HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Självrannsakan
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2005/03/17 :  19:03:30  Show Profile Send Dimitri a Private Message
M. skrev:
quote:
jag tänkte inte lägga nåt inlägg här. Då jag synnerligen är en skyldig person som vågade ifrågasätta en del saker...

"Vågade" är ett starkt ord. För tanken till exvis Sacharovs sanningar om det dåvarande systemet i hans land. Han riskerade livet.
Vad riskerar du?
mvh
Dimitri
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/03/17 :  19:13:33  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Det verkar faktiskt som ”vissa” verkligen försöker provocera. Målet kanske är att tråden ska spåra ur. Inte vet jag? Tråkigt!

EN REFLEKTION HUR MÅNGA AV DEM SOM "ALLTID" DYKER UPP I "HETA" TRÅDAR OCH DISKUSSIONER, DUKER UPP I SÅDANA HÄR TRÅDAR SOM DENNA. Inte många kan jag säga.....tyvärr så är det så. Det finns ett antal medlemmar som alltid vet bäst och som gladeligen trampar på några andra med nedlåtande ord och komentarer eller värre, bara deras åsikt kommer fram för det är den enda riktiga!!!. Visst, jag är inte guds bästa barn jämnt, och jag brukar ibland ge mig in i en del diskussioner som jag borde låta bli. Men jag blir ibland mycket f på en del och deras urdåliga attityd mot andra. Det finns ett talesätt som säger att. MAN SKA BEHANDLA ANDRA SOM MAN SJÄLV VILL BLI BEHANDLAD. Och det finns ett antal medlemmar som uppenbarligen vill bli mycket illa behandlade av övriga på detta forum om man ska följa detta talesätt.
quote:
Vad jag har märkt så är det mer bråk, barnsligheter och låsta trådar här...
En liten reflektion bara....
Problemet här, är att det finns folk med för stora EGON och brist på ödmjukhet.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/03/17 :  20:14:10  Show Profile Send paradigm a Private Message
Först vill jag tacka Svejk för den här tråden!!! Hej förresten!

Det som skrivits här, visar tydligt att tråden behövdes!

Själv brukar jag för egen del tappa intresset för en tråd på en gång, om det börjar dyka upp tillmälen och påhopp och det skulle aldrig falla mig in att ge mig in i en sådan diskussion, eller ens läsa den, hur intressant det ursprungliga ämnet än må vara.

Jag tror också att det effektivaste sättet att undvika pajkastning, är att helt enkelt strunta i att bemöta inlägg som är skrivna på ett nedlåtande sätt och skulle någon börja skriva på det sättet i en tråd som jag har startat, skulle jag omedelbart be dem lämna tråden, på samma sätt som jag skulle be en gäst gå hem om de inte kan föra sig på ett civiliserat sätt och samtidigt be dem starta en egen tråd, där de som inte tycks förstå hur kränkande andra människor kan uppfatta pajkastningen, kan fortsätta slänga skit på varandra. På så vis behöver inte jag vare sig läsa inläggen, eller må dåligt av den ohyfsade och ibland rent kränkande tonen.

Nu när jag skriver det här inlägget så får jag också en liten "flash-back" om att jag redan för länge sedan skrivit något liknande.

Intet nytt under solen således.

Vi är väl här för att hjälpa varandra och ha trevligt, eller har jag missat något!?

Får jag föreslå att vi lämnar det gamla och lite infantilt "såpoperaaktiga" beteendet bakom oss och går vidare, samtidigt som vi försöker lägga band på våra känslor och vår vilja att alltid ha rätt och veta bäst.

Alltså, tre djupa andetag och därefter lite mer ödmjukhet i fortsättningen om jag får be!

/Rolle
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/03/18 :  01:43:51  Show Profile Send Bravo a Private Message
Mycket sant har skrivits, en liten reflektion bara.
Det enklaste sättet att undvika sandlådan är väl att aldrig kliva ned i den, dvs. svara aldrig på provokativa inlägg.
Om man tråkar ut dem som så gärna vill skapa pseudodebatter eller pajkastningar så tröttnar de snart då deras framfart inte bär frukt som de tänkt.
Jag kan mer eller mindre inom parantes säga att jag tycker det är speciellt illa att racka ned på individers olika subjektiva erfarenheter. Att delge en erfarenhet är att delge en erfarenhet, varken mer eller mindre, det finns inget så kan det inte vara.
Däremot om den enskilde mottagaren av en erfarenhet anser att den är för denne irrelevant så är det gott och väl, men är inget som måste skrivas avsändaren på näsan då andra kan ha nytta av den information eller upplevelse som beskrivs.

Bravo

Edited by - Bravo on 2005/03/18 15:28:15
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/03/18 :  07:22:34  Show Profile Send mapem a Private Message
Vänner HiFi-nördar!

Lite debatt med friskt humör är bara stimulerande. Och när alla pucklar på varann med med allt knäppare argument, alla lika övertygade om sin egen förträfflighet, kan det bli riktigt underhållande. Jag måste erkänna att jag har stort nöje i att följa de mest urspårade trådar. Fascinerande hur människor så snabbt gräver ner sig i skyttegravar om struntsaker och bildar olika partier, vart och ett med sin egen dogmatik. Det påminner mig om vänsterrörelsen på 60-70-talet. Eller religiösa sekters strider om påvens, eller profetens, skägg. Det är riktigt kul! Men jag är ju en gammal cyniker.

Att ifrågasätta etablerade sanningar är stort, men att våga ifrågasätta sina egna övertygelser är mycket större!

Själv var jag som ung övertygad om allt möjligt, och alla andra hade fel. Numera tror jag nästan alla har rätt, var och en på sitt sätt. Bara deras övertygelser inte skadar någon annan människa, då säger jag stopp. Men denna moralkodex är knappast tillämplig på något så ofarligt och och oskyldigt som HiFi, där dogmer och övertygelser inte drabbar någon annan än en själv, i form av tunnre plånbok.

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/03/18 :  08:09:40  Show Profile Send CC a Private Message
Jag måste då få fråga/ifrågasätta en sak mapem...

Om JAG hör en tydlig skillnad mellan nånting som inte kan mätas, är det då enligt ditt resonomang jämförbart med religösa sekters diskusioner om något man TROR på?
Jag finner det väldigt underligt, det resonomanget... Att det JAG hör o någons religösa övertygelse är detsamma = Jag TROR mig höra?


Jag ställer mig bakom Bravo,s resonomang!
quote:
Att delge en erfarenhet är att delge en erfarenhet, varken mer eller mindre, det finns inget så kan det inte vara.
Däremot om den enskilde mottagaren av en erfarenhet anser att den är för denne irrelevant så är det gott och väl, men är inget som måste måste skrivas avsändaren på näsan då andra kan ha nytta av den information eller upplevelse som beskrivs.


Edit: Eh, ovan kanske lite OT? I så fall får trådens skapare säga till

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2005/03/18 08:12:26
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/03/18 :  08:30:51  Show Profile Send mapem a Private Message
CC: Absolut inte, jag måste ha uttryckt mig otydligt. Tvärtom, hör du skillnader har du naturligtvis rätt i att de finns. Jag hör själv skillnader som jag knappast tror går att mäta. Men jag kräver inte att andra ska höra dem, eller säger att de är idioter om de inte håller med mig. Möjligen tänker jag det tyst för mig själv. :-)

Det jag syftade på är tendensen att hävda att alla som inte har samma åsikter som en själv måste ha fel. Som t ex politiska och religiösa sekter plägar göra. Alltså: respektera andras åsikter, även om du inte delar dem, så länge de inte skadar andra!

Jag håller också med Bravos sista inlägg här, det är kloka ord. Och jag vill gärna framhålla att även i de knäppaste urspårade trådar finns guldkorn.

Hoppas ingen känner sig trampad på tårna av min lilla liknelse med politik och religion, det var en liten reflektion grundad på egna erfarenheter i 70-talsvänstern. Det var ju självrannsakan det handlade om.

Vad jag egentligen ville säga är att jag personligen inte tycker det är hela världen med urspårade trådar. Man behöver ju inte läsa dem om man inte vill, det syns snart på mängden inlägg vilka trådar det är så de kan lätt undvikas. Och, som sagt, jag finner visst nöje i att, i mån av tid, läsa dessa trådar. Jag tycker ändå att de på detta forum håller sig över den värsta sandlådenivån som man kan se på andra håll. De kloka moderatorerna här är lagom toleranta och accepterar en hel del innan trådarna stängs, det tycker jag är bra.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/03/18 :  12:02:26  Show Profile Send CC a Private Message
Ok! mapem Vi är definitivt på samma planhalva

Tolkade din liknelse helt uppåt väggarna

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/03/18 :  12:56:41  Show Profile Send U1 a Private Message
Tycker det är konstigt att den dåliga stämningen endast finns på Hifi delen. Om man följer diskussionerna på ex diy avdelningen så kan jag endast påminna mig om en tråd som spårat ur, annars ett väldans trevligt tillhåll där alla hjälper varandra. Om någon vill bygga något så står alla bakom personen och delger råd och erfarenheter.

Skulle här vilja tacka samtliga för den support jag fått av er, utan den skulle mina bygge ej ha realiserats.

Att alla har olika åsikter är något man måste lära sig att acceptera. Personligen anser jag att vi alla skall delge våra erfarenheter och även debattera dessa, dock under sansade former där person angrepp inte tolereras. Diskussion och debatt leder till lärande, vi måste ifrågasätta men med vänlig ton och menat för att lära inte kränka. Kritisk tänkande är bra och att ifrågasätta naturligt.

MvH
Johan
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/03/18 :  16:01:33  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ja dessa egentligen konstruerade motsättningar ställer ju inte vår hobby i någon trevligare dager, nyfikna kan ju lätt bli skrämda.
Istället borde ju lusten och musikglädjen vara den gemensamma nämnaren att enas kring och att man kan närma sig detta på olika sätt.

Bravo
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/03/18 :  16:15:49  Show Profile Send marens a Private Message
Jag tror att försöka enas om något är dömt att misslyckas. Tex håller jag inte med Bravo riktigt. Mitt ljudåtergivnigsintresse är ganska skiljt från det faktum att jag gillar musik väldigt mycket. Jag kan lyssna på musik med samma behållning i dåliga anläggningar utan att det påverkar hur jag bra upplever musiken. Trots detta gillar jag bra ljudåtergivning i sig och tycker att det är roligt när det även låter bra.

Vi får helt enkelt acceptera att vi har lite olika synsätt på saker och ting och försöka visa att vi förstår vad folk menar även om man kanske inte håller med alltid.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/03/18 :  16:29:13  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Vad är det som får er att tro att hifi-folk skulle vara bättre mäniskor än alla andra ?
I vissa topics har det kanske varit lite mer än "mänskligt" å det är ju inte så roligt.
Men helt generellt är vi nog lika som folk är mest, dvs vi bråkar nog vare sig mer eller mindre.
Jag tycker/vill också att "lika barn leka bäst" teorin skulle infinna sig här, men det gör den inte, vare sig här eller på några andra forum.
Det är bara att acceptera ! Vi är olika individer som delar ett intresse bara.
Sedan finns det folk som aldrig bråkar, och så finns det dom som alltid bråkar, men det är en annan historia !.................................

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/03/18 :  17:25:28  Show Profile Send Nitram a Private Message
Bra inlägg FBK... tänkte på samma sak här om dan, hur kommer det sig att alla "bråkstakarna" inte dyker upp här...

Trist att vissa tydligen får en kick av att sabba för andra

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/03/19 :  05:27:06  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag tror absolut att alla vil ha så god/riktig musikåtergivning som möjligt utgående från sina egna synpunkter och förutsättningar, därav blir resultatet givetvis olika.
Visst kan man lyssna med musik på en tämligen sunkig anläggning bara inlevelsen är den rätta, men det blir trevligare och lättare med en bättre dito.
Med konstruerade motsättningar menar jag att ganska små skillnader blåses upp till närmast gigantiska proportioner, skillnaderna syns större än likheterna, man kan få intrycket av att det handlar om två olika områden.
Kanske är det så och jag har fel, men likväl har jag svårt att tro att de flesta av oss skulle ägna så mycket tid åt detta om musikintresset inte fanns. Musikinen är grunden för stereointresset även om man väljer att fullfölja detta på lite olika sätt.
Dessvärre "reeltoreel" handlar det inte om att "hifitokar" skulle vara bättre än andra, utan tvärtom att de verkar ibland vara alltför grälsjuka och ogenerösa i sina attityder gentemot andra inom sin hobby, och då kan man undra varför och vilket intryck det ger på nykommna stereointresserade musikälskare.
Det vore intressant "marens" att få veta dina prioriteringar gällande musik och ljudåtergivning, jag blir faktiskt nyfiken då jag själv ser det ena som en förutsättning för det andra.
Troligtvis skulle apparatintresset vara ganska obefintligt utan att jag först en gång i världen började att lyssna på och intressera mig för musik.

Bravo
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/03/19 :  20:37:20  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Det vore intressant "marens" att få veta dina prioriteringar gällande musik och ljudåtergivning, jag blir faktiskt nyfiken då jag själv ser det ena som en förutsättning för det andra.
Troligtvis skulle apparatintresset vara ganska obefintligt utan att jag först en gång i världen började att lyssna på och intressera mig för musik.
Grejjen är nog att jag inte prioriterar varken det ena eller det andra framför utan ser det det som två olika intressen (som iofs går i varandra). Skulle jag bli tvungen att välja mellan så bra ljud som möjligt eller att lyssna på musik så är det viktigare att kunna lyssna på musik.
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/03/22 :  03:52:52  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
marens,

håller med till 100%! Jag kan uppleva musik från köks-cd-radion som bättre än high-end för 200.000kr, beroende på vilket humör jag är på.

När jag var runt 20 år gammal så höll jag på att bli, det jag kallar audiofil-störd, dvs. jag slutade att lyssna på musiken och analyserade bara. Det medförde att jag inte kunde lyssna på 70% av mina drygt 300 cdskivor för att de lät undermåliga.

Nu strävar jag efter ett dedikerat (akustikreglerat) musikrum med två uppsättningar av högtalare:

1, Grymma. Förmodligen INO-system av något slag.
2, Ett par Cervin Vega AT-120 eller liknande för cdskivor som låtar mööög.


Anledningen till att jag medverkar på detta forum är att jag läser en massa trådar, bildreportage & dylikt. Att sprida mitt budskap utifrån mina upplevelser där jag t.ex. har insett man "lyssnar" med många fler sinnen än hörseln.. ibland undrar man något om en produkt.

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/22 :  17:27:48  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Anledningen till att jag medverkar på detta forum är att jag läser en massa trådar, bildreportage & dylikt. Att sprida mitt budskap utifrån mina upplevelser där jag t.ex. har insett man "lyssnar" med många fler sinnen än hörseln.. ibland undrar man något om en produkt.






Ja "vacker" stereo är fint att påverkas av...om den sedan också låter kanon så... ja vad kan man mer begära....Så sprid budskapet!!!Menar att den ska synas o höras då självklart.Härligt intiativ tycker jag...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2005/03/28 :  13:48:27  Show Profile Send nin a Private Message
Har gått från att vara inne på detta forum flera gånger per dag till kanske 1-2 gånger i månaden. Det säger allt. Vuxna människor som beter sig som idioter är inte värda min tid.

/Mattias
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/03/28 :  22:26:19  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Vuxna människor som beter sig som idioter är inte värda min tid.
Vilka är idioterna

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2005/03/28 :  23:31:46  Show Profile Send Dimitri a Private Message
nin skrev "som idioter", vilket är ngt helt annat "idioter"
Därmed inte sagt att jag håller med honom då jag inte har följt alla trådar
Go to Top of Page

gelgamesh
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/03/29 :  23:11:00  Show Profile Send gelgamesh a Private Message
Jag är ganska ny här (hej förresten), och ser denna tråd.

Jag är lite av en slags "forumräv" och har sett en hel del mer eller mindre fina trådar flyta förbi genom åren. Och det märkliga är att det som dryftas här finns på precis samma sätt på de flesta andra ställen där människor samlas på detta vis.

Jag har en svag känsla att problemet om några generationer kan vara löst. För den stora anledningen som jag åtminstånde gissar på är just vår oförmåga tat kommunicera. Och då menar jag alltså i skriven form utan att ens veta om vederbörande ibland är man eller kvinna, kamel eller kaffebryggare.

Dessutom så blir det lite skumt då man därigenom faktiskt umgås med människor som man i verkliga livet kanske skulle undvika. Och bara det är ju intressant som filosofisk iakttagelse.

Jag menar..

Tänk att man träffar en snubbe på HiFi-affären och växlar ett par artighetsfraser innan man inser att vare sig kemi eller "första intryck" höll måttet. Då slutar det sällan med livslång vänskap om man säger..

Denna "icke-kompatibla" personkemi upptäcks inte i en forumrelation då man kanske som två "likasinnade" med hysad uppfostran börjar snacka i godan ro i en forumtråd. Tills en dag då kanske X flyger i taket för att Y talar gott om produkt Z som X hatar. Sen kan det vara igång.

"Katten på råttan och råttan på gröten.."

Därmed inte sagt att vi skall sluta snacka av rädsla för att "Pelle 18år" inte kan leka i samma sandlåda som "Bertil 56år"

Däremot så är det en gigantisk utmaning för alla som innerst inne inte vill någon nåt illa men kanske har svårt att tygla sig då dem får vad dem ser som ett rött skynke framför ögonen.



Jag har som bilentusiast sett en och annan tråd på diverse forum bli till slagfält. Och jag har haft negativ del i det också. Man skall inse sina brister innan man är kapabel att göra något åt dem, skulle man kunna säga.

Hade jag varit en perfekt människa så hade det inneburit att jag aldrig mer kommer att begå något sådant misstag. Men jag slår mig i.a.f lite grann för bröstet för att jag i.a.f inser mina brister. För gud hjälpe mig och mina stackars "medpratare" om jag inte vore medveten om min inperfektion


Jag har ett antal gamla Citroëner och har mycket "järn i elden" i Citroënkretsar i detta land. Och det finns forum för sådana kufar också. Där har det svallats och bråkats. Och i extremfall har det t.o.m kommit "stjärnor" som dragit på sig polisanmälan. Fruktansvärt tråkigt och tyvärr en del av vad de flesta forum lider av när en viss stolek uppnås. Man blir fler och fler och plötsligt är växtvärken ett faktum.


Jag kan trösta med att jag hittils inte sett ett forum som inte har "frisknat" till efter att problem har växt fram och sen uppmärksammats, så som t.ex kanske har skett här och nu.

Så försök att tänka på att det alltid finns en människa bakom. Och det kan vara en trettonårig flicka eller en 94årig rysk f.d KGB-agent för vad vi vet.

Glöm aldrig att det är människor vi har att göra med. Jag kan t.ex avslöja något om det mest makabra jag varit med om i forumväg hittils..


På ett forum jag besöker ofta såg jag plötsligt ett kort, koncist och låst inlägg från webmastern som kungjorde att en av forumets användare precis avlidid i en svår trafikolycka.

Känslan var helt ny och fruktansvärd. Jag blev helt mållös då jag läste det. Jag "kände" vederbörande, och hade bytt många ord och åsikter.

-Bara känslan av att se vederbörandes inlägg (som i vissa fall besvarats med följdfrågor från andra) kändes mycket konstigt och tungt.


Jag bara "ordbajsar" lite för att ytterligare föra fram vikten av att inse att det är människor.


Vi som finns här lär vara ett ordentligt gäng. Vi lär bestå av precis alla sorter i samhället från Snälla och Dumma, Svarta och Vita. Homofober och Bögar, Citroënister och Volvofans, Poliser och mördare.. (usch vad hemskt det sista lät..)

Men så är det. Ingen kan veta vem jag är utan att ta reda på det. Och den där "dåren som inte tyckte som jag" kan vara den där tjejen du var förtjust i i nionde klass och fortfarande drömmer om eller traktens två meter långa "Hells-Angels-representant", eller varför inte tanten i ica-affären..


Jag t.ex är en 31årig, grubblande Citroënfanatiker som anser att livets innehåll skall bestå av för många Citroëner med för stora renoveringsbehov. Jag är familjefar till två fullkomligt oanvändbara men jättefina barn och en ännu mindre användbar sambo.. (läser hon detta är jag väl dödens..)

Dessutom så råkade jag bli väldans fascinerad av det där med ljudåtergivning som barn. Jag både skolkade och tjuvåkte för att köpa Abbas "Super Trouper"-LP. Väl hemma hämnades min risiga "Centrum" med Garrard-verk på toppen genom att spotta ur sig resterna av nålen. Då jag lyckades få det att låta genom att montera ett granbarr som nål så var jag fast för alltid i detta med "HiFi" även om det kanske inte handkade så mycket om HiFi just då.. (det är faktiskt sant, jag fick ljud ur ett julgransbarr om än inte i några imponerande dimensioner..)

Vad jag vill säga är att jag omedvetet "ser" alla ansiktslösa texter som skrivna av folks som i.a.f i något avséende liknar mig själv i värderingar och åsikter. och om detta omkullkastas av en som är oartig nog att tycka på ANNAt sätt än jag själv så blir det ju plötsligt "jobbigt". Ett nanofragment av verklighetsuppfattningen fick sig plötsligt en smäll.

Det är då man bör tänka på det där med livets gåta (älska, glömma och förlåta)

"Älska" = Visa respekt och känn glädje över att någon finns i din "närhet" och bekräftar din existens.

"Glömma" = Låt inte den där fåniga diskussionen om "min pappas bil är snabbare än..." sabba all framtid med denna sälle som "var så dum"

"Förlåta" = Kan du förlåta andra så kan dem förlåta dig. Och tänk på att ingen lär förlåta något som inte ber om ursäkt.



Be om ursäkt förresten.. -Hur kan något så enkelt vara så svårt..?

Jag har kompisar som betett sig riktigt dumt men aldrig någonsin tagit ordet förlåt i sina munnar. Är man stark så kan man be om ursäkt, så enkelt är det.

Jag skall bevisa min "styrka" genom att be om ursäkt för både tidernas "tangentbordsdiarré" och samtidigt en liten presumptiv ursäkt för de synder jag kan tänkas begå.

Alltså. Om jag betér mig illa och verkar dryg så säg bara till. Jag håller med lååångt ifrån alla människor på jorden och det står jag för. Men jag respekterar i.a.f alla som har en åsikt dem står för.

Så var rädda om varandra. Och använd Smileys. Dem gör mer nytta än vad man kan tro. För utan kroppsspråket och mungipor samt ögon så återstår faktisk bara ca 10% av diskussionens innehåll. Tonen kan vi bara beskriva fram.

(exempel)


"hallå, din korkskalle!! -Vad sysslar du med??!!"

Detta skulle kunna innebära att jag just hälsade på min bästa vän eller undrade varför någon precis la krokben för att hinna före i kön på ica.

-I textform låter jag antagligen bara arg och oförhandlingsbar med denna text som med STORA BOKSTÄVER låter ganska HOTFULLT!! -FATTAR NI ELLER??!!

-Visst lät det oerhört skrikigt och hotfullt..?

Jag kan försäkra att denna textmassa bara är till för att försöka underlätta relationerna mellan en massa kul typer som delar samma fina intresse och kanske inte är födda på samma gata av samma mor men kan förstå varandra ändå, så länge det är högt i tak..


Och till den som är lite av en "John McEnroe":

Jag förstår dig också. Du har åsikter. Dem är precis lika mycket värda även om andra tycker att du är otrevlig. Och att "vara lugn" är förbehållet de "lugna". Men tänk på allt jag sagt även om du redan är förbannad på hela världen. Att bli uppretad är en av våra starkaste krafter (tyvärr).


-Om alla tar tag i en liten del av sina dåliga sidor så tror jag man hjälps åt i stora lass. Betänk att Björn Borg och John McEnroe idag gör reklam för "Vasakronan" tillsammans, och att Vladimir Putin och George W Bush gärna tar en kaffe med varandra utan att Pentagon och Kreml sitter darrandes med ett finger på "röda knappen"..

Vi borde klara detsamma...

Mvh
Michael Heimbrand
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/03/31 :  18:13:32  Show Profile Send paradigm a Private Message
-gelgamesh

Jag gillar ditt inlägg skarpt, där finns i mitt tycke mycket tänkvärt och många mkt. bra poänger och jag håller således med om precis allt, utom möjligen en sak,... nämligen ditt besynnerliga och på gränsen till perversitet, gränsande val av bilmärke!

Jag är själv gammal avdankad bilmek och rallyåkare och jag är övertygad om att vi skulle kunna underhålla varandra en god stund under OT, med gamla anektdoter och upplevelser kring enochannan "sittochträng" som paserat revy genom åren.

/Rolle
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000