HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Konstigt skärm på s-kabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/16 :  18:40:20  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Tjo.
Hade inget att göra och framför mig låg en gammal tara labs s-kabel och lite aluminiumtejp.

Då s-kabeln inte var skärmad tänkte jag att man kanske skulle linda in kabeln med aluminiumtejpen.

Eftersom tejpen skulle komma att ligga ytterst så ville jag inte förbinda den med någon form av ström.

Sagt och gjort. En minut senare är kabeln silvrig så när som en halv centimeter intill kontakterna på båda sidorna.


Nu till det konstiga?
Kopplade in kabeln mellan datorn och televisionen och nada. eller jo. svart med massor av störningar.

Konstigt tänkte jag och kopplar in den otejpade kabeln som fungerar perfekt (så bra nu rca-kablar fungerar som videokablar och såbra som nu det blir med sådana kablar).

Kopplar tillbaka och testar igen.. samma sak..

Får man fråga vad som har hänt?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2005/03/16 :  18:55:47  Show Profile Send Bardis a Private Message
Prova att koppla skärmen till kontakten i datoränden. Det kan leda bort de upplockade störningarna.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/16 :  18:59:22  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
detta medför inga risker då skärmen ligger utanpå?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/16 :  19:02:24  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
same thing.. undrar om det är kabeln det är fel på..
jag har inte gjort något med den mer än att tejpat runt om

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000