HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Forumets snyggaste musikrum
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2005/03/25 :  19:29:45  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
quote:

Vad hjälper rummet när elektroniken är ful :P



Precis Samuel, prålig blank elektronik förstör intrycket hur snyggt rummet än är. Nu hade ju alla tävlande rätt så snygga grejer

Don't go to heaven
'Cause it's really only hell - RJD

Edited by - Krokodilen on 2005/03/25 19:32:31
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/03/26 :  10:01:39  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message



HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/26 :  10:30:42  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Grymt :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2005/03/31 :  21:43:55  Show Profile Send dole a Private Message
Björn Wimans

Utan att tveka det snyggaste (fast jag tror inte han är kvar på forumet)

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/03/31 :  22:23:38  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Tycker nog att Stefan hade alla rätt redan från början.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2005/04/02 :  09:56:14  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Det har dykt upp en ny "bubblare" som har fått ihop ett väldigt snyggt rum, Engelholm Audio



Himla snyggt, stilrent, lite växter, mm. Helt klart i min smak.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/04/03 :  14:18:15  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tack Stefan, jag kan lova att det är njutbart.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/03 :  14:30:34  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jepp. Det var riktigt fint!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

juha
Member

316 Posts

Posted - 2005/05/11 :  12:06:03  Show Profile Send juha a Private Message
Engelholm Audio rummet var otroligt fint, En väldigt bra lösning på ett kanske svår start, de två öppningarna hade säkert vållat problem för de flesta att lösa. Har hört och haft liknande lösningar(öppningar) och dessa brukar ge otrolig välljud. Tummen upp!!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/05/11 :  12:13:53  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Juha: Ditt rum är väl inte direkt illa heller... Fortfarande snyggt trots mängder av ackustikprylar.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

juha
Member

316 Posts

Posted - 2005/05/11 :  14:39:30  Show Profile Send juha a Private Message
Nja inte än iaf, det händer för mycket på alla kanter. Först och främst ska det låta...SEN ska det snyggas upp, det tar en del tid.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/05/11 :  19:36:50  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Tog just några nya bilder i lyssningsrummet så jag tänkte att jag lika gärna kunde bidra med en bild här, även om jag inte på något sätt påstår att mitt rum platsar bland de bästa av de värsta - förhoppningsvis någon som gillar vad bilden visar, vad vet jag


/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

hayabusa
Member

79 Posts

Posted - 2005/05/11 :  23:00:55  Show Profile Send hayabusa a Private Message
Vackra rum,men vad som slår mig är att här sitter några med anläggningar för kanske över 100.000, utan att ha gjort något åt rummet för välljudet. Kala sten och trägolv, fönster på sidorna och ingen dämpning ens av första reflexen. Jag fattar ingenting. Kanske beror på att jag är ensamstående och har fria tyglar. Har experimenterat en del med dämpning, och kan bara säg att det gör en enorm skillnad.

,
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2005/05/12 :  00:02:10  Show Profile Send Slupen a Private Message
Nitrams rum faller mig helt i smaken. Tycker han har lyckats otroligt bra med att komponera elegans med elektronik!

Bra jobbat!

Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page

juha
Member

316 Posts

Posted - 2005/05/12 :  00:49:19  Show Profile Send juha a Private Message
EuphoniC: Väldigt smakfullt!! Blir sugen på choklad : )
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/12 :  00:57:50  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag håller med gurkan: Roq's rum....men om jag skall välja bland de 3 föreslagna så säger jag Pesa..det ser inte så stelt ut.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/05/12 :  03:33:25  Show Profile Send KingX a Private Message
Engleholm audio bilden.. e det nån typ av rya matta som ligger där på golvet?! (den var jäkla nice iaf)
+ hela rummet givetvis.. men jag e på jakt efter en liknande matta faktiskt.. en mjuk mysig sak o sätta fötterna på *no kidding*

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/05/12 :  07:19:10  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
juha:

Tack Det kommer mer bilder i en medlemssystemstråd framöver, men jag vill först få in alla inredningsdetaljer, rummet är tämligen kalt just nu, men ändå ger en behadlig "varm" känsla.

hayabusa:

quote:
Vackra rum,men vad som slår mig är att här sitter några med anläggningar för kanske över 100.000, utan att ha gjort något åt rummet för välljudet. Kala sten och trägolv, fönster på sidorna och ingen dämpning ens av första reflexen. Jag fattar ingenting. Kanske beror på att jag är ensamstående och har fria tyglar. Har experimenterat en del med dämpning, och kan bara säg att det gör en enorm skillnad.


Rummet är ett pågående bygge, jag har ÄNTLIGEN fått så pass klart att jag har kunnat flytta in lite prylar. Fönstrena sitter där de sitter de kan jag inte göra / vill inte göra något åt förrutom ett fönster på frontväggen som fick ge vika för rummets ändamål, och de slitter ovanför högtalarnivå så de bör inte utgöra något stort problem. Bakväggen har stenullsisolerat innanför gipset för att absorbera lite energi från basen, sedan kommer mer upp textilier upp framtill, projektorduk, matta - dock ej heltäckande vilket heller inte behövs, den kommer att ta upp första reflexen. Hela taket är sprutat med Sidacoustic 5 kg/m^2 akustikputs, nedsänkningen runt om rummets tak hjälper till att sprida rumsmoderna, rummet är 5.8 x 3.8 x 2.3 så förutsättningarna är rätt okej. Ingången finns baktill på högra sidan där den inte ställer till speciellt stora problem.

Jag har gjort diverse tester med stenullsskivor 99 kg/m^3 bl.a i hörnen på rummet, på frontväggen, på sidoväggarna första reflexen och baktill. Har nyttjat dessa skivor för att dämpa frontväggen tidigare med relativt gott resultat. Akustiken i rummet är relativt god till att börja men, men jag kommer att ta hand om första reflexpunkterna så gått jag kan utan att det börjar se vansinnigt ut. Lite problem blir det med det estetiska vänster sidovägg eftersom första reflexen tangerar gardinen. Hela höger finns till godo, men en lösning måste ju vara symmetrisk så det återstår att se hur det blir med den saken.

Det finns f.ö. ingen som helst tendens till bummlig bas i rummet.

Hur som haver så definierar jag detta som "tweak" och rummet i övrigt kommer att färdigställas först innan jag tar tag i akustiken i övrigt

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/05/12 07:23:23
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/05/12 :  16:50:19  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Det var längesen jag tittade igenom Medlemmarnas system men jag tycker dom rum som figurerat hitills i nomineringen är för sterila och symetriska med några undantag som EA:s t.ex å nåt med horn. Får la ta och uppdatera mig lite...

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

hayabusa
Member

79 Posts

Posted - 2005/05/12 :  17:54:00  Show Profile Send hayabusa a Private Message
quote:
Det finns f.ö. ingen som helst tendens till bummlig bas i rummet.


Blir avundsjuk, det är jobbigt att få rätt på. Har bara drygt 20kvm och stora lådor så jag har fått slita, för att fixa peakar och utsläckning i basregistret. Lärorikt dock.

,
Go to Top of Page

Magic
Member

105 Posts

Posted - 2005/05/13 :  17:28:06  Show Profile  Visit Magic's Homepage Send Magic a Private Message
Håller med om dämpnings aspekterna. Själv har jag ingen värsting anläggning men underbar rums akustik. Finns faktiskt jäkligt snygga plattor dessutom som man kan få i nästan vilken kullör som helst, med tyg laminerat som ytskikt. Tom poppis hos tjejen :) kolla www.akustikmiljo.se


"Ljudrätts Aktivist Javisst"

Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se

Nu med Web-shop
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2005/05/16 :  19:55:42  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
quote:
Håller med om dämpnings aspekterna. Själv har jag ingen värsting anläggning men underbar rums akustik. Finns faktiskt jäkligt snygga plattor dessutom som man kan få i nästan vilken kullör som helst, med tyg laminerat som ytskikt. Tom poppis hos tjejen :) kolla www.akustikmiljo.se


Strider inte denna typ av inlägg mot hififorums policy?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/05/16 :  23:21:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Håller med om dämpnings aspekterna. Själv har jag ingen värsting anläggning men underbar rums akustik. Finns faktiskt jäkligt snygga plattor dessutom som man kan få i nästan vilken kullör som helst, med tyg laminerat som ytskikt. Tom poppis hos tjejen :) kolla www.akustikmiljo.se
--------------------------------------------------------------------------------



Strider inte denna typ av inlägg mot hififorums policy?


Jo, jag har svårt att se det där som något annat än smygreklam och förresten är det inte så mycket "smyg" över det heller.

Våra regler är tydliga...

quote:
§ 1.5 Försäljning, reklam och systematisk marknadsföring.
Enträget propagerande för en viss produkt oavsett om man är knuten till ett företag eller inte blir i längden väldigt tråkigt och tjatigt. På HiFiForum.nu sker reklam enbart via banners. Vihar det på det viset för att forumet skall vara lättläst och inte bli översållat med reklam. Det
är ju trots allt diskussionerna som skall stå i fokus. Administrationen av reklamen sköts av Admin.Reklam på andra ställen än de av Admin rekommenderade skulle göra forumet svårläst och är därför inte tillåtet. Som exempel kan nämnas att reklam inte hör hemma i en medlem's avatar (/signatur).


quote:
§ 2.4.2 Sälja
Hifi-företag skall inte "till varje pris sälja i varje tråd".










// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000