HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DBX 234XL --- Aktivt delningsfilter!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/17 :  16:44:43  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,

Nån som har input ang detta aktiva delningsfilter?
Länk

Listpris på 4000kr.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2005/03/17 17:12:59

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/03/17 :  16:57:14  Show Profile Send UrSv a Private Message
Verkar förvånansvärt likt Behringer CX3400 vilket kostar SEK 1500 hemma och SEK 1200 eller mindre utanför Sverige. Frågan är hur mycket bättre det är för nästan tre gånger pengarna. Snyggare är den ju utan tvekan IMHO.

Och nej, jag är inte Behringerfanatiker.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/17 :  17:05:15  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tyckte den verkade OK. Elektriskt verkar det inte vara nån fara.
Utgångsimpedance: Balanced 60 ohm, unbalanced 30 ohm
Ingångsimpedance: Balanced > 50 kohm, unbalanced > 25 kohm

Distortionen ligger lågt (0.0-nånting%). Frekvensomfånget grymt. Kanalseparationen halvbra.

Filtret är L-R 24 db/okt. Ställbart från 40 till 960 (samt multiple 10) vilket borde ge goda möjligheter att integrera bas till toppar.

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/03/17 :  18:46:54  Show Profile Send Haakan a Private Message
intressant kan det verkligen bli bra? bara ställa in delning...det borde ju en barnunge kunna göra?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2005/03/17 :  18:59:53  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Sitter på modem nu & orkar inte kolla databladet.. Men har det variabel fas också? Annars är det väl inte så mycket att ha..

EngelholmAudio, såväl ingångs- som utgångsimpedans är garanterat satta med ett par motstånd, så oavsett vad för filter du väljer är det inget svårt att ändra. Det vill säga, om du nu lägger någon tyngd i det..

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/17 :  20:00:29  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tack Martin! Den saknar fasjustering...den har iofs fainvertering, men det är ju lite grovhugget....

Då är den inte sååå intressant.

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/03/17 :  20:04:29  Show Profile Send Haakan a Private Message
men alltså om man dom billigare behringer modellerna...är det nåt att ha då? lr lider dom av samma fel (eller avsaknad av funktion)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2005/03/17 :  20:35:06  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Den här Behringer SUPER-X PRO CX3400 säljs på Ljudia för 1495kr:
http://www.behringer.com/CX3400/index.cfm?lang=ENG
På Ljudia:
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=708406%20&cart_id=

Den har bland annat:
Individual phase reverse switches for instant phase correction.
Adjustable time delay for phase alignment between drivers (0 to 2 ms).
Absolutely flat summed amplitude response, zero phase difference.
Ultra high-precision Alps potentiometers for ultimate accuracy and repeatability.

Så den har både fasväxlare & möjlighet att steglöst ställa tidförsdröjning (=fas) mellan elementen. Och i övrigt likvärdig prestanda med ovanstående förslag från EngelholmAudio, så den kan helt klart vara kul att testa om man är sugen. Är ju inte så dyr heller..

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/03/18 :  07:39:50  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Rent generellt tycker jag att man bör välja att titta på de digitala filter som nu börjar göra sitt intrång.

Det filter som det här frågas är ett no-nonsens rakt på sak enkelt och säkerligen MKT bra filter, att det kostar en slant finns det säkerligen fog för, DBX har ett mkt gott rykte i pro-världen och detta kommer sig inte av en slump.

Jag vill helst inte göra jämförelser med andra fabrikat då alla har sina fördelar/nackdelar, priset är ju en sak som kan ses som en nackdel för många av oss (mig inräknad), men jag upprepar, kvalitet kostar i 9 fall av 10.

Behringer är ett hett namn, men inte på grund av hur de presterar utan på grund av vad de kostar, betänk detta, visst förekommer Behringer i pro sammanhang, men till en försvinnande liten del jämfört med DBX om man ser till riktigt seriösa sammanhang, detta kan inte förnekas.

Jag gick själv i valet och kvalet nyligen, efter att ha hört mig för noga (bland annat här på forumet) men även med branchfolk föll valet på DBX, trotts de extra slantarna detta kostade mig.

EA, det blir ju lite begränsad funktion med detta filter, liksom med de flesta andra analoga filter, kolla även hur det står sig prismässigt jämfört med andra fabrikat utöver behringer som är extremt billiga.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/18 :  14:30:43  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det är det där med ingångskänslighet. Finns det några siffror på vad som behövs för att erhålla bra nivå?

Martinsson - dom digitala filtrena är intressanta, men kostsamma, samt inkluderar ADDA i mitt fall. Mina krav på funktioner borde gå att rimligt enkelt implementera analogt, därav funderingarna. Plus att Musikbörsen igår reade ut bland annar 234XL för 3000kr.

Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/03/18 :  14:39:37  Show Profile Send UrSv a Private Message
Så högt som möjligt in skulle jag tro utan att det klipper.

De digitala filtren (Behringer DCX2496) kostar nu ca SEK 2500 efter de grova prissänkningarna för nån månad sedan.

Apropos fasjustering. Jag använder mig av fysisk sådan dvs alla element i varsin i djupled flyttbar låda.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/03/18 :  19:28:18  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag tror inte du får filtret att klippa med den output standarden som gäller för konsument produkter, dvs vanliga dvd, cd etc...

En sak är om ditt försteg kan pumpa ur sig mer än +21dBu, då kan det klippa men jag tror inte detta kommer inträffa.

Dynamic Range: > 114 dB, unweighted, any output - verkar finnas gott om headroom här för hemma bruk, på både in och utgångar ;)

http://www.sengpielaudio.com/calculator-db-volt.htm

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2005/03/18 19:32:24
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000