HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har ni hört telefonen som ringer....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 16

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2005/04/20 :  12:41:26  Show Profile Send yudansha a Private Message
Ska kanske tillägga att vi såklart får en känsla av djup i ljudet, om det inte framgick ovan!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/04/20 :  12:50:02  Show Profile Send CC a Private Message
tja... hur som helst, jag får en "känsla" utav både bredd, djup o höjd hemma allt vartefter musikvalet tillåter
fasiken så vet jag inte hur det går till? Men kul e de

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/04/20 :  13:22:16  Show Profile Send hjort a Private Message
Yudansha djup information går utan några större problem att spela in med en mikrofonteknik som kallas för Blumlein. Då korsar man 2 st åttor med 60-120 grader. Om man skulle gå pratandes ett varv runt mikrofonerna vid inspelning skulle en bra och rätt uppställd hifianläggning med endast 2 högtalare kunna återge det som att pratet går runt 360 grader i rummet.

Höjd panoreringar är däremot omöjligt som jag har förstått det.
Att vi upplever höjdskillnader är nog klarlagt, och precis som Jorma säger låter Pink Floyd helikoptern som den flyger i taket på en del system.

Men det betyder inte att man kan spela in olika lager på höjden som i sidled. Det går altså inte att placera olika ljud på olika höjd vid inspelning.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/20 :  14:23:17  Show Profile Send mayro a Private Message


Vad vi talar om är ilutionen av djup osv... Och HUR detta kommer till är rent xxxx samma för mig rent ut sagt...

Härligt är det i alla fall... Jag sitter inte heller och vetenskapligt undersöker hur trollkonstnärer gör. Jag tittar och njuter medans dom lurar min sinnen....

Och jag vet dom lurar en,men finner nöje i fenomentet i alla fall...

OM jag skulle ta redan på exakt vad och hur dom gjorde skulle det sen blir rena rama tråkighetsshowen i mitt tycke...

Så jag fortsätter att njuta av höjd,bredd,o djup, i alla dom former som finns. Och sörger inte för det...För jag HÖR telefonen...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/04/20 :  14:26:25  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Ett fel eller färgning på många bättre system är att det finns ett djup oavsett om det finns i inspelningen eller ej. Förvisso möjligen tilltalande men trots det ett fel som inte är så roligt i längden.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/20 :  14:48:59  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Ett fel eller färgning på många bättre system är att det finns ett djup oavsett om det finns i inspelningen eller ej. Förvisso möjligen tilltalande men trots det ett fel som inte är så roligt i längden.


Titta över till mig en sväng så ska vi diskutera detta ämne sedan

För övrigt så är olika smaker det som avgör. En del gillar att sitta i en femton minuter med begränsat skivval. En del uppskatar att spela alla sina skivor. Jag tillhör sistnämda. Och kan garantera min "färgning" läskigt "rätt" om jag jämför med hur instrument faktiskt låter live.. Både på konserter med Sthlmsfilarmonikerna eller klubben med lite ball fuzonjazz med hårda grymma gittariff....


Så kika över så ska vi ta en diskution sedan om ämnet "färgningar" osv..

Att sitta på ett forum och snacka om ämnet utan att ens veta hur andra sidans ljud är blir som rena rama bergsbestigningen utan att ens va där...

välkommen....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/04/20 :  15:30:52  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Du behöver nog inte påpeka att du tycker du har en av forumets bästa anläggningar mayro. Det har framkommit ganska klart efter 100ggr

Om man tycker sig höra höjdskillnader i ljudbilden vid samma frekvens, så är det något som är fel Förstår inte hur detta skulle vara möjligt.
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2005/04/20 :  15:51:17  Show Profile Send yudansha a Private Message
hjort: jo, som jag har påtalat så finns det tekniker för att få ljudet att åka runt som du säger, men det har väl heller inget att göra med att uppleva djup på en inspelning av t.ex. en symfoniorkester!? Det går ju med två hederliga mickar också!

Mayro: Dessa ämnen har inget alls att göra med din anläggning, precis som jag sagt tidigare! Detta handlar inte om smak och tycke, bra eller dåligt. Det handlar om att uppleva något som anläggningen faktiskt inte kan prestera normalt sett. Även den sämsta stereo från onoff presterar en dimension på bredden, kanske i bästa fall en viss känsla av djup. Men oavsett kaliber så kan en anläggning inte prestera höjd! Utom, som sagt, med några få skivor som jag knappast tror utgör någon större del av någons skivsamling.

Harry_up: Håller helt med, finns många anläggningar med suspekt djupkänsla...
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/20 :  16:08:04  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Du behöver nog inte påpeka att du tycker du har en av forumets bästa anläggningar mayro. Det har framkommit ganska klart efter 100ggr

Om man tycker sig höra höjdskillnader i ljudbilden vid samma frekvens, så är det något som är fel Förstår inte hur detta skulle vara möjligt.



Tycker du jag säger det så tycker du så.. Jag säger endast jag har det jag har. Sedan om folk som du nu utläser detta såsom att det skulle vara forumets bästa så finner jag detta knepigt ställningstagande....

Men upp till va o en att tro/tycka vad dom vill...

Men att det står utom allt tvivel att man bör veta hur sakerna hos den man skriver till spelar är en rätt bra start. Och då man börjar skriva om färgat ljud osv går det lite långt . igen ska man tillägga kanske....

Därför så bjöd jag in till lyssning INNAN man säger detta.. Och innebär det att jag skryter upp mina prylar i dina ögon verkligen??? Hoppas du tar en fundering på VAD jag skrev innan svar nu. För OM du nu ska starta en debatt så se i alla fall till den har RÄTT sak som mål och inte bara försök till att göra mig till en besserwisser...

Du borde sannerligen försöka se vad mitt inlägg syftade till. Det var gensvar på detta förbaskade tjafs om färgade prylar som direkt uppkommer då NÅGON inte kan höra eller förstå...

Fler än jag borde kanske börja resa runt till hifivänner och i verkligheten HÖRA saker andra spelar på och inte enbart kasta ur sig saker då man inte förstår eller vet...

Då slapp man diskutioner såsom denna här numera uppkommna igen...

Men du är också välkommen hit för en trevlig stund med musiklyssnade så vet du också innebörden i text och ord. Och inte enbart det du eller andra TROR ....Vetskapen är klart bättre än antaganden o tro...

Lyssna själva och sedan bestämm dig/er....

Hoppas nu mitt svar blir stopp för vidare debatt av detta slaget här. Jag har ingen lust med snack som detta över huvud taget. Och synnerligen inte med en endaste som själv inte tar ens intiativet att TA REDA PÅ saker live...

Det sitter säkert massor här som "vet" samma saker som jag gör via egna resor till olika system ,och egna system hemmavid..




Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/20 :  16:15:10  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Vad vi talar om är ilutionen av djup osv... Och HUR detta kommer till är rent xxxx samma för mig rent ut sagt...

Härligt är det i alla fall... Jag sitter inte heller och vetenskapligt undersöker hur trollkonstnärer gör. Jag tittar och njuter medans dom lurar min sinnen....

Och jag vet dom lurar en,men finner nöje i fenomentet i alla fall...

OM jag skulle ta redan på exakt vad och hur dom gjorde skulle det sen blir rena rama tråkighetsshowen i mitt tycke...

Så jag fortsätter att njuta av höjd,bredd,o djup, i alla dom former som finns. Och sörger inte för det...För jag HÖR telefonen...


sätter även in mitt inlägg som tydligen gav inlägg angående förgningar osv...


OM du/ni läser och fattar vad det står så är det rätt mycket försök till humor i mitt rätt ovetenskapliga synsätt..

Men det kan tydligen reta upp folk detta också...


är det en lekstuga för att göra allt för att bli osams detta????

Jag anser mitt inlägg väldigt harmlöst. och sedan den följande inbjudan också.. Inte för att skryta med mina saker. Utan för att ens kunna ha en debatt angående "färgat ljud".. då MÅSTE man ju veta vad man talar om också.. Eller räcker det med att man anser det MÅSTE vara så......

Svara inte.. tänk i stället så lägger vi ner detta larv nu INNAN tråden blir förstörd som vanligt....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2005/04/20 :  16:59:16  Show Profile Send yudansha a Private Message
Förstår faktiskt inte vad du snackar om Mayro! Detta är ingen debatt om färgningar eller våra individuella anläggningar. Läs igenom inläggen själv ännu en gång om du nu blir så upprörd! Jonas Nilssons inlägg kan väl ändå tas med en klackspark. Det är väl ingen som så fort störtat upp över tusen inlägg som du, med euforiska beskrivningar av silver resolution och denver, stora bokstäver och halleluja överallt. Inget fel i det, men heller inget att bli upprörd över när någon kommenterar!
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/04/20 :  16:59:38  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Lite sidetracked nu iaf. Detta har ju inget med en eventuell telefon att göra ändå så.. kanske en annan tråd

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2005/04/20 :  17:00:45  Show Profile Send yudansha a Private Message
Håller med, vill någon debattera vidare så startar vi en ny tråd. Jag hoppar av OT här...
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/20 :  17:13:03  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Svara inte.. tänk i stället så lägger vi ner detta larv nu INNAN tråden blir förstörd som vanligt....



tog text ifrån mig själv.. För det läses tydligen inte att det var harry up som diskutionen började med...


Sen för att fortsätta där skiten började så koppierar jag in mitt inlägg igen och går vidare...

quote:
Vad vi talar om är ilutionen av djup osv... Och HUR detta kommer till är rent xxxx samma för mig rent ut sagt...

Härligt är det i alla fall... Jag sitter inte heller och vetenskapligt undersöker hur trollkonstnärer gör. Jag tittar och njuter medans dom lurar min sinnen....

Och jag vet dom lurar en,men finner nöje i fenomentet i alla fall...

OM jag skulle ta redan på exakt vad och hur dom gjorde skulle det sen blir rena rama tråkighetsshowen i mitt tycke...

Så jag fortsätter att njuta av höjd,bredd,o djup, i alla dom former som finns. Och sörger inte för det...För jag HÖR telefonen...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2005/04/20 :  17:26:22  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Tillbaka till telefonen: jag hör den inte i någon av de snuttar som är utlagda här. Det högfrekventa ljudet strax före ordet "fun" i den andra snutten kommer helt säkert från gitarren, det är en så kallad flageolet.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/04/20 :  18:14:44  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
mayro- förstår uppriktigt inte ett dyft vad du menar. Det finns en anledning att man använder Kanske dags att du tar en titt på vad dom betyder
Från här och nu lovar jag att inte skriva mer i en enda tråd som herr mayro skriver i, då han uppenbarligen vill misstolka mig i allt jag skriver. Kan dock inte garantera att jag lyckas, då det är väldigt få trådar som är mayro-fria
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/20 :  19:08:38  Show Profile Send mayro a Private Message


Ja herrgudars... vilket tjafs....OM du nu menade skoj och jag missförstår är normalare att påpeka än att fortsätta tjafset.. Du har säkert läst saker där jag tidigare missförstått och fått en hint om detta samt omedelbart bett om ursäkt för missförståndet...

Så är det fortfarande numera.. Så är detta ett missförstånd så är min ursäkt omedelbar.

Men då du tar denna vändning blir det lite svårt att se detta är enbart ett missförstånd ifrån min sida. Ironiska inlägg med gubbar gör dom inte oskyldiga direkt.. eller hur..

Så visa i sånna fall du verkligen menade skoj. då finns min ursäkt omedelbart för avhämtande. inget snack om saken..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/04/20 :  19:37:31  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
quote:
Ja herrgudars... vilket tjafs....OM du nu menade skoj och jag missförstår är normalare att påpeka än att fortsätta tjafset.. Du har säkert läst saker där jag tidigare missförstått och fått en hint om detta samt omedelbart bett om ursäkt för missförståndet...


Yup, många gånger

quote:
Så är det fortfarande numera.. Så är detta ett missförstånd så är min ursäkt omedelbar.




quote:
Men då du tar denna vändning blir det lite svårt att se detta är enbart ett missförstånd ifrån min sida. Ironiska inlägg med gubbar gör dom inte oskyldiga direkt.. eller hur..




quote:
Så visa i sånna fall du verkligen menade skoj. då finns min ursäkt omedelbart för avhämtande. inget snack om saken..


Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/20 :  20:05:47  Show Profile Send mayro a Private Message
trevligt!! Då är vi sams igen. Och du har mitt förlåt för missförståndet..

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/04/20 :  21:25:16  Show Profile Send Harry_up a Private Message
mayro:
"Att sitta på ett forum och snacka om ämnet utan att ens veta hur andra sidans ljud är blir som rena rama bergsbestigningen utan att ens va där..."
"Men att det står utom allt tvivel att man bör veta hur sakerna hos den man skriver till spelar är en rätt bra start. Och då man börjar skriva om färgat ljud osv går det lite långt . igen ska man tillägga kanske...."

Va snackar du OM?
Har jag överhuvud taget kommenterat dina grejor?

Och hur kommer det sig att du känner till mina förkunskaper eftersom vi aldrig har träffats och förmodligen inte kommer att göra det heller?

Varför finns det ingen blockknapp på detta forum?

Håller med, ingen telefon men ett ringande ljud ifrån gitarren. Ungefär 1.12m upp över golvet på scen. ? Barstolar?

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2005/04/20 :  21:29:29  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Stolarna kan vara svarta

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/20 :  21:50:00  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Har jag överhuvud taget kommenterat dina grejor?


Bråket är redan avslutat. Så jag ger mig inte in i en ny dispyt nu.
Hoppas du också kan avsluta nåt som blev fel utan att det behöver bli mer. saken är utarangerad redan och ursäkter sagda.. OK? eller ska det upp igen för en ny vända. Då får du ta den med någon annan. inte med mig i alla fall. Min ursäkt är redan utalad och jag kommer inte tjata om den igen.

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/04/20 :  22:01:21  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Tobbe (Mayro)
"Bråket är redan avslutat"
Jag har aldrig bråkat överhuvudtaget.

"Ursäkter sagda redan"
Varför skall diskussioner/dispyter föras på ett plan där ursäkter behöver sägas upprepade gånger?

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/04/20 :  22:13:02  Show Profile Send CC a Private Message
Dags för fredspipa?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2005/04/20 :  22:23:11  Show Profile Send ninja a Private Message
Till topic.

Ingen telefon

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page
Page: of 16 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.88 sekunder. Snitz Forums 2000