HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Om reläet lägger av?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/03/29 :  18:59:27  Show Profile Send gongken a Private Message
Vad händer om reläet lägger av i denna mjukstartskonstruktion??


Jag antar att resistorerna går åt skogen men hur skyddar man sig? Det är ju inte så bra om hela skiten smälter!!

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/03/29 :  19:27:23  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Du kan ju öka värdena på motstånden(R4-R7) men då tar det ju lite längre tid att ladda kondingarna, så du får ju ha högtalarutgången bortkopplad lika mycket längre tid.

Edited by - Llönnblom on 2005/03/29 19:29:55
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/03/29 :  19:35:03  Show Profile Send gongken a Private Message
Llönnblom: kanske har du missförstått, schemat visar inte en tillslagsfördröjning utan en mjukstart för att minska startströmsinrusningen i stora transformatorer.

Min undran är alltså:

Om reläet lägger av kommer ju förstärkaren ta all ström via resistorerna vilka då kommer att ta en hel del stryk om jag inte misstar mig. Ett relä kan gå sönder, kan man göra någon foolproof-lösning elle?

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/03/29 :  19:42:51  Show Profile Send f95toli a Private Message
Går det inte att bara sätta en säkring före resistorerna?
Det är ju 5W säkringar på 10 ohm så max de tål är ju 0.5A, sätt en 2A säkring där så har du lite marginal (5W resistorer klarar betydligt mer än så momentant).

Eller missförstog jag frågan?


Dessutom går väl reläer i praktiken "aldrig" sönder, jag tror det är betydligt större chans att du förstör något pga ex. en trasig kondensator eller liknande.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/03/29 :  19:55:59  Show Profile Send gongken a Private Message
Jag vet inte om du missförstod frågan f95toli... Menar du att man sätter en trög 2A säkring som fixar den stora inrusningsströmmen men som löser ut om det blir långvarigt effektutag över motstånden... eller?

Reläer kanske håller i all evighet, men som du säger nåt annat kanske pajjar. Då kommer ju helt plötsligt trafon plocka hela matningsspänningen från motstånden, som borde bli hiskeligt varma, lödningar smälter etc...

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/03/29 :  20:31:52  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Har du ingen tillslagsfördröjning?Vad jag menar är att den också bör modifieras så att den kopplar på lasten efter en längre tid eftersom mjukstarten har blivit långsammare.
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/03/29 :  20:53:25  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Ok.Nu har jag kollat i din andra tråd om själva förstärkaren.Prydligt bygge

Då kan du förmodligen ignorera det jag sa om tillslagsfördröjningen.Borde funka att höja värdet på den stora resistorn.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/03/29 :  21:01:45  Show Profile Send f95toli a Private Message
Gonken: Precis, trög säkring med ett ganska stort värde .
Har du kontinuerligt mer än 2A genom motstånden så är väl rimligtvis något fel?
Go to Top of Page

megajocke
Member

95 Posts

Posted - 2005/03/29 :  21:46:23  Show Profile Send megajocke a Private Message
Det finns ju såna där termosäkringar som sitter i typ kaffebryggare och liknande. En sådan i kontakt och serie med motstånden borde skydda rätt bra. Finns på elfa:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=2013553.htm

Tänk på att tröga säkringar är j-ligt tröga. Det kan ta flera minuter för säkringen att brinna om strömmen är 2x märkströmmen...

Edited by - megajocke on 2005/03/29 21:48:28
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/03/30 :  07:25:59  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Om man höjer värdena på R4-R7 så ska man nog höja R3 också så kondensatorbanken hinner laddas tillräckligt innan reläet slår till.

Edit:
Fast då kanske inte reläet får tillräckligt med ström för att vara öppet kontinuerligt.Kanske bättre att öka C2 och C3.


Edited by - Llönnblom on 2005/03/30 08:24:30
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/03/30 :  08:01:51  Show Profile Send gongken a Private Message
Megajocke: Jag håller med en termo säkring är kanske att föredra...

Vad tror ni, varför har konstruktören till schemat utelämnat skydd för detta scenario? Är det han/hon som är kass konstruktör eller jag som är överdrivet hispig?

Jag lyssnar alltid efter att reläet klickar, men kan garantera att frugan inte gör det...

Vill bara att det skall vara säkert.

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2005/03/30 :  09:05:02  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Resistorrerna lär väl brinna av om reläet inte klickar. Vad är problemet? Softstart kretsen måste lagas om det händer men är det ett problem? Själva förstärkaren klarar nog av det. Se bara till att inget annat i närheten av resistorerna smälter.

Hjelm
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/03/30 :  09:30:53  Show Profile Send gongken a Private Message
OK! Brinner det så brinner det! ;-)

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Martin N
Member

75 Posts

Posted - 2005/03/30 :  10:07:18  Show Profile Send Martin N a Private Message
Resistorerna håller tills du drar 150W ur primärsidan! Då går en av dem sönder. Du får ett spänningsfall på primären på 28V, vilket minskar max effekt på förstärkaren med 75%. Är förstärkaren känslig för ett spänningsfall på 12%?

Inget allvarligt kommer att hända.
Om du bara spelar i vardagsrummet kommer du inte att märka något förränn du lyssnar efter relät, om du spelar på fest kommer ett billigt motstånd att brinna av och stänga förstärkaren.

Kör på!

Jag skall nog kopiera lösningen. Håller just på med en stärkare med en 800VA toroid och 2*47mF. Det har gått bra att slå till många gånger under test, men denna mjukstart skulle nog spara säkringar på sikt.

/Martin
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/03/30 :  10:48:48  Show Profile Send gongken a Private Message
Jag har bytt ut de fyra seriekopplsde motstånden mot ett arcol motstånd som klarar 30W utan kylfläns och jag har ingen fläns monterad (annars 50W m fläns). Det klarar säkert en hel del abuse... 33ohm elfa artnr: 60-673-26

Bild på mjukisen:
http://web.telia.com/~u43514826/ICE3.JPG

En tanke är ju att sätta en diod som släcks när relät drar. Drar det inte så släcks inte dioden, en irriterande stark röd diod lär man ju notera...

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/03/30 :  11:15:09  Show Profile  Visit peranders's Homepage
gongken, min konstruktion (snarlik som den du refererar till) har hållit i 17 år nu så jag tror att dina farhågor i något överdrivna.

Tänk på att reläkontakterna bryter nästan alltid en ganska låg ström.

(Notera att greken/tysken har klippt ur ett Elektorschema och sen satt copyright på det med sitt eget namn!)

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/03/30 11:17:00
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/03/30 :  11:37:16  Show Profile Send gongken a Private Message
Jo jag vet att konstruktionen varit publicerad i AOE...

Jag har använt mig av konstruktionen i ett års tid och den har fungerat klanderfritt! Tanken slog mig bara...


En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000