HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ML Statement för halva priset.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/03/19 :  12:57:28  Show Profile Send molsson a Private Message
Såg att min gamla favvobutik utanför boston rear ut 2 par ML statement. Nu endast 300'

http://www.goodwinshighend.com/used.htm

No hay banda!!

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/03/19 :  14:43:45  Show Profile Send Bravo a Private Message
Finns en hel del där!

Bravo
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/03/19 :  18:02:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Seriösa grabbar det där !

quote:
Our listening rooms were constructed out of raw open space. This freed us from any design constraints that would have been imposed by reusing existing space. And our listening rooms are actually free-standing structures; they don't touch the exterior walls, the roof, or each other. We used computer modeling to carefully choose the room dimensions in order to distribute the room resonances for tonal neutrality. We built the walls were using special anti-resonant techniques. We isolated the rooms from each other and from exterior noise: the doors are exterior grade with special nonresonant glass and tight seals, the ventilation ducts have "mufflers", and the outlets are made airtight with acoustical caulk. Our AC power is distributed on shielded cable, with "home runs" back to our industrial-sized electrical service.





http://www.goodwinshighend.com/facility.htm

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/19 :  21:01:29  Show Profile Send mayro a Private Message



WOW........vikket stereorum!!!!

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/03/19 :  22:48:00  Show Profile Send molsson a Private Message
Där har jag spenderat totalt 8 timmar. Mycket trevligt rum. Brukar vara liiite mer grejor däri dock.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2005/03/20 :  00:18:01  Show Profile Send Nagra a Private Message
Är det inte detta Avalon acoustic....MUMS!

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/03/20 :  00:47:02  Show Profile Send sampix a Private Message
Ser ut att vara några Spectral i racket åtminstone

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/03/20 :  02:11:21  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det är väl Avalons värsting modell?!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/20 :  02:24:53  Show Profile Send mayro a Private Message


Med ett stereorum som detta kunda man ju vara ungkarl ju...Vad skulle saknas egentligen??? Skulle vara nån som köpte skivorna då i så fall samt käket.. Men hmm. kan man ju ha kvar sin fru då kom ja ju på....


Oj om hon läste detta


fick man ha på sig dan efter den läsningen...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/20 :  11:48:31  Show Profile Send Rydberg a Private Message
De verkar ha missat golvreflexen!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/03/20 :  14:50:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Du e för lat Rydberg

quote:
The floor is hardwood over concrete, and is usually treated with a heavy ornamental carpet

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/20 :  16:30:52  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Lat som f-n

Iof är det faktiskt viktigast att ha mattor i hörnorna, egentligen ska hela golvet vara täckt

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/20 :  17:30:01  Show Profile Send Blue a Private Message
Var är snokarna?

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/03/20 :  17:49:51  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Varför skall hela golvet vara täckt?

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2005/03/20 :  18:00:41  Show Profile Send christopher a Private Message
Hårt golv skapar en snygg reflex ytta...precis samma effekt som att ha ett stort glasfonster, därför är det bättre med att täcka golvet.

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea

Edited by - christopher on 2005/03/20 18:01:39
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/03/20 :  18:08:48  Show Profile Send Terminator a Private Message
Christopher,

Borde man inte dämpa varenda kvadratcentimer av alla ytor i rummet då? (Fast det kanske är just det du menar)

//Hans
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/03/20 :  18:27:28  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Jag förstår i princip vad som eftersträvas och bäst blir väl allt då i ett döddämpat rum?

Vi har order från Svanå att täcka hälften av vårt golv i stora rummet med något annat än den heltäckningsmatta som nu ligger där. Eftersom mattan äter ljud men inte frekvenslinjärt....

Så därför blev jag nyfiken över Rydbergs inlägg över hörnen och att egentligen hela golvet borde vara täckt av mattor.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2005/03/20 :  20:34:39  Show Profile Send christopher a Private Message
Nej man skall inte dämpa varanda kvadrad av ett rum.
Täcka hela golvet med en matta fungerar bra men inte inom det lägre spectrumet av basen. Bästa lösningen för att undevika reflex vågen från golvet är att bygga en "brunn" mellan hötalarna och lysnings positionnen och fylla den med absorberanda material och sedan läga ett golv med typ galler möster så att det är öppet ner mot "brunnen".

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/03/20 :  22:10:49  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
christopher

Lite svårt att göra i lägenhet tyvärr

Jag har åxå undrat över det här med matta på hela golvet. Vad är det för resultat man är ute efter ?

Jag har har idag matta i lite mer än halva och jag har provat att lägga in mer men det gick inte alls.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/03/20 :  22:46:14  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Kanske skall förtydliga lite...

Vi har alltså fått order att lägga något HÅRT (parkett eller sten) som inte käkar upp allt liv i musiken. Mäter man i rummet får man en snygg kälkbacke där mattan tar ihjäl mer och mer ju högre i frekvens man kommer. Vilket överensstämmer med vad vi alltid tyckt - om man skall vara generell - att man skall akta sig för att dämpa rum.

Därför undrade jag över detta:

"Iof är det faktiskt viktigast att ha mattor i hörnorna, egentligen ska hela golvet vara täckt"

varför är det viktigast i hörnorna och varför är det ännu bättre om allt är matta???

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/03/21 :  03:41:04  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag ställer mig också frågan varför varenda kvadratmilimeter måste vara täckt. En matta, tjock och stor framför högtalarna behöva av kända skäl, jag har prövat flera längre ut i rummet men nytta per krona förefaller mig starkt avtagande.
Däremot är mattor väldigt trevliga utan tvekan, så vore det av estetiska skäl skulle jag gärna fylla hela rummet om ekonomin tillät.

Bravo
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/03/21 :  04:17:01  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
HiFiConsult:

Jag måste medge att jag är förvånad över att Svanå inte rekommenderar matta på golvet utan något hårt. Det går emot allt jag läst inom akustikreglering.

Ett lekmannasvar på Rydbergs fråga om hurvida det är bättre med matta är ganska logisk.

Mattan absorberar en del av den första golvreflexen. Viktigt? Givetvis! Den första relfexen ska alltid dämpas efter bästa förmåga och att Svånå säger annorlunda finner jag personligen väldans konstigt!


Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/03/21 :  07:17:11  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Svanå rekomendera matta i halva rummet , och att en matta tar förstareflexen till viss del är ok. Men det är knappast en första reflex på hela golvet !?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2005/03/21 :  08:09:11  Show Profile Send christopher a Private Message
Johan du har helt rätt, den första reflex, kommer inte spridas från hela golvet. Det är därför absorbent material eller en "brunn" franför högtalarna skall vara räka.

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/21 :  08:17:30  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Hi Fi Consult> Jag har som lekman läst att det skulle vara så, just motiveringen att det är bättre att dämpa bakom högtalaren i hörnorna än direkt framför högtalarna är nog att reflexerna där blir av en annan karaktär som är sämre ur en psykoaukustisk synvinkel (riktning, tid). Dessutom är dämpning av golvet en av de första åtgärder alla kan göra, det är ju inte så hög waf att slänga upp massa akustiktillbehör på väggarna.

"första rekommendation blir att försöka avhålla sig just ifrån att ställa in rullar med gullfiber. Det ser för konstigt ut. Bra grundregler, en för varje finger på ena handen, är:

1. Välj rätt rum! Rätt rum är stort, minst 4,5 meter på minsta ledden. Försök undvika rum där väggarna är väldigt parallella. Det är också bra om väggarna är lite eftergivliga så att inte basregistret blir alltför drabbat av ståendevågor. Alla öppningar i form av fönster och dörrar skall helst gå att stänga. Det skall vara mycket tyst i rummet. Låg grundstörnivå är väldigt viktigt.

2. Täck golvet med mattor, hela golvet. Ryamattor på heltäckningsmattan är extra bra. Repetition: Täck HELA golvet, inte nästan hela. Hela betyder att inga delar av golvet skall vara otäckta. Matta överallt.

3. Ha mycket grejor på väggarna.

4. Stor soffgrupp är bra. Med lågt soffbord framför.

5. Se till så att både högtalarna och du själv hamnar på rumsellipsen. Alltså där rimlig klanglig balans råder. Måste högtalarna av något skäl hamna innanför ellipsen kan det kompenseras genom att man sätter sig strax utanför, eller tvärtom."



"Golvet är alltid viktigast att dämpa. Hela golvet, inte 50, 70, 81 eller 94% av det, utan hela. HELA! Varje procent ger förbättringar.
Om man ändå inte vill täcka hela golvet är det faktiskt bättre att ha mattor runt kanterna än i mitten. Fast det kanske kan verka lite bakfram. Att bara lägga små mattor framför respektive högtalare för att ta upp golvreflexen är en riktigt dålig lösning. Man skall hellre göra precis tvärtom.

Väggen bakom högtalarna är viktig att dämpa om högtalarna står mycket nära väggen. Står de en bit ifrån, säg mer än 70 - 80 cm, så stör inte väggen fullt så farligt fult längre. Men det är klart att återgivningen fortfarande blir korrektare om väggen dämpas.
Står högtalarna mer än 1,5 meter från väggen tycker många att väggreflexen låter väldigt trevligt, ljudbilden kan få ett förförande djup, nästan vad man än spelar, men den gör förstås inte återgivningen korrektare. Man väljer själv."



I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2005/03/21 08:19:25
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/03/21 :  08:26:52  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Fin utläggning Rydberg, som du inte skrivit själv antar jag ..

Jag tror jag går på Svanå`s yrkeskunskaper istället.

// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000