HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Så här borde ett flerkanalssystem konstrueras
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

benekm
Member

132 Posts

Posted - 2005/03/10 :  15:13:08  Show Profile Send benekm a Private Message
Ett flerkanalsförsteg med balancerade utgångar, där det är HIFI kvalité på alla utgångar. Kan även ha balancerade ingångar men det är inte lika viktigt. Särskilt de bakre kanalerna bör vara balancerade, då slipper man kvalité försämringar p.g.a. långa avstånd och tjocka högtalarkablar runt väggarna.

En Volymratt för alla kanaler. Fjärrkontroll.
Tidsförskjutning per kanal kan manövreras från DVD spelaren, men även fås som tillval till försteget.

Små monoslutsteg på ca 100-150 Watt med balancerade ingångar. Gärna digitala t.ex.Icepower. Dessa skall kunna starta med automatik när musik spelas på ingångarna.

Varför finnes inte detta till en rimlig penning

-En gång är en gång, två gånger är en gonggong

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/10 :  16:00:10  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Stämmer mycket väl överens med mina önskemål på ett hemmabioförsteg!
Det finns ju redan, om än att det kostar en slant. Länk

Små monoblock börjar bli lätttillgängligt, prisvärt och dessutom effektstarkt. Mycket tack vare ICE-power.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/03/10 :  16:16:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tyckte Martin.M postade en bild på ett 7.1 förstärkare på 7x150W (200) uppbyggd runt ICEpower.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/03/11 :  10:29:26  Show Profile Send UrSv a Private Message
ATI säljer just sådana och de har dessutom flerkanalsslutsteg där man kan köpa 2 kanaler och sedan köpa till moduler (som för övrigt kostar hälften i USA jämfört med Sverige...).

http://www.ati-amp.com/atp8500.html

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/03/11 :  12:31:36  Show Profile Send gcs a Private Message
Inte behöver du balanserat mellan för och slutsteg. Det här är bara en myt och det har inte änns med ljudkvlitet att göra. Balanserat behövs bara om du har mycket långa avstånd på säg 50m och däröver. Just baraför att det är en myt runt i kring ballade överföringar så kan tillverkarna av förstärkare ta mycket mera betalt. Om man har för mycket pengar och vill ha en ordentlig kvalitets förhöjning i sin surround då är det bäst att köra biampat och ha större högtalare både fram och bak.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/03/11 :  15:09:04  Show Profile Send UrSv a Private Message
Dock finns det ju en hel del steg som låter bättre balanserat enligt utsago och dessutom går det ju att förklara tekniskt såvitt jag förstår.

Dock är det ju allt som är behovsstyrt här i världen. En del saker VILL man ju har mer än BEHÖVER...
Go to Top of Page

benekm
Member

132 Posts

Posted - 2005/03/11 :  16:35:42  Show Profile Send benekm a Private Message
Det vore bra med balancerade kablar till bakanalerna för att slippa dra tjocka dyra högtalarkablar runt i lyssningsrummet.
Alltså inte bara för ljudförbättringar.

Skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa Audio Research grejjor men troligen skulle jag få flytta hemifrån när de skall betalas.
Pengarna är inte obegränsade som sagt.

ATI´s lösning verkar att vara en höjdare lite som Arcam FMJ32 7.1 eller vad den heter, fast balancerat.

Undrar vad den kostar ?

Det verkar även som om att bandbredden är lite sämre på flerkanals förstegen Bandbredden är ofta inte bättre än 20Hz till 20 khz.
(T.ex.Arcam FMJ 32 och Copland, som annars verkara vara köpvärda)
När dessa nya format som SACD och DVD A finns, vill man i alla fall ha möjlighet att kunna nyttja dessa.

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/11 :  16:38:29  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ett tips att inte föringa är väl vår egna Harmony Design. Det är väl egentligen bara ett "vanligt försteg med ovanligt många kanaler"?

M. Stridbeck verkar kompetent och mycket kvalitetsmedveten.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/03/11 :  17:16:03  Show Profile Send UrSv a Private Message
ATIn kostar ungefär USD 4000 med alla format och USD 3200 utan NEO/ES/LullLull-IIx etc.

Inget större fel på Harmony Design men det är rent försteg då dvs inga dekodrar, flera zoner eller annat lull-lull för flerkanal.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/03/11 :  18:19:16  Show Profile Send gcs a Private Message
Benekm skriver:
Det verkar även som om att bandbredden är lite sämre på flerkanals förstegen Bandbredden är ofta inte bättre än 20Hz till 20 khz.

Du det beror nog på att ljudkällan råkar vara digital och det är samplingsfrekvensen som bestämmer bandbredden....alltså är 20-20KHz jämt och bra. F.ö. är det väl knappst någon som ändå hör mer än 20KHz. Jag vill inte ge mig in i en ytterligare diskussion om balanserat eller obalanserat(det har vi haft tillräckligt många av) men du UrSv kanske kan ge den tekniska förklaringen till varför ballat låter bättre än oballat. Jag vill gärna veta vad jag ska lyssna på för att själv kunna bedömma.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/03/11 :  20:10:18  Show Profile
Som sagt.. kolla in samsungen ;) .. vem vill ha slutsteg.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

PLandgren
Starting Member

33 Posts

Posted - 2005/03/12 :  19:39:21  Show Profile Send PLandgren a Private Message
Jag tror kanske inte att mina förslag träffar rätt på precis alla kraven här ovanför, men jag tror att de är tillräckligt nära för att vara intressanta i diskussionen.

Vad tror ni om försteg som:
Copland CVA 306 http://www.copland.dk/features/CVA_306_03.htm
Atoll PR 5.1 http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?articleid=921&zoneid=1
Holfi Pre 5.1 VCS http://www.holfi.dk/Products/ItemList.asp?ItemStart=1&MenuID=20&Level=1

Inget av dem är väl super-high-end, men ligger väl mellan 15-25 kkr.
Väljer man ett försteg helt utan avkodning så handlar det ju bara om volymkontroll och linjeväljare. Där tycker jag att de extra kanalerna inte borde påverka ljudet negativt?

Finns det möjligtvis fler liknande försteg eller integrerade med denna funktion? Har sett ett från Audia, men det kostar över 40 kkr eller nåt sånt...
Go to Top of Page

benekm
Member

132 Posts

Posted - 2005/03/12 :  21:53:07  Show Profile Send benekm a Private Message
quote:
Ett tips att inte föringa är väl vår egna Harmony Design. Det är väl egentligen bara ett "vanligt försteg med ovanligt många kanaler"?

M. Stridbeck verkar kompetent och mycket kvalitetsmedveten.

Håller med om att Stridbeck verkar veta vad han håller på med och det är precis som du säger "vanligt försteg med många kanaler", dessutom kan man få det ballat. Det finns dock en hake... M. Stridbeck har inte fjärrkontroll till sina grejor.

gcs skriver.
quote:
Du det beror nog på att ljudkällan råkar vara digital och det är samplingsfrekvensen som bestämmer bandbredden....alltså är 20-20KHz jämt och bra. F.ö. är det väl knappst någon som ändå hör mer än 20KHz.

De nya formaten DVD A och SACD ger möjlighet för större bandbredd. Köper man utrustning för att kunna lyssna på dessa format, vill man även ha möjlighet för att kunna nyttja det. Det påstås att man kanske inte hör ett ljud med höga frekvenser men tillsammans med andra ljud i t.ex. en orkester, så kan man känna de höga frekvenserna. Vet inte om det är på det sättet, men vill gärna tro på det.

mvh
//benekm

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/03/13 :  01:01:54  Show Profile Send gcs a Private Message
Du det beror nog på att ljudkällan råkar vara digital och det är samplingsfrekvensen som bestämmer bandbredden....alltså är 20-20KHz jämt och bra. F.ö. är det väl knappst någon som ändå hör mer än 20KHz

Det är så här att ett analogt slutsteg har i självaverket mycket större effektbandbredd än 20-20KHz medans en digital förförstärkare har en bandbredd som är beroende av samplingsfrekvensen. Jag skulle tro att alla idag förekommande AV/förstärkare är av bitstream typ alltså har man inga branta filter i förstärkaren men däremot tror jag att ljudet kan påverkas av hur branta filter som har använts vid bränningen av cd-skivan som man just spelar. Man kan se vid en FFT analys av flera skivor hur olika det kan vara. På äldre skivor kan man se att man skär tidigt och mycket brant medans man skär mycket snällare på andra och nyare skivor. Tittar man på SACD skivor med nya inspelningar så skär man ännu snällare. Jag tror egentligen inte att det har någon betydelse om man har stor effektbandbredd i sitt slutsteg när man skurit allt över 21KHz på cd-skivan. Det kan ju vara annorlunda med en vinylskiva för där rullar de höga frekvenserna av mycket mjukare under förutsättning att inspelningen är gjord analogt och inte digitalt(48KHz).
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/03/26 :  18:52:47  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message
Några förslag till i överkomliga prisklasser:
Vincent SAV-C2:

Shanling SDAV-2020 (6.1 med 4 slutsteg):

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/03/26 :  20:28:57  Show Profile
Vincenten går ju lite bort eftersom just SAV-C2 har stora brusproblem.
Jag vet ingen som köpt den som haft kvar den (vet en 3 personer i alla fall)

Shanlingen går ju lite bort då den inte har några balancerade utgångar.

Något som däremot är intressant är Arcams nya!

http://images.cinenow.com/reports/ces_2005/arcam/d00948.jpg

Landar mellan 20-30

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/03/27 :  11:44:18  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message
Ingen av dem har balanserade utgångar. Jag tolkade tråden som att detta önskemål inte längre var högprioriterat.
Hur blir det om han sätter sina Icepower vid resp surroundhögtalare?

Brusproblem med Vincent har jag bara hört angående den gamla modellen av SAV-C1. Är det likadant med C2 ?

Arcam-försteget är ju riktigt intressant med HDMI-switch och allt. Vad heter det och får man det till en "rimlig penning"? Finns det i obalanserat utförande?

edit: såg nu att du hade skrivit cirkapris.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

Edited by - calle_jr on 2005/03/27 11:48:23
Go to Top of Page

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2005/04/06 :  23:58:25  Show Profile Send TNT a Private Message
Kan detta möjligen vara nåt ?

http://www.aprilmusic.com/products/products_sp200.htm

Jag postar, alltså finns jag
Go to Top of Page

benekm
Member

132 Posts

Posted - 2005/04/07 :  20:16:00  Show Profile Send benekm a Private Message
Det är roligt att tråden fortfarande lever.
Det verkar som vi är flera som går i samma tankar.
Det finns många intressanta förslag på försteg här.
Men det verkar inte vara många som har en svensk distributör.
Det är dessutom lite lurigt med vad de har för priser.

Skicka gärna in fler förslag jag lusläser alla.
mvh
/benekm

Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2005/04/07 :  20:21:10  Show Profile Send Patrik a Private Message
Någon som vet någon i Sverige som har en Bryston SP 1.7?

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2005/04/07 :  22:01:26  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Vad tror ni om Cary Audio Design´s Cinema 8?

Cary Cinema 8 Processor/Preamplifier
The Cinema 8 design is a 24 bit/96 kHz circuit with the comprehensive video and audio switching.

Decoding ability:
Dolby Surround, Dolby Pro Logic II, Dolby Digital EX, DTS ES 6.1 Discrete, DTS NEO 6, Matrix, Surround 5.1, 6.1, 7.1

Inputs:
6 S-Video, 6 Composite Video, 3 Component video, 10 stereo pairs for analog audio, 7 digital inputs
Surround Sound Modes:
7.1, 6.1, 5.1 for movies or music with XLR 2 channel and 7.1 analog bypass

Outputs for speakers: Main Front pair, Center Front, Surround Back pair or Center Surround, Surround pair, Sub Woofer, can have 5, 6 or 7 speakers & sub.

Mono/Stereo switching, 2 music modes for stereo surround, live sports viewing, RS-232 port on back panel for upgrades and system control, Balanced Analog Outputs, Bass and Treble controls, with bass management circuit. Variable crossover from 40-140 Hz, in 10 Hz steps. 63 mHz video bandwidth for high defintion video

Video Signal Resolution:
540 TV Lines
Signal Format System: PAL (625/50, 525/60)/
NTSC (525/60, 625/50)
S-Video Output:
Luminance Signal: 1Vp-p (75 ohm load)
Color Signal: 0286Vp-p (75 ohm load)
Component Video Output: Y Output Level: 1V p-p (75 ohm load)
Cb Output Level: 0.7V p-p (75 ohm load)
Cr Output Level: 0.7V p-p (75 ohm load)
Frequency Range:
2 Hz - 48 kHz
Amplitude Linearity: +/- 0.2 dB (20 Hz - 20 kHz)
Phase Linearity:
3 degrees (20Hz - 20 kHz)
Dynamic Range: 110dB (1 kHz)
Signal-to-Noise Ratio:
110dB (1 kHz)
Channel Separation: >100 (1 kHz)
Total Harmonic Distortion:
0.0008% (1 kHz)
Rated Output Level: 1.0 Vrms (8.0 volts maximum)
Power Input:
120-240 VAC, 50-60 Hz
Power Consumption: 25 Watts
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000