HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 byta klocka & opampar på consonance 2.2..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/03/08 :  16:19:10  Show Profile Send regner a Private Message
har tänkt byta klocka och opampar på min opera ref 2.2.. Finns det möjligtvis någon som vet vilken frekvens klockan ska arbeta på och vilka opampar man ska välja? ( http://www.lcaudio.com/index.php?page=5 )

Det verkar som att lc audios klockor är det bäst ljudande alternativet, ivf till de pengarna, (!?) och det är just ensådan jag funderar på att införskaffa. Är det någon som vet om det är någon hörbar skillnad på XO2 och XO3?

/Micke

freann
Member

863 Posts

Posted - 2005/03/08 :  18:03:09  Show Profile Send freann a Private Message
XO2 tillverkas inte längre. Maila & fråga LC, de vet säkert.
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/03/08 :  18:08:55  Show Profile Send regner a Private Message
anledningen till att jag frågar om xo2 är att jag tänkte utforka begagnatmarknaden.
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2005/03/08 :  20:37:06  Show Profile Send nelsson a Private Message
Jag fick en stort lyft i ljudet när jag bytte från X02 till X03 i min spelare, jag hade inte väntat mig någon större skillnad men den gav faktiskt en ny dimension åt cd-ljudet. Upplösningen ökade, fler mikrodetaljer gick att urskilja, ljuden blev mer sammanhängande och ljudbilden stabilare och mer fokuserad.
Skruva upp spelaren och leta rätt på klockkristallen, den har frekvensen tryckt på höljet. En del spelare har flera olika kristaller men oftast är det bara en som har en frekvens som överensstämmer men någon av dem på LC-audios lista. Om du är osäker kan du ta lite bilder och lägga ut här så får du säkert hjälp.

mvh
Johannes

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2005/03/08 :  21:09:31  Show Profile Send freann a Private Message
nelsson: intressant - vad har du för spelare (ursäkta OT...)
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2005/03/09 :  21:09:14  Show Profile Send nelsson a Private Message
Jag har en cd-spelare som en gång i tiden var en Pioneer PD-S 705, den har rensats på onödigheter och fått en modern da-omvandlare, Zap-filter och bra klocka.
se http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=19984 längst ner.

Det var förresten en X0 jag bytte från och inte en X02, men det enda som skiljde dem åt var att X0 hade en större kondensator till spänningsmatningen.

Mvh
Johannes

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000