HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 vienna acoustic
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

buris
Member

169 Posts

Posted - 2005/03/15 :  22:40:23  Show Profile Send buris a Private Message
hej! finns det nån på detta forum som har lyssnat på vienna acoustics högtalare, kan tala om för mig vilken karaktär dom har på ljudet, om man jämför med tex dynaudio audiovector samt bw

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/03/16 :  12:28:53  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Om du slänger i väg ett PM till Rene, så kanske du kan få ett svar,,
Mahler har väl VA hemma.
Även nån i ASO har jag för mig.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/03/16 :  14:40:07  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag är också nyfiken Men tyvärr så begriper jag inte Danska varken i skrift eller tal

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/03/16 :  15:05:56  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hej Buris mfl,

Jo jag är lycklig ägare till Vienna Acoustics Strauss. Lite intryck och bilder hittar du på följande trådar jag lagt upp..

http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33052&SearchTerms=vienna,acoustics

http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34042&SearchTerms=vienna,acoustics

Ägde förrut Infinity Kappa 600 och har lyssnat en del på märken som Audiovector, Mårten Design, Monitor Audio, Infinity, Dali etc men tyvärr inte så mkt B&W.

Ljudmässigt hittar du i Vienna ett väldigt brett, dynamiskt och stort perspektiv med full täckning från avgrundsdjup och fast torr bas till en fin värme i mellanregistret och massor med luft och detaljer i diskanten. I min blygsamma mening är det en av de mest kompletta högtalare jag haft att göra med. Om än inte den mest detaljerade och djupgrävande högtalare. T ex Mårten Design..

Alla högtalare jag lyssnat på är bra på mycket men inte på allt. Även om jag tyckte Audiovector var otroliga med sin luftiga fjäderlätta och detaljerade presentation av musiken tyckte jag inte att den gav ngt riktigt pirr i magen. Saknade mer värme i mellanregister och i basregionerna. Och framförallt mera kropp fyllighet och skärpa i röster (typ Tom Waits efter en flaska Whisky). Infinity var extremt välupplösta för sin prisklass med en fenomenalt fast och torr bas men jag kände ofta att registrena spelade var för sig utan att integrera i en härlig helhet. Och mellanregistret var inte det bästa.

Problemet som jag upplevt med många högtalare är balansen i ljudet. Antingen är det en överfokus på detaljer vilket ibland innebär att det blir hårt, kyligt och "analytiskt" eller så är det en överfokus på värme, gosighet och basdunk. Och då kan det bli grötigt, långsamt, sluddrigt och odynamiskt. Vienna kombinerar båda sidor tycker jag till en extremt välbalanserad helhet. Mycket av allt skulle jag villa säga och inget register som sticker ut och pockar på din attention. ALL musik låter bra på Vienna. Så länge det är välinspelat förståss!!

Nå, för att summera är Vienna extremt homogena i registrena med en liten övervikt mot det varmare, fylligare och "stoora" ljudet men utan att förlora detaljeringsgraden. De är ljusår mer detaljerade än mina gamla Kappor.. Det är ganska tydligt! Däremot är de aldrig hårda och "metalliska" i diskanten.

Bor du i närheten av Lidköping är du välkommen på en lyssning en dag. Du ochså FBK!!



-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2005/03/16 15:08:03
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/03/16 :  15:18:42  Show Profile Send Mahler a Private Message
De här två trådarna är förresten bildklassiker gällande Vienna!!

Tack Pesa!! Hade det inte varit för dig hade jag aldrig hittar Vienna tror jag..

http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29018&SearchTerms=vienna,acoustics

http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20338&SearchTerms=vienna,acoustics

Följande bildtråd är inte helt fel heller!!
http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=31740&SearchTerms=vienna,acoustics




-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Yve
Member

88 Posts

Posted - 2005/03/16 :  16:23:19  Show Profile Send Yve a Private Message
Hej Mahler,

Såg att du har kvar din Kappa center, så jag undrar om Vienna Acoustic gör centrar till sina modeller?

MVH
Yve

Knowledge comes, but wisdom lingers ... --Alfred, Lord Tennyson
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/16 :  17:25:59  Show Profile Send matte76 a Private Message
Mahler: Lyssnade du på Signature-modellen håller jag med dig, de saknar en del i fyllighet och i bas. Men Avantgarde är flera klasser bättre med klart fylligare mellanregister och bas samt ännu snabbare diskant. Vienna har jag ej hört, men hade gärna gjort det. De är mkt snygga högtalare! Sen kostar din modell väl 60.000 så...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/03/16 17:44:17
Go to Top of Page

Rene
Member

597 Posts

Posted - 2005/03/16 :  19:41:11  Show Profile  Visit Rene's Homepage Send Rene a Private Message
Hej

I kan tage fat i http://www.soundproof.se han skal stå for alt vienna i sverige .

Men jeg kan da fortælle lidt om hvorfor jeg begyndt med vienna .

Jeg var på jagt efter et par Proac 4 efter snart i 20år at have har prøvet en masse højtaler , så ville jeg have fat i dem .

Jeg har en del venner i us og andre lande dem sendte jeg en mail at de skulle hjælpe mig med at finde et par .

Der var flere af der sagde jeg skulle prøve mahler , ja ja tænke jeg dem har jeg aldrig hørt om , så hvorfor det , men jeg blev nu mere varm på det da en forhandler jeg kender i italy også sagde det .

Hvad gjore jeg så , jo jeg ringet til vienna og sagde jeg ville købe et par , men som de er sagde de klart nej , jeg blev ved med at ringe og maile i godt et ½ år , så til sidst sendte de mig et par .

Jeg fik dem hjem og fik lyttet på dem i ca 6 uger da flere af mine hifi venner sagde jensen gå i gang , det er den total overset hjøttaler også til den pris ,en hobby i mange år blev mere alvor .

Hvad jeg god kan lide ved lyden .

Det er en af de mest homogen højtaler jeg har hørt , du kan spille alt musik og du kan spille mega højt og lavt uden at noget falder sammem .

Bunden spiller ikke bare bund , men den spilles som den skal lyde en storttromme lyder som en tromme med rum og luft .

Så alt i alt en kanon speaker til prisen .

Nu kommer de så med ders nye modeller og det er næsten for godt til at være sandt også til de samme priser som har kørt i snart 7år.

www.vassagohifi.dk
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/03/16 :  20:59:41  Show Profile Send Mahler a Private Message
Jorrå Yve,

Ett helt gäng centrar i sin arsenal och jag funderar faktiskt att med tiden göra slag i sak och köpa en Vienna center. Framförallt för matchningens och klangbalansens skull.

Matte76

Har hört både Avantgarde och Signature. Tyckte att båda lät fantastiskt och grävde fram saker jag inte trodde var möjligt. Men som sagt. Jag fastnade inte ordentligt!
Nå, Avantgarde är en hejdundrande högtalare punkt slut och nu vet du vad jag tänker säga!! BEHÅLL DOM FÖR F-N PÅÅÅGASNÖRE!!!!

Slutligen instämmer jag med Rene,

Enskilda instrument får en otrolig realism.. Jag har särskilt noterat flyglar där man formligen hör luften vibrera inuti instrumentet och den otroliga dynamiken och klangen som verkligen blommar ut. Tycker även att blåsinstrument är otroligt behagliga att lyssna på där de MÅNGA gånger blir skrikiga och vassa. I can go on!!

Prisvärdhet? Räkna med det!!



-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/03/16 :  21:03:40  Show Profile Send vole a Private Message
buris, mig har du ju redan pratat i telefon med och på MSN, så du vet var jag står när det gäller Vienna

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/03/16 :  21:07:49  Show Profile Send vole a Private Message
Kan säga till er alla att det för tillfället står ett par Beethoven och spelar ihop med trevlig kringutrustning på Soundproof.

Så, ni som är intresserade över att höra en mycket trevlig högtalara, hoppa in i bilen och styr mot Ängelholm.

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/16 :  21:10:23  Show Profile Send matte76 a Private Message
Mahler: Man blir lite sugen på Vienna nu... Din modell kostar 60.000 va?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/03/16 21:12:48
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/03/16 :  21:15:59  Show Profile Send vole a Private Message
matte76, viennas högtalare är helt enastående både gällande ljud och finish

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/16 :  21:18:46  Show Profile Send matte76 a Private Message
det verkar så vole, kanske får bege mig till Ängelholm och lyssna!

Är priserna på vassagohifis hemsida i danska kronor? Vad blir det för tex Beethoven concert grand i SEK? Står 32.000 kr.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/03/16 21:22:07
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/03/16 :  21:22:20  Show Profile Send vole a Private Message
det tycker jag helt klart att du ska ta och göra !! Beethoven som står där är den nya modellen och ljudbilden är helt enastående. Skulle någon annan tillverkare göra dessa högtalare så hade de kostat betydligt mer åå då menar jag inte 10 tusen utan närmare det dubbla.

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/16 :  21:26:12  Show Profile Send matte76 a Private Message
vole eller mahler: Priserna är i danska kronor? Den Beethoven som står på Soundproof, vad kostar den?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/03/16 :  21:27:40  Show Profile Send vole a Private Message
matte76, ang. pris så gå efter det som Rene har på sin sida (omvandla till svenska)

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/16 :  21:28:39  Show Profile Send matte76 a Private Message
Såg att det är nya Beethoven concert grand som Soundproof har, 32.000 danska kronor. Ska kanske dit & lyssna.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/03/16 :  21:31:41  Show Profile Send vole a Private Message
mmmm, det tycker jag verkligen !!!

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/03/16 :  21:35:44  Show Profile Send Mahler a Private Message
Ja jösses,

Malmö är ju bara ett rullebörs kast från Malmö ju!!!

Som sagt.. Kontakta Soundproof för priserna. Annars är ju Voles tips hett. Danska priser och räkna om till Svenska.. Easy Peasy!!

Men du skall ju behålla dina Avantagarde ändå ju!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/16 :  21:45:13  Show Profile Send matte76 a Private Message
Mahler: Får se hur jag gör, lyssna kan man alltid göra fast jag är supernöjd med mina AV så jag skänker ju inte bort dem precis.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/03/16 :  21:45:48  Show Profile Send vole a Private Message
Mahler, klar att matte76 ska byta till ett par Vienna får ju ha mer än 1 par här nere

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/16 :  21:46:11  Show Profile Send matte76 a Private Message
vole: Vilka VA har du?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/03/16 :  21:47:30  Show Profile Send vole a Private Message
Beethoven.. dock så är det den förra modellen, men troligtvis så blir det uppgradering inom det snara till den nya modellen

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/16 :  21:49:17  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ok, har du jämfört nya modellen med den du har? Synd man inte har råd med Mahlers Strauss förresten men den är för dyr. Äter du bata nudlar nuförtiden Mahler?? Förresten: Var bor du Vole??

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/03/16 21:49:54
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/03/16 :  21:52:44  Show Profile Send vole a Private Message
jepp, jag har jämfört dem !!

matte76, bor i Malmö.. det var ju meningen att jag skulle komma över till dig när Per-G drog med sig sin Opera cd

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000