HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Betydelsen av inspelning av hifi
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2005/03/20 :  21:59:15  Show Profile Send kansas a Private Message
Jag köpte i december ett par Dynaudio Audience 72SE. Förstod givetvis att dom krävde inspelning innan dom skulle blomma ut. Men faktum är att det tar ett rejält tag innan helt nya högtalare är inspelade. Jag tycker väl att dom först NU är inspelade tillräckligt... Lite kul bara, för man tror ju inte riktigt att det ska ta så lång tid, men det gör det verkligen. Till saken hör ju även att Dynaudio 72 SE är ett par RIKTIGT trevliga högtalare. Dom har blommat ut och sätter färg över hela vardagsrummet :)

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/03/20 :  22:01:21  Show Profile Send PeterL a Private Message
Inte bara högtalaren som spelas in, även hörseln "spelas" in

PeterL
Go to Top of Page

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2005/03/20 :  22:04:13  Show Profile Send kansas a Private Message
Jo det är nog sant... I början fattar nog inte öronen så mycket, men sen lär sig högtalaren och örat att "umgås". :)
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/03/20 :  22:05:34  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Utan att vara ute efter någon debatt (för en gång skull...) så vill jag påstå att det tar ett par hundra timmar att spela in ett par högtalare (mätbart). Mina högtalare tog ca fyra månader att spela in.

Musiclover!
Go to Top of Page

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2005/03/20 :  22:11:23  Show Profile Send kansas a Private Message
100 timmar kan nog stämma ungefär, det bästa är ju att spela musik genom burkarna när man inte e hemma... låta det stå o puttra så mycket som möjligt. Lika viktigt är det att elektroniken stått på ett bra tag innan man sätter sig ner för lyssning.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/03/20 :  22:22:29  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Jo det är nog sant... I början fattar nog inte öronen så mycket, men sen lär sig högtalaren och örat att "umgås".


Det beror nog på hur man har gjort vid köp. Tar man hem o testar ett par inspelade högtalare eller vad det nu kan vara då vet man hur det kommer att bli när det är inspelat.

Har man bara lyssnat i butik så vet man ju inte hur det blir där hemma.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/03/21 :  00:02:05  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Ja, visst är det kul när det verkligen börjar blomma ut! Alla delar i anläggningen behöver inspelning. Bara man byter en kabel i ett högupplöst system så märker man att inspelning krävs (mig veterligen) för full blom. Såklart även hjärnan behöver vänja sig om det är väldigt stor skillnad på ljudbild och upplösning och sånt, efter ett byte. Däremot handlar det inte bara om hjärnan och det blir tydligt när man låter inspelningen ske utan att man lyssnar och man sedan hör klar skillnad mot tidigare (ingen inbillning, ingen placebo, inget sånt, ok, bespara oss den debatten).

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/03/21 :  02:37:20  Show Profile Send Bravo a Private Message
Visst har inspelning betydelse på nya grejor, samtidigt som vänjer man sig vid det man har. Det går nog båda vägarna och det ljud man har blir normen när man jämför med något nytt.
Med lätthet kan jag hävda att jag nästan alltid saknat något av det gamla även när jag uppgraderat.

Bravo
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/03/21 :  09:20:42  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Jag har gjort ett öppet, och knaske inte jätteseriöst lyssningste3st mellan mina ordentligt inspelade piP och ett par helt "färska". Det var faktiskt större skillnad än vad jag trodde.
I regel spelas ju små högtalare in lite snabbare än stora eftersom man, med samma konutslag, inte spelar lika högt med mindre och därför spelar in dom lite "hårdare".

Mvh


Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/21 :  09:23:33  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag mätte på ett par Scan Speak 33T vid 4 olika tillfällen under ca 80 timmars inspelning. Mekaniska T&S parametrarna ändrade sig upp till 40% ända fram till 80'e timmen. Då lastades elementet rätt hårt under alla timmarna...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/03/21 :  09:39:52  Show Profile Send jaejin a Private Message
Är inte nya högtalare inspelade på fabriken?
Eller gäller detta endast billiga högtalare som man köper tex på siba, elgiganten....etc

Har även märkt en annan sak angående inpelning av hifi. Även fast enskilda delar så som elektronik och högtalare var för sig är väl inspelade. Verkar det så som jag upplevt det att de behöver en inspelningstid tillsammans för att låta riktigt bra. Ett par timmar iallfall.

Har någon annan märkt detta?
Kanske OT
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/21 :  09:45:50  Show Profile Send Blue a Private Message
jaejin: "Är inte nya högtalare inspelade på fabriken?
Eller gäller detta endast billiga högtalare som man köper tex på siba, elgiganten....etc"

Njaee... rätt ofta brukar det ju stå i manualerna att högtalarna kommer bli bättre med tiden så... Att man skulle spela in billiga högtalare "på fabriken" har jag heller inte hört talas om.

Att hifi, särskilt högtalare, behöver inspelning är knappast någon myt skulle jag påstå, men själva tillvänjningen, att man själv måste vänja sig vid det nya ljudet, ska heller inte underskattas.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/03/21 :  09:54:01  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Inte bara högtalaren som spelas in, även hörseln "spelas" in

Nja, vasst och kyligt ljud har jag aldrig lyckats vänja mig vid.
Så låter många nya oinspelade högtalare.
Att hörseln skulle trubbas av efter att ha varit utsatt för dyligt ljud tror jag inte på.
Metallkoner verkar behöva några månader innan den rätta fylligheten i ljudet kommer. I början låter dom hemskt.
Kevlarmembran verkar inte behöva lika mycket inspelning, så det kan skilja mellan olika högtalare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/21 :  09:56:58  Show Profile Send Blue a Private Message
Björn-Ola: Det låter rimligt. Och "doped paper cones" och liknande behöver nog i sin tur ännu lite mindre inspelning än kevlarmembran.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/03/21 :  10:14:00  Show Profile Send jaejin a Private Message
Blue:

Det är något som jag hört sedan långt tillbaka att billiga högtalare spelas in på fabrik. Kanske man har hört ifrån nån försäljare för många år sedan. vem vet?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/21 :  10:16:38  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Att hörseln skulle trubbas av efter att ha varit utsatt för dyligt ljud tror jag inte på.
Då tror vi olika. Rum med datorbrumm vänjer man sig snabbt vid, kemilektionerna i organisk kemi var inget under av väldoft men efter nån ½-timme kände man knappt lukten.

Detta står dock inte i strid med att högtalare verkligen behöver spelas in.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/03/21 :  12:52:37  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Då utgör jag undantaget.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2005/03/21 :  13:24:42  Show Profile Send yudansha a Private Message
Vad bra för er som vänjer er för då kan ni ju köpa vilken skit som helst. Alla problem i återgivningen försvinner ju när er hörsel har anpassats. Dessutom kommer ni ju heller aldrig att byta då allt annat ni testar låter apa, eftersom det inte låter likadant som er referens därhemma!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/03/21 :  13:30:29  Show Profile Send Bravo a Private Message
Man vänjer sig nog inte vid vad som helst, däremot ljud man gillar.
Kallt, vasst och kyligt ljud kommer nog att få mina nerver att spöka, medan däremot mindre skavanker i ett huvudsakligen, enligt mina öron, korrekt ljud, definitivt trollas bort vid normal lyssning. Annat blir det ju om man letar fel.
Lyssnar man däremot på något bättre blir man ju medveten återigen på skillnaden.

Bravo
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/21 :  13:37:11  Show Profile Send Rydberg a Private Message
yudansha> Världen är som bekant inte svart eller vit, det finns skalor emellan också. Bara för att man tycker att det finns en viss tillvänjningseffekt betyder ju inte det på automatik att man kan vänja sig till vad som helst.

Lite trisst attityd i ditt inlägg dessutom

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2005/03/21 13:37:48
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/21 :  13:38:24  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Vad bra för er som vänjer er för då kan ni ju köpa vilken skit som helst. Alla problem i återgivningen försvinner ju när er hörsel har anpassats.
Ni = mig, Pär eller Ni = en grupp av människor?

I övrigt - nej. Jag köper inte vilket skit som helst, utan har mycket höga krav på kvalitet både vad gäller ljudet och det övrigta (maskinellt, funktionellt och esteti-tionellt(!)).

Däremot vet jag att jag kan vänja mig vid mycket: kyla, bakgrundsbrus, väckarklocka som ringer på morgonen (men som ibland glatt ignoreras), över- eller underexponerad diskant, värme, stark mat, svag mat, etc.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2005/03/21 :  14:02:29  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
...precis EA...det är ju även lite skumt det där att om du själv skapar ett oljud, t.ex när du spikar, så upplever du aldrig ljudet lika störande som du gör om du istället bara "håller brädan" åt den som spikar ? ...men det är kanske en helt annan sak, typ skyddsmekanism....

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2005/03/21 :  14:06:26  Show Profile Send yudansha a Private Message
Då får jag väl förtydliga något och säga att jag inte lyckats vänja mig vid problem i återgivningen. Snarast blir de tydligare ju längre jag har en produkt, även om jag uppgraderar mycket sällan. Något som kanske imponerar i en butik är sedan något man stör sig på i längden, känns det igen?

Att ta exempel om hur andra typer av ljud, doft- eller smaksinnet påverkas är helt irrelevant. Det fungerar helt annorlunda när man aktivt lyssnar på musik. Sen är det en annan sak att man byter referens och har lättare att jämföra med det man för tillfället lyssnar på mest.

Rydberg: Nej, världen är inte svartvit, men det ligger ju en viss sarkasm i inlägget. Hoppas inte att du tolkade mitt inlägg som att jag verkligen trodde att vissa kan vänja sig vid vilket ljud som helst ur anläggningen. Tolkningen av inlägg är ju också en del av en icke svartvit värld!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/03/21 :  14:09:53  Show Profile Send marens a Private Message
Thomas Ö: Ja det där är mycket intressant. Tex om du åker bil med en chaufför som tror att det är glapp i ratten (rycker fram och tillbaka i ratten) eller hela tiden måste "pumpa på gasen" eller om han/hon kör ryckigt så är det mycket jobbigare (det går att irritera sig på det) än om du kör så själv, eftersom du är beredd (omedvetet) på allt du själv gör.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/21 :  14:31:30  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Precis. Ytterligare ett exempel: zappa mellan tvkanalerna! Jäkligt jobbigt när nån annan zappar medan man själv gör det i precis rätt ögonblick...

yudansha: Jag tycker inte det är irrelevant med liknanade fenomen. Tror det är så vi fungerar.
Själv klarar jag heller inte att leva med "problem i återgivningen" och försöker aktivt att få bort dom. Men det är lixom två olika saker.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/03/21 :  14:36:49  Show Profile Send marens a Private Message
Jag klarar att leva med problem i återgivningen utan att jag upplever att musiklyssnandet blir sämre, men det betyder inte att jag inte uppskattar eller eftersträvar förbättringar. Man kan säga att det är förändringar eller hastigheten i förändringar som påverkar oss människor mest. Tex en anläggning som man tidigare haft går såklart att vänja sig vid igen även fast den är betydligt sämre än det man har idag, det jobbigaste blir övergångsperioden tills man vant sig. Då är det roligare med positiva derivator.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000