HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 vilken puppa?? hjälp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2005/03/15 :  09:12:28  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
hej, funderar på att uppgradera vinylsvarven med en lite bättre pickup, Har idag en rega p25 med 600 armen och en grado platinum reference pickup. Riia, lehman black cube SE.

Har kikat på Benz Micro Glider (lågnivåvarianten) och Dynavector 17 D2 Mk.II, dynavectorn är lite dyrare men den är ändå inom rätt kurs.

Jag eftersträvar ett kraftfullt och dynamiskt ljud som inte får vara för analytiskt och dra åt det kyliga/tunna hållet. Tycker nämligen att lehman riiat drar lite åt det väl korrekta och analytiska. För mig är det viktigare att det svänger än att man kan höra att den musikern står 68 cm till höger om den andre om ni förstår vad jag menar. Med dessa pickupper får man kanske lite av båda världar.

Skulle uppskatta lite tips och erfarenheter runt dessa pickupper, vad de har för ljudkaraktär. Pickupper är ju det svåraste som finns att köpa eftersom hemlån blir omöjligt (förståeligt) så man får gå på andras omdömen och tips.

Hoppas några av er har lite erfarenheter att dela med er av

mvh
micke

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2005/03/15 :  14:31:38  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag kan säga en sak om Dynavectorn, har du problem med att nålen hoppar när du går på golvet skall du inte köpa den. Så har jag det hemma hos mig. Annars älskar jag den som fan, köpte den begagnad och den passar min anläggning perfekt.

Eftersom den har en väldigt rak frekvenskurva beror det nog mycket på anläggningen i övrigt om det låter analytiskt. Hos mig gör det inte det. Men skulle väl inte heller kalla den varm och mjuk. Den är fantastiskt dynamisk och snabb. Och ... tja, transparent.

Hur den matchar din arm vet jag inte, men den är hyfsat medelkompliant. Borde inte vara något problem.

Och ställ in den exakt, det gjorde mycket för ljudet. När man får till det faller allt på plats, men det var lite pilligt. Min nål var lite sned, och att se vart den korta nålen är riktad istället för pickupkroppen är inte det lättaste. Men du blir rikligt belönad.

Fast som sagt, den korta nålen gör att den är väldigt känslig för stötar. Inget som fjädrar.

Tänk på att matchningen med anläggningen är det viktigaste i sammanhanget (och det som gör det svårt, som du så riktigt påpekar). Jag har pensionerat en Shelter 901 för den här, bara för att den inte passade i min arm, den lät alldeles för tam (men hade nog mer fina detaljer). Så matchning arm - pickup är allt. Och så beror det på vad man värdesätter i ljudet. Men kraftfull och dynamisk, det är den. Glidern har jag inte hört.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2005/03/15 :  21:22:39  Show Profile Send lars a Private Message
Hatoil

Du får gärna beskriva Shelter 901 lite mer. Har själv funderingar på den. Till vilken arm passade den inte?

mvh Lasse
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2005/03/15 :  23:50:21  Show Profile Send Skurt a Private Message
Om du kan tänka dig att hoppa upp mer i pris finns en ospelad men utgången "Transfiguration AF1" i Tyskland, http://www.applied-acoustics.de/frame_produkte.html. Nypris €2250, den är listad för €1250. Men jag lyckades pruta ner den till €1100, men köpte den aldrig, most bang for the buck? Det är lite svårt att hitta info om den, du får söka på www.audioasylum.com och www.audiogon.com's forum om den är intressant.

Jag fick tag på en ZYX R-1000 AiryII Cosmos (jobbigt långt namn), vilket är den bästa pickup jag hört. Överhuvudtaget har ZYX ett väldigt bra rykte, kolla på ovan nämnda sidor t.ex. Köpte av en kille i Holland som köpte dom billigare direkt av importören tror jag. Om du är intresserad kan jag fråga honom om han har något i din prisklass.

Annars har som sagt både Shelter-pickuperna och Dynavector 17D2 mk.II bra rykte. Om det stod mellan Micro Glidern och Dynavectorn, skulle jag ta Dynavectorn. Men kolla på sidorna jag nämnde och se om någon har provat med samma arm som din.

/Erik
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2005/03/16 :  08:38:21  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
TAck hatoil för dina erfarenheter, dynavectorn har man bara läst positivt om, känns som att det är läge att lämna in allt för montering om det blir aktuellt med en sån puppa, verkar ju vara lite kinkig.

Skurt: transfigurationpuppan är ju säkert ett kap men tyvärr har det då passerat min smärtgräns, hade tänkt mig mellan 6-7tusen max,, synd den inte var liiiite billigare. Man måste sitta länge och tänka ut nledningar och argument varför man skulle lägga 10 000 på en pickupp, jag har då inte så bra argument än

Ska höra lite mer vad robban på audio conept säger om denna lilla diamantpickup, den har ju en intressant uppbyggnad verkligen. Glidern ser dock lite häftigare ut

Mer tips och åsikter tas varmt emot: någon därute i landet måste väl ha en glider eller hur??

mvh
micke
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/16 :  10:02:54  Show Profile Send Blue a Private Message
micke76: Eftersom du har Rega-prylar i övrigt... du funderar inte på en Rega Exact? Det är ju en MM-pickup, och kanske lite "för billig" i förhållande till vad du hade tänkt dig, men just vad det gäller dynamik tror jag att den står sig mycket bra jämfört med många MC:s. (Har själv aldrig hört just Exact, men andra Rega-pickuper, och tycker dom är mycket trevliga och prisvärda).

Sedan har jag hört ryktas att Rega även ska komma med MC-pickuper framöver...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2005/03/16 :  11:01:48  Show Profile Send bliss a Private Message
Jag har inte jämfört med de pickuper du nämner men har själv en Rega Exact på en p5a (RB700) vilken jag är mycket nöjd med. Inställningsmässigt finns det bara fördelar med Exacten, om man nöjer sig med regageometrin vill säga. Vissa tycker att det än en dålig pris/prestanda produkt har jag hört, medan tex Art Dudley verkar vara relativt tillfreds med den.

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2005/03/16 :  12:40:48  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
lars, Min Shelter satt i en Fidelity Research-arm (FR-64fx) där den trivdes väldigt bra, men sedan bytte jag skivspelare till en Nakamichi Dragon med fast arm (deras egen) och då lät det mindre bra. Den klarade inte av den. Shelter gillar tunga armar (med hög effektiv massa, eller vad det heter).

Summa sumarum visade det sig att den nya skivspelaren med Dynavectorn lät bättre än den gamla (Micro Seiki DDX-1000) med Sheltern. Och så lärde jag mig nog att 901:an var overkill för min anläggning. Man måste lägga mycket pengar på skivspelare (inte bara armen) och övriga kedjan innan man kan göra den rättvisa.

Däremot kan det vara svårt att motstå att köpa en rolig pickup, det var det som lockade mig. Men förmodligen har jag inte hört allt Shelter 901 har att erbjuda. Med rätt arm lät den dock inte ett dugg mindre dynamisk eller rapp än Dynavectorn, den är ingen slöfock. Den tar fram fantastiskt mycket detaljer utan att lägga fokus på dem. De bara finns där. (Så till den grad att jag förmodligen behöver ett bättre försteg för att höra allt.)

ZYX är ju riktiga lyxpickuper (Shelter med) som jag bara skulle köpa om jag hade en skivspelare utav guds nåde. Och om jag hade råd. Sheltern köpte jag från Japan för sina modiga 10k. Hade nog varit bättre att lägga dem pengarna någon annanstans. Men jag har ju kvar både den och armen till den dag jag byter upp mig. Kombinationen jag spelar på idag ger betydligt mer för pengarna. Balanserar bättre med varandra (eller hur man nu skall uttrycka det).

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2005/03/16 :  14:57:18  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Hej allesammans, det blev en dynavector 17D mkII tillsist, ska bli riktigt spännande att se vad den går för men robert på audioconcept lovordade den i alla fall och en viss uppgrdering mot gradopuppan bör det bli.

h
micke
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2005/03/16 :  15:49:45  Show Profile Send NtR a Private Message
Jag kör själv med Shures top-of-the-line och är mer än nöjd, men du vill väl inte ha MM?

Det klassiska tipset om man vill ha en lite varmare MC är väl Koetsus modeller.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2005/03/16 :  16:00:07  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Koetsu har man väl suttit och dräglat över nång gång men så ska det ju till en fetare tipsvinst innan en sån blir aktuell
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2005/03/16 :  16:08:19  Show Profile Send NtR a Private Message
Jo, det är väl klart, men man vet aldrig. Puppor är ju sånt där som bara en liten del av hifisvängen är intresserade av numera, och ngn kan sitta med en osåld man kan få billigt. Ge det en dag eller två på nätet, så vete tusan om du inte har en träpuppa i armen sen. Fast jag tycker iaf att min Shure är bäst, den spar mina kära plattor också. Och dom, kan du haja, är viktigare än någon puppa! Fast de låter ju fint, de där Koetsu.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2005/03/16 :  16:39:32  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Sliter vissa märken puppor skivorna mer än andra?

nu får man ju snart dynavectorn så sätt inga griller i huvet på mig mer nu med andra märken. Nu får man vara nöjd och belåten ett "litet" tag


Blir svettigt dyrt nästa gång man ska uppgradera huuuuu
h
micke
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2005/03/16 :  16:57:34  Show Profile Send Skurt a Private Message
Hatoil: Det gäller att liga och lura på begagnade skivspelare av guds nåde Själv sitter jag nu nöjd med en Goldmund Studio och AirTangent-arm (Fast armen funkar inte riktigt än, så jag har ju iofs inte hört den med Studion. Men den är nog inte sämre än den jag har nu, Hadcock GH228)

micke76: Grattis! Du blir säkert nöjd. Jag vet inte om vissa märken är snällare, men vissa modeller sliter mindre än andra. Sen har det väl med arm att göra också. Tangentiella armar sliter väl mindre än vanliga?

lars: Om du letar efter en shelter 901 finns det en med låga timmar för €825 i Holland. www.highend-broker.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000