Author |
Topic |
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2005/03/15 : 22:48:50
|
Många har varit nära men ingen har träffat mitt i prick... Quad Esl 63 (samma som 988) samt 989 (bara två extra baspaneler) Lite dyra nya, men.. det finns ju begagnat. Kanske tar med några moddade på DIY träffen. /esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
juha
Member
316 Posts |
Posted - 2005/03/15 : 23:16:29
|
Ägt eller haft hemma favoriter: B&W 801N (äger) Thiel cs6 Wilson Watt3/puppy2
Trevliga favoriter avlyssnade: B&W 803D B&W N800 Wilson Grand Slamm X-1 Mission Pilastro Purist Audios Högtalare(har ingen aning vad de heter) Avalon
Ska lyssna på B&W 802D i veckan, så där finns risk att det dyker upp en ny i favorit listan
|
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2005/03/15 : 23:36:29
|
Är förtjust i mina Martin Logan har levt med dem sedan 97! Ett långvarigt förhållande utan större konflikter. Tidigare hade jag en bra relation med ett par Snell E3. Högtalare som kan tänkas bli en ny partner är Theil eller Ino 28. Skall dock till en ordentlig utvärdering innan jag säger upp bekantskapen! Skämt åsidå, tycker att det är bättre att mickla med elektronik och kablage istället för att byta högtalare. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2005/03/16 : 00:15:50
|
Ino audio, B&W, Audiovector.
vore kul att höra något från JBL och mårten design. |
|
|
lbstr
Member
137 Posts |
Posted - 2005/03/16 : 00:44:08
|
Har ett par Dynaudio sedan en tid. Tycker esotardiskanterna är riktigt bra. Tonal balans och basåtergivning håller mycket hög klass. Har hört väldigt bra uppsättningat med Martin Logan (SL3, ReQuest, Ascent)samt en del Sonus Faber (EA2&Stradivari). Största överraskningen var dock ett par Verity Audio Fidelio. Helt fantastiska. Stor ljudbild, vansinnig kraft och en relativt sett beskedlig fysisk framtoning. |
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2005/03/16 : 00:54:32
|
Carlsson oa51(.3) Min ständiga förälskelse, kan inte få nog! Har i min värld varit ohotade högtalare, och kommer att stanna länge till. Många gånger har man hört mkt vackert på mässa och hos vänner, men alldrig blir man besviken när man kommer hem. Är mina första högtalare av bättre sort, och har en god chans att bli de sista.
Andra mkt trevliga "flörtar":
- SAP Quartette - oortodoxa skönheter med en svårslagen klang. Skulle kunna innebära ett bittert vänsterprassel om plånboken tillät det.
- Jjaz GD Top / GD1082 - mässfavoriter från Danmark.
- Amphion Krypton - inte så snygga, men passade bra i öronen. |
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2005/03/16 : 02:19:20
|
Huh, det finns många, förr var jag fötjust i Infinitys referenceserie, dvs. den "riktiga" varianten, jag hade ett par Inf. reference 2,5 i nästan 20 år med de ursprungliga EMIT-elementen. Idag är de gamla helt klart. Mina moderna favoritmärken är utan tvekan Sonus Faber och Focal JmLabs Utopiaserie med eller utan be. Givetvis finns det flera märken som skulle kunna platsa beroende på kringkomponenter. SF är så musikalisk och följsam och excellerar så i mellanregistret att röster och kammarmusik låter som om de står i rummet. Utopiorna är precisionsinstrument och väldigt detaljerade och avslöjande, lite grand av SFs motsats, drömmen vore nog en kombination av bägge högtalarna. Givetvis kräver de olika kringutrustning för att göra sitt bästa. |
Bravo |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2005/03/16 : 02:48:47
|
Klipsch och SVS... Bästa pris och prestanda. Hade jag fritt med pengar skulle jag nog ha andra favoriter ;) |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/03/16 : 07:38:09
|
Mina egna favoritmärken (nämner ingen särskild modell) utan rangordning är Audiovector, B&W, Totem, Dynaudio, Dali, Amphion, Phonar Credo (för utseendet , har ej hört ännu) Monitor Audio Gold-serien och Sonus Faber. Sen finns en hel hop märken jag gärna vill lyssna på framöver (tex Audio Physic, PMC, Spendor, Vienna Acoustic, Von Schweikert, BC Acoustique mfl.), men det är för många för att alla ska kunna nämnas här... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2005/03/16 09:35:10 |
|
|
micke76
Member
454 Posts |
Posted - 2005/03/16 : 08:40:37
|
Min nuvarande favorit är utan tvekan Acapella Violon, sen gillar jag dynaudio men mest av allt mina egenbyggda (ombyggda) dynaudiohögtalare.
h micke |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/03/16 : 08:42:30
|
Micke76: Det var ett märke jag aldrig hört talas om, Acapella, har du mer info om dem? |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/03/16 : 09:40:15
|
Acapella Violin
|
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/03/16 : 09:41:41
|
Coola! |
|
|
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2005/03/16 : 09:49:08
|
Mirage:"Högtalare som kallas dipoler har element på var sin sida om en låda och spelar i olika fas, när det ena elementet går utåt går det andra inåt. Bipoler spelar i samma fas, Mirage M-serie är dipoler"
Dipoler behöver inte ha 2 element, ett på var sida. Exempel Martin logan, quad ESL och Audio Artistery etc. Om du sätter 1 element i en öppen baffel så är det en dipol.
MvH Johan |
|
|
micke76
Member
454 Posts |
Posted - 2005/03/16 : 10:00:48
|
Matte 76, om du inte lyssnat på Acaapellahögtalarna så gör det, det är svårt att beskriva ljud, kan bara säga att de är helt sanslösa. Finns på ljudmakarn i stockholm.
Prata med adam så fr du en mycket trevlig demo, hälsa att det var killen som gav dem norrbotten big band skivan som tipsade dig:=). Den skivan bör du lyssna på om du far dit, även om man inte gillar storbandsjazz så kan jag lova att det blir en upplevelse, så oansträngt, distortionsfritt, tokdynamiskt, stereobild etc är helt på toppklass.
Det roliga i det hela är att adam sa att att han lyssnat på acapellas "stora" högtalarmodeller och att de är sanslöst mycket bättre än dessa. Violon är som sagt bland de "billigare" (227 000 tror jag)i sortimentet om jag fattat det rätt, sjukt!!
h micke |
|
|
Jakob_S
Member
665 Posts |
Posted - 2005/03/16 : 11:21:36
|
billiga till mindre billiga(ca 5000-15 000kr): Acoustic Energy AE 109 eller gamla Qln Signature (versionen med det gula kevlarmembranet)
ganska dyra(ca 30 000kr): Respons Artist 2, Mårten Design Duke och Amphion Xenon
mycket dyra: Respons Grand Limited Edition(ca 100 000kr) och Mårten Design Coltrane(ca 300 000kr)
det är vad jag tycker det! hoho. :b |
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
|
|
|
Ranefjord
Member
422 Posts |
Posted - 2005/03/16 : 11:40:43
|
Får man rekommendera Quad, trots att man demat deras billigare modeller?! Tja... jag gör det ändå.
Quad ESL989!
Dirty Music |
Snoogens |
|
|
Falumas
Member
149 Posts |
Posted - 2005/03/16 : 12:34:11
|
HFLS-1 med ett bra basstoed. Då får oeronen vad dom vill ha, och vad dom vill ha det vill jag också ha!
/Karl |
Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv. |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2005/03/16 : 12:38:24
|
Totems stativare. Alla har presterat över förväntan när jag hört dem. Det jag gillar är en ljudbild med bra släpp från högtalarna, en förvånansvärt bra bas för respektive storlek och att alla modellerna spelar med en karaktär som tilltalar mina öron.
Golvarana har jag inte hört så pass mycket av att jag har någon generelle uppfatning.
mvh/ Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2005/03/16 12:39:41 |
|
|
silvervarg
Member
652 Posts |
|
SebastianG
Member
432 Posts |
Posted - 2005/03/16 : 13:24:35
|
Det mesta med Heil-element och då gärna med den största Heildiskanten! Tex Ess 1a bookshelfsom jag själv haft (70-talare som var vansinnigt dyr på den tiden)... En stor ljudbild som ger en otroligt snabb, luftig och "öppen" presentation samtidigt som diskant och mellanregister hänger ihop fullständigt övertygande sätt! Har kanske en svaghet på stråkar som kan låta lite kyligt, annars otroligt bra på alla instrument med "attack" och röster...
Nyare konstruktioner med Heil finns ju också som ADAM, Heil Speakers, Elac, Audio Vector och Ess som har återuppstått.
En annan gammal favorit är Opus 3s betonghögtalare, där har jag haft den lilla "Capella".
En nyare favorit är Monitor Audio Gold-serien, där jag själv haft lyckan att äga ett par GR10:or... Gillar den av ungefär samma orsaker som Ess ovan. En högtalare med ett härligt mellan register och som verkligen är ”allround”, dessutom har den ett fantastiskt pris/prestanda förhållande! (Om man nu räknar bara på högtalare som tillverkas för kommersiell försäljning över disk )
Annars är den senaste favoriten naturligtvis min nuvarande ögonsten, Dulcet från Reference 3A! Har lyssnat på den och DeCapo hos Robban på AudioConcept och blivit mer och mer frälst... Otrolig närvaro, precision och klangrealism, kombinerat med hög detaljrikedom och en härlig musikalitet! Högtalare som verkligen "försvinner" och öppnar ett jätte stort rum om det finns med på inspelningen.
Sen har man väl hört ett och annat Linn-system som låtit underbart...
Mvh Sebastian
Ps: En gammal stativfavorit som jag glömde är JPWs Ruby2, som jag höll på att köpa när Roske och Jeansson "konkade" i Kalmar.
|
"Still confused, but now on a higher level…"
Flyfisherman |
Edited by - SebastianG on 2005/03/16 13:34:14 |
|
|
und3ad
Member
151 Posts |
Posted - 2005/03/16 : 14:45:27
|
quote: und3ad: Dina 52SE har jag hört, de låter klart bra för pengarna! Klarar din H/K dem bra tycker du? De är ju krävande på effekt som alla Dynaudio.
Ja, H/K:n orkar driva högtalarna rätt bra faktiskt. Fast det är klart att den skall bytas ut så fort plånboken klarar det. |
Anläggningen: McIntosh C2500, McIntosh MC452, Oppo BDP-105D |
|
|
Jazz
Member
930 Posts |
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2005/03/16 : 20:57:49
|
Och märkligt att bara en har nämnt JBL än så länge...
Mitt senaste DIY MTM projekt med JBL element, är det jag gillar allra bäst!(Hmmm, måste döpa dem märker jag)
Dynamiskt, stort, rent, homogent, detaljerat, luftigt, engagerande och med en närvarokänsla som inte lämnar någon oberörd!
Om ni inte tror mig, får ni hemskt gärna komma hit och lyssna!!!
/Rolle |
|
|
Drem
Member
696 Posts |
Posted - 2005/03/16 : 21:49:44
|
Eftersom ingen har nämnt "de vanliga" JMlab (Electra i det här fallet) så får jag göra det, inte bara för att jag precis köpte ett par själv utan jag har hört lite annat hos Hifistället bl a Usher |
Just nu: Musik: Bladerunner OST Film: "Jimmy P" [BLURAY]
Musik- och Filmanläggning
|
Edited by - Drem on 2005/03/16 21:50:31 |
|
|
Topic |
|