HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tjejer & HiFi
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2005/03/28 :  23:36:03  Show Profile Send mag a Private Message
Har i mitt tycke en perfekt flickvän när det gäller hifi och det mesta Inga problem med högtalar placering, dämpväggar eller nånting , hon vill till o med ha tyg på väggarna (mörkt, vilket ju är ypperligt för hemmabion ) Får till o med ha min 65kg CRT projektor i taket, även om hon fortfarande är lite rädd att den ska trilla ner......

Hon finns på ett annat hififorum under nicket "dreamthief", snackar dock mest om musik o övrigt......

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2005/03/29 :  00:16:24  Show Profile Send tompa a Private Message
Grabbar, nog är väl kärlek viktigare än HiFi, eller? För mig är svaret givet, och jag har inte bytt dam de senaste 35 åren. Och man växer ihop, lär sig varandra och varandras egenheter och accepterar mer och mer ju bättre man känner varandra.
En annan reflektion, måste HiFi-prylarna bytas så ofta som en del förefaller göra i jakten på det optimala ljudet? Personligen satsar jag hellre mer slantar på musiken. Utan en massa härlig musik med nya fynd så ofta som möjligt, så spelar det nästan ingen roll hur maskinerna låter! Jag lyssnar inte på anläggningen i sig utan på den musik den förmedlar...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/03/29 :  09:43:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det viktiga är som flera är inne på, att inte utestänga sin bättre hälft från vår hobby. I ett bra förhållande är man öppen för varandras intressen och försöker vidga sina vyer, men om tjejen inte är mottaglig eller har någon förståelse, då har man problem.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/03/29 :  11:47:42  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Sexisitiskt, sexistiskt, sexistiskt...
fan vad trist, nu lämnar jag det här forumet.
Natti, natti gubbs

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/03/29 :  11:58:40  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Sexistiskt? Kom igen nu. Jag tycker att man måste vara realist och inse att många tjejer tycker att vår hobby är minst sagt märklig...

Musiclover!
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/03/29 :  12:03:06  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Beat:
quote:
Sexisitiskt, sexistiskt, sexistiskt..

Jag har lite svårt att förstå den synpunkten. Ämnet för tråden är hur vi som är hifi-intresserade - i de allra flesta fall gubbs i olika ålder - kan odla intresset i våra förhållanden med livskamraterna. Råd och erfarenheter utbyts kring hur misslyckade och lyckade förhållanden hanteras. Jag kan inte se att det är något sexistiskt i det. Snarare handlar det om relationer i mycket vid bemärkelse.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2005/03/29 :  12:13:26  Show Profile Send widen76 a Private Message
Utan att slänga fram några smarriga moralkakor, men det pågår just nu en undersökning angående skillnader mellan män och kvinnors hjärnor och tankesätt. Det är en undersökning som BBC utför och ligger som grund för ett kommande tv-program. Testet är ganska ingående men intressant. Gör testet helt anonymt på http://www.bbc.co.uk/science/humanbody/sex/add_user.shtml

Om inget annat kanske det kan ge lite självinsikt...

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/03/29 :  12:15:12  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Jörgen G:
På inget sätt, jag tror inte att jag förstår vad du menar.

Men för att svara så kan utgången av diskussionen med stor sannolikhet bero på mellan vilka som diskuterar. Så... om de relationer som diskuteras är mellan forummedlemmar på ett forum där deras förhållande ibland handlar om diskussioner där ett ställningstagande måste göras mellan era viljor över din HIFI, så är det nog så att jag kan stånga mig blodig, länge.

Mvh Pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/

Edited by - Beat on 2005/03/29 12:26:08
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/29 :  12:33:43  Show Profile Send mayro a Private Message
tror det är rätt bra att läsa första sidan igen. och se lite av humorn som läggs till lite så "där" angående ett södageftermiddagsreådstartande....

Tror rätt klart våra kvinnor har liknade kul diskutioner snudd dagligen om oss. Så man behöver nog varken se kön så allvarligt här...

Själv tycker jag det är en kul tråd där man ser oss med olika medel lotsa oss fram i våra kvinnors "bromsolja" med rafinerade metoder o sätt...

För att lite förstå motsvarande diskution hos många kvinnor. Hur yror man dessa kvinnor ger varann tips o råd till att hantera det nya klädinköpet osv??

Men oss hifikillar så har våra fruar en enkel match ju.. Dom har för länge sedan räknat ut det bara är att ge en vink om att vi KANSKE får göra ett inköp av nått slag. Vem säger sedan nej till den nya fina jackan till vårens promenader??

Jäklar. Min fru sa just. " jaha, så nu kan jag åka o köpa en jacka"...

Tänk att man snart måste "tjuvchatta" här dolt för fruarna.. Dom inhämtar ju tips för fullt här upptäcke jag....

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/03/29 12:35:04
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/03/29 :  12:35:00  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Widen76:
Att göra en undersökning som grundar sig i att forska på skillnader mellan hjärnors aktivitet beroende på om den sitter i en person med ett reproduktionsorgan som vanligen förknippas med manligt eller kvinnligt, är förkastligt, och är från start irrelevant för att det första ställningstagande som görs i undersökningen är 1: populistiskt - BBC vill ha tittare och 2: lagt på en grundval av att olika kön innebar olika referenser, vi kan kalla dem personliga prestanda, och i den meningen felaktigt.

Mayro:
Ledsen, har varit aktiv lite för länge för att se det roliga i diskussionen. Har tyvärr inte den romantiska inställningen, längre.

En stor ursäkt till trådägaren som vars utrymme jag ska låta bli från och med nu.

MVH Pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/

Edited by - Beat on 2005/03/29 12:38:20
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/29 :  12:57:28  Show Profile Send mayro a Private Message


Men Beat.

Man behöver ju inte se alla saker sååå allvarligt. utan man kan ju ibland enbart se saker o ting med lite humor. Oavsett om man har 40 år med erfarenhet eller inte.

Så fortsätt du med att ha tankar o skoj.

Du behövs du med me dina inlägg för en rolig debatt ska komma. OM vi alla var exakt lika i tankar samt åsikter blir det ju ingen skoj debatt direkt... Då blir det en tråd sedan tystnad...

Så hoppas inte att du bara för du inte kanske såg den lite humorsidan där trådskaparen skrev om söndag osv nu "inte skall va me längre"

Än är det inte sommar o sol som värmer. Så en tid till får vi försöka ha lite kul samt sällskap hoppas i alla fall jag.

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2005/03/29 :  13:03:38  Show Profile Send dB a Private Message
Beat
Jag är ledsen om mina ”söndagsfunderingar” uppfattas som sexistiska-det är de verkligen INTE. Jag tycker inte att jag behöver förklara vad jag menar med det jag har skrivit (inte en gång till i alla fall). Har man någorlunda noggrant läst mina inlägg så fattar man tanken bakom det hela. Tycker faktiskt att vårt lilla ”åsiktsutbyte” är uppfriskande efter alla bråk kring kablar, INO pIP, … Som sagt - beklagar om jag har blivit missuppfattad men den risken tar man så fort man uttalar sig.
Slutligen hoppas jag verkligen att du är kvar på forumet och ser fram emot dina framtida inlägg.
Med vänlig hälsning
dB

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/03/29 :  13:43:36  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Ok Ok Ok, hade inte fått i mig kaffet när jag läste tråden.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2005/03/29 :  14:33:57  Show Profile Send dB a Private Message
Ingen fara! Välkommen tillbaka!
dB

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/03/29 :  16:20:41  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tjejer är generellt inte intresserade av apparaterna, däremot kan de vara intresserade av bra ljud vilket lerder till den omöjliga ekvationen att det skall låta bra ur en anläggning som helst inte syns.
Så återstår bara att förklara varför vissa ekvationer inte går ihop.

Bravo
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/03/29 :  16:26:48  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
OM man skall ge svaret i form av en ENKEL.
"Ge och Ta" - En fin klyscha, men en ganska vältalande sådan.

Hur många går med er fru/sambo/flickvän/väninna när hon handlar kläder ?!
Nu gäller det inte bara att va "Mmm..." när hon frågar om det är en snygg kjol.

I början var min Fru emot att jag skulle följa med och handla klläder med henne.
Nu köper hon sällan nåt om jag inte är med.
Inte enbart för att jag brukar betala medans hon byter om.
Det handlar om att jag bryr mig om vad hon köper, på samma sätt som att jag frågar henne, om vilken CD som är snyggast.

Jag hämtar alternativa storlekar, andra kläder som JAG tycker är snygga.

Genom att bry mig om ett av hennesintressen (handla kläder), så går vi halva vägen var. (Mer klyschor)

Frun är inte intresserad av HIFI, däremot av musik.
Dock vet hon att det är en nödvändighet att ha elektroniksaker, för att förmedla musiken.

Vill man bara, så går det att göra mycket gemensamt med Hifin/Musiken hemma.

Det hänger på oss, om vi vill får respektive att dela/uppskatta vår hobby.
Fråga dem om åsikter/tyckande. Börja med mindre saker som det är lättare att komma överens om.

Högtalar placeringen får nog komma lite senare (iaf om vi snackar om 1/3 måttet)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/29 :  17:19:32  Show Profile Send mayro a Private Message
Beat.


Ett forum INNAN kaffe kan bli katasrofalt fel ju

Kaffet är en viktig sak FÖRE ingång på Hf.nu eller annat forum


Kul att se du fick en slurk gott fika och är tillbaks...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2005/03/29 :  18:15:14  Show Profile Send Rishna a Private Message
Min sambo är inte ett dugg intresserad av HiFi. Ja så till den grad att hon blev sur när jag talade om för henne att jag eventuellt skulle kunna tänka mig att bygga en liten subbas att ha till filmbruk. -Vad ska du med en sån till? -Det mullrar ju redan som f-n med dom du har. ("Dom" är för övrigt ett par Carlsson OA52.3 som lider i ett rum som dödar dem effektivt i basen under 45 Hz.)

Snopet, men så har jag det. Skulle jag bygga min sub på 50 liter med en XXLS 10" vet jag inte hur saker och ting skulle te sig. Så illa är det. Hon sa till mig ordagrant att om jag skulle bygga en sub kunde jag flytta ut. Sen hör det till saken att hon just då var sur, men visst var det tråkigt att höra.

Det är mycket viktigt för henne hur det ser ut i vardagsrummet och det finns helt enkelt inte plats för en sub. Vi bor för övrigt tillsammans med vår son i en trerummare på 70 kvadrat.

Någon annan som har samma problem? Hur gör ni när en dylik konflikt uppstår? Hur gör ni för att samsas eller kompromissa?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/03/29 :  18:48:35  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Någon annan som har samma problem? Hur gör ni när en dylik konflikt uppstår? Hur gör ni för att samsas eller kompromissa?
Svår fråga. Människor påverkas mest av förändringar inte hur det ser ut för tillfället.

Jag ska ta ett exempel. När jag och min tjej nyligen hade flyttat ihop började jag prata om att jag tyckte att en projektor var en bra idé för att slippa en stor ful TV (jag ser mycket sällan på TV och tycker det är onödigt att ha en stor TV även om jag inte är helt emot tanken). Då blev hon skitsur och sa att hon aldrig skulle kunna tänka sig en projektor hemma. Att det skulle se fult ut. Jag kan säga att ett år senare så är hon snarare positivt inställd till att ha en projektor, när jag senare belyst fördelarna med att ha en sådan när budskapet fått sjunka in. Hon hade bara inte kommit i kontakt med tanken att ha en sådan innan.

Jag tror att nyckelordet är tålamod och att man inte propsar på för mycket. Bara lägger fram möjliga tankar som man har, ibland blir det kraftiga reaktioner men med tiden så kanske fördelarna kommer fram mer och mer om det verkligen var en bra idé.

I ditt fall med subben kanske fördelar som att de går att möblera bort i hörnen av rummet så att man får större yta och möjlighet att placera högtalarna mer flexibelt när man slipper ev. kompromisser för basstödet från dem eller att man får möjlighet att i framtiden använda mindre högtalare, osv.
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2005/03/29 :  18:59:35  Show Profile Send binmarv a Private Message
Mitt enda tips; Köp stereon, eller ta den på avbetalning innan ni flyttar samman. Sen blir det annat som "av okänd anledning" går före hifi-intresset. Så länge det inte kostar nåt så är nog de flesta tjejer måttligt intresserade, men visst finns det undantag.

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2005/03/29 :  19:56:16  Show Profile Send Joav a Private Message
Ok, Gubbar! Tänk er att era fruar/flickvänner har en hobby att köpa typ soffor, gärna i 50kkr klassen, lite när de faller dem in. Om de sedan kräver att de ska stå en bit in i rummer så man kan se den fina baksidan.
Hur glada blir ni då?
Min flickvänn är mest orolig för DIY projekt som stökarner i lägenheten och att jag är tråkig när jag sitter här
Där emot gick hon och handlade en cd-spelare åt mig när det var rea och jag var ute ur stan.

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2005/03/29 :  22:33:00  Show Profile Send nurfen a Private Message
Tjejerna jag varit med har haft en ganska schysst inställning till intresset. Senaste kommentaren jag hörde var när jag sa att jag saknade henne - "saknar du mig mer än dina sladdar?" ..

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2005/03/30 :  11:24:26  Show Profile Send dB a Private Message
Det är kanske på tiden att jag beskriver hur min sambo & jag har det hemma. Just nu bor vi i min gamla etta i Askim (Gbg). 34m2 är inte så stort med tanke att vi är två st vuxna & att B&W 704or är inte direkt små högtalare. Första gången min sambo var hemma hos mig kommenterade hon att mina högtalare är ”jätte fula” – då blev jag lite rolig om hur det skulle fungera i framtiden (att anpassa bo yta till flickvän & hifi). Men efter ett tag upptäckte hon att hennes skivor låter mycket bättre hemma hos mig (!!!). Med tanke på att hon är salsa instruktör & att hon lyssnar på musik ofta, så började hon fatta tycke för min stereo. Nu flyttar vi till en tvåa på 60m2 & bland de första frågorna vi diskuterade var hur vi gör med stereo. Hennes åsikt var att jag kan placera den som jag vill (inom rymliga gränser). Så jag tänker faktiskt göra som Zalve sa – hitta en ok ”varje dag” placering & ha tapebitarna på golvet för snabb möblering för seriös lyssning.
Jag håller med om att man måste försöka att involvera sina respektive i sina fritidsintressen & försöka få de att bli intresserade av vissa aspekter. Livet är en kompromiss & bor man trångt så måste man verkligen försöka att hitta en lösning som passar båda.
dB

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2005/03/30 :  14:11:11  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
quote:
Tjejerna jag varit med har haft en ganska schysst inställning till intresset. Senaste kommentaren jag hörde var när jag sa att jag saknade henne - "saknar du mig mer än dina sladdar?" ..


Den är hyfsat vanlig! "Är det mig eller Linn du har saknat mest?" är rätt vanlig kommentar när man varit borta några dagar, även om den är med glimten i ögat.

Joav:s liknelse är ju riktigt bra. Det handlar ju om att ge och ta. I och med sitt intresse så får man ligga lågt med vad andra/bättre hälften prioriterar och gilla läget även om man inte alltid håller med. Börjar det jämföras semesterresa vs. slutsteg gäller det att vara diplomatisk.

www.linnforum.se

Edited by - Sony on 2005/03/30 14:12:58
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2005/03/30 :  16:22:26  Show Profile Send widen76 a Private Message
Beat:
Huj då, tur att det inte är jag som utför undersökningen

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000