Author |
Topic |
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/04/05 : 14:51:01
|
Just nu har jag en bok i knät som heter "The Complete Guide To High-End Audio" av Robert Harley (1:a upplagan). Ett kapetel i boken behandlar akustik och där finns en tabell med följande utseende:
"Quality" är nåt slags kvalitetsindex..ju högre ju högre indextal - desto sämre låda, om jag fattat rätt: Quality (x;y;z) 1(1;1,9;1,4) 2(1;1,9;1,3) 3(1;1,5;2,1) 4(1;1,5;2,2) 5(1;1,2;1,5) 6(1;1,4;2,1) 7(1;1,1;1,4) 8(1;1,8;1,4) 9(1;1,6;2,1) 10(1;1,2;1,4) 11(1;1,6;1,2) 12(1;1,6;2,3) 13(1;1,6;2,2) 14(1;1,8;1,3) 15(1;1,1;1,5) 16(1;1,6;2,4) 17(1;1,6;1,3) 18(1;1,9;1,5) 19(1;1,1;1,6) 20(1;1,3;1,7) |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2005/04/05 : 16:11:40
|
Står det något om vad han baserar det på? |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/04/05 : 17:06:36
|
Författaren hänvisar endast till en akustiker vid namn M.M Louden. Ska väl först säga att egentligen handlar avsnittet om LYSSNINGSrummets proportioner - men principen borde väl vara den samma för högtalare.
Man kan kan ju för all det göra nån enkel beräkning i Excel. Man bara skriver in lådans proprtioner och sen skapar en lång rad med multiplar. Därefter så gör man ett diagram som visar upp "peak"-frekvenserna. Ett bra resultat har uppnåtts då dessa spikar är jämt fördelade över frekvensområdet.
Edit: Förlåt, Man ska ta INVERSEN av lådansproportioner - våglängden är ju motsatt proportionellt till frekvensen. |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2005/04/05 17:14:08 |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/04/05 : 17:28:54
|
Hittade en länk:
http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?p=5570
På denna sida får M:M Louden:s mätmetod kritik - för att den bara tar med "axiella resonanser" (det var väl det Martin N just nämnde nånting om, tidigare här på tråden). På sidan finns det tillgång till kalkyleringsprogram också :). |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2005/04/05 17:48:37 |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2005/04/05 : 23:18:08
|
Detta har jag förstått av artikeln: Det finns tre typer av moder; Axial modes Tangential modes, här behövdes det dubbelt så mycket energi. Oblique modes, här behövdes fyra gånger så mycket energi.
Richard. H. Bolt har publicerat några förhållanden där rummet skulle bra "good enough", moderna skulle alltså fördela sig ganska jämt. Han hade tydligen tagit med de icke-axiella moderna också.
1:1.14:1.39 Ett av de mest använda förhållandena. Om man bara såg till de axiella moderna såg den tydligen hemsk ut, men han som kom på det hade tydligen "...counted on the NON-Axial modes in order to optimize the modal energetic distribution."
Loudens bästa används tydligen mycket också men den var inte särskillt bra, för de byggde bara på de axiella moderna.
Sen hängde jag inte med på bilderna. Förutom att jag tror jag hittade gyllene snittet, "19) Origin unknown: equals ± 1:1.6:2.56 - 0.625:1:1.6 "
Vilket av förhållandena verkar vara bäst? |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 02:57:15
|
I boken* så stog där en del begreppsförklaringar: "Tangential modes" = Resonansfenomen för 2 "yt-par"(t ex) Golv - Tak och Framvägg - Bakvägg "Oblique modes" = Resonansfenomen för 3 "yt-par".
* "The Complete Guide To High-End Audio" av Robert Harley (1:a upplagan).
Jag fick intrycket att förhållande 1:1.14:1.39 tillhörde dom absolut bästa mått-förhållandena. Men känns onekligen lite opraktisk för högtalarbygge. Jag tänker t ex på om man ska bygga en 2-vägshögtalare med basporten framåtriktad. Relationen 1:1.6:2.33 känns ju i det fallet lite smidigare.
Jag tror man måste låta det enskilda bygget "få bestämma" vilka utav dessa "vinnar"-ratios man skall använda.
|
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 03:10:51
|
Förövrigt så kan ju t ex fronten vinklas så att man dessutom "får till" tidskompensering mellan elementen - fast då är väl risken för reflexioner i taket ett problem i stället |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
AndreasK
Member
74 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 11:40:18
|
Intressant, hur skulle en sådan låda kunna se ut (rent utseende mässigt allatså), ohmega: bygg ett litet "regntak" ovaför diskanten som är klätt med tex. neopren så kanke man kan stoppa lite reflexer mot taket ??? kan vara väldigt kul om flera spånar på högtalarlådors form och fason det kan ju bli en skapelse som man rentav kan försöka sig på att bygga till slut :) |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 13:24:24
|
Man kan väl lägga sand eller nåt liknande på högtalarlådan och excitera den, så får man fram noder och maxima? Sen sätter man stagningen på maxima, antar jag. Michael Green använde genomgående stänger så att han kunde spänna upp hela sidan, inte bara staga den. Kanske också kan vara något. |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/04/07 : 14:33:28
|
Om man nu råkar på problem med att inte samtliga element får plats på baffeln kan man ju i och för sig göra så att man monterar diskanten på ett fäste ovanför lådan - för 3-vägshögtalare kan man ju dessutom "stapla" lådor på varandra, mellanregistret får då en "egen" låda. Detta kan i och för sig vara mindre praktiskt ibland. Jag tänker då på D´Appolio-konfiguratuion(?). Där man sätter en diskant med melanregister eller mellanregiser-bas BÅDE under och över diskanten.
Men om man utgår från en 2-vägshögtalare å sätter diskanten separat ovanför lådan - så kan man ju dessutom skjuta in diskanten något för att på så sätt göra en tidskompensering - För ett fullgott resultat skall uppnås så bör man väl då också fasa in den främre överkanten på lådan. |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2005/04/07 14:34:26 |
|
|
Topic |
|
|
|