HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Thorens TD150 MkII - något att ha?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/03/20 :  07:29:34  Show Profile Send mapem a Private Message
Hej vinylentusiaster!

Vad anser ni om Thorens-spelaren TD 150 Mk II? Jag kan komma över en sådan i bra skick. Just detta ex har också namnet Tandberg på lådan, men jag är säker på att det är denna Thorens-modell efter att ha kollat lite på nätet. Tandberg tycks ha sålt den i paket tillsammans med sina recievrar (en sån kan jag också få tillgång till f ö). Tonarmen har en motvikt som ser ut som en svart boll. Pickupen är en Shure M75MG Typ2.

Den låter bra tycker jag. Sjäva verket verkar ha fin kvalitet. Flytande upphängt som en AR eller Linn Sondek. Tonarmen mer tveksam, men den verkar ha förekommit med SME-armar också. Ett byte till en sån, eller till något ännu bättre, kan det vara motiverat tro? Pickupen kanske man också bör byta. Ortofon eller AT kanske om man ska hålla ner priset.

Vad tror ni?

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/03/20 :  09:43:06  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
"Prototypen" till Linn Sondek och en tweakar-favorit :
http://www.hi-fiworld.co.uk/hfw/oldeworldehtml/thorenstd150.html
http://www.theanalogdept.com/td150_dept.htm
http://www.analogue-classics.com/html/thorens_td_150.html
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/03/20 :  11:03:52  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Det är bara att handla.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/03/20 :  17:08:37  Show Profile Send mapem a Private Message
Tack för länkarna, fin information! Visste inte att den var förebild till LP 12. En SME-arm vore kanske inte dumt, tycker inte den som sitter på verkar förtroendeingivande. Det finns något elektriskt glapp i den också, ena kanalen försvinner ibland. Ska försöka testa den med en AT95E som jag har i en Ariston Q-deck Pro. Intressant att jämföra dessa skivspelare, har en känsla av att Thorens skulle vinna!
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/03/20 :  21:27:19  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
En av fördelarna med TD150 (och TD125) är den stora tonarmsplattan ā la LP12 som gör det lätt att sätta på vilken 9 tums arm som helst.
Originaltonarmsplattan är i plast och den tål inte vikten av en SME i längden, den slår sig. Det är dock lätt att tillverka en platta själv, jag använde en bit laminatgolv till min TD150: http://www.theanalogdept.com/curt_bostrom.htm

Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/03/21 :  08:49:11  Show Profile Send mapem a Private Message
Hej bostrowskij, du har uppenbarligen ansett det mödan värt att modda lite och aptera en SME-arm. Är du nöjd med resultatet? Om man tar i så att man spricker och sätter på en Linn-tonarm, skulle den komma i närheten av en LP12 ljudmässigt tror du?

Apropå om Thorens är förebild till LP12 så tycks en del hävda att AR var först med flytande upphängning. Men LP12 uppvisar onekligen stora likheter utseendemässigt med TD 150. Räfflorna på lådan på en LP12 är den tydligaste visuella skillnaden. Dock kanske man kan anta att Mr Tiefenbrun gjorde en hel del förändringar inuti.
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/03/21 :  10:31:45  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Har aldrig ägt någon Sondek så jag vet inte, men de senare LP12:orna har ju en mängd uppgraderingar och jag har svårt att tro att TD150 kan komma upp i den nivån utan avsevärda modifikationer.
TD150 slutade tillverkas 1972 medans LP12 har fått utvecklas i 30 år, borde göra en viss skillnad...
Men jag är mycket nöjd med TD150/3009, betydligt bättre än min TD166. Den tyngre tallriken på 150 ger en mera "harmonisk" fjädring än 166:an, och SME-armen är ju fortfarande en referens.
LP12 har ytterligare lite tyngre tallrik än TD150 (3,7 kg mot 3,4)och har följdaktligen ännu bättre "studs", annars lär motor och fjädrar från LP12 passa på TD150. LP12-fjädrar borde vara för styva för TD150 enligt min mening, men det finns de som använder dem.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000