HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp ang. Kenwood L-1000 M ???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Daniel II
Member

82 Posts

Posted - 2005/03/26 :  23:22:09  Show Profile Send Daniel II a Private Message
Hejsan

Jag undrar om det finns någon här på forumet som har information om ett 2 kanals steg Kenwood L-1000 M ?
Hur bra eller dålig är den ?
Ev. hur mycket ska man betala för ett sådant steg idag ?
Tacksam för alla svar och ev. kommentarer

Daniel

har hittat lite info som en av medlemmarna på Prisjakt forum har skrivit om den men har lite svårt att tro på allt han skriver om den.

" Ett kraftfullt Kenwood slutsteg av hög klass. Mycket sällsynt slutsteg, kanske Kenwoods mest välljudande. Ingenting liknande tillverkas idag under namnet Kenwood, utan ligger istället under namnet accuphase.

Slutsteget fullkomligen krossade mitt förra Muse Electronics 160mk2 slutsteg som kostar 30kkr nytt. "

http://www.prisjakt.nu/marknad/index.php?pid=15268&username=s.m.f



Daniel

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/03/26 :  23:32:20  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Tja det är väl inte så märkligt men kan ge dig lite mer info om det i slutet på nästa vecka då nämnda steg och tillhörande försteg landar hos mig. Gjorde en liten bytesdeal nämligen.
Förr i tiden gjorde dom bra grejer och numera verkar det vara Siba-klass på det dom gör.
Go to Top of Page

Daniel II
Member

82 Posts

Posted - 2005/03/26 :  23:45:16  Show Profile Send Daniel II a Private Message
Väldigt nyfiken hur bra den är i jämförelse t.ex mott en Rotel RB 991Mk2 som är ganska kraftig med sina 2x 200W och över 200A och över 1200W i 1ohm.
Jag kan ev. köpa ett likadant slutsteg i mint skick men vågar inte riktigt för att jag vet inte så mycket om Kenwood äldre prylar. Han som säljer den jämför den med grejer som spelar i ganska hög division ( Muse Electronics 160mk2 , Accuphase )

/ Daniel

Daniel
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/03/26 :  23:57:19  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Ställer mig mycket tveksam till en sådan jämförelse jag också men får återkomma med en liten recenssion när jag väl hört steget.

Jag har för mig att det var några tekniker från Kenwood som startade Accuphase någon gång tidigt 70-tal. Hoppas i så fall dom lämnade lite kunnande kvar i Kenwood så jag kan bli lite glad
Go to Top of Page

Daniel II
Member

82 Posts

Posted - 2005/03/27 :  01:33:59  Show Profile Send Daniel II a Private Message
Hej igen

" Hoppas i så fall dom lämnade lite kunnande kvar i Kenwood så jag kan bli lite glad "
Det hoppas jag med, jag måste lämna ett definitiv svar senast tisdag 29/03 ang. L-1000M slutsteget om jag vill ha det eller ej.
Jag tror att jag köper det oavsett och får lita på det han har skrivit i sin annons.
Jag vet att vikten ligger på 27Kg och effekten på 2x165W i 8ohm. Den har balanserade ing. och ser allmänt trevlig ut. Jag ville i äntligen ha en Rotel RB 991 men får Kenwood L-1000M så biligt att det vore synd att missa den chansen.
I värsta fall får den jobba som en dyr boj sänke med tanke på dens vikt

Skriv gärna några ord om den efter du har lyssnat på den.

PS: vad ska du jämföra den med ?

/ Daniel

Daniel
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2005/03/27 :  09:29:08  Show Profile Send dB a Private Message
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7502191054&category=19688
201 EUR på e-bay

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2005/03/27 :  12:20:29  Show Profile Send oliver a Private Message
Annars kan du förmedla annonsen vidare till mig om du inte tänker köpa.

Skeptiker
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/03/27 :  12:34:11  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Daniel II: Den kommer att jämföras med Pathos, Mark levinson, Phase linear och ett äldre Rotelsteg.
Go to Top of Page

Daniel II
Member

82 Posts

Posted - 2005/03/27 :  13:29:26  Show Profile Send Daniel II a Private Message
Hej Oliver

" Annars kan du förmedla annonsen vidare till mig om du inte tänker köpa."

Byter gärna den mott en Rotel RB 991Mk2 om du har en sådan på lager och är i fint skick.
Slutsteget finns i Helsingborg och är i mint skick.

/ Daniel

Daniel

Edited by - Daniel II on 2005/03/27 13:57:17
Go to Top of Page

Daniel II
Member

82 Posts

Posted - 2005/03/27 :  21:01:44  Show Profile Send Daniel II a Private Message
Hejsan dB

Tackar för att du tog dig tid att kolla detta, snällt av dig !

Jag håller koll på auktionen och den är såld för EUR 420,99

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7502191054&category=19688

/ Daniel


Daniel

Edited by - Daniel II on 2005/03/27 21:24:32
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/03/29 :  13:45:07  Show Profile Send jaejin a Private Message
Ifall någon är intresserad så finns ett försteg kenwood L1000c till salu för 3600kr.

ej jag som säljer men finns ett ute för försäljning.

kan förmedla info om någo är intresserad

Go to Top of Page

Daniel II
Member

82 Posts

Posted - 2005/03/29 :  22:16:28  Show Profile Send Daniel II a Private Message
Hejsan
Fin tanke jaejin tack

Jag har sett en på Tradera men tror inte att den är värd så mycket ?
Jag har själv ganska nyligen köpt slutsteget L-1000M är ganska nöjd med den och vist skulle det passa fint med matchande försteg men inte för de pengarna. Jag tror att 1500:- är max vad man ska betala för ett gammal försteg. Den kommer från början av 90-talet typ någon gång 1992 funderar att köpa en nyare försteg och utbudet är ganska stor bland beg. och för ganska rimliga pengar.
Rätta mig gärna om jag har fel !

Jag har nyligen köpt slutsteget för 4Kkr och jag tror att den var kanske värd sina pengar ? men tror nog att en Rotel RB 991Mk2 är att föredra ? dom kan man köpa för lika mycket.

Lite info ang. Kenwood för o slutsteget skulle vilja ha av någon som kan det med äldre prylar. Hur bra eller dåliga är dom mm. jämfört med nyare prylar som finns att köpa idag. Många skriver att det är ruskigt bra prylar men har lite svårt att tänka mig att Kenwood gjorde så ruskigt bra prylar HIGH END . Bara man hör namnet så går tanken åt Siba mm. ( Sorry Siba )


Mvh Daniel


Daniel

Edited by - Daniel II on 2005/03/29 22:22:57
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/03/29 :  22:56:46  Show Profile Send eliot a Private Message
Kenwood, liksom Yamaha, gjorde mycket bra saker på 80-talet och deras olika tuner (vet ej hur jag skall skriva plural på "tuner" ) med bl.a. L-01T, L-02T och L-1000T rankades bland de bästa i världen
Se http://www.fmtunerinfo.com/ricochets.html

Jag kommer ihåg hur jag drömde om försteget L-08C som var oerhört snyggt och påkostat och enligt Tyska tester också tillhörde de bästa på sin tiden - tidigt 80-tal
se http://page.freett.com/knisi/l-08c.htm

Mvh,
Eliot

Tillägg: Dessa produkter var väl så bra och väl så dyra som produkterna från Accuphase vid denna tidpunkt - 1000-serien kom senare än de lägre numren och var klart billigare

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2005/03/29 23:05:09
Go to Top of Page

Daniel II
Member

82 Posts

Posted - 2005/03/29 :  23:16:35  Show Profile Send Daniel II a Private Message
Hej eliot

Tack för inlägget

Ja det Stemer bra det du säjer att Kenwood L-1000T rankades bland de bästa i världen.
Det innebär i detta fallet att slutsteget är från det berömda L-1000 serien och den kanske ligger i den fina HIGH END klassen

/ Daniel

Daniel

Edited by - Daniel II on 2005/03/30 12:26:58
Go to Top of Page

kempa74
Member

102 Posts

Posted - 2005/03/31 :  02:14:57  Show Profile Send kempa74 a Private Message
Hej!

Jag är lycklig ägare av Kenwood L-1000 M,C,D och T. När tidningen Stereo testade försteget och slutsteget i denna serie gav de betyget excellent till bägge. Så tro inte att det är skräp bara för att de har några år på nacken. För övrigt måste jag säga att dessa fyra delar väger 61 kg tillsammans och har ett fantastiskt kilopris nuförtiden. De kostde över 40000 kr tillsammans från början, och den 14 kilo tunga cd spelaren hade ett kilopris på över 1000 kr. Försteget kostade omkring 9000-10000 kr också och det väger 9 kg. Så dröm vidare om att hitta detta försteg för 1500 kr!!!, det är ju för sjutton en raritet
Sök upp för och slutsteg på länken nedan, de omnämns på sid 6 av 9.
http://www.gsbxmedia.de/bilderreferenzen/prospekte/epmaurer.pdf

Där ser ni att försteg och slutsteg betingar samma värde!

Edited by - kempa74 on 2005/04/02 00:07:14
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/03/31 :  07:28:57  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag hoppas att de hittar hem igen, Kenwood var sanerligen inte att leka med 70-tidigt80 tal.

Har ägt flera av deras "senare" produkter, mina första hi-fi komponenter var Kenwood, KA550D förstärkare samt CD (DP1030 eller något) och MB Quart högtalare, försärkaren lever än och bor numera i Tokyo hos min bror där den fortfarande gör ett bra jobb (16 år senare).

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/03/31 :  17:25:45  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Här har ni en till lycklig Kenwood-ägare, Monoblocken L-07M (150 w / 8 ohm kontinuerligt, 13,5 kg /st ) samt försteget L-07C. Har fungerat klanderfritt sedan jag köpte dom i slutet av 80-talet, och de hade redan då ganska många år på nacken.
Har hört att serien fick namnet "07" därför att det var 7 tekniker på Kenwood som fick uppgiften att göra det bästa förstärkeri de kunde. Några av dessa 7 skulle vara de som sedan gick till Accuphase.
Skulle vilja få tag på skivspelaren i samma serie , L-07D . Tung direktdriven och snygg pjäs.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000