HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högupplöst i 20000kr klassen??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/15 :  19:26:50  Show Profile Send mayro a Private Message
davidA..
Om du tror en pip har saker som du säger 4 av 5 att hämta så ska jag inte ens komentera detta.

För läsaren förstår ju detta själv utan att jag behöver säga något ens...menar hur detta med PIP osv får helt sjuka propotioner som här nu..

Jag skulle komenterat detta mer med ifo om jag ens tyckt det är ide. Men alla ser o förstår hur orimmligt ditt påstående är.. Så jag låter dina ord få stå omotsagda här.. dom faller på sin egen orimlighet...

Tänkte ge ett seriöst inlägg och visat mer av varför du har så fel så fel.. Men detta inlägg du la nu gör detta helt onödigt.. Tror ingen i hela världen ändå tror en pip vinner 4 av 5 mot dessa underbara stora infinity...

Ibland så får man ta humormössan på. det var länge sedan. Men nu åker den på här i alla fall...

ja herregud. Varför finns ens en enda tillverkare kvar i hela världen det finns ju en som ändå alltid är bäst.. PIP....

En pip spelar numera ut saker som ändå står som bland andra stora saker som historiens stora högtalare hur enkelt som helst.. med 4 saker av 5 möjliga.. Herregud....dags att gå upp nu ur pölen... Nu är du inte bara blöt om fossingarna. Nu är du blöt ända upp till halslinningen

Jag ber djupt om ursäkt för OT här. och kommer inte göra fler inlägg av OT typ...


Edit.

Kappa är inte samma sak som dessa !! Så se upp så inte vattnet bli ändå djupare för flera här nu...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/03/15 19:32:41
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/03/15 :  19:26:53  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jag håller med Mayro till 100% - man ska kolla begagnatmarknaden, den är MYCKET STOR !

Just det, sen en sak jag kom på med infinity, de har väl i många modeller
slutna baslådor, det är ju fint.. men det ligger då också en tanke bakom
hur de skall placeras för att få sitt tilltänkta basstöd.

om man får till placeringen bra, borde det bli en säkerligen hyffsad lågbasåtergivning.

sedan de större modellernas lågbastorn, de gillar jag.. där får man ner distorsionen
i lågbasområdet till löjligt låga nivåer ! det är aldrig fel det inte !

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/03/15 :  19:29:38  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Mayro, det är ju fel att jämföra pip med stora högtalare av flera skäl,
de kan ju inte prestera några ljudtryck, och är inte roliga att lyssna
på, om man är van med stora färgade högtalare !

går ju inte riktigt, att jämföra en pytteliten högtalare, med en stor,
alla punkter kan inte jämföras.

pip är mer som ett kirurgiskt instrument, finns där för att avslöja det mesta..
och efter nån dags invänjning är man säkert där - man älskar dom !

!!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/03/15 :  19:40:34  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Jag lägger min röst på pi60. Kostar dock lite lite mer om man vill ha färdigbyggda. Från 24200:- närmare bestämt.

Mayro-> David A har ju torrare om fötterna än vad du har iom att han, till skillnad från dig, lyssnat på de högtalarna ni nämner. Dessutom vid samma tilfälle som jag förstår det.

Mvh


Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/15 :  19:52:43  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Varför sålde du dina egna Dynaudio


David A: För att de kräver otroligt mycket effekt. Har du lyssnat på Contour-serien och uppåt förstår jag inte hur du kan tala om flirtig topp och odefinerad ljudbild. "Basen kan vara svulstig" kan jag däremot hålla med om, men fyllig är ett positivare ord.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/15 :  19:54:43  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
om man är van med stora färgade högtalare


Niklas Nord: Är alla stora högtalare färgade enligt dig?? Tom Ino audios??

Det du beskriver om Infinity, är JBL inte också ett imponatorljud? Knappast korrekta...och att Infinity skulle vara färgade...var finns bevisen för det? De finns nog inte, bara spekulatationer..och tron att piP mfl skulle vara så korrekta...om nu de är det, isåfall är väl tex pi60 färgade?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/03/15 20:04:55
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/15 :  19:55:18  Show Profile Send mayro a Private Message
baltazar.. Dom alla snackar helt fel här. dom vet inte ett skvatt om dessa stora infinity. tror dom möjligen har hört någon berätta för dom. för så lite som dom kan om dessa stora högisar säger att dom absolut inte har egen kunskap i alla fall.. dom kan ha passerat en butik möjligen. Men inte hört dom spela i en klar anläggning.. omöjligt...

Sedan uppger dom rena faktafel också...

Och min vän. Jag har hört pip för rätt många år sedan vet jag nu.. Så jag vet nog vad jag snackar om.. En pip är en liten bra stativare. inte mer eller mindre..
Så att påstå jag inte vet? larvigt.....
Jag LEVER med stora infinity hela dagarna.. Så vem vet vad här..

Och sedan en sak.
jag kan inte minnas jag tog upp pip såsom konkurerande ut dessa stora infinity på 4 a 5 saker.. det var nog någon annan som sa så.. rent löjligt påstående faktiskt..

Säger mer om folket som förstör för iö samt produkterna runt honom faktiskt än man kan tro...med dessa rent larviga påståenden...
och tas nog såsom rent larv av dom flesta som läser detta...

Nu skippar jag detta. och vill någon veta fakta om sakernas ordning runt stora infinity så PM´a så kan jag berätta mer...

En sak ska jag däremot säga. Man ställer INTE in en stor infinity efter hur basen skall spela. Man ställer in hur den spelar bäst i toppen. sedan reglerar man med filtret hur basen ska spela i förhållande till topparna.. Som är band och inte kan bumla eller så..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/03/15 :  19:57:17  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Dan Brickman > Vad skall du ha mer i kedjan än högtalare för 20 k Förstärkare CD Kablar
Vad skall dom matchas mot

Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/03/15 :  20:13:35  Show Profile Send David A a Private Message
Well, jag behöver nog inte tillägga så mycket. Du är ju tydligen den allvetande här Mayro, och jag som själv varit ungefär lika säker som du är idag, men helt fått omvärdera mina åsikter har givetvis fel då.


Nog om detta... Det finns fler än jag som kan intyga Pips förträfflighet jämfört med dyrare konstruktioner. Men dom är väl helt ute på hal is då också antar jag.
Att det jag skrev här skulle vara larv som sänker IÖ produker får nog stå för dig.

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/15 :  20:18:53  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
och tron att piP mfl skulle vara så korrekta...om nu de är det, isåfall är väl tex pi60 färgade


David A: Du kanske kan svara på frågan jag ställde till Niklas Nord ovan? Menar inte att tala illa om era/LTS teorier, men jag vill gärna förstå; Om nu piP är "korrekt", är pi60 också det? Och även IÖ:s övriga konstruktioner? Hur kan mer än en högtalare vara korrekt? Tex anses Pioneer 668 vara korrekt och allt annat färgat. Gäller samma högtalare?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/03/15 20:19:58
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/03/15 :  20:41:58  Show Profile Send David A a Private Message
Man kan inte dra en liknelse med 668, då den är transparent enligt LTS-testnorm. En högtalare är en helt annan femma. Den ska ju även arbeta med rummet för att fungera korrekt. Den är alltså en slags dekoder mellan dig och elekroniken. Det kan alltså inte bedömmas på samma kriterier.
Men det finns såklart vissa saker som man kan önska av bra konstruktion tycker jag. Ex: ljudbild som har en bred sweetspot, samt öppnar upp inspelningsrummet utan att tappa fokus på exempelvis instrument. Jämn frekvensrespons, för att ge en rättvis bild av inspelningen. Låg distorsion är alltid tacksamt. Förmåga att hantera höga ljudtryck obesvärat tycker jag också är viktigt. En vettig last för förstärkaren borgar för ett större urval. Högre känslighet för ännu större urval.. Men dessa saker är bara enkla termer. IÖ kan med all säkerhet presentera 1002 andra viktiga saker för dig. Men dessa bryr jag mig som enkel lyssnare inte mycket i, bara det låter bra.
Och det gör hela hans modellserie.

Pip är en sämre återgivare än PI60s. En direktjämförelse med mina i28s visar att Pip låter mer grovkornigt och inte har samma klippfasta fokus i stereobilden. Dessutom kan dom inte på långa vägar spela lika obesvärat vid höga ljudtryck. MEN jämfört med det mesta andra högtalare på markanden så är redan Pip där och nosar i hälarna. Varför skulle jag annars sälja mina GEM som kostar 99500, och göra världens crap affär kan man fråga sig?

Edited by - David A on 2005/03/15 20:45:28
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/15 :  20:56:03  Show Profile Send matte76 a Private Message
Då kan man inte säga att piP är korrekta och helt ofärgade? Om nu pi60s är det? Eller är pi60s MER ofärgad?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/03/15 :  21:21:02  Show Profile Send David A a Private Message
Det är det väl ingen som säger att någon högtalare 100%igt är.
Men det räcker med att lyssna och jämföra för att förstå kvaliteterna hos dom. Deras ljudbild och homogenitet är saker som dom flesta lyssnare lätt kan uppskatta och förstå värdet av. Jag kan som sagt inte alla tekniska fördelar som IÖ byggt in, men hör likväl att dom är enastående högtalare.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/03/15 :  21:28:11  Show Profile Send David A a Private Message
Vill också bara snällt hälsa till MAYRO att du misstolkade mig när du skrev bumlig bas. Det har jag aldrig sagt att Infinity led av. Däremot att det blir loudnesskurva i vanliga små rum. Helt olika saker. Detta går givetvis att kompensera med Epsilon, men blir svårare med Sigma.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/03/15 :  21:32:43  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message



Matte, du skämtar väl? va ska jag svara på, om du läser din egen fråga,
och sedan läser det jag skrev noga så kanske ett ljus går upp !!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/03/15 :  21:33:57  Show Profile Send U1 a Private Message
Pip är säkert en mycket bra stativ högtalare, det tror jag det är få som betvivlar. Den har antagligen (endast efter att sett bilder på den, ej lyssnat) inte någon lågbas (20hz) förmåga och saknar kanske lite SPL för att tilltala mig.

Har du funderat på diy? Man kan bygga mycket häftigt för dom pengarna.
Ex: http://home.hetnet.nl/~geenius/Soup.html
eller www.linkwitzlab.com

MvH
Johan
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/15 :  21:58:38  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Du är ju tydligen den allvetande här Mayro,


Denna del får stå för dig.

Edit.
Tog bort mitt långa inlägg då jag ser detta är larvigt.. och för låg nivå.. Så inlägg togs bort..

PIP är bäst.. Jag har inte dom. Men dom spöar allt som finns. Jag glömde detta faktum.. Förlåt mitt misstag....Skall inte drista mig till att säga en infinity epsilon kanske kunde va bättre.. Nu vet jag det är fel.
Pip är bäst..

hej hej.. nerlagt..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/03/15 22:04:28
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/03/15 :  22:02:16  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag har hört Sigma med ett Krell steg som jag dock inte vet namnet på, och det var i ett rum på ca 16m2. Bland det bättre ljudupplevelser jag haft och basåtergivningen var något i hästväg.
quote:
Jag har ägt och lyssnat en hel del på Dynaudio. Deras väl flirtiga topp, odefinerade ljudbild, samt något svulstiga bas kan mycket väl falla i smaken. Lättlyssnat och inte allför kritiskt med resterande kringutrustning.
flirtiga topp... vilken modell är det? Svulstig bas får man OM man inte driver dem rätt, precis som matte gjorde. På tok för klent stärkeri! till 3.4orna. 3.4 kräver mycket kraft för att låta bra i basen.
Så de är allt annat än "inte alltför kritiskt med resterande kringutrustning"
Din beskrivning av Dynaudio högtalare låter mer som en beskrivning av de nya Cerwin Vega högtalarna Mycket dålig enligt mig!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/15 :  22:23:35  Show Profile Send Rydberg a Private Message
FBK> Tycker David_A:s bild av Dynaudio stämmer ganska fint, vi drev ett par Contour 1.3 mkII med Pass X350-steget men invändningarna fanns ändå, markerad övre bas, lite murrigt, lättlyssnat

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/03/15 :  23:31:06  Show Profile Send FBK a Private Message
Rydberg!
Håller inte riktigt med dig där, av de modeller som jag lyssnat på, framför allt 1.3SE och 3.4. Så är 1.3SE inte murriga, jag och en kompis testade lite olika kablage på dem och det lät allt ifrån för ljust och vasst till bra utan att bli murrigt. Generelt sätt så är 3.4 mörkare och fylligare än 1.3SE, det kan jag hålla med om. 1.3mkII ska enligt det jag läst vara mer rund i alla register mot 1.3SE så den låter kanske som du påpekar Rydberg.

Men det här med vad som är neutralt kan vi nog diskutera hur mycket som helst utan att komma överens någonsin om. Jag har ännu inte hört någon högtalare som är helt neutral till 100%i mina öron,alla märken låter färgade på det ena eller andra sättet. Det närmaste neutralt ljud som jag kommit är nog B&W N802, de har inte mycket till färgning av ljudet om man jämför mot annat som man lyssnat på genom åren.Och sen kan man ställa sig frågan, hur många vill ha ett 100% neutralt ljud.Det här med ljud är som allt annat i livet, den personliga smaken avgör til slut. Och det skulle vara ganska trist om alla tyckte om samma grejer eller hur, vad skulle vi då ha att diskutera om.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2005/03/16 :  06:21:49  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Tack för alla svar.

Synd att det skulle in stollar och pajkasta också

Skärpning eller hitta en annan sandlåda!!

Dom där Sigma/Epsilon hittar jag inte så det vore vänligt att skicka mig en länk till dom. Jag vill naturligtvis lyssna på högtalarna innan köp så tyvärr kommer en del bra grejer att falla bort. Hifistället, Mårten design och Hifi Consult kommer bla att besökas, kanske Radiolagret också om jag bara slipper att bli "uppläxad" när jag kommer dit

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/16 :  07:30:16  Show Profile Send matte76 a Private Message
Niklas Nord: Jag ställde en vanlig fråga till dig som du kan svara på. Svårare än så är det inte. Det var ju du själv som skrev "om man är van vid stora färgade högtalare", det låter ju som att alla stora högtalare är färgade, till skillnad från piP, dvs även pi60s? Eller hur menade du med det du skrev? Läs ditt eget inlägg!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/03/16 07:46:18
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/03/16 :  07:36:00  Show Profile Send Per100 a Private Message
Man får inte glömma att anledningen till att
de större infinity hittas till bortskänkes
priser är att det finns ett rykte om att de är
omöjliga att driva etc.
Tack vare trådar som denna så upprätthålles
detta rykte. Säkert välgrundat
på vissa modeller, men inte på andra.
Och en dag kommer även jag ha råd att köpa dem

För ett par större dipoler typ infinity reference
standard 4.5 är något av det bästa jag hört.
Drivna med min eget accupahse slutsteg, denon etc.
Men jag oroar mig den dag de skall kopplas till
Lavardin.

I vilket fall så bör ju en högtalare som PIP
kollas upp om man är ute efter ett par mindre
högtalare som inte dominerar möbleringen eller
rentac tar över hela rummet.
Finns det någon med PIP i lund som vill dema
sina alster så skicka gärna PM. Jag är nyfiken
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/16 :  07:43:07  Show Profile Send matte76 a Private Message
per100: Jag är också nyfiken! Skulle gärna lyssna på den, men det är ju synd att det bara kan göras i Stockholm. Om nu INO Audios modeller är så bra som vissa hävdar, undrar man varför INO inte satsar en massa på reklam och att få ut dem till en massa butiker i landet. Är de så mkt bättre än andra märken hade ju de sålt som smör och IÖ hade kunnat vältra sig i cash... Och inte minst tagit död på alla rykten och debatter bland annat på detta forum, samt visa andra tillverkare var skåpet ska stå!! Varför görs inte detta? Är IÖ ingen affärsman? Någon som vet?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/03/16 07:44:32
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/16 :  08:13:48  Show Profile Send mayro a Private Message
Dan. Jag har sänt PM. Orkar inte med debatten här. Anser dock att den tyvärr måste motsägas. För pip är nog bra. Men inte till nivårna som här påstås...

Men sänder ett till PM med info till dig.. Så kan du själv avgöra säkert vad du tror o känner passar just dig..



MVH
Tobbe


Edit.
"Herr mayro" som det utrycks har tydligen hört pip i tidigare model. Så herr mayro KAN utala sig. Och den alltid uppkommande denver.. Ja vad ska man säga...kul att ha med vuxna att göra!!!

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/03/16 14:13:07
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000