Author |
Topic |
|
regner
Member
899 Posts |
Posted - 2005/03/08 : 16:19:10
|
har tänkt byta klocka och opampar på min opera ref 2.2.. Finns det möjligtvis någon som vet vilken frekvens klockan ska arbeta på och vilka opampar man ska välja? ( http://www.lcaudio.com/index.php?page=5 )
Det verkar som att lc audios klockor är det bäst ljudande alternativet, ivf till de pengarna, (!?) och det är just ensådan jag funderar på att införskaffa. Är det någon som vet om det är någon hörbar skillnad på XO2 och XO3?
/Micke |
|
freann
Member
863 Posts |
Posted - 2005/03/08 : 18:03:09
|
XO2 tillverkas inte längre. Maila & fråga LC, de vet säkert. |
|
|
regner
Member
899 Posts |
Posted - 2005/03/08 : 18:08:55
|
anledningen till att jag frågar om xo2 är att jag tänkte utforka begagnatmarknaden. |
|
|
nelsson
Member
174 Posts |
Posted - 2005/03/08 : 20:37:06
|
Jag fick en stort lyft i ljudet när jag bytte från X02 till X03 i min spelare, jag hade inte väntat mig någon större skillnad men den gav faktiskt en ny dimension åt cd-ljudet. Upplösningen ökade, fler mikrodetaljer gick att urskilja, ljuden blev mer sammanhängande och ljudbilden stabilare och mer fokuserad. Skruva upp spelaren och leta rätt på klockkristallen, den har frekvensen tryckt på höljet. En del spelare har flera olika kristaller men oftast är det bara en som har en frekvens som överensstämmer men någon av dem på LC-audios lista. Om du är osäker kan du ta lite bilder och lägga ut här så får du säkert hjälp.
mvh Johannes |
Hifi, kaffe & arkitektur nelssons stereo |
|
|
freann
Member
863 Posts |
Posted - 2005/03/08 : 21:09:31
|
nelsson: intressant - vad har du för spelare (ursäkta OT...) |
|
|
nelsson
Member
174 Posts |
Posted - 2005/03/09 : 21:09:14
|
Jag har en cd-spelare som en gång i tiden var en Pioneer PD-S 705, den har rensats på onödigheter och fått en modern da-omvandlare, Zap-filter och bra klocka. se http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=19984 längst ner.
Det var förresten en X0 jag bytte från och inte en X02, men det enda som skiljde dem åt var att X0 hade en större kondensator till spänningsmatningen.
Mvh Johannes |
Hifi, kaffe & arkitektur nelssons stereo |
|
|
|
Topic |
|