member
75 Posts |
Posted - 2005/03/30 : 13:07:08
|
Ola Fisksmisk,
Du har PM.
/Martin |
|
|
AndreasK
Member
74 Posts |
Posted - 2005/03/30 : 13:09:36
|
1:1.618 är det som gäller alltså ? var finns det info om detta ? eller är det någon fysisk lag som jag har "missat" eller har förhållandet betydelse utav vilket material man använder (egenresonans?). Finns det någon tillverkare idag som tillämpar detta ? många frågor blir det.... |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2005/03/30 : 15:37:59
|
Martin, Tack för det!
1:1.618 är väl det gyllene snittet(gyllene nånting i alla fall). Det går ut på att den korta förhåller sig till den långa som den långa förhåller sig till det hela. |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2005/03/30 : 19:26:05
|
CARDAS GÖR KABLAR VARS LEDARAREOR FÖRHÅLLER SIG ENLIGT DET GYLLENE SNITTET. MED TANKE PÅ ATT ALLT I NATUREN HAR DE PROPORTIONERNA ÄR DET ÅTMINSTONE ESTETISKT RIKTIGT. EICHMANN FÖRESPRÅKAR FÖRHÅLLANDET 1:1.4 |
Modda allt som går att modda! |
|
|
molsson
Member
1646 Posts |
Posted - 2005/03/30 : 19:33:57
|
INTRESSANT |
No hay banda!! |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2005/03/30 : 19:42:36
|
quote: Det går ut på att den korta förhåller sig till den långa som den långa förhåller sig till det hela.
quote: Det förhållande som (matematiskt) ger jämnast resonansmönster är om längd förhåller sig till bredd som ett till roten ur tre.
Just det. Ett annat sätt att få fram gyllene snittet är att ta till Fibonaccis talserie: 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55 o.s.v. där man stegvis närmar sig gyllene snittet, ju högre tal desto närmare gyllene snittet kommer du. Ta vilket talpar som helst ur serien så får du gyllene snittet. En rektangel med sidor som har förhållandet 2:3 eller 5:8 t.ex. Eller 34:55. O.s.v. Det här kan du då använda för att få snygga högtalarproportioner och jämna resonansmönster, men enbart och i sig självt ger det knappast ljudmässigt perfekta högtalare, eftersom det är rätt många andra saker att tänka på också... Men visst kan det vara en bra utgångspunkt, om du väljer en lådtyp där det går att använda. |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
Edited by - zix on 2005/03/30 19:42:59 |
|
|
AndreasK
Member
74 Posts |
Posted - 2005/03/31 : 11:57:23
|
Ja, det är ju intressant, lådan skall ju vara snygg, men det viktigaste är att funktinaliteten är bästa möjliga, basreflex eller ej ? elemntet som skall husera i lådan är ett scanspeak 18W/8545-00 (blir ju 2 lådor iofs.) diskanten placeras där det blir bäst (ute, inne, uppe nere????) Vad är viktigast när man konstruerar lådan? kraftig baffel och ett tungt bakstycke samt stagning och assymetri i väggar m.m. ?? fler frågor blir det, skall man använda det gyllne snittet här någonstans tro ... hmmm |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2005/03/31 : 12:23:20
|
Föreslår basreflex till 8545:orna. Hur många 8545element per låda? D'Appolitto konfiguration kanske? Med ett baselement per låda blir det snyggt om man gör fronten smalare mot diskanten. Som den geometriska figuren Parallelltrapets. Har för mig att QLN gjorde något liknande med just det elementet. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
AndreasK
Member
74 Posts |
Posted - 2005/03/31 : 13:04:17
|
Har bara ett 7" element per låda, har googlat runt lite men hittar inte något jag fastnar för, gärna en golvare då rummet är runt 30 m2. |
|
|
molsson
Member
1646 Posts |
Posted - 2005/03/31 : 14:02:42
|
Låter som om du skulle utgå från proac-klonen. En 7'a per kabinett, grym bas. |
No hay banda!! |
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2005/03/31 : 14:43:39
|
quote: 1:1.618 är väl det gyllene snittet
Kan någon förklara detta lite enklare, osäker om jag förstår det riktigt.
ex. om en baffel är 300mm bred ska man då ta detta mått gånger 1.1618 för att få höjden på baffeln, och höjden gånger 1.1618 för att få djupet på lådan, är det så ni menar eller?? intressant iallafall, fast jag inte förstår |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2005/03/31 : 18:44:08
|
Du verkar ha förstått ungefär rätt fast det ska vara 1.618 inte 1.1618.
Det gyllene snittet kom nån gammal grek på så vitt jag vet, han som snidade venus kunde det. Det är ett slags estetiskt perfekt förhållande. Arkitekter bl.a använder det mycket. Det ska vara ett förhållande som är särskillt iögonfallande och många proportioner på "snygga" kroppar/ansikten följer det.
"Det går ut på att den korta förhåller sig till den långa som den långa förhåller sig till det hela." Det är den enklaste förklaring jag kan komma på just nu.
0.618/1 = 1/1.618
Det hela är 1.618 Den korta 0.618 Den långa 1
|
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2005/03/31 : 20:23:20
|
quote: Du verkar ha förstått ungefär rätt fast det ska vara 1.618 inte 1.1618.
Du ser, blev fel redan där
quote: "Det går ut på att den korta förhåller sig till den långa som den långa förhåller sig till det hela." Det är den enklaste förklaring jag kan komma på just nu.
0.618/1 = 1/1.618
Det hela är 1.618 Den korta 0.618 Den långa 1
Det var en tillräckligt bra förklaring för att jag skulle förstå, tackar så mycket..... |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2005/03/31 : 21:22:02
|
Det finns mer info på nätet säkert, sök på "the golden ratio" eller liknande! |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
Martin N
Member
75 Posts |
Posted - 2005/04/01 : 10:50:55
|
Har någon en referens till att just gyllene snittet ger jämnast fördelning av resonanser? Själv har jag under akustikstudier fått lära mig att det är 1 : roten ur tre. Det är ungefär samma siffror, så det kvittar när man sågar MDF. Jag undrar ur ett rent akademiskt/matematiskt intresse.
/Martin |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2005/04/01 : 21:06:09
|
Jag tror inte att det gyllene snittet är särskillt "vetenskapligt". Det är nog mest bara ett sammanträffande eller vad man ska säga. Men eftersom "vackra" saker verkar följa det ganska bra så kan man väl tänka sig att ljudet bli vackrare Det du lärt dig stämmer nog bra. Hmm du skulle inte orka med en liten härledning för att öka en stackars obildad migs(och andra kanske) förståelse? |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/04/04 : 06:57:34
|
Hej detta är mitt första inlägg här på forumet. Intressant diskussion. Jag har också funderat mycket kring högtalarlådors proportioner och gyllene snittet. Men jag har ju inget belägg alls för att detta skal vara en ultimat proportion på nåt sätt.
Jag ser dock ett problem kring "roten ur tre" i alla fall som jag tolkar det. Den kortaste sidan på högtalaren är 1, mellanlånga "roten ur 3" och slutligen den längsta sidan som blir 3. Och 3 är ju en multipel av 1. Detta medför ju att det ibland uppstår resonans på två ledder i lådan vid samma frekvens. Eller är det så att proporttionerna skall vara: (1 ; "roten ur(roten ur 3)"; "roten ur 3" ) alternativt skrivet på annan form (1; 3^0,25 ; 3^0,5 ) eller (1; 1,316 ; 1,732)?
|
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2005/04/04 07:05:28 |
|
|
Martin N
Member
75 Posts |
Posted - 2005/04/04 : 11:48:04
|
Skoj med intresset för denna fråga, här kommer lite teori.
I en volym i tre dimensioner finns tre olika resonansformer; endimensionella, tvådimensionella och tredimensionell. Det finns tre olika endimensionella; de som bara studsar fram och tillbaka mellan två paralella sidor i x, y eller z-led, tre tvådimensionella resonansformer som ligger i planet xy, xz eller yz, samt till sist en tredimensionell resonansform som utnyttjar alla rätblockets begränsningsytor.
En platta har däremot bara två endimensionella resonansformer och en tvådimensionell.
Inom var resonansform finns sedan en serie resonanser. När två eller flera olika resonanser inträffar på samma frekvens talar man om begreppet degeneration. Att minimera degenerationen är intressant för oss högtalarbyggare, då har vi minskat risken att lådan sjunger.
Jag minns inte hur optimum för minimal degeneration i ett rätblock var för tre dimensioner.
Förhållandet 1 till roten ur tre gäller för en platta.
Och inte kan man bygga ett rätblock med detta sidoförhållande överallt. Ta det som en intressant teori och undvik övertro. Jobbar man med 19 mm tjock MDF så är det så mycket annat som också spelar in. Att sprida ut resonanserna jämnt i frekvens är bara en sak, att dämpa ut dem eller flytta dem i frekvensled genom att styva upp sidorna är andra metoder som har större påverkan i en i övrigt välbyggd högtalarlåda.
/Martin |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/04/04 : 17:52:06
|
Precis: Vad jag vet så det finns ju inget som säger att måtten skall ha längdrelationer som ger: z/x = x/y. Jag har dock för mig att jag läst nånstans att dimensionsrelationer bör hållas under 3. Dvs att ingen sida är 3ggr längre eller mer än den minsta ledden. Men jag har i och för sig lyssnat på högtalare där denna "regel" överträtts och dessa har ändå varit välljudande.
Edit: Kom på en sak. I och med att "gyllene snittet" anses allmänt tilltalande för ögat så kanske det borde vara något att tänka på vid bygge av subwoofer - då våglängden på grundtonerna överstiger lådans dimensioner borde ju detta fungera utmärkt. |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2005/04/04 19:22:33 |
|
|
Topic |
|