HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Färg eller Trälook på högtalare ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/03/12 :  10:54:32  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Jag satt just och funderade på vilka träslag vi egentligen föredrar/vill ha på våra högtalare!?? Vill vi att de skall se ut som en "snygg möbel" (integrerat i hemmet), frågar även Damerna som läser här!!

Jag föredrar själv en mörk högtalare (rootwood) eftersom resten av mitt vardagsrum går i mörka Indiska träslag!!



Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/12 :  10:58:30  Show Profile Send matte76 a Private Message
Gärna som en snygg möbel, som mina högtalare i körsbär. De är stilrena, snygga och lättmöblerade.
Men dina är också skitsnygga Wolfgang!!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/03/12 10:58:52
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/03/12 :  12:00:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag tycker det hänger mycket på hur högtalaren ser ut i övrigt , vilken form o så. Dina Wolfie hade sett kanon ut i svart lack. Det hade kanske inte passat i dit rum men det är en annan sak

Tar man mina Talon så hade dom sett hemska ut i Träfinish , eller tänk dig ett par Sonusfaber i pianolack. Tur att smaken är som baken


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/03/12 :  14:31:34  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Johan björklund > tror du gör en "liten" förväxling "Wolfie" är också på forumet.... men jag är "Wolfgang"......

//Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/03/12 :  14:42:47  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Som Johan sägerså är det beroende på design och liknande.

SF skall vara i TRÄ-look.
Personligen gillar jag ljusa träslag på stativare (Lönn/Björk)
Den svarta "piano-looken" passar endast en del högtalare.

En outsider är Reference 3A, som är läcker i sin röd/orange'a

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2005/03/12 :  14:48:02  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Walnöt, Jakaranda och liknande mörka träslag, gärna med markerad ådring, gör mig knäsvag och är det snyggaste i mitt tycke generellt. Mina högtalare är dock så stora, så svart askfanér som jag jag har är det som funkar bäst. Jag har sett dett dem i vitt och ljusare fanér och då går mina associationer till garderober...
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/03/12 :  14:56:03  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
En kombination brukar vara snyggt.
Massiv oljad ek med svart pianolackad baffel...mums. Gärna lite sexiga WBT på mässingsplatta sen..

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/03/12 :  15:25:27  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Johan björklund > tror du gör en "liten" förväxling "Wolfie" är också på forumet.... men jag är "Wolfgang"......


same same but different

Jag menade SF i svart pianolack Det hade sett hemskt ut
På tal om lack



Att ta bilder på spegling är att ganska skoj även om Talon:en inte är superblanka eller supersvarta så speglas det mesta ändå.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/03/12 :  15:52:09  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Det beror på...

1) Jag har generellt svårt för svarta högtalare, speciellt om de är stora. Små skulle kunna gå an om det inte finns något alternativ och jag i övrigt är tänd på modellen.

2) Finns det alternativa utföranden är det hur den passar i den tänkta placeringen som är viktigt. Generellt föredrar jag trä i lämpligt ljust eller mörkt träslag. Lack i rätt färg är kan vara OK, det viktiga är då att stilen passar in.

3) Det är också bra om högtalarnas utseende passar tillsammans med inredningen på fler ställen än den primära placeringen. Man vet inte om de kommer att flyttas - eller något annat kommer att flyttas till högtalarna.

4) Till sist. Om rätt högtalarmodell dyker upp med ett erbjudande jag inte kan säga nej till, kommer jag säkert att kunna ändra på mina normala preferenser rejält.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/03/13 10:04:47
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/03/12 :  16:03:02  Show Profile Send Nitram a Private Message
quote:
Jag menade SF i svart pianolack Det hade sett hemskt ut


du måste skämta? Sonusarna är ju som snyggast i svart pianolack, valnöts varianterna är för hallickaktiga i mitt tycke... fast smaken är ju som...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/12 :  19:44:35  Show Profile Send Blue a Private Message
Det roligaste är ju att "högtalarmodet", alltså vad som ser bra ut i folks ögon, i princip har utrotat dom gamla "skåpen" som var vanliga långt in på nittiotalet. (Även svart som en gång var det fetaste man kunde ha är idag ganska sällsynt). Förr hade ju standardhögtalarna ett femtums mellantumselement och en tiotummare längst ner, och följaktligen var dom ganska breda. Idag ligger ju standardgolvaren på två st mellan/bas på 5-6 tum istället, vilket gör att lådorna är smalare. (Härav även trenden med sidmonterad bas, skulle jag säga). Jag är helt övertygad om att trenden mot smalare högtalare beror mer på utseendeideal än något ljudmässigt.

Nåväl: Själv tycker jag att alltför mörkt eller rödfärgat trä ser vulgo ut. Det ska vara typ bok, ek, lönn och liknande, beroende på övrig inredning i rummet. Och sedan är stativare principiellt snyggare än golvare i mitt tycke. Less is more.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/03/13 :  00:23:10  Show Profile Send silvervarg a Private Message
De måste förståss passa ihop med resterade saker i rummet. Enklast (och tråkigast) är då att ha svarta högtalare eftersom svart passar hyfsat till det mesta.
Ljust trä eller högglanslackat (t.ex. piano-lack) kräver mer av omgivande för att passa ihop.
Mörkare trä är lite mer förlåtande då det står bredvid saker som inte riktigt matchar.
Ju större en högtalare (eller annan möbel) är desto viktigare att den har diskret färgsättning.

Personligen så är jag väldigt förtjust i valnöt, speciellt på Sonus Fabers stativare.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/03/13 :  11:16:06  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Ja, i princip anser jag att högtalare ska försvinna i möbleringen och det även om möbleringen är sparsmakad.

Apropå smaken är som baken.. så kom den roligaste och bästa varianten från Mark Levengod i går "Smaken är som baken alla har olika mycket av den!" hahaha,

Små högtalare med enkel, stilren design. Inget svulst, inga "designhögtalare" med svängar och rundningar eller stora bowlingklot längst upp (b&w nautilus). Raka linjer, diskret integrering av elementen. Träslag är egentligen nästan för komplicerat då det inte funkar så bra att blanda träslag (man har ofta träslag i hemmet). Men ibland funkar det och jag är nog också svag för de indiska, mörka träslagen och Valnöt är också en favorit (just nu).

En viktig sak är att träslaget på högtalaren även måste matchas mot golvet. På nedervåningen har vi körsbär, så det blev körsbärshögtalare. Nu står de uppe där golvet är fur, det funkar inte men golvet har å andra sidan aldrig varit tänkt att vara fur utan det ska lackas grått och väggarna och taket är vitlackad råspont varför körsbär kommer bli fel. Däremot valnöt skulle passa fint.

Så här ser mina ut idag och jag skulle inte ha något emot att de var gjorda av valnöt eller liknande trevligt träslag.





Det är lite rörigt som ni ser, vi bygger! Dessutom ser ni Signalcables Silver resolution högtalarkablar och en dito nätkabel. Man kan även skymta signalkabeln nere vid golvet

Lackade högtalare fungerar nog finfint men då ska de vara vita!

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2005/03/13 11:58:43
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/13 :  11:52:16  Show Profile Send mayro a Private Message




eftersom jag formligen älskar stora högtalare---slutsteg--mm som syns.. Ju störra kylflänsar eller stora mätare samt trä sakerna har. För att inte tala om nattetid lysande rör i massor.. Mumma........

Stereo ska SE farlig ut. Och vara silke för öronen då den går igång....

Så om man tar mirage´s stora M3 eller M1 or i pianolack så bara dör man. Stora svarta och FARLIGA men med så härligt ljud så man helt glömmer dom är så svarta o stora....(med rätt elektronik så klart)

Vanliga storlekar högtalare som dina Wolfgang ser bäst ut som dina gör. Eller i liknande träslag....Minisar kan även dom ha detta vackra träslag....mörka med utpräglade ådror

Mina jättar har valnöt som träslag. Och oj vad dom är vackra då man just har oljat in dom....

Men skulle dom ha ljus färg skulle dom bli vulgo anser jag....Tänk en ljus front..hjälp....


edit..

Förstog just hur olika vi här definjerar stora o små högtalare.. Enligt mig är wolfgangs högtalare SMÅ.och söta enligt jeppe72 är dom enormaoch "osöta"

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/03/13 11:55:03
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/13 :  15:59:41  Show Profile Send Blue a Private Message
mayro: Vad är det för åbäken till högtalare som katten har släpat in?

; )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/13 :  16:01:14  Show Profile Send Blue a Private Message
mayro: Vad är det för åbäken till högtalare som katten har släpat in?

; )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/13 :  17:02:21  Show Profile Send mayro a Private Message
Åbäken

Det är våra små söta stativare ju. Du skulle se våra fullrange

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/03/13 :  17:30:14  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Hos oss passade det bäst med svart fanér, jag skulle också kunna tänka mig riktigt ljust trä men inte med vår möblering.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/03/13 :  17:56:56  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Ett vackert trä arbete slår det mesta, bok gillar jag, har det på
ett par golvare, men ska testa ek till nästa projekt.

Blaffiga ådringar, speciellt på mörka högtalare, kan jag tycka se
lite vulgärt ut.




Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/03/13 :  18:54:24  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
jeppe 72: Jag tycketr inte dina körsbärshögtalare skämmer i sin nya omgivning. Den enkla enkla formnen passar in och träslaget utgör en bra accent till furuomgivningen. Det är ju två träslag som finns bredvid varandra i den svenska floran (även om aktuellt körsbärsträ förmodligen vuxit i Kananda)

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/03/13 :  21:55:14  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Sonusarna är ju som snyggast i svart pianolack, valnöts varianterna är för hallickaktiga i mitt tycke...
hallickaktigaDet var ett nytt utryck Nitram

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/03/14 :  00:27:09  Show Profile Send edison a Private Message
Tja...mycket kan vara snyggt, men jag är inte så het på den typen av träfinish som är extremt jämnt & blank i ytan.Det ser ibland(!) lite plastigt ut, som träinläggen i en del bilar.
Jag tycker träytorna ska vara aningen strukturerade även om dom är lackade/slipade...känns mer "hemtrevligt" då.

Mina egna är med mörkt grön lack, björkfront och lite grått för diskantbaffeln...trots att grönlacken är lite oproffsigt handmålad så har jag stått ut med denna design några år...
Men den kunde ju blitt bra i annan sättning också...och framförallt mkt bättre om jag lämnat bort lackjobbet till "proffs".



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/03/14 00:28:58
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2005/03/14 :  09:26:49  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Det absolut fulaste som går att göra med en högtalare är att lacka den i pianolack. En högtalare med pianolack hade aldrig kommit in i mitt vardagsrum, oavsett vad det är för högtalare (jag är ledsen johan, men jag tycker dina Talon är grymt fula). Svarta högtalare tycker jag också är asfult, får mig att tänka på nåt man köper på OnOff för att matcha en svinful svart 28tums crt tv..

Den trevligaste färgen är ju självklart valnöt. Gärna Sonus Faber. Annars är ekfanér nice, och brukar matcha övriga möbler bra. Snygg björk typ Amphion är också snyggt.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/03/14 :  16:54:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
jag är ledsen johan, men jag tycker dina Talon är grymt fula


Jag överlever

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000