HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kan förstärkaren vara "svår-last" för cd-spelaren?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/03/17 :  17:25:10  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Jag har vid olika tillfällen upplevt följande fenomen:
Upplevd skillnad mellan två cd-spelare är större när jag jämför hemma hos mig än i butiken. Oftast så upplever jag min nuvarande cd-spelare som basfattig hemma medans den i butik kan låta rätt ok.

Kan detta fenom vara en biverkning utav förstärkarens konstruktion? Jag har läst lite tyska sajter och då skall förstärkaren vara konstruerad enligt följande; Ingången går direkt till ett ingångsrelä som sedan skickar signalen via volympotentiometern till förstärkarsteget. Det verkar alltså inte finnas någon förstärkning i förstegsdelen. (Med reservation för att mina knaggliga tyskakunskaper har fört mig själv bakom ljuset. )

Och om jag minns rätt så brukar väl normal förstärkaren/försteget ha en liten förstärkning ganska direkt efter ingångsreläerna?

Fråga:
Kan en förstärkare med en dylik konstruktion vara en svårare last för utgångssteget på cd-spelaren och därmed leda till sämre basåtergivning? (Jag ska väl även nämna att andra cd-spelare kan låta bra hemma hos mig)

Mvh
Patrik B

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/03/17 :  17:29:53  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Svar: Nej.

Det är nog rummet som spökar för dig.

// Jonas

Edit: Rummet ser inte likadant ut hos handlaren som hemma hos dig, därav kan det bli en stor skillnad i baskapacitet. Testar du på liknande högtalare hemma gentemot butik?


Konsult hos Consulterna

Edited by - Sanoj on 2005/03/17 17:33:05
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/17 :  17:39:59  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
I ditt konreta fall vet jag inte.

Däremot är det inte säkert så som Sanoj skriver. En förstärkare är en last för en cdspelare precis som högtalare är en last för en förstärkare. Har högtalarna taskig (läs låg) impedans kan resultatet bli att förstärkaren inte driver ut högtalarnas fulla potential.

Självklart är det troligen så att rummet spökar.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/03/17 :  17:45:11  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
quote:
Fråga:
Kan en förstärkare med en dylik konstruktion vara en svårare last för utgångssteget på cd-spelaren och därmed leda till sämre basåtergivning? (Jag ska väl även nämna att andra cd-spelare kan låta bra hemma hos mig)

Det skulle väl vara möjligt om inimpedansen i din förstärkare är extremt låg.Det vore intressant att veta vilken förstärkare du har och vilken ingångsimpedans den har.
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/03/17 :  17:49:32  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Jag hade tänkte att skriva ned den tekniska specifikationen på förstärkaren med själklart så hittar man inte manualen (vare sig i bokhyllan eller på internet).

Förstärkaren är en integrerad Lindemann Amp4.99

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/03/20 :  13:47:27  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det kan mycket väl vara som du skriver.
Vissa förstärkare saknar buffertsteg i ingången och är i princip ett passivt försteg ihopbyggt med ett slutsteg.
Då hänger det mycket på vad signalkällan orkar driva.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/03/20 :  16:04:10  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag tror trots allt efter din beskrivning att det i första hand är rumsakustiken som spökar.
Detta är värt att försöka ändra på då knappast några förbättringar kommer att ge avsedd effekt om rummet är problemet.
Dessutom kanske man lättare sitter nöjd med det man har om man vet att ev. problem inte beror på apparaterna.

Bravo
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/03/20 :  18:39:20  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag både ett försteg och ett slutsteg som är lite svåra att driva. t.ex. Bernt moddade CD gillade inte riktigt förstegets last och fick lite återhållen bas.
Likaså orkar inte vissa rörbaserade försteg att driva slutstegets ultralåga ingångsimpedans med svag bas som följd.

Visst kan det vara som du säger men är kanske inte så vanligt för "vanliga" burkar.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/03/21 :  19:21:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Ingången går direkt till ett ingångsrelä som sedan skickar signalen via volympotentiometern till förstärkarsteget.
Det är det normala sättet att bygga försteg på. Potentiometern brukar ofta ha högre värden i rörförsteg. (Till exempel 100k mot 10k)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/03/21 :  19:56:37  Show Profile Send markih a Private Message
Svar: Olika rum och mer sällan men dock ibland lastproblem för drivsteg att klaraav en efterföljande last.

markih
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/03/21 :  19:56:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Brukar det inte sitta ett buffertsteg innan volympoten för att anpassa impedansen och avlasta signalkällan?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/03/21 :  20:03:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det är inte alls säkert att det gör det. Potens impedans blir i princip lika med förstegets ingångsimpedans. Signalkällan har en utgångsbuffert som, om den är riktigt konstruerad, ska räcka.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/03/21 :  20:12:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
I vilket fall som helst så har jag hört stora förbättringar på sämre cd- och DVD-spelare när jag kopplat in Musical Fidelitys rörbuffertsteg innan ett passivt försteg.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/03/21 :  20:21:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kanske uttryckte jag mig lite förhastat. På försteg med transistorer är det vanligt med ett buffertsteg innan poten. På rörförsteg behövs detta inte pga gallrets höga impedans.

Jag får väl ursäkta mig med att jag själv helst inte blandar musik med transistorer.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000