HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ännu en fråga om skiljetrafo , den sista jag lovar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/03/13 :  18:49:18  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jo

Jag har en moheffa stor trafo hemma nu. Jag har innan haft bekymmer med jord brum i vissa lägen. Jag blev ganska förvånad när jag kopplade in den o fick brum via ICE stegen

Jag öppna upp trafon o såg att där satt en drossel på Jord. Min fråga är varför har man det ??

Tack i förhand
Och

Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

freann
Member

863 Posts

Posted - 2005/03/13 :  20:03:23  Show Profile Send freann a Private Message
Gissar att man använder Y-kondingar (mellan fas/jord och nolla/jord). Drosseln filterar bort det skräp som y-kondingarna filtera bort... Eh, jag du fattar...
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/03/13 :  21:43:47  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Har du skyddsjordade uttag

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/03/14 :  00:11:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Betyder ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/03/14 :  01:14:03  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tror Dahlberg undrar om du har jordade eluttag.

Hur har du kopplat skiljetrafon?
En skiljetrafo kan användas av fyra anledningar.
*Plocka bort störningar från elnätet (då används ofta en trafo med mättad kärna, se upp med att placera elektronik nära en sådan; de strålar ut en hel del RF),

*För att vara säker på att elektroniken INTE är jordad (om det ex. är mycket störningar i husets jord från datorer m.m.; här behöver inte mättad kärna användas).

*För att bryta jordloopar som upptsår pga att utrustning kopplas samman via skyddsjorden, användbart ibland men masn måste se upp eftersom man då endast kopplar ihop jordarna via ex. signalkablar, det kan rent av vara farligt.

*För att köra elektronik som egentligen tillhör samma uppsättning på olika jord. Ex. kan man ha känslig utrustning på en seperat jord (bakom skiljetrafo) medan dator och annan "brusig" elektronik som kontrollerar det hela sitter på "vanliga" jorden (alla signaler från datorn är då optiskt isolerade).

Man får tänka sig för både en och två gången innan man kopplas in en skiljetrafo, i värsta fall kan man förstöra saker. På jobbet använder jag just nu två olika skiljetrafos och utrustningen ligger på tre olika jordar (vilket betyder mycket fiberoptik och optokopplare för att skicka signaler däremellan); man får tänka sig för både och två gånger innan man kopplas in något nytt.

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/03/14 :  08:22:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Då ska vi se........

Normalt har jag sakerna jordade , men innan då jag hade strul kopplade jag bort jord på vissa saker så försvann problemet. Jag har för mig att via en annan väggkontakt så försvann det med.

Det är den här trafon det gäller
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=2015621.htm

Kan det vara så simpelt att det kanske räcker med att byta väggkontakt. Jag får prova ikväll. Som det är nu så är jorden bortkopplad på sekyndär sidan.

Jag ska även koppla in den andra trafon på ICE o se vad som händer. Det är den här modellen


http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=2015620.htm

Tack för hjälpen grabbar.


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2005/03/14 08:42:24
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/03/14 :  16:01:43  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Lite mer info , det är från samma väggkontakt som innan. Kopplar jag bort det andra nätfiltret så försvinner det. Samma om jag kopplar loss Rca kontakterna på ICE stegen. Då börjar det gå åt rätt iaf.

Fråga 1
På den andra trafon så går det jord sladdar förbi själva trafon o sladdar som ser ut att gå in i trafon. Varför kopplar man så ??
Jag bör väl kunna koppla bort jord på den gamla trafon utan några problem eller ??

Det konstiga är att det har varit folk o kollat jorden o den ska vara ok !? Men om jag kopplar in det nya filtret på en annan väggkontakt så kommer det antagligen att försvinna , det gjorde så sist iaf.


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000