Author |
Topic |
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2005/03/24 : 09:42:01
|
...var att det inte skulle gå att kopiera ner musiken på datorn?!?
Har jag fel?
Följande har hänt: Beställde glad i hågen A Perfect Circles "Thirteenth Step" för några veckor sedan, medveten om att den skulle vara kopieringsskyddad men skulle jag kopiera den skulle det ju vara till minidisc så det borde ju gå att komma runt tänkte jag. Skivan kom och jag provade kopiera den på vår CD->MD microstereo. Gick inte. Provade den optiska utgången på "fin" CD:n -> MD:n. Gick inte. Fick köra den på en tape loop...
Så bara på skoj provade jag att trycka in CDn i jobbets bärbara dator och fick då ett meddelande i en liten ruta att, för att skivan skulle kunna spelas måste några filer uppdateras, OK tryckte jag och musiken strömmade ut i lurarna. Så öppnade jag windows media player och tryckte på rip och vips så hade jag en användbar digital KOPIA i form av en WMA-fil på hårddisken.
Var det inte just detta som kopieringsskyddet skulle förhindra?!!!? Jag fattar noll...
Någon som vill ha en digital kopia på Thirteenth Step?
(OBS OBS ovanstående mening är i allra högsta grad ironiskt menad, jag menar INTE allvar så om antipiratbyrån läser detta så kan det INTE användas som bevis mot mig. Så det så.)
Kan någon förklara???????
Vänligen från en något förvirrad, /Georg
OT: I eftermiddag blir det nog premiär... Dags att väcka en vrålande 1200 cc V-twin ur vinterdvalan |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2005/03/24 : 09:58:22
|
Måste göra ett tillägg, gick just in på den infosidan angående kopieringsskyddet som hänvisades till på baksidan, där hittade jag under FAQ följande två frågor med svar:
"Fråga: Varför kan jag inte kopiera skivan med Microsoft® Windows Media® Player?
Svar: Skivan är inte tillverkad för att kunna digitalt kopieras med Microsoft® Windows Media® Player."
"Fråga: När jag kopierar filer med Microsoft® Windows Media® Player, varför blir det klickljud, hopp eller förvanskningar i musiken?
Svar: Därför att skivan har kopieringsskyddsteknik som förhindrar digital kopiering."
Ja, vad säger man? Dom har verkligen lyckats!
|
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
|
|
luften
Member
723 Posts |
Posted - 2005/03/24 : 10:36:14
|
jojje_guitar: Jo, kopieringsskydd är en lyckad uppfinning. De flesta skivor går mycket lätt att kopiera i en dator, men däremot går dom inte att spela i vissa spelare (t.ex. philips dvd963sa), utan det hörs en massa klickljud osv. Mycket störande, så det hör till god sed att man terroriserar skivbolagen med mejl om vad man gillar deras kopieringsskydd när man märker sånt här. |
//air |
|
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2005/03/24 : 13:48:13
|
quote: Jo, kopieringsskydd är en lyckad uppfinning.
Anar jag viss ironi?
Jo, visst har jag hört att det ska gå att komma runt skyddet men jag hade fått uppfattningen av att det krävdes ett speciellt (pirat-)program som "avkodade" det "skyddade" materialet... Jag blev bara så förvånad att de ansträngt sig (läs lagt ut pengar på utveckling) HELT i onödan. Är de medvetna om detta tro?
Hur som helst så borde väl kopieringsskyddet försvinna snart? Då den nya lagen träder i kraft. Eller hur. Då behövs ju inte kopieringsskydd eftersom detta häringa som kopieringsskyddet skulle förhindra blir KRIMINELLT...
Kan nån hjälpa mig att reda ut en sak då (snälla). När köper en skiva vilken rättighet betalar jag då för? Rätten att kunna (på av skivbolaget godkända apparater) SPELA SKIVAN? Eller köper jag rätten att kunna LYSSNA PÅ MUSIKEN?
|
|
|
10
Member
732 Posts |
Posted - 2005/03/26 : 12:09:44
|
quote: Hur som helst så borde väl kopieringsskyddet försvinna snart? Då den nya lagen träder i kraft. Eller hur. Då behövs ju inte kopieringsskydd eftersom detta häringa som kopieringsskyddet skulle förhindra blir KRIMINELLT...
Visst borde det bli så och kassettavgiften borde försvinna all världens väg den också. Dock tvivlar jag en smula på att det kommer blir så.
Fråga till er som köpt nya skivor på sistone: håller skivbolagen verkligen på med kopieringsskydd fortfarande? Som alla har märkt hindrar de ju inte nån i hela världen från att rippa en perfekt kopia om de vill, utan ställer bara till förtret för de som faktiskt har betalt för skivan. T o m skivbolagen borde väl fatta att det inte är nån bra kombination? De enda som har blivit lyckliga av den här soppan är väl de bolag som har utvecklar "skydden"... |
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2005/03/26 : 22:59:34
|
quote: håller skivbolagen verkligen på med kopieringsskydd fortfarande?
Jajemen, och min uppfattning är att det blir fler och fler också. Värst är väl BMG & EMI som har den onda stämpeln på nästan allt. Som tur är kan jag spela dem, men vill flickvännen ha musiken i sin MD blir det problem. Då får man bränna en kopia av CD´n först, och sedan spela av från den till MD´n. Då brukar det fungera, och så har man en kopia av skivan att sälja.
Ps. Jo, jag menar att jag ska sälja skivan om någon från Antipiratbyrån läser... Inte för att tjäna pengar, utan för att jävlas med de dumfödda idioter som praktiserar det här sattyget. |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2005/04/01 : 20:50:08
|
Ja man kan tänka sig att skivbolagen ser rött när de tänker på mp3 och de verkar inte förstå att det är ett filformat de motarbetar.
En tanke har slagit mig och gett mig stora funderingar frågan är om skivbolagen lyckas stoppa filformatet mp3 och alla går över till WMA vad gör skivbolagen då ? Bråkar med Bill Gates nä det lär de inte våga göra för då plockar han fram de hårdhudade juristerna och då lär de se på .
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2005/04/01 : 21:32:53
|
När jag pratade med BMG för några månader sedan så sa de att de hade slutat med sitt kopieringsskydd i höstas. Har man cd utgivna av BMG så är det bara att ringa till dem så skickar de skivor utan kopieringsskyddet. Sedan får man skicka in de gamla skivorna till dem, men till det har åtmindstonde jag fått frankerade brev |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
luften
Member
723 Posts |
Posted - 2005/04/01 : 22:05:15
|
Tobbe_L: Aprilskämt? Jag pratade nämligen med bmg (finland) i höstas, och dom var allt annat än tillmötesgående. Då gällde det skivan "Sarah McLachlan - Afterglow Limited Edition". Dom tyckte att ja kunde lämna tebax den, bmg gör nämligen INGA skivor utan kopieringsskydd. Saker som att jag verkligen ville ha en fungerande version av skivan, tyckte dom inte var så viktigt. |
//air |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2005/04/01 : 22:44:14
|
Kopieringsskyddet är väl något som alla pirater tagit fram tillsammans för att öka nerladdningen? |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/02 : 01:13:19
|
och skivbolagen tror att vi kommer att köpa fler skivor för att dom är kopieringsskyddade . Ja kanske, eller kanske inte. Har bara stött på en (1) kopieringsskyddad skiva som inte gick att bränna. Men jag har sett att den finns att tanka hem på nätet så kopieringsskyddet är nog ganska värdelöst ändå. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2005/04/02 : 01:18:18
|
Dahlberg: Precis, dom finns ändå att ladda hem, även ofta i flac eller något annat losslesformat. Det enda skivbranchen gör är att förstöra för dom som köper skivorna. Nerladdning måste ha ökat pga detta kopieringsskydd, det är jag näsan 100% på. |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2005/04/02 : 09:55:02
|
Nepp inget aprilskämt. Jag pratade med en Karl Ekberg om jag minns rätt. Jag fick en ny Pink/Try this cd samt en Kents vapen o ammunition utbytta. Tyvärr inte riktigt samma utgåva på Pink skivan. En låt saknas men o andra sidan fick man med en dvd med några musikvideos på mm istället Då sa han att de hade slutat med kopieringsskyddet i höstas eftersom det var allt för mycket strul med det.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
Edited by - Tobbe_L on 2005/04/02 09:56:41 |
|
|
|
Topic |
|