HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Krell kav 400 xi + B&W 805s ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2005/03/28 :  13:29:38  Show Profile Send mucke a Private Message
Jag letar efter en förstärkare till mina 805:or.
Nu är det så här att jag har en kav 400:a på gång.
Har tyvärr ingen möjlighet att lyssna på den combon före köp.
Kommer det att funka eller ska jag gå mitt andra val
( Primare I30 och cd31 ).
Cd31 kommer att användas i båda fallen.

Tack på förhand.

Mvh Mucke

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2005/03/28 :  13:39:35  Show Profile Send Bosco a Private Message
Enligt Stereophile beter den sig lite illa när den blir varm:

http://stereophile.com/amplificationreviews/205krell/index4.html

Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/03/28 :  13:50:51  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Primare sägs ju vara neutral med en liten dragning åt det varma så jag hade kört på Primare då jag tror det är en bättre matchning till B&W. Själv har jag Electrocompaniet, men hoppas att få något tillfälle att testa med en I30 någon dag.

Primare har jag bara hört på andra högtalare än B&W, och en gång fick jag också tillfälle att jämföra den mot Electrocompaniet. Primaren känns nog lite stramare men fortfarande som sagt med lite värme. Effektmässigt så tror jag den räcker till även om det "bara" är 2*100W.

Primare I30 tycker jag dessutom ser väldigt snygg ut, i mitt tycke en av de snyggaste förstärkarna på marknaden. Det kan ju vara en fördel att ha en fjärrkontroll mindre också.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2005/03/28 14:34:54
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2005/03/28 :  14:06:30  Show Profile Send mucke a Private Message
Tack gubbar för snabba svar.
Det där har jag missat angående krellen. Märkligt då föregångaren lät absolut bäst efter att stått på i C:a 1 dygn.
Det står oxå att man inte bör köra krellen tillsammans med högtalare som droppar under 4 ohm.
Enligt high fidelity som testade 805s menar att 805:an mer kan räknas som en 4 ohms högtalare än 8 ohm.
Det trodde man ju inte direkt om krell.
Då är frågan om Primaren verkligen räcker till.
Man kanske ska leta någon annanstans.

Mvh Mucke
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/28 :  15:01:40  Show Profile Send Blue a Private Message
Mätningar hit och dit... Att Krellen i praktiken skulle ha några problem att driva 805orna har jag svårt att tro. (Det var ju inte heller så precis att Stereophile inte gillade hur Krellen lät väl?). Möjligt att Primaren kan vara en bättre klangmatchning till högtalarna, men att säga att det är en bättre stärkare än Krellen... nja.

När det gäller impedansen så tillhör ju B&W de tillverkare som envisas att säga att deras högtalare "är på" 8 ohm, när dom definitivt snarare ligger åt 4 ohm-hållet (jmf även t.ex. JM-Lab, Audiovector).

Men ja... tidigare trådar här har visat på hur överdrivet detta med låg impedans i förhållande till nödvändig störmstyrka/effekt egentligen är. Moderna solid state-stärkare har i regel inga problem att driva 4-ohmslaster som dippar kring 3 ohm. Låg känslighet är i regel ett större problem.

Dessutom är det väl så att 805orna är betydligt mer lättdrivna än sina storebröder?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2005/03/28 :  15:23:42  Show Profile Send mucke a Private Message
Då hoppar vi över allt snack om hur ovanstående förstärkare klarar av att driva 805:orna eller ej.
Jag tror inte heller att dom ska ha några problem.
Ni säger att Primaren klang mässigt skulle passa bättre än krellen till 805:orna ?
Är det någon som har hört Nautilus med krell?
Skulle krellen bli för analytisk?
Nu har ju nya 805:an lite snällare diskant än föregångaren ( Allt enligt High Fidelity )
Jag har dock inte jämfört.
Jag har heller inte provat mina 805:or med annan förstärkare än den jag har nu ( H/K Avr 330 ).
Nu vill jag inte plåga mina 805:or med den förstärkaren längre så H/K:n driver just nu ett gäng 601:or och en 600:a center.
Mina 805:or ligger nerpackade i sina kartonger och väntar ivrigt på en ny kompis

Mvh Mucke
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2005/03/28 :  16:01:25  Show Profile Send Peter J a Private Message
Hej du!
Jag har en 400:a som driver ett par naim allae och jag har då inga negativa synpunkter på förstärkaren. Den verkar ha hur mycket ork som helst, jag har snarare upptäckt mina högtalares begränsningar på hög volym och lite halvelak musik;)

Förövrigt håller jag med Blue. Har du möjlighet så köp Krellen för det är trots allt en skaplig klasskillnad på Primaren jämfört med Krell.

Lycka till

Edited by - Peter J on 2005/03/28 16:02:12
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/28 :  16:09:45  Show Profile Send matte76 a Private Message
...och även en skaplig prisskillnad, ca 20.000 närmare bestämt så Krellen bör ju vara bättre. Primaren kan däremot passa bättre till högtalarna.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2005/03/28 :  16:17:37  Show Profile Send mucke a Private Message
Det är inte alltid dyrare är bättre. Kan ju vara så att dom inte passar ihop så det bara blir pankaka av allt.
Jag vet att dom inte är i samma klass men det är dom två som jag är mest intresserad av.

Är 25 000 ett bra pris för 6 månader gammal 400:a ?

Det är sällan man ser några till salu så man har inget att gå efter.

Mvh Mucke
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/03/28 :  16:18:16  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
Är det någon som har hört Nautilus med krell?
Skulle krellen bli för analytisk?

Jag har inte hört den med Nautilus, även om den var med på min lista över möjliga förstärkare när jag sökte nytt senast.
Men att Krell Kav400xi skulle bli analytisk har jag mycket svårt att tro, den har en mycket varm grundklang. Handlar det om ungefär samma pris för dig skulle jag deffinitivt gå på Krell. Jag tror även att CD31 kan matcha Krell & Nautilus mycket bra.
Jag talar dock bara utifrån de erfarenheter jag har med gamla Nautilus-serien.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/03/28 :  18:14:38  Show Profile Send Adagio a Private Message
Bara för att klargöra lite, man kan läsa tester som fan läser bibeln.
Krell 400xi beter sig så att distortionen ökar när värmen blir extrem det vi ser på kurvan är när en, om jag minns rätt, 2ohms last sinus på nästan max vol i en kvart, de flesta skulle nog brinna upp vid ett dyl test. Pga sina innombordare till kylflänsar så lämpar sig extrema övningar inte så väl, förmågan att avleda värmen är inte optimal för den kapacitet som finns.
Nåväl krellen är stark och tydlig så det räcker jag är säker på att vanliga lyssningar aldrig kommer att vålla problem, jag har spelat jättehögt under fester i flera timmar då har den 152 stegade volymen legat mellan 70-90, normala popskivor blir lagom vid 44, klassiskt vid 65.
Jag tycker den har extrem kontroll med lätthet presterar den ett glasklart perspektiv utan hårdhet eller värmetillskott den bara är...
Han som testade den i Stereophile sade i slutklämmen att den var "My favorite Krell ever..." "true to music" mm så den gillas av fler än mig.
Men man tycker ju oftast om de grejjer man för tillfället är ägare till, så man är ju inte helt opartisk.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2005/04/01 :  18:28:56  Show Profile Send mucke a Private Message
Det blev varken krell eller I30.
Däremot så blev det en A30.1.
Fick ett erbjudande från bestsound som jag inte kunde motstå.
11900 för en helt ny Primare A30.1.
Nästan nada skillnad mot I30:an enligt bestsound.

Mvh Mucke
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/04/02 :  17:25:01  Show Profile Send Blue a Private Message
Grattis! Tveklöst en mycket bra affär!


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2005/04/09 :  10:24:09  Show Profile Send mucke a Private Message
Jag har nu fått hem min A30.1.
Den är för läcker och mycket välljudande.
Det är bara en sak som jag reflekterar över och det är att baksidan är gråvit, precis som I30:an och dom nya cdspelarna.
Tittar man på andras A30:or så är dom svarta på baksidan.
Betyder detta att det är en sen A30 eller vad.
Igentligen en baggatell men jag är bara nyfiken.
Kanske någon Primare expert vet.

Mvh Micke
Go to Top of Page

melodier
Starting Member

18 Posts

Posted - 2005/04/10 :  00:31:46  Show Profile Send melodier a Private Message
Bra val Mucke!

Jag har en Krell KAV300iL som är mycket lik 400:an och jag lånade hem ett par B&W 805s för att uppgradera. I butiken lät högtalarna suveränt tyckte jag (Hifiklubben Uppsala). När jag kom hem var det inte lika kul. Ljudet blev inte direkt dåligt, det var kraft så det räckte och blir över och t ex röster lät fantastiskt, stor ljudbild, mkt detaljer. Det var mycket imponerande först, men efter en stunds lyssnande blev jag lyssningstrött. Jag upplevde ljudet som lite "påträngande" i övre mellanregistret och diskanten och det var frustrerande. Försökte med olika åtgärder som annan placering, dämpa rummet men fick aldrig riktigt till det bra så det blev inga sådana. Har läst på nätet att flera andra har upplevt att kombinationen inte "klickar" med Krell 400:an och B&W 805s.

Nu letar jag vidare i högtalardjunglen....

Hälsningar
Calle
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2005/04/10 :  11:05:09  Show Profile Send mucke a Private Message
Då var det tur kanske att jag inte köpte den 400xi som jag hade på gång.
Där fanns ingen möjlighet att prova den med mina 805:0r innan köp.
Jag upplever inte ljudet som påträngande med min combo.
Faktum är att jag har blivit sittande många timmar och lyssnat utan att bli lyssningstrött.
Det som jag kanske saknar, om jag ska vara gnällig är lite jävlar annamma och go.
Jag tycker att det ibland känns som om Primaren inte har kraft nog.
Basen är bra missförstå mig rätt, men jag saknar den där stampa takten känslan.
Fast jag tror att det ljud jag har nu håller i längden.
Ni som kör med A30.1.
Tjänar man något på att köra den balanserat?

Kanske ska tillägga att allt är purfärskt. Högtalarna har gått max 50 timmar.
Förstärkaren och cd-spelaren köptes nya i fredags och har inte gått så många timmar dom heller.
Tycker faktiskt att det här blivit bättre redan, eller är det inbillning

Mvh Mucke


Edited by - mucke on 2005/04/10 16:41:12
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000