HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY hörlurskablage
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

regner
Member

899 Posts

Posted - 2004/01/23 :  17:40:36  Show Profile Send regner a Private Message
tjenare gott folk!

Jag är i full färd att modda min grado 325 med anslutningar och nytt kablage. Anslutningarna blir á la rs1, kablaget är därimot en annan fråga. Jag har funderat på att investera i kommande jaspiskablaget men det lutar nog mer åt att försöka bygga något eget istället.
Ett alternativ (har dock inte en aning om hur pass bra alternativ det är) är att köra på ett par fyrflätor med silver eller silverplaterad kabel, typ habia (http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/179256.htm).
Om någon vet någon kabel som är bättre lämpad eller något bättre alternativ så vore jag tacksam.

mvh

micke

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/01/23 :  19:48:37  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Jag postade här för några veckor sedan och frågade om vad man skulle ha för kabel till hörlurar och det enda svaret jag fick var att microfonkabel ska fungera. Men jag fick ingen bra kabel rekomenderad.
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2004/01/23 :  20:15:42  Show Profile Send regner a Private Message
en microfonkabel fungerar ju men jag är ganska säker på att det är väldigt långt ifrån det mest välljudande alternativet...
Tycker det är lite undligt att intresset för detta ämnet är såpass svalt. Kabeltrådar brukar ju allmänt vara ganska populära.
Go to Top of Page

CarrotMan
Member

198 Posts

Posted - 2004/01/23 :  20:53:08  Show Profile Send CarrotMan a Private Message
En sökning på head.fi.org brukar ge resultat.... (hint: sök på Belden og Canare Star Quad)

/U.
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2004/01/27 :  22:29:59  Show Profile Send regner a Private Message
tack för tipset, det finns en del intressant att läsa dä. Det skulle dock vara trevligt med lite tips o råd från forummedlemmar.. personliga erfarenheter, funderingar eller spekulationer inom området.
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2004/01/28 :  09:52:17  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Tjenare,
jag är också på jakt efter en shysst kabel till mina lurar. Det är ett par AKG K-1000, så de behöver ju matas med lite högre effekt för att låta något, men Impedansen är 120Ohm, vilket nog kan räknas som ganska standard antar jag...
Jag har köpte mig lite koaxialkabel, men har sen läst att impedansen i koax kommer att bidra till olinjäriteter i så lågohmiga laster som hörlurar. Som tur var köpte jag även lite silverpläterad PTFE-isolerad kabel (AWG 20 tror jag jag tog), som jag ska testa så fort jag får hem en 4polig XLR. Frågan är hur jag ska tvinna/fläta den. Jag tänkte mig nog 2 st tvinnade par till lurarna...låter vettigt eller?

/Simon
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8607 Posts

Posted - 2004/01/29 :  00:30:46  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Kolla min tråd på Head Fi http://www4.head-fi.org/forums/showthread.php?s=e45e9ea211572da58b264325fcc8da0c&threadid=57331
Har köpt 4 meter Canare L-4E6S till mina HD600 men ej hunnit göra
klart kabeln ännu.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/09 :  21:07:58  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Ett år senare då? :)
Jag tänkte eventuellt ta o göra en kabel till en bekant som present.
Tänkte kolla vad som kan vara aktuellt att göra. Man vill juh gärna överträffa hans standardkabel om man kan.

Ämnet är detsamma som första inlägget. Så jag fortsätter här :)
Hjälp någon?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000