HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Behöver lite hjälp med stativare!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bossekaka
Member

137 Posts

Posted - 2005/03/16 :  10:01:37  Show Profile  Visit Bossekaka's Homepage Send Bossekaka a Private Message
Jag har lånat hem ett par stativare (Sonab DM-12) av en polare.
Blev väldigt förvånad och glatt överaskad när jag plötsligt hörde handklapp och kongas i några låtar, något jag inte hört tidigare.
Tycker att ljudet är mycket mer öppet och detaljrikt jämfört med mina golvare.

Men... Nu till mina undringar.

Jag tycker att det är kraftiga "S-ljud" ibland.. Kan det vara så att högtalarna inte är ordentligt inspelade??

Men det viktigaste, VAR är basen?? Trycker jag in loudnessknappen blir ljudet givetvis fylligare och lite mer som jag tycker det borde låta, men loudnessknappar gillar vi ju inte så...
Hur ska jag placera dem?? Jag har försökt lite men det går inget vidare. Reflexporten sitter framtill.

Bild http://hem.passagen.se/wollberg/sonab.htm


Technics SL-1210/Yamaha CDX-1060>Yamaha CX-630>Yamaha MX-630>Audio Pro Focus

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/16 :  10:03:09  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tja stativare går inte så djupt i basen som golvare så är det. Placering nära vägg ger mer bas dock.

Inspelning lugnar säkert ner diskanten, detta är inget ovanligt.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Bossekaka
Member

137 Posts

Posted - 2005/03/16 :  14:26:30  Show Profile  Visit Bossekaka's Homepage Send Bossekaka a Private Message
Ok... Hmmm.... Jag tror ljudet blir fylligast och mer basigt ca.10cm från väggen, men jag tycker stereobilden blir lite märklig. Det låter nästan som att Barry White står, mer till höger om mitten, än mitten, och sjunger?? Tips??

Technics SL-1210/Yamaha CDX-1060>Yamaha CX-630>Yamaha MX-630>Audio Pro Focus
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/03/16 :  14:42:16  Show Profile Send Nitram a Private Message
quote:
Det låter nästan som att Barry White står, mer till höger om mitten, än mitten, och sjunger?? Tips??


Tja, dörröppningar och dylikt brukar kunna spela spratt...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/16 :  14:55:45  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Överdrivna ssss-ljud kan tyda på hög distortion eller, mer troligt, ett framhävt mellanregister/diskant. När du dessutom upplever dom som mer "öppna och detaljrika" tror jag att det är åt minstonde en av egenskaperna ovan.

Det är rätt att basen blir "mer" (dvs starkare), men den går inte djupare. Små högtalare i små lådor ger inte mycket bas. Så enkelt är det.

Blir ljudbilden "fel" vid nära placering mot bakväggen kan bakväggen med fördel dämpas. Testa med kraftigt tyg eller madrass.

Vilka är dina golvare?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bossekaka
Member

137 Posts

Posted - 2005/03/16 :  18:48:19  Show Profile  Visit Bossekaka's Homepage Send Bossekaka a Private Message
Jag har ett par gamla jws. "DunkDunka burkar".

Technics SL-1210/Yamaha CDX-1060>Yamaha CX-630>Yamaha MX-630>Audio Pro Focus
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000