Author |
Topic |
|
benekm
Member
132 Posts |
Posted - 2005/03/10 : 15:13:08
|
Ett flerkanalsförsteg med balancerade utgångar, där det är HIFI kvalité på alla utgångar. Kan även ha balancerade ingångar men det är inte lika viktigt. Särskilt de bakre kanalerna bör vara balancerade, då slipper man kvalité försämringar p.g.a. långa avstånd och tjocka högtalarkablar runt väggarna.
En Volymratt för alla kanaler. Fjärrkontroll. Tidsförskjutning per kanal kan manövreras från DVD spelaren, men även fås som tillval till försteget.
Små monoslutsteg på ca 100-150 Watt med balancerade ingångar. Gärna digitala t.ex.Icepower. Dessa skall kunna starta med automatik när musik spelas på ingångarna.
Varför finnes inte detta till en rimlig penning
|
-En gång är en gång, två gånger är en gonggong |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/03/10 : 16:00:10
|
Stämmer mycket väl överens med mina önskemål på ett hemmabioförsteg! Det finns ju redan, om än att det kostar en slant. Länk
Små monoblock börjar bli lätttillgängligt, prisvärt och dessutom effektstarkt. Mycket tack vare ICE-power.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/03/10 : 16:16:38
|
Tyckte Martin.M postade en bild på ett 7.1 förstärkare på 7x150W (200) uppbyggd runt ICEpower. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2005/03/11 : 10:29:26
|
ATI säljer just sådana och de har dessutom flerkanalsslutsteg där man kan köpa 2 kanaler och sedan köpa till moduler (som för övrigt kostar hälften i USA jämfört med Sverige...).
http://www.ati-amp.com/atp8500.html
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2005/03/11 : 12:31:36
|
Inte behöver du balanserat mellan för och slutsteg. Det här är bara en myt och det har inte änns med ljudkvlitet att göra. Balanserat behövs bara om du har mycket långa avstånd på säg 50m och däröver. Just baraför att det är en myt runt i kring ballade överföringar så kan tillverkarna av förstärkare ta mycket mera betalt. Om man har för mycket pengar och vill ha en ordentlig kvalitets förhöjning i sin surround då är det bäst att köra biampat och ha större högtalare både fram och bak. |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2005/03/11 : 15:09:04
|
Dock finns det ju en hel del steg som låter bättre balanserat enligt utsago och dessutom går det ju att förklara tekniskt såvitt jag förstår.
Dock är det ju allt som är behovsstyrt här i världen. En del saker VILL man ju har mer än BEHÖVER... |
|
|
benekm
Member
132 Posts |
Posted - 2005/03/11 : 16:35:42
|
Det vore bra med balancerade kablar till bakanalerna för att slippa dra tjocka dyra högtalarkablar runt i lyssningsrummet. Alltså inte bara för ljudförbättringar.
Skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa Audio Research grejjor men troligen skulle jag få flytta hemifrån när de skall betalas. Pengarna är inte obegränsade som sagt.
ATI´s lösning verkar att vara en höjdare lite som Arcam FMJ32 7.1 eller vad den heter, fast balancerat.
Undrar vad den kostar ?
Det verkar även som om att bandbredden är lite sämre på flerkanals förstegen Bandbredden är ofta inte bättre än 20Hz till 20 khz. (T.ex.Arcam FMJ 32 och Copland, som annars verkara vara köpvärda) När dessa nya format som SACD och DVD A finns, vill man i alla fall ha möjlighet att kunna nyttja dessa.
|
-En gång är en gång, två gånger är en gonggong |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/03/11 : 16:38:29
|
Ett tips att inte föringa är väl vår egna Harmony Design. Det är väl egentligen bara ett "vanligt försteg med ovanligt många kanaler"?
M. Stridbeck verkar kompetent och mycket kvalitetsmedveten.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2005/03/11 : 17:16:03
|
ATIn kostar ungefär USD 4000 med alla format och USD 3200 utan NEO/ES/LullLull-IIx etc.
Inget större fel på Harmony Design men det är rent försteg då dvs inga dekodrar, flera zoner eller annat lull-lull för flerkanal. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2005/03/11 : 18:19:16
|
Benekm skriver: Det verkar även som om att bandbredden är lite sämre på flerkanals förstegen Bandbredden är ofta inte bättre än 20Hz till 20 khz.
Du det beror nog på att ljudkällan råkar vara digital och det är samplingsfrekvensen som bestämmer bandbredden....alltså är 20-20KHz jämt och bra. F.ö. är det väl knappst någon som ändå hör mer än 20KHz. Jag vill inte ge mig in i en ytterligare diskussion om balanserat eller obalanserat(det har vi haft tillräckligt många av) men du UrSv kanske kan ge den tekniska förklaringen till varför ballat låter bättre än oballat. Jag vill gärna veta vad jag ska lyssna på för att själv kunna bedömma. |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2005/03/11 : 20:10:18
|
Som sagt.. kolla in samsungen ;) .. vem vill ha slutsteg. |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
PLandgren
Starting Member
33 Posts |
|
benekm
Member
132 Posts |
Posted - 2005/03/12 : 21:53:07
|
quote: Ett tips att inte föringa är väl vår egna Harmony Design. Det är väl egentligen bara ett "vanligt försteg med ovanligt många kanaler"?
M. Stridbeck verkar kompetent och mycket kvalitetsmedveten.
Håller med om att Stridbeck verkar veta vad han håller på med och det är precis som du säger "vanligt försteg med många kanaler", dessutom kan man få det ballat. Det finns dock en hake... M. Stridbeck har inte fjärrkontroll till sina grejor.
gcs skriver. quote: Du det beror nog på att ljudkällan råkar vara digital och det är samplingsfrekvensen som bestämmer bandbredden....alltså är 20-20KHz jämt och bra. F.ö. är det väl knappst någon som ändå hör mer än 20KHz.
De nya formaten DVD A och SACD ger möjlighet för större bandbredd. Köper man utrustning för att kunna lyssna på dessa format, vill man även ha möjlighet för att kunna nyttja det. Det påstås att man kanske inte hör ett ljud med höga frekvenser men tillsammans med andra ljud i t.ex. en orkester, så kan man känna de höga frekvenserna. Vet inte om det är på det sättet, men vill gärna tro på det.
mvh //benekm
|
-En gång är en gång, två gånger är en gonggong |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2005/03/13 : 01:01:54
|
Du det beror nog på att ljudkällan råkar vara digital och det är samplingsfrekvensen som bestämmer bandbredden....alltså är 20-20KHz jämt och bra. F.ö. är det väl knappst någon som ändå hör mer än 20KHz
Det är så här att ett analogt slutsteg har i självaverket mycket större effektbandbredd än 20-20KHz medans en digital förförstärkare har en bandbredd som är beroende av samplingsfrekvensen. Jag skulle tro att alla idag förekommande AV/förstärkare är av bitstream typ alltså har man inga branta filter i förstärkaren men däremot tror jag att ljudet kan påverkas av hur branta filter som har använts vid bränningen av cd-skivan som man just spelar. Man kan se vid en FFT analys av flera skivor hur olika det kan vara. På äldre skivor kan man se att man skär tidigt och mycket brant medans man skär mycket snällare på andra och nyare skivor. Tittar man på SACD skivor med nya inspelningar så skär man ännu snällare. Jag tror egentligen inte att det har någon betydelse om man har stor effektbandbredd i sitt slutsteg när man skurit allt över 21KHz på cd-skivan. Det kan ju vara annorlunda med en vinylskiva för där rullar de höga frekvenserna av mycket mjukare under förutsättning att inspelningen är gjord analogt och inte digitalt(48KHz). |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2005/03/26 : 18:52:47
|
Några förslag till i överkomliga prisklasser: Vincent SAV-C2:
Shanling SDAV-2020 (6.1 med 4 slutsteg):
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2005/03/26 : 20:28:57
|
Vincenten går ju lite bort eftersom just SAV-C2 har stora brusproblem. Jag vet ingen som köpt den som haft kvar den (vet en 3 personer i alla fall)
Shanlingen går ju lite bort då den inte har några balancerade utgångar.
Något som däremot är intressant är Arcams nya!
http://images.cinenow.com/reports/ces_2005/arcam/d00948.jpg
Landar mellan 20-30 |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2005/03/27 : 11:44:18
|
Ingen av dem har balanserade utgångar. Jag tolkade tråden som att detta önskemål inte längre var högprioriterat. Hur blir det om han sätter sina Icepower vid resp surroundhögtalare?
Brusproblem med Vincent har jag bara hört angående den gamla modellen av SAV-C1. Är det likadant med C2 ?
Arcam-försteget är ju riktigt intressant med HDMI-switch och allt. Vad heter det och får man det till en "rimlig penning"? Finns det i obalanserat utförande?
edit: såg nu att du hade skrivit cirkapris. |
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
Edited by - calle_jr on 2005/03/27 11:48:23 |
|
|
TNT
Member
204 Posts |
|
benekm
Member
132 Posts |
Posted - 2005/04/07 : 20:16:00
|
Det är roligt att tråden fortfarande lever. Det verkar som vi är flera som går i samma tankar. Det finns många intressanta förslag på försteg här. Men det verkar inte vara många som har en svensk distributör. Det är dessutom lite lurigt med vad de har för priser.
Skicka gärna in fler förslag jag lusläser alla. mvh /benekm
|
-En gång är en gång, två gånger är en gonggong |
|
|
Patrik
Aston Martin
613 Posts |
Posted - 2005/04/07 : 20:21:10
|
Någon som vet någon i Sverige som har en Bryston SP 1.7?
|
[green]It's all about the music![/green] |
|
|
Ampalang
fd. drbob
1136 Posts |
Posted - 2005/04/07 : 22:01:26
|
Vad tror ni om Cary Audio Design´s Cinema 8?
Cary Cinema 8 Processor/Preamplifier The Cinema 8 design is a 24 bit/96 kHz circuit with the comprehensive video and audio switching.
Decoding ability: Dolby Surround, Dolby Pro Logic II, Dolby Digital EX, DTS ES 6.1 Discrete, DTS NEO 6, Matrix, Surround 5.1, 6.1, 7.1 Inputs: 6 S-Video, 6 Composite Video, 3 Component video, 10 stereo pairs for analog audio, 7 digital inputs Surround Sound Modes: 7.1, 6.1, 5.1 for movies or music with XLR 2 channel and 7.1 analog bypass Outputs for speakers: Main Front pair, Center Front, Surround Back pair or Center Surround, Surround pair, Sub Woofer, can have 5, 6 or 7 speakers & sub. Mono/Stereo switching, 2 music modes for stereo surround, live sports viewing, RS-232 port on back panel for upgrades and system control, Balanced Analog Outputs, Bass and Treble controls, with bass management circuit. Variable crossover from 40-140 Hz, in 10 Hz steps. 63 mHz video bandwidth for high defintion video Video Signal Resolution: 540 TV Lines Signal Format System: PAL (625/50, 525/60)/ NTSC (525/60, 625/50) S-Video Output: Luminance Signal: 1Vp-p (75 ohm load) Color Signal: 0286Vp-p (75 ohm load) Component Video Output: Y Output Level: 1V p-p (75 ohm load) Cb Output Level: 0.7V p-p (75 ohm load) Cr Output Level: 0.7V p-p (75 ohm load) Frequency Range: 2 Hz - 48 kHz Amplitude Linearity: +/- 0.2 dB (20 Hz - 20 kHz) Phase Linearity: 3 degrees (20Hz - 20 kHz) Dynamic Range: 110dB (1 kHz) Signal-to-Noise Ratio: 110dB (1 kHz) Channel Separation: >100 (1 kHz) Total Harmonic Distortion: 0.0008% (1 kHz) Rated Output Level: 1.0 Vrms (8.0 volts maximum) Power Input: 120-240 VAC, 50-60 Hz Power Consumption: 25 Watts
|
|
|
|
Topic |
|