HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bygge Högtalare. Förhållande 1:6 ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/05 :  14:51:01  Show Profile Send ohmega a Private Message
Just nu har jag en bok i knät som heter "The Complete Guide To High-End Audio" av Robert Harley (1:a upplagan). Ett kapetel i boken behandlar akustik och där finns en tabell med följande utseende:

"Quality" är nåt slags kvalitetsindex..ju högre ju högre indextal - desto sämre låda, om jag fattat rätt:
Quality (x;y;z)
1(1;1,9;1,4)
2(1;1,9;1,3)
3(1;1,5;2,1)
4(1;1,5;2,2)
5(1;1,2;1,5)
6(1;1,4;2,1)
7(1;1,1;1,4)
8(1;1,8;1,4)
9(1;1,6;2,1)
10(1;1,2;1,4)
11(1;1,6;1,2)
12(1;1,6;2,3)
13(1;1,6;2,2)
14(1;1,8;1,3)
15(1;1,1;1,5)
16(1;1,6;2,4)
17(1;1,6;1,3)
18(1;1,9;1,5)
19(1;1,1;1,6)
20(1;1,3;1,7)

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/04/05 :  16:11:40  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Står det något om vad han baserar det på?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/05 :  17:06:36  Show Profile Send ohmega a Private Message
Författaren hänvisar endast till en akustiker vid namn M.M Louden.
Ska väl först säga att egentligen handlar avsnittet om LYSSNINGSrummets proportioner - men principen borde väl vara den samma för högtalare.

Man kan kan ju för all det göra nån enkel beräkning i Excel. Man bara skriver in lådans proprtioner och sen skapar en lång rad med multiplar. Därefter så gör man ett diagram som visar upp "peak"-frekvenserna. Ett bra resultat har uppnåtts då dessa spikar är jämt fördelade över frekvensområdet.

Edit: Förlåt, Man ska ta INVERSEN av lådansproportioner - våglängden är ju motsatt proportionellt till frekvensen.

Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/04/05 17:14:08
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/05 :  17:28:54  Show Profile Send ohmega a Private Message
Hittade en länk:

http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?p=5570

På denna sida får M:M Louden:s mätmetod kritik - för att den bara tar med "axiella resonanser" (det var väl det Martin N just nämnde nånting om, tidigare här på tråden). På sidan finns det tillgång till kalkyleringsprogram också :).

Edited by - ohmega on 2005/04/05 17:48:37
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/04/05 :  23:18:08  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Detta har jag förstått av artikeln:
Det finns tre typer av moder;
Axial modes
Tangential modes, här behövdes det dubbelt så mycket energi.
Oblique modes, här behövdes fyra gånger så mycket energi.

Richard. H. Bolt har publicerat några förhållanden där rummet skulle bra "good enough", moderna skulle alltså fördela sig ganska jämt. Han hade tydligen tagit med de icke-axiella moderna också.

1:1.14:1.39 Ett av de mest använda förhållandena. Om man bara såg till de axiella moderna såg den tydligen hemsk ut, men han som kom på det hade tydligen "...counted on the NON-Axial modes in order to optimize the modal energetic distribution."

Loudens bästa används tydligen mycket också men den var inte särskillt bra, för de byggde bara på de axiella moderna.

Sen hängde jag inte med på bilderna. Förutom att jag tror jag hittade gyllene snittet,
"19) Origin unknown: equals ± 1:1.6:2.56 - 0.625:1:1.6 "

Vilket av förhållandena verkar vara bäst?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/06 :  02:57:15  Show Profile Send ohmega a Private Message
I boken* så stog där en del begreppsförklaringar:
"Tangential modes" = Resonansfenomen för 2 "yt-par"(t ex) Golv - Tak och Framvägg - Bakvägg
"Oblique modes" = Resonansfenomen för 3 "yt-par".

* "The Complete Guide To High-End Audio" av Robert Harley (1:a upplagan).

Jag fick intrycket att förhållande 1:1.14:1.39 tillhörde dom absolut bästa mått-förhållandena. Men känns onekligen lite opraktisk för högtalarbygge. Jag tänker t ex på om man ska bygga en 2-vägshögtalare med basporten framåtriktad. Relationen 1:1.6:2.33 känns ju i det fallet lite smidigare.

Jag tror man måste låta det enskilda bygget "få bestämma" vilka utav dessa "vinnar"-ratios man skall använda.

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/06 :  03:10:51  Show Profile Send ohmega a Private Message
Förövrigt så kan ju t ex fronten vinklas så att man dessutom "får till" tidskompensering mellan elementen - fast då är väl risken för reflexioner i taket ett problem i stället

Go to Top of Page

AndreasK
Member

74 Posts

Posted - 2005/04/06 :  11:40:18  Show Profile Send AndreasK a Private Message
Intressant, hur skulle en sådan låda kunna se ut (rent utseende mässigt allatså), ohmega: bygg ett litet "regntak" ovaför diskanten som är klätt med tex. neopren så kanke man kan stoppa lite reflexer mot taket ??? kan vara väldigt kul om flera spånar på högtalarlådors form och fason det kan ju bli en skapelse som man rentav kan försöka sig på att bygga till slut :)
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2005/04/06 :  13:24:24  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Man kan väl lägga sand eller nåt liknande på högtalarlådan och excitera den, så får man fram noder och maxima? Sen sätter man stagningen på maxima, antar jag. Michael Green använde genomgående stänger så att han kunde spänna upp hela sidan, inte bara staga den. Kanske också kan vara något.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/07 :  14:33:28  Show Profile Send ohmega a Private Message
Om man nu råkar på problem med att inte samtliga element får plats på baffeln kan man ju i och för sig göra så att man monterar diskanten på ett fäste ovanför lådan - för 3-vägshögtalare kan man ju dessutom "stapla" lådor på varandra, mellanregistret får då en "egen" låda. Detta kan i och för sig vara mindre praktiskt ibland. Jag tänker då på D´Appolio-konfiguratuion(?). Där man sätter en diskant med melanregister eller mellanregiser-bas BÅDE under och över diskanten.

Men om man utgår från en 2-vägshögtalare å sätter diskanten separat ovanför lådan - så kan man ju dessutom skjuta in diskanten något för att på så sätt göra en tidskompensering - För ett fullgott resultat skall uppnås så bör man väl då också fasa in den främre överkanten på lådan.

Edited by - ohmega on 2005/04/07 14:34:26
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000