HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilka är era favoritmärke vad gäller högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

thli
Member

248 Posts

Posted - 2005/03/15 :  15:18:24  Show Profile Send thli a Private Message
Wilson, Sonus Faber, Avalon

//Thomas
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2005/03/15 :  15:33:02  Show Profile Send sker a Private Message
Mycket svag för Martin Logan, Magnepan och Sonus Faber främst pga de har ett mellanregister som enligt min smak får röster att låta mycket verkliga. I övrigt så tycker jag dessa högtalare är av sådan typ som går att njuta av under längre tid, utan att uppleva lyssningströtthet. Har lite svårt med högtalare som kräver att man sitter på helspänn för att uppskatta dem. Tyvärr brukar högtalare som jag tycker lät mycket bra på mässor inte vara lika imponerande i det långa loppet.

MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/03/15 :  15:35:27  Show Profile Send sampix a Private Message
Revel, JM lab Utopia, Audio physic är de jag kommer på direkt.
Även vissa Sonus faber får nog ingå i denna lista.

Det är lättare att komma på högtalare man inte tycker om

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2005/03/15 :  16:06:17  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Ino Audio och "Hififorum.nu" (HFLS-1)

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/03/15 :  16:17:29  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Ino Audio, Revel, B&W, och Amphion är de jag kommer på just nu.


Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2005/03/15 :  16:29:10  Show Profile Send The Leafs a Private Message
I mina våta drömmar finns allt som oftast Dali Euphonia MS 5....
Samt naturligtvis Dali MegaLine...

Den demo jag hörde av Euphonia Ms 5 kommer aldrig någonsin att släppa taget om mig. Herrejösses vilka högtalare.

MegaLine borde ju dessutom låta ännu bättre, sett till priset. Jag tror helt ärligt att jag inte vågar lyssna på dem...Då finns det väl ingen återvändo från att sälja bilen...


I övrigt är jag en stor anhängare av Infinity. Allt från de stora beggade klenoderna till dagens, i mina öron, fenomenalt prisvärda Kappa och Beta-högtalarna. Där finns det många som definitivt inte håller med, men bryr jag mig om det? Nä.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2005/03/15 :  18:10:25  Show Profile Send dwain a Private Message
JBL L110 för att dom är så fantasktiskt varma i ljudet och har en rejäl botten
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/15 :  18:14:48  Show Profile Send matte76 a Private Message
The Leafs: Dali Euphonia hade jag gärna ägt, de är enormt snygga och låter säkert alldeles för bra för att man ska våga lyssna på dem.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2005/03/15 :  18:31:48  Show Profile Send StefanL a Private Message
Sonus Faber, drömhögtalaren Amati. Eller Cremona.
Och Wilson Benesch (ev stavfel) gör också mycket snygga högtalare.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/15 :  18:50:59  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag gillar tillverkare som vågar gå sin egen väg, istället för att köra standardkonceptet "tre-fyra serier i olika prisklasser, en stativare, en liten och en stor golvare i varje serie, valfritt trä på samtliga". Inte för att det automatiskt blir bra högtalare för att man har ett mindre sortiment, men ja, det känns bara charmigt helt enkelt.

Jag gillar Quad, de dynamiska högtalarna är riktigt schyssta för priset, panelerna låter åtminstone delvis helt magiskt. Carlsson är också coola, med bra priser, tufft utseende och en ljudåtergivning som vågar vara annorlunda. Och Living Voice, endast tre högtalare som ser identiska ut men med bättre innehåll ju mer man pröjsar.

Högst upp på "måste lyssna på någon gång-listan" är nog Pip (för att alla snackar om dom) och ett riktigt bra vinyl-rör-horn-system (misstänker att jag skulle gilla det a lot)...

Sedan ser jag ju inte högtalare som att dom framförallt ska vara så "korrekta" som möjligt, utan att det snarare ska vara så trevligt som möjligt att lyssna på dom. Och därmed har jag förmånen att kunna gilla olika högtalare som sinsemellan låter väldigt olika.

: )

Det största problemet med många av dagens högtalare tycker jag är att dom är för tillbakahållna och laid back och/eller har ett alltför markerat diskantområde.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/15 :  18:58:26  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Det största problemet med många av dagens högtalare tycker jag är att dom är för tillbakahållna och laid back och/eller har ett alltför markerat diskantområd


Blue: Har du exempel på dessa och på högtalare som inte är det?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/03/15 :  19:09:52  Show Profile Send vole a Private Message
Vienna Acoustics är ett märke som ligger mig varmat om hjärtat(har gått igenom ett par olika märken mellan 25 -30 tusen klassen och det är ingen som kommit i närheten) och då framför allt Beethoven modellen som lägger upp en förträfflig ljudbild i form av bra bas,mellan register och diskant vilket ger en bra detaljupplösning, närvaro och stor ljudbild.. helt enkelt så spelare hela registret i en enorm samklang.

Jag kan nog tycka att det som ges från Viennas högtalar linje hittar man ofta i en prisklass som starta på en betydligt högre nivå än den som Vienna har som instegs nivå.
De som var på mässan i Köpenhamn och lyssna på Viennas Haydn kan nog instämma med mig.

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/15 :  19:11:18  Show Profile Send Blue a Private Message
matte76: "Har du exempel på dessa och på högtalare som inte är det?"

Visst har jag exempel på bägge, men det känns småtrist att "hänga ut" några specifika modeller här, då det alltid finns andra som gillar (och eventuellt äger) dessa. Sedan hänger det ju en del ihop med vad för kringutrustning man väljer.

Exempelvis tycker jag att JM-Lab kan låta ganska jobbigt om man väljer lite "hårdare", "ljusare" elektronik, men väldigt trevlig med lite eh... gosigare elektronik. Ännu tydligare blir det med Klipsch, dom behöver en mjuuuuk förstärkare för att funka, i mitt tycke.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/03/15 :  19:42:45  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
EAW

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/15 :  19:48:39  Show Profile Send matte76 a Private Message
Blue: Jag förstår.

martinsson: EAW?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/03/15 :  20:24:51  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
JAPP !



http://www.eaw.com

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/15 :  20:26:35  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ja herregud! Snacka om att det finns alla möjliga märken för alla smaker...mycket svårt att välja vilka man ska köpa om man är ute efter nytt! Det trista är att det är långt ifrån alla intressanta märken man har möjlighet att höra... Kul tråd detta blev...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/03/15 20:34:10
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/03/15 :  20:39:52  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Några favoriter som varit i mina ägor genom åren:
QLN Reference- Kul Rock n´ Roll
Snell J och C III/IV- Luftigt, detaljerat, spelglatt
B&W Silver Signature- En av dom bästa stativarna jag hört, och ångrar gruvligt att jag sålde dom
B&W 802 S3- Inte mycket att säga om. Ångrar att jag sålde dom nästan lika mycket som mina Silver Signature
Audiovector Signature modellerna och över- Spelar otroligt livfullt och attackvilligt. Man blir glad av att lyssna på dom
Ino Audio pi60- snart i min ägo

Högtalare jag gillar/gillade men inte ägt:
Snell A III- Noll WAF men grymt ljud.
Infinity på Hi-Fi mässan Opalen någon gång i början på 90-talet. Modulus?
Dali Euphonia- På TacT/Lyngdorf-demon Arken.
B&W Nautilus 801/802- Överallt utom hos Hi-Fi Klubben Dom har svårt att få till ljudet i demorummen.
Dynaudio 3.4- Ibland låter dom ljuvligt, ibland inte alls Dom får vara med bara för att jag har hört dom låta förträffligt.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/03/15 :  20:41:00  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Jag gillar Phonar´s högtalare speciellt Credo Serien .......
Det bästa jag hört som jag skulle vilja äga "Avalon" med diamatdiskanten, hörde den på HIGH END i München

Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2005/03/15 :  20:41:02  Show Profile Send Peter J a Private Message
En intressant högtalare som inte så många har lyssnat på (tror jag) är Naim Allae, jag har ett par själv och tycker att det är en högtalare med mycket driv i och ett mellanregister som spöar Cremona Auditor och har en mycket go bas.

Drömhögtalare får nog bli Wilson Sohpia eller BoW nya 8ooD. Samma prisklass är det på dem, kanske om några år om man får syn på något beggat par.....
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2005/03/15 :  21:18:51  Show Profile Send christopher a Private Message
Jmlab utopia/utopia be
Martin Logan Prodigy eller Statement
Mosquito neo
Dynaudio Temptation
B&W Nautilus för designen, har aldrig hört dom
Sonus Faber Strdivarius
Och det finns några mer man skulle vilja få lysna på, type Avalon,
Karma med mera

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/03/15 :  21:43:34  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Horn är mina självklara favoriter då gärna av egen tillverkning, men högtalaren som har imponerat mest på mig är Usher cp-6311 som demades på Köpenhamns mässan. Wov mycket nära vad jag vill ha.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/03/15 :  21:57:43  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag antar att Niklas Nord instämmer: JBL!!!
Lowther,Fostex och Electro Voice går väl ned.(det är ju förvisso mest DIY)
Klipsch stora hörnhorn är riktigt roliga!
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2005/03/15 :  22:00:53  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Roligt att se att det i alla fall var ett par som nämnde Mirage redan på första sidan, jag behöver väl knappt skriva att det är mitt favoritmärke...
Jag hade ett par M5 i åtta år och var mycket nöjd med dem, men de var inte riktigt sista ordet i ljudtryck; 6½"-basarna bottnade. Hittade ett par begagnade M1si till rätt pris, här på forumet, och har nu haft dem i snart två år. Jag är otroligt nöjd med dem och de låter fantastiskt med en rejäl förstärkare. Det är verkligen "stort, dynamiskt och med fullregister". Jag anser även att det spelar med mycket bra upplösning och detaljrikedom, ibland undrar jag om de som kallar dem för "mörka" etc. hört dem med passande elektronik; men jag har inte hört så mycket så jag kan säga att de har fel.
Nu är jag mest sugen på att bygga ut huset så jag får höra hur det låter i ett stort rum!

För att förtydliga det som stod i tidigare inlägg om olika typer av högtalare skulle jag vilja lägga till ett par rader.
Högtalare som kallas dipoler har element på var sin sida om en låda och spelar i olika fas, när det ena elementet går utåt går det andra inåt.
Bipoler spelar i samma fas, Mirage M-serie är dipoler.
Bi och di betyder egentligen bara "två", det ena är grekiska och det andra latin. Själva namnet säger alltså inget om funktionen, det har bara blivit olika namn på två liknande principer.
Omnipolär kallar Mirage sin OM-serie (som är aktuell idag), det ska beskriva att den strålar åt många håll; nästan runt om. Detta åstadkommer man genom att elementen sitter i en låda med litet djup, basen sitter i en större låda under. För att det ska fungera ska avståndet mellan elementen, som spelar samma frekvensområde, vara mindre än mellan dina öron.

Jag har inte lyssnat på så väldigt mycket andra högtalare, men JM Lab Utopia tycker jag låter väldigt bra; var nog mest imponerad av Micro Utopia.
Det mesta annat tycker jag låter sämre än det jag har!

Erik Nyström
Mitt system eller här

Edited by - Mirage on 2005/03/15 22:03:30
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2005/03/15 :  22:48:04  Show Profile Send mus a Private Message
Av de jag hört:
B&W 801
Ino pi60/pi60s
Revel M20+B15, F30, Studio
Spendor S9
ASA Monitor Pro (även om den inte är fullregister)
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000