HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skivspelaren börjar vissna?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2005/03/18 :  23:43:52  Show Profile Send Zamn a Private Message
Har lite problem med min Thorens TD166 MK V.

Till att börja med vill remmen hoppa av ganska ofta om tallriken står stilla och man kör upp den på 45 varv med en gång. Sen tar det ca 3-5 minuter innan den går upp i 45 varv! Remmen slirar halvvägs mellan 33 och 45. Det sker även om man kör från 33 till 45 med en snabb övervridning med regeln. Sen till sist tycker jag att den kan spela 33 varv liiite för sakta, men det kan vara inbillning.

Går detta att avhjälpa eller måste jag köpa ny spelare? Iof är det alltid kul att byta, men den har ju rätt bra ljud och jag gillar den.

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/03/18 :  23:48:48  Show Profile Send Ayn a Private Message
Låter som om remmen börjar bli lite gammal. Ny rem kostar inte mycket, och borde inte vara så svår att få tag på hos nån hifihandlare i närheten.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/03/19 :  00:35:48  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Med största sannolikhet är har remmen gjort sitt. Byt rem och rengör med isopropanol alla ytor som remmen har kontakt med ( testa att rengöra först, det kanske räcker med det och du slipper rembyte).

Ska du vara riktigt noga bör du finjustera fjädringen på spelaren efteråt, och ska du vara in i h*****e noga ska du kolla motoraxelns azimuth (dvs att den är lodrät) också...

Det här med remmar på Thorens, Linn och liknande spelare är inte helt okomplicerat. Remmen får inte vara för lös ( slirar eller ramlar av) och inte för hård ( påverkar fjädringen negativt samt sliter på motorlager). Försök få tag på en Thorens originalrem , de är dyrare men också bäst.

Edited by - bostrowskij on 2005/03/19 00:40:00
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2005/03/19 :  01:33:28  Show Profile Send bassman a Private Message
Svalander säljer remmar också, man kan få till olika märken. http://www.svalander.se/vinyl/remmar.htm

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2005/03/19 :  01:33:41  Show Profile Send Zombie a Private Message
Svalander har nya remmar, köp en ny och jämför...du blir förvånad

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2005/03/19 01:39:56
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2005/03/19 :  02:12:32  Show Profile Send Zamn a Private Message
Blir till att köpa ny rem då hör jag!

Jag kan inte göra svåra justeringar själv tror jag, kolla fjädring tex, hur gör man det? För att inte prata om motoraxelns azimuth?!

Är det värt att lämna in på proffs-service? Själva spelaren kostade ju inte i inköp. Å andra sidan kan väl Thorens gå hur länge som helst om dom bara underhålls misstänker jag.

Ska byta rem först iaf och se hur det hjälper. Tack för tipsen!

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/03/19 :  09:09:36  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Bästa sidan för oss med Thorens är http://www.theanalogdept.com/index.html . Glöm inte att spara den.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/03/19 :  09:19:09  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Zamn, det är inte så svårt som man kan tro.
Kolla Bubbels länk, där står allt.
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2005/03/19 :  21:45:38  Show Profile Send Zamn a Private Message
Ok, ska kika in där. Hur står sig min Thorens rent ljudmässigt mot en Pro-ject RPM annars? Är sugen på den som är helt rund, RPM 6. Jag kör med en AT-95 pickup just nu som jag antagligen kommer behålla även om jag byter spelare.

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3

Edited by - Zamn on 2005/03/19 21:46:36
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2005/03/20 :  11:04:31  Show Profile Send Zombie a Private Message
Fyll den med bitumen och sätt den på väggen, limma kork på upphängningen

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2005/03/20 :  11:33:19  Show Profile Send Zamn a Private Message
Har funderat på vägghylla till spelaren. Just nu får jag trippa på tå runt stereon för att inte nålen ska dansa omkring som svansjön på skivan när jag går förbi...

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2005/03/20 :  13:26:29  Show Profile Send Zamn a Private Message
Gjorde rent. Nu slirar inte remmen längre utan går upp direkt på 45 varv :) Tänk så lätt.

Har i alla fall bestämt mig för att det är dags för en ny spelare nu. Vad kan min Thorens gå att sälja för? 1000-1500kr?

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2005/03/23 :  09:06:23  Show Profile Send Zamn a Private Message
Fixade nu upp spelaren på en vägghylla också. Konstigt nog så tycker jag ljudet blev bättre samtidigt som man kan stå och hoppa bredvid spelaren utan att nålan också gör det :) Tror nog jag behåller min Thorens ändå när allt kommer omkring. Den låter ju helt ok (så länge jag int eprovlyssnar nåt annat dyrare) och det finns ju så mycket annat att lägga pengarna på ;)

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2005/03/23 :  11:48:15  Show Profile Send Zombie a Private Message
Din TD166 är nog lika bra som någon annan spelare i samma klass...skulle ändå köpa ny rem (om du har använt den länge och spelat mycket).
Köp en bättre pickup till den (som är lämplig till armen) så kommer du ett steg längre.
Och som sagt, sätta dit lite bitumen inuti lådan dämpar resten av vibrationerna som tagit sig dit...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2005/03/23 :  12:44:38  Show Profile Send Zombie a Private Message
Din TD166 är nog lika bra som någon annan spelare i samma klass...skulle ändå köpa ny rem (om du har använt den länge och spelat mycket).
Köp en bättre pickup till den (som är lämplig till armen) så kommer du ett steg längre.
Och som sagt, sätta dit lite bitumen inuti lådan dämpar resten av vibrationerna som tagit sig dit...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000