Author |
Topic |
|
Dr_drövel
Member
179 Posts |
Posted - 2005/03/18 : 11:47:09
|
Hej!
Jag har byggt en klon av LC Audio's RIAA (enbart MM-delen). Utöver RIAA:t så har en kompis designat en nätdel som är placerad i en separat låda och som ansluts till RIAA-lådan via SMA-kabel.
Tyvärr visar det sig nu att jag lider av kraftigt 50 Hz brum. Jag har testat att helt koppla bort skivspelaren och kortsluta ingångarna på RIAA:t. Tyvärr (eller inte?) visar det sig att brummet kvarstår. Med andra ord kan jag utesluta att det är något problem med skivspelaren. (En Pro-Ject RPM6 med tonarm RPM9c).
Vad är den troliga orsaken till uppkomsten av brummet, och vad rekommenderar ni att jag ska göra?
Mvh Dr_drövel |
"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..." |
Edited by - Dr_drövel on 2005/03/18 11:56:20 |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Dr_drövel
Member
179 Posts |
Posted - 2005/03/18 : 12:54:44
|
Japp, jag har även prövat att jorda. Samma problem även då.
Jordslingor kan jag nog utesluta eftersom jag idag testat att på jobbet koppla upp den helt "stand-alone" och mäta på ett oscilloskop. Brummet uppstår även i detta fall.
/Dr_drövel |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2005/03/18 : 13:12:58
|
Kortslut vinylstegets ingång. Har du brum även då så ligger det inte i skivspelaren. Hur driver du RIAA-steget? Ett oscilloskop kan tillföra brum så det ska man inte bry sig så mycket om. Om du har "mjukt" 50 Hz brum så har du jordningsproblem. Är den separata nätdelen skyddsjordad? Står aggets nolla i kontakt med skyddsjorden?
Kan du rent okulärt se att du har en jordslinga? (Kan man säga så "okulärt se"? ) |
/Per-Anders eller P-A |
Edited by - peranders on 2005/03/18 13:16:20 |
|
|
Dr_drövel
Member
179 Posts |
Posted - 2005/03/18 : 13:55:07
|
Jag har testat att kortsluta vinylstegets ingång och det brummar även i detta fall (med eller utan skivspelarens jord ansluten).
(1) Hur driver du RIAA-steget?
Vi driver riaasteget med en mycket enkel nätdel; en liten trafo, likriktare, glättningskapacitans och spolar. Spänningsstabilisatorer typ 7812 resp 7912. Från nätdelen kopplar vi dc'n med skärmade kablar och kontakter till riaasteget.
(2) Är den separata nätdelen skyddsjordad?
Den är inte skyddsjordad. Vi hade skyddsjord först, men vi tog bort den av någon anledning. Tror det var brum som vi försökte åtgärda
(3) Står aggets nolla i kontakt med skyddsjorden?
Nej
(4) Kan du rent okulärt se att du har en jordslinga?
Vi jordar signaljord och dc-jord i lådornas höljen. Ingen form av nätspänning jordas där. Så nej, jag ser ingen jordslinga.
/Dr_drövel |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2005/03/18 : 16:23:41
|
Slutar det att brumma om du kopplar bort RIAA-steget?
Slutar det att brumma och du kopplar bort ditt agg?
Slutar det att brumma om du har kvar kabeln men kortlsuter den längst ut?
Hur väl är RIAA-steget skärmat? Har du lysrör, bildskärmar etc i närheten?
Du får på något sätt bena ut vart brummet uppkommer. När får du det tyst?
Om du kolla in mina vinylsteg (kolla hemsida) så är de helt brumfria trots att korten är helt lösa och du har ju liknade förutsättningar misstänker jag.
Din enkla nätdel, hur mycket brum och brus sänder det ut? Har du tillräcklig råspäning in till regulatorerna? +15 V som minst ska du ha, 3 volt mer än den stabbade spänningen ut. |
/Per-Anders eller P-A |
Edited by - peranders on 2005/03/18 16:25:00 |
|
|
Dr_drövel
Member
179 Posts |
Posted - 2005/03/18 : 16:57:30
|
Tack för alla tips peranders! Nu har jag lite att fundera på över helgen. Återkommer med svar på dina frågor.
Mvh Dr_drövel |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2005/03/18 : 17:10:46
|
Jag kom på en sak till: Har du relativt hög utimpedans ifrån ditt riaa? Ju lågohmigare desto mindre risk för brum. |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2005/03/18 : 19:06:34
|
Jag hade likadant problem när jag byggde mitt riiasteg som är en tnt-audio klon (Indescreet PP)som också har separat nätdel men det löste jag med ett nätfilter. Har du en toriod som trafo så brukar de brumma mer.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
|
Topic |
|