HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad istället för Audiovector M3 Avantgarde ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2005/03/24 :  17:51:44  Show Profile Send binmarv a Private Message
Ja, nu var det ett tag sedan man var inne och med på noterna. Jag skulle behöva er hjälp !

Jag har under en tid funderat på att byta ut mina Audiovector M3 Avantgarde mot ett par mindre högtalare, helst stativare. Jag kan tänka mig att köpa en bra baslåda till för att få med de undre registren. Det är inte så att jag är missnöjd med mina högtalare, men jag tror att jag letar efter nåt som passar bättre till min musiksmak som går allt mer åt det softa hållet med blues, soul etc. samt att jag använder dem mer till film.

Jag hade ev. tänkt byta dem mot ett par i samma prisklass och prestande i begagnatklassen. Enda kriteriet från sambon är att de ska passa in bättre till inredningen än de nuvarande...*suck*...Dvs. att de bör färgmässigt vara åt det mörbruna hållet och inte alltför i ögonfallande.

Min kringutrustning som ska anpassas till högtalarna är en Arcam FMJ-cd, Amplifix-förstärkare och Audioquestkablage.

Nå, vad säger expertisen ? Vad ska jag lyssna in mig på ? Vad kan jag förvänta mig ? Alla tips mottages med största intresse.

PS. Har lyssnat på JM-Lab och de gillade jag inte. Högtalare åt det ljusa hållet går bort. De ska kunna leverera spelglädje, men ändå inte tappa i botten.

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/24 :  17:54:17  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ska du ha stativare i den prisklassen, kolla Sonus Faber cremona auditor. Billigare alternativ: Dynaudio Contour S1.4. Bägge har ett varmt ljud.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2005/03/24 :  18:18:35  Show Profile Send binmarv a Private Message
Har fått för mig att Sonus Faber var mer åt piano-högtalar-hållet, dvs. att de är super till klassiskt, men har lite svårare för tyngre musik. Får nog revidera mina förutfattade meningar. Tack för tipset !

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/24 :  19:07:45  Show Profile Send matte76 a Private Message
Har ej hört så mycket på SF så lyssna först. Har hört Cremona auditor lite och den lät bra. Lyssna på Dynaudio tex.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2005/03/24 :  19:17:53  Show Profile Send StefanL a Private Message
Har själv Sonus Faber (iofs Elekrta Amator II) och dom är super till Nightwish!
Rekommenderar dom varmt! Amatorn har lite mer tyngd i botten jänfört med Auditören. Men å andra sidan så är Auditören lite mer välupplöst i toppen. Rätta mig gärna om jag har fel.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet

Edited by - StefanL on 2005/03/24 19:19:06
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2005/03/24 :  19:29:33  Show Profile Send Dimitri a Private Message
quote:
Ska du ha stativare i den prisklassen, kolla Sonus Faber cremona auditor. Billigare alternativ: Dynaudio Contour S1.4. Bägge har ett varmt ljud.

Varför just denna prisklass och inte en lägre med minst lika bra ljud?
piP eller pi60.
Dimitri

(det är faktiskt omöjligt att inte svara rakt på en rak fråga)
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/24 :  19:38:40  Show Profile Send matte76 a Private Message
För att veta om piP har lika bra ljud som Sonus Faber måste man jämföra dem sida vid sida vilket blir problematiskt då ingen affär har bägge

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2005/03/24 :  19:44:48  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Jag avsåg jämförelsen med AV. Har inte hört SF.
D
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/24 :  19:52:30  Show Profile Send matte76 a Private Message
Samma sak. Då måste man jämföra AV med pi60/piP sida vid sida för att veta vilken som är bäst, vilket inte kan göras i butik åtminstone.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/03/24 19:53:04
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2005/03/24 :  20:01:38  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Mycket riktigt. Det är alltså ett subjektivt omdöme. Jag var betagen av AV M3 avant. Innan jag hörde piP.
Men som sagt det är mina subjektiva intryck. Ty jag är en subjektivist.
D
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/24 :  20:05:44  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ja givetvis bör man lyssna på piP om man kan (om det nu är stativare man är ute efter), men tyvärr kan man bara göra det hos Öhman i Sthlm vad jag vet.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/03/24 :  20:22:15  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Valet är lätt. HFLS 1
Orkar du inte bygga så har quad bra billiga alternativ. Harbeth och Respons har några i verklig rolls royce klass. Lite brevid tidningarnas annonser men verkligt bra kvalitet att kunna leva med hela livet.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2005/03/24 :  20:37:02  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Bra alternativ Micke Y!
D
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2005/03/24 :  21:08:18  Show Profile Send binmarv a Private Message
Jag bor i Lund så att åka till Sthlm för att lyssna är tyvärr inget alternativ, tyvärr. Bygga, hmmm...Jag har kunskapen med tanke på min gymnasiebakgrund, men dessvärre inte intresset. Tänkt kolla upp var Sonus Faber säljs här i närheten, om ingen på förhand vet ? The Rock ligger runt hörnet så det kan bli första anhalten, men kan även hifi-klubben vara nåt att våga hoppas på ?

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/03/24 :  21:18:53  Show Profile Send Micke Y a Private Message
binmarv

Du behöve nog inte åka till Stockholm för att lyssna på mina alternativ. Båda har lyckats fixa lyssningar långt från deras hem i Göteborg och Stockholm. Tony på respons är ofta ute och besöker studios och Roland har landställe i skåne så det går nog att fixa. Fråga!

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2005/03/27 :  16:43:29  Show Profile Send binmarv a Private Message
Finns det verkligen bara tips om Sonus Faber alt. hemmabygge ?

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2005/03/27 :  18:20:44  Show Profile Send Rob a Private Message
Mårten Design Duke alt Monk... AE 1 MK3...

Pelle
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/27 :  18:36:14  Show Profile Send Blue a Private Message
Ett annat alternativ kanske skulle kunna vara Totem... Model 1 om det inte känns "för billigt" (om nu 20 papp kan kännas för billigt), eller Mani 2 om du vill slå på stort. Anses ohyggligt bra av många. En nackdel är ju dock att även Totem bara finns i butik i Sthlm...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2005/03/27 :  19:04:59  Show Profile Send Apinator a Private Message
Då min farsa äger ett par M3 Avantgarde och jag själv äger ett par Dynaudio Contour S1.4 så kan jag definitivt rekommendera ett par sådana!
Har du problem med att få lyssna på ett par sådana så kan du få komma hem till mej och lyssna om det skulle vara av intresse?
Visst är karatären lite annorlunda, men jag uppfattar dem båda som mycket kompetenta!
Jag kör mina med Musical Fidelity A3.2 stärkare och cd, Audioquest Gibraltar högt. kablar.

Hör av dej om du vill provlyssna, bor inte jättelångt från dej, Ystad!

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2005/03/27 :  19:27:35  Show Profile Send karvid a Private Message
Finns ett par kanonfina HFLS-1:or till salu på forumet.
Dessa skulle definitivt passa in på vad du söker...

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

Carlos
Member

240 Posts

Posted - 2005/03/27 :  20:48:33  Show Profile Send Carlos a Private Message
Jag hade själv M3 super som frontar och en avantgarde som center som jag sedan bytte mot thiel cs 2,3 . som jag nu har haft ett tag och jag aldrig kommer att byta ut. När jag bytte kändes audiovectorna som riktiga skräphögtalare i jämförelse.
Dom kanske inte är det du letar efter men har du möjlighet så måste du lyssna på dom.

Jag måste verkligen rekomendera dessa.

Läs lite reviews om vad andra tycker om dom.

http://www.thielaudio.com/THIEL_Site/PDF_files/PDF_reviews/CS2_3R_pdf/2_3R_Stereo.pdf
http://www.thielaudio.com/THIEL_Site/PDF_files/PDF_reviews/CS2_3R_pdf/2_3R_HiFiTest.pdf
http://www.thielaudio.com/THIEL_Site/PDF_files/PDF_reviews/CS2_3R_pdf/2_3R_SoundStage.pdf
http://www.thielaudio.com/THIEL_Site/PDF_files/PDF_reviews/CS2_3R_pdf/2_3R_StereoSound.pdf
http://www.thielaudio.com/THIEL_Site/PDF_files/THIELsystemR_HT.pdf
http://www.stereophile.com/showarchives.cgi?220
http://www.audaud.com/audaud/DEC01/setDEC01.html
http://www.thielaudio.com/THIEL_Site/PDF_files/PDF_reviews/CS2_3R_pdf/2_3R_TAS.pdf
Go to Top of Page

prim
Starting Member

28 Posts

Posted - 2005/03/28 :  10:38:50  Show Profile Send prim a Private Message
Har M3 avantgarde själv och gick och funderade i dessa banor, jag köpte en REL strata 5 sub, vilket jag tycker funkade utmärkt, då den är fjärrkontrollerad och programerbar i 4 lägen, till viss musik kör man utan och till film får den jobba mera.

Mvh

Per
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2005/03/28 :  20:15:43  Show Profile Send binmarv a Private Message
Rob: Mårten Design tycker jag mig ha läst inte passar den typ av musik jag lyssnar på. Det var delvis misstaget jag gjorde när jag köpte Audiovectorerna, även om jag tycker att de är ganska allround. Letar efter nåt lite rundare med mer tryck o djup i basen, men ändå med fingertoppar och tredimensionalitet. Kan man få alla de kvaliteterna i stativare egentligen ?!!

Blue: Ja, tyvärr så är regionerna utanför Skåne lite off limit enbart i lyssningssyfte. Vet jag vad jag ska ha så är det lugnt. Men tack för tipset.

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2005/03/28 :  20:17:41  Show Profile Send binmarv a Private Message
Apinator: Intressant, har hört en del om dem. Vad ligger Dynaudio Contour S1.4 på ? Hur upplever du dem i jämförelse ? (om man nu bortser från pris och storlek)

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2005/03/28 :  20:20:24  Show Profile Send binmarv a Private Message
Carlos: De låter inte helt tokiga. Kunde tyvärr inte öppna PDF-filerna, men övriga recensioner funkade bra. Har du nån aning var man kan provlyssna dem ? Vad gjorde att du tyckte Audiovector lät som skräp i jämförelse ? Vad har du för kringutrustning att driva dem med ? Min är åt det ljusare hållet...

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2005/03/28 :  20:22:54  Show Profile Send binmarv a Private Message
Prim: Jag har tänkt på det alternativet också, men jag är sugen på nåt helt nytt. Dessutom så passar de inte riktigt in. Jag vill samtidigt försöka få bort nåt direkt från golvet då det snart kommer att krypa nåt litet på golvet o säkert gärna använda Audiovectorna som ståstöd

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000