Author |
Topic |
|
regner
Member
899 Posts |
Posted - 2004/01/23 : 17:40:36
|
tjenare gott folk!
Jag är i full färd att modda min grado 325 med anslutningar och nytt kablage. Anslutningarna blir á la rs1, kablaget är därimot en annan fråga. Jag har funderat på att investera i kommande jaspiskablaget men det lutar nog mer åt att försöka bygga något eget istället. Ett alternativ (har dock inte en aning om hur pass bra alternativ det är) är att köra på ett par fyrflätor med silver eller silverplaterad kabel, typ habia (http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/179256.htm). Om någon vet någon kabel som är bättre lämpad eller något bättre alternativ så vore jag tacksam.
mvh
micke |
|
Micke_E
Member
118 Posts |
Posted - 2004/01/23 : 19:48:37
|
Jag postade här för några veckor sedan och frågade om vad man skulle ha för kabel till hörlurar och det enda svaret jag fick var att microfonkabel ska fungera. Men jag fick ingen bra kabel rekomenderad. |
|
|
regner
Member
899 Posts |
Posted - 2004/01/23 : 20:15:42
|
en microfonkabel fungerar ju men jag är ganska säker på att det är väldigt långt ifrån det mest välljudande alternativet... Tycker det är lite undligt att intresset för detta ämnet är såpass svalt. Kabeltrådar brukar ju allmänt vara ganska populära. |
|
|
CarrotMan
Member
198 Posts |
Posted - 2004/01/23 : 20:53:08
|
En sökning på head.fi.org brukar ge resultat.... (hint: sök på Belden og Canare Star Quad)
/U. |
|
|
regner
Member
899 Posts |
Posted - 2004/01/27 : 22:29:59
|
tack för tipset, det finns en del intressant att läsa dä. Det skulle dock vara trevligt med lite tips o råd från forummedlemmar.. personliga erfarenheter, funderingar eller spekulationer inom området. |
|
|
Saim
Member
464 Posts |
Posted - 2004/01/28 : 09:52:17
|
Tjenare, jag är också på jakt efter en shysst kabel till mina lurar. Det är ett par AKG K-1000, så de behöver ju matas med lite högre effekt för att låta något, men Impedansen är 120Ohm, vilket nog kan räknas som ganska standard antar jag... Jag har köpte mig lite koaxialkabel, men har sen läst att impedansen i koax kommer att bidra till olinjäriteter i så lågohmiga laster som hörlurar. Som tur var köpte jag även lite silverpläterad PTFE-isolerad kabel (AWG 20 tror jag jag tog), som jag ska testa så fort jag får hem en 4polig XLR. Frågan är hur jag ska tvinna/fläta den. Jag tänkte mig nog 2 st tvinnade par till lurarna...låter vettigt eller?
/Simon |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8607 Posts |
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/03/09 : 21:07:58
|
Ett år senare då? :) Jag tänkte eventuellt ta o göra en kabel till en bekant som present. Tänkte kolla vad som kan vara aktuellt att göra. Man vill juh gärna överträffa hans standardkabel om man kan.
Ämnet är detsamma som första inlägget. Så jag fortsätter här :) Hjälp någon? |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
|
Topic |
|