Author |
Topic |
|
Nicks
Member
1942 Posts |
Posted - 2005/03/15 : 22:44:14
|
Inte direkt billigt. Tycker inte jag i alla fall. Jag köpte billigare av H-audio.
Distributören: http://www.hzh-audio.com
Nicks |
Hihi. :)
|
|
Lash
Member
814 Posts |
Posted - 2005/03/15 : 23:35:57
|
Betalar man svensk moms på priserna? Då var det ju verkligen inte billigt. |
|
|
Nicks
Member
1942 Posts |
Posted - 2005/03/16 : 00:29:17
|
Vet ej om det ska behövas momsas. Dock tillkommer frakt från Finland. 53euro för 8tummaren som är så populär tycker inte jag är billigt.
Nicks |
Hihi. :)
|
|
|
Wing Zero
400.000-klubben
1097 Posts |
Posted - 2005/03/16 : 08:35:55
|
så vad kan frakten bli från finland? någon som vet |
Musik är livet |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2005/03/16 : 09:05:01
|
Det är väl bara å inse att priserna börjar komma ikapp prestandan....så blir det ju alltid förr eller senare.
Det jobb som lagts ner av tidigare samordnare av gruppköp, måste tas betalt för när det blir mera "normal" butiksförsäljning....
/MI |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2005/03/16 : 09:06:26
|
Fick mail idag...... översätter kort:
allmän information ska in på hemsidan snarast möjligt. Vårt kontor och lager ligger i Raumo (ca 10 mil norr om Åbo) Butik har vi ännu inte, men jag har även litet förråd hemma där jag kan sälja direkt. för tillfället tar vi inte några som helst mer avgifter, förutom den vanliga post avgiften enl. finska prislistan.
quote: Kiitokset viestistäsi.
Nuo yhteystiedot pitää päivittää tuonne sivustolle mitä pikimmin. Toimistomme ja varastomme sijaitee Raumalla, (osoite lopussa) ja nouto onnistuu tottakai. Liikettä meillä ei varsinaisesti vielä ole, mutta pidän pientä puskurivarastoa myös kotona. Tällähetkellä muita toimituskuluja kuin tuo postimaksu ei ole. Toimitusmaksut menevät Suomen Postin hinnaston mukaan.
Terveisin, Herman "Hz" Hammarberg HzH-Audio
Ska kolla upp posten i finland, återkommer....... |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2005/03/16 : 09:35:59
|
Klart att H-Audio var billigare, det var ju ett gruppköp utan vinstintresse. HzH-Audios priser ligger ju faktiskt i precis samma område (vissa över och andra under men ganska jämförbara) som vad andra leverantörer gör i EU så priserna måste väl ses bra.
http://www.spectrumaudio.de/
Lucifer: Hur menar du med att priserna skulle komma ikapp prestandan? Tangband är ju massproducerade generiska element av tveksam kvalitet där det mesta är skräp och allt annat än prisvärt. Det finns ett par undantag där de lyckats ganska väl och den populära W3-871s är en av dem. |
|
|
Lash
Member
814 Posts |
Posted - 2005/03/16 : 10:23:01
|
Är verkligen W3-871s värd sina 180kr? Som UrSv sa, så har jag fått intrycket av Tangband att de var kinesiska budgetelement till skitbra priser, inte bra element som man dagdrömmer om och betalar "fullpris" för? Eller är W3-871s verkligen bra, för det var sådana jag själv var intreserad av? |
Edited by - Lash on 2005/03/16 10:23:23 |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/03/16 : 10:34:11
|
Man kan fortsätta att göra gruppköp. Bara man har någon som har vägarna förbi HZH så är väl det snart ordnat....eller?
Varför är Tangband sämre än annat? Magnet, spalt, spole, membran, korg mm är väl snarlik alla andra? T.o.m. Neodym används i några element. Membranen verkar vara valda med omsorg osv. |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2005/03/16 : 10:50:01
|
Lash: Tycker att t.ex. w3-871s är ett ganska lyckat element och låter rätt bra faktiskt. HzH tog väl EUR 16.00 vilket kanske är mer åt SEK 145 så det är inte så farligt tycker jag. Skitbra piser vet jag inte om jag skulle säga men rimliga i det försäljningsled de erbjuds oss tycker jag att de är.
Linnar: Beror på hur du menar. Tangband är naturligtvis sämre än annat men även bättre än annat. T.ex. kan en Hosin-bas vara betydligt bättre än en TB men även tvärtom. Man få ju bedömma varje element som en individ som för alla andra tillverkare. Det är ku inte direkt lätt att göra högtalarelement och det finns väl kanske en handfull personer i världen som kan det riktigt bra. TB massproducerar högtalarelement med pris som främsta konkurrensfördel. De har varken kunskap, tid eller råd att bygga "kompromisslösa" element om man nog skall uttrycka sig så. De flesta element de bygger är acceptabla i bästa fall. Neodym använd kanske mest som marknadsföringsargument snarare än något annat, IMHO. Om "Magnet, spalt, spole, membran, korg" ser ut som annat så betyder det ju inte att det är i närheten av nåt annat mer än utseendemässigt, eller hur. Rent tekniskt kan ju två högtalare som ser identiska ut på utsidan och även insidan ha helt olika egenskaper. Vad gäller att membranen skulle vara valda med omsorg är det nog så att de ofta väljs för sitt utseendes skull lika mycket som övriga egenskaper. Rent generellt tror jag nog de bästa TB-elementen är de som specas av kund där kunden vet vad han vill ha. |
Edited by - UrSv on 2005/03/16 10:51:18 |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/03/16 : 12:18:24
|
UrSv: Visst är det som du säger. Jag tänkte mer på kvalité/pris-förhållandet. För ett par hundringar får man inte mycket på Hifikit. Men TB får man mycket element för ett par hundringar. Jag råkade få reda på inköpspriset för ett element som kostar runt tusenlappen över disk i Sverige. Det var inte mycket mer än vad motsvarande TB kostar. Jag har dissikerat en mängd element under åren och måste säga att deviset "man får vad man betalar för" inte (alltid) stämmer för högtalarelement. Ett Philips element, som heter 5061 eller liknande, betalde jag inte mycket för när det inhandlades. Elementet låter mycket bra, lika bra som en fem gånger dyrare motsvarighet. Jag kunde inte hålla mig utan plockade isär dom för att se vad som gör att dom låter lika bra trots prisskillnaden. Det visade sig att den dyrare var enklare uppbyggd. Det var en helt ordinär pryl med allt för stort spel i spalten. Jättemagneten var jätte helt i onödan osv. Den betydligt billigare och simplare Philipsen var ett underverk av precision med kortslutningsplatta av koppar och en spalt där det int gick att få ner ett tidningpapper emellan. Membranen var på den dyrare ett sofistikerat material medan Philipsen var av vanligt papper. Korgen var av pressad plåt på Philipsen medan den andra var tjock kraftig gjuten aluminium, fräckt värre. Philipsen kostade runt 70kr den andra kostade över 600kr.
Jag har inte hört någon Tangband men jag har hört andra säga att det låter bättre än väntat och definitivt bättre än priset anger.
Jag menar att ljudkvalitén vare sig sitter i priset, utseendet eller uppbyggnaden. Det kan vara så, men är det inte alltid. Det har alltid dykt upp element som helt oförutsagt blivit poppulära hos audiofiler utan att innehålla något särskilt eller utan att vara tillverkade med någon tanke.
Det är viktigt att själv lyssna till ljudet och inte till något annat eller någon annan. |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2005/03/16 : 13:12:32
|
UrSv: Det jag menar är att de priser vi betalat i de gruppköp som genomförts är bra i förhållande till vad man fått. dvs. pris/prestanda har varit god. Om nu priset ökar så blir denna kvot sämre varför det....en "marknadsanpassning" skulle jag kalla det, eftersom en marknad tenderar att utjämna sig. Min erfarenhet stannar dock vid Sub-8:an, alu4 och neodymdiskanten...inte tycker jag att jag köpt skräp i dessa. Men inte har elementen blitt bättre bara för att en åf vill ha lite mellanskillnad.
/MI |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
|
Topic |
|