HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 gammal RIIA moddad, frågor (bilder)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2005/03/12 :  15:37:00  Show Profile Send kryddstek a Private Message
Ät inte helt haj på ämnet, men jag försöker Har ju ändå 4-5 år kvar på utbildningen Vid 18 års ålder.

Hade ett gammal RIIA steg som blev flått från sitt fula skal.
Fanns en switch som man kunde använda att byta mellan två ingångar, bort med den, och lödde dit kontakterna så det blev kortast möjligast väg. kommer köpa andra kontakter, lovar...

En bild så ni vet vad det handlar om. Sattte även dit en lysdiod så man vet när det ligger spänning på.



Edited by - kryddstek on 2005/03/12 16:36:45

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2005/03/12 :  15:42:05  Show Profile Send kryddstek a Private Message
Sen bytte jag alla (nästan) kondningar mot större till sånt jag hade hemma. Bytte och provlyssnade, bytte och provlyssnade.
Blev skillnad Blev mer dynamik, basen blev mycket kraftigare och till och med mer detaljer. Men kan inte Påstå att jag är nöjd med ljudet, bara förbättringen.

Några till bilder....

Go to Top of Page

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2005/03/12 :  15:51:55  Show Profile Send kryddstek a Private Message
Så vad skulle man kunna göra mer på denna (säkert massor).

Kanske ska till lägga att den går på 9volts bateri, bytte det mot en transformator vid provlyssning, kanske man ska byta tillbaka, eller kommer batteriet bli tömt snabbt pga de stora kondningarna, tar ju iallafall 5 sek innan ljudet dör efter avstängning.

På transistorerna står det C1923 05G. Alla fyra.

Sen undrar jag vad den gula sladden gör Sitter på en transistors kollektor, och jag kan inte se vart den kunnat vara ansluten tidigare???







Men snygg skärmad låda kanske det låter bättre
Gör detta mest för att lära mig, så kom med massa sköna ideer.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2005/03/12 :  16:12:30  Show Profile Send freann a Private Message
Dra ner storleken på bilderna!!! Max 800 px breda.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/03/12 :  16:16:02  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag antar att detta är ett tvåtransistorsteg och de blir sällan några höjdare hur mycket man än moddar det. Fick du en kraftig bashöjning så kanske du förvanskade RIAA-kruvan. Vinyl brukar inte ha så mycket bas om skivan inte är ovanligt kort.

EDIT: Jag tänkte just påpeka detta bandbreddsmissbruk. Bilderna kan reduceras till en tiondel utan att vi märker något! .... har modem hemma än så länge....

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/03/13 07:42:20
Go to Top of Page

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2005/03/12 :  16:47:57  Show Profile Send kryddstek a Private Message
Bilderna är bättre nu eller?

Det här kan väl vara något att istället ge sig in på.
http://www.geocities.com/rjm003.geo/rjmaudio/diy_pho5.html

Nåt speciallt att tänka på?

Edited by - kryddstek on 2005/03/12 16:55:01
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2005/03/13 :  01:06:15  Show Profile Send Resonans a Private Message
ja, nu e det bättre!

...music is the best...
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/03/13 :  07:39:28  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kryddstek: Bilderna blev bra så och länkningen.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2005/03/13 :  16:39:30  Show Profile Send Zombie a Private Message
försök att handmatcha motstånden och kondingarna i RIIA-filtret och ha så lika värden i båda kanalerna, kan göra lite skillnad i separation och rymd

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2005/03/13 16:40:20
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/03/13 :  17:08:49  Show Profile Send luften a Private Message
kryddstek: Var det kondensatorer för spänningskällan som du bytte eller? Annar är det nog risk att du ändrat på RIIA kurvan.

//air
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/03/13 :  19:21:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag ska gärna haka på Zombie här. Att matcha komponenter är jätteviktigt och det gör ganska stor skillnad. I Riaa-nätet påverkas ju hela frekvensgången så man måste ha exakt rätt värden, kan man inte matcha kondingar så kan man köpa kondingar med 1% tolerans i alla fall.

Länk till en artikel med bra tips angående mycket högklassiga riaa-steg:
http://www.vacuumstate.com/various/SP-15_Article.pdf

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/03/14 :  09:12:13  Show Profile Send ludo a Private Message
Det är alltid bra att ha schema (följa kretskortbanor - rita eget, eller hitta schemat på nätet, eller maila tillverkaren och be om kopia).
Skulle försöka hitta kopplingskondingar o byta ut dessa mot plastfilm (tror att det finns såna i kretsen pga att bipolära trissor används).
Sen skulle jag även kika på återkopplingskondingarna. Om det är polyester så skulle jag nog byta ut dem mot polypropylen (+matcha).

Lite onödigt långa anslutningar till "den andra" stora blå ellyten - kanske inte gör så mycket men väldigt osnyggt elektriskt (adderar induktans)

EDIT: Gjort en sökn på 2sc1923 och funnit datablad här (ingen träff på toshibas hemsida):
http://www.ortodoxism.ro/datasheets/toshiba/1222.pdf
Till min förvåning finner man att 2sc1923 är en RF-trissa (förväntade mej en lågbrustrissa istället).
Lite udda val för en ingångstransistor för i riaa-stärkare.
kryddstek > Undrar därför: är inte brusnivån störande?
Undrar hur förstärkastegen ser ut och om RIAA-filtret är passivt eller feedbackbaserat?...

Edited by - ludo on 2005/03/14 11:34:27
Go to Top of Page

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2005/03/16 :  13:52:14  Show Profile Send kryddstek a Private Message
Luften: Bytte både i försörjningen och i förstärkningen/korrigeringen

Ludo: Har inte stört mig på brusnivån. men däremot inte varit nöjd. (när man nu är det?)

Har kollat runt på nätet efter denna RIIA och kommit fram till att det är en massproducerad no-name produkt. Tänker därför inte ödsla nån mer tid åt denna. Men kul att löda lite är det ju alltid
Och så lär man sig lite samtidigt.

Hittade lite fakta om de:

Input Sensitivity:2.5mV
Input Impedance: 47k Ohm @ 1kHz
Output: 180mV
Output Impedance: 47k Ohm

Vet inte riktigt vad man ska säga om de värdena

Har lärt mig lite på detta och kanske pillar lite mer på den senare, men nu ska jag iallafall bygga vidare på mina nya stativ
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/03/16 :  15:46:24  Show Profile  Visit peranders's Homepage
RF trissor är bra till annat än RF. Bas-emitter övergången är väl relativt lågohmig vilket är bra ur brussynpunkt. Rätta mig gärna. Jag har tidigare sett BF effekttransistorer i mickförstärkare.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000