Author |
Topic |
|
HJ
Member
799 Posts |
Posted - 2005/03/22 : 22:37:19
|
Har börjat bli orolig för mina "digitala negativ". Hittills ligger filerna bara på min hårddisk vilket inte är acceptabelt i säkerhetssynpunkt. Hur skall filerna säkerhetskopieras?
Har några alternativ: 1) Köp en DVD-brännare och spara skivorna hos någon annan. Bränna CD blir det för många av.
2) Köp en extern hårddisk och ett program som speglar filerna.
3) Köp en dator till och kopiera över filerna på den.
Jag behöver hjälp. Hur gör ni?
Mvh /HJ |
"So here I am once more..."
|
|
Lt Andersson
Member
600 Posts |
Posted - 2005/03/22 : 22:46:38
|
Jag skulle utan tvekan välja alternativ 2. Har inte så än men det kommer att bli så i framtiden. |
Musiclover! |
|
|
labrat
Member
394 Posts |
Posted - 2005/03/22 : 22:51:49
|
Alternativ 1, om det inte rör sig om OFANTLIGA mängder. Går ju att bränna dubbla lager idag, vilket ger drygt 9gb per skiva. Är det väldigt viktiga bilder, bränn 2kopior av varje och förvara på olika platser (samt spara på hddn). Hårddiskar har rörlig mekanik, och väl förvarade dvd-skivor av kvalité kommer förmodligen hålla längre. Inte så roligt när hårddisken stannar, och du måste pröjsa flera tusenlappar för att plocka ur datan från den.
|
Sandoz in the rain |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2005/03/22 : 22:52:22
|
Jag bränner ner på DVD ungefär en gång i månaden, beroende på hur mycket vi fot'ar. Kanske dags att jag köper en DVD-RW nu
M
|
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/03/23 : 06:41:49
|
Jag kör faktiskt CD,,, Har funderat på att bränna ut på DVD. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/03/23 : 07:04:35
|
Det är ett viktigt problem du tar upp. Idag finns ingen teknisk lösning som garranterar rimligt långsiktig lagring(40-50 år) av digital information mig veterligt.
Jag har rätt mycket gamla bilder liggande på Svart/vit neg. Jag undrar om mina digitalbilder finns kvar lika länge...
Minnesförluster på Digitala media verkar bli ett rejält stort problem om några år om man tror på "olyckskorparna".
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
lbstr
Member
137 Posts |
Posted - 2005/03/23 : 10:26:27
|
Kör en kombination av alternativ två och tre. Lagrar bilderna på en "huvuddator" från vilken jag regenbundet kopierar bilderna till en andra dator. Utöver detta använder jag en extern hårddisk för backup av båda datorerna.
|
|
|
HJ
Member
799 Posts |
Posted - 2005/03/23 : 12:45:21
|
Tack för svar och synpunkter.
Vilka för och nackdelar finns det med de olika alternativen map på kostnad, prestanda, säkerhet, användarvänlighet etc...
Varför har ni valt den lösning ni har?
Hittat ytterligare ett alternativ som dock verkar bli dyrt om det rör sig om större mängder.
http://www.sakrakort.se/
Mycket frågor blir det...
Tacksam för hjälp /HJ |
"So here I am once more..."
|
|
|
Allison One
Member
153 Posts |
Posted - 2005/03/23 : 14:21:51
|
Jag försöker sålla bort alla mediokra bilder och spara de bilder jag verkligen gillar eller har ett värde för mig eller min familj. Oftast räcker det med att bränna en cd då och då. Ett bra gratisprogram som snabbt letar rätt på alla bilder och katalogiserar och bränner till cd eller dvd heter Picasa2. http://www.picasa.com/ Det är perfekt för det mesta man vill fixa med sina bilder såsom att rätta upp en sned bild, fixa röda ögon eller ljusa upp bilden m.m. |
En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen! |
|
|
C-Quence
Member
553 Posts |
Posted - 2005/03/23 : 14:33:40
|
Jag använder DVD-brännaren till ändamålet och med tanke på att en DVD-brännare kostar runt 500kr (som brännare dubbla lager, 16x vanlig DVD, 40x CD), så är det inte mycket att orda om.
|
|
|
lbstr
Member
137 Posts |
Posted - 2005/03/23 : 16:58:09
|
Fördelar med extern disk + backupprogamvara: - Hastighet. - Enkel sätt att ta backup på hela datorn. Inte bara bilderna. - Man slipper hålla reda på en massa lösa skivor.
Nackdelar? Kostar mer. En extern disk kostar 1500-2000SEK. Tycker dock bekvämlighet uppväger. |
|
|
|
Topic |
|