HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skulle vilja ha era...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/03/21 :  18:11:57  Show Profile Send Mickhe a Private Message
åsikter och hjälp när det gäller en högtalarfråga.

Jag är just nu i valet och kvalet att byta högtalare och just nu finns det tre/fyra alternativ som jag gillar. Men då kunskapen på detta forum är mycket hög så skulle jag vilja ha era rekommendationer.

Högtalarna är:

Audiovector Mi3 Signature/Avantgarde
Spendor S8e
Mårten Design Mingus III

Det finns också ett par Revel M22or som kan bli aktuella.

Min elektronik:

Försteg
Rotel RC1090
Slutsteg
Rotel RB1080
CD
Arcam CD192

Tacksam för alla synpunkter och råd.

/Mikael

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2005/03/21 :  18:34:38  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Vill du ha mest prestanda pris/krona så slår du till på ett par MD Miles II

Maken till högtalare får du nog se dig i stjärnorna efter.
Pris just nu 34.500:-
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/21 :  18:41:29  Show Profile Send mayro a Private Message
http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37971


Tror du antingen missat denna tråd eller glömt den bara.. 6 tätpackade sidor högtalarval att bottanisera ibland...

Jag skulle också kika på creativs audios phonar som verkar väldigt seriösa samt vettiga i pris. Jag har inte hört dom. Men har ju läst lite om dom.

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/03/21 19:09:38
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/03/21 :  19:17:25  Show Profile Send Mickhe a Private Message
Tack för denna tråd...det jag undrade var lite vilka av dessa som skulle passa min elektronik. Detta då jag inte lyssnat på alla dessa högtalare med denna elektronik. Och med era kunskaper om vad och vilken elektronik som passar ihop med rätt högtalare tänkte jag bara om en liten vägvisning.

Tack

/M
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/21 :  19:49:06  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tror Audiovector Mi3 Signature eller Avantgarde passar bra till din elektronik. Ta Avantgarde om du har råd, den är klart bättre än Signaturen.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/03/21 :  19:53:28  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Jag skulle tveklöst gått på ett par Mingus III:or
En mycket trevlig högtalare som man kan växa i.

// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/03/21 :  21:24:37  Show Profile Send Mickhe a Private Message

Tack för era synpunkter här och i PM. Jag förstår att detta kan vara svårt men för mig är det mycket värdefull information.

//Micke
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/03/21 :  22:53:37  Show Profile Send Aton a Private Message
Hur låter Spendorburkarna då?
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/03/21 :  23:05:58  Show Profile Send Mickhe a Private Message
Aton,

jag ska inte försöka måla upp en bild som många andra här är duktiga på. Detta mer p.g.a min okunskap. Men jag tycker "Spendorburkarna" är musikaliska...neutrala...och passar mina öron.

Du blev säkert inte klokare på detta svar och finns det någon annan på detta forum som kan beskriva dom bättre så fritt fram.

/Micke
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/22 :  10:08:13  Show Profile Send Blue a Private Message
Kul idé med Spendor! Inte helt vanliga bland svenska audiofiler, men den nya serien är galet bra! Inte bara då för att jag "läst det" i engelsk press, utan jag har också lyssnat på dom (S8e och S5e) hos Ljudprodukter i Malmö (dock med annan elektronik). Mitt intryck liknar Mickhes: Musikaliska och neutrala, öppna och detaljerade!

Sedan är det klart att alla högtalare du föreslagit är bra. Det gäller bara att hitta dom du personligen gillar bäst!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

MickeJ
Starting Member

2 Posts

Posted - 2005/03/22 :  19:19:28  Show Profile Send MickeJ a Private Message
Fastän jag äger ett par själv och är mycket nöjd är jag tveksam om MD Mingus III är det optimala valet. Med Rotelelektronik skulle jag kunna tänka mig att diskanten skulle kunna bli lite vass. Själv har jag rörelektronik (BAT/Spark) vilket spelar fantastiskt tillsammans med Mingusarna
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2005/03/22 :  20:12:28  Show Profile Send Klenkar a Private Message
ProAc

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2005/03/22 :  20:42:38  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message
Dom tre alternativen är ju väldigt olika.. Så ordentlig provlyssning krävs förstås.

Rotelelektonrik fungerar mycket bra med Mårten Design, en av favoritkombinationerna när vi körde MD på Ljudmakarn!

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/03/22 :  21:50:59  Show Profile Send Mickhe a Private Message
Det är ju det som är problematiken...svårt att få till test i hemmiljö och ute hos hanlare och på mässor låter låter ju det mesta mycket bra...säkert beroende på mitt otränade öra...

För att ge er en bild av vad jag söker så är det inte en högtalare som ska ge mig en exakthet och precion från en viss given punkt utan mer kunna ge hela rummet en bra ljudbild...

Med denna novis kommentar har jag säkert diskat mig från detta forum...

Så..detta kanske ger er en bild av hur min naiva inställning till detta är...

/M
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2005/03/23 :  09:08:05  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Jag är lite skeptisk till Audiovector ihop med Rotel och Arcam. Kan bli vast och ljust. Samma med Mårten Design som är neutrala och detaljerade. Spendor kan jag inte uttala mig om. Tror att Dynaudio kan vara ett bra val. Har du lyssnat på Dynaudio?
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/03/23 :  10:19:57  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
MD!!!!

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/03/23 :  12:50:18  Show Profile Send Mickhe a Private Message

Så var det snart dags för sista lyssningen...sen så ska det tas beslut...

/M
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/03/23 :  14:39:58  Show Profile Send Mickhe a Private Message

Och efter detta beslut kommer nästa...vilka högtalarkablar?

/Micke
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/23 :  16:20:00  Show Profile Send matte76 a Private Message
Silver resolution kanske...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/03/25 :  04:08:20  Show Profile Send Mickhe a Private Message
Matte76...tack för tipset...Jorma No3...blir det nog...
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/05/17 :  14:14:07  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Vad blev det för högtalare?

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/05/17 :  15:08:31  Show Profile Send Mahler a Private Message
Eftersom ingen annan frågat det ännu så passar jag på att undra om ditt ljud ideal rent generelt?? Vad är du ute efter? Vad gillar du för typ av ljud?

Det är ju tämeligen fruktlöst att rekomendera ena eller andra högtalaren när man inte vet vad du är ute efter för typ av ljud.. Du skriver att du äger Rotel elektronik och Arcam CD!! Gissar jag rätt då i att du är en detalj-freak och uppskattar ett mkt neutralt och torrt ljud på den ljusare sidan av neutral??

Arcam har i min mening definitivt ett ganska ljust och neutralt ljud som JAG kan tycka är lite livlöst och hårt ibland.. Med många skivor innebär det hårdhet i röster och vasshet som jag tycker bidrar mkt till lyssningströtthet..

För att komma till saken!!

Till en sådan spelare skulle jag följdaktligen rekomendera en högtalare som balanserar detta harmoniskt med lite extra värme och krydda. T ex QRS, Vienna, Sonus Faber etc.

Vill du de-facto ha ett extremt detaljerat lite ljusare ljud med fokus på pin-point precision neutralitet och torrhet väljer du nog klockrent i Audiovector eller Mårten Design där jag definitivt efter mkt lyssning skulle propsa för MD Miles som är en extremt detaljerad och neutral högtalare i nästan den prisklass du tittar i.

Vill du istället ha en bredare, pampigare och mer dynamisk presentation med mera värme, kropp och själ och för all del fortfarande mkt detaljer skulle jag INTE välja MD eller Audiovector!! Då är Vienna givet!!

P.s Har själv vandrat samma väg och passerat samma högtalare som du nu beaktar så jag tror jag lärt mig en del av det..

All elektronik måste balanseras harmoniskt.. Så lyssna lyssna lyssna och rannsaka ditt ljudideal noggrant!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/05/17 :  15:54:01  Show Profile Send Mickhe a Private Message
Hej...jag har ju varit borta ett tag och inte haft möjlighet att kolla denna tråd...nu har jag dock haft mina nya högtalare ett tag och det blev ett par Bc Acoustique ACT A2...nu är ju dessa inte helt inspelade ännu så jag får återkomma med intryck...men so far so good...

Men nästa förändring kommer att bli på CD sidan...inte för att jag är missnöjd utan mer för att det är roligt att testa nya saker...

/Micke
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/17 :  16:10:11  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:

Men nästa förändring kommer att bli på CD sidan...inte för att jag är missnöjd utan mer för att det är roligt att testa nya saker


Hmm men dyrt!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/05/17 :  16:15:28  Show Profile Send Mickhe a Private Message
Matte76...jag som trodde du hade en phd i detta ämne...;-)

/Micke
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/17 :  16:28:47  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Matte76...jag som trodde du hade en phd i detta ämne...;-)


Måste finnas någon som är värre än mig...du kanske kommer dit en dag...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000