HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 streamium eller nåt eller...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2005/03/06 :  22:22:33  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Försöker hjälpa mina föräldrar att få igång musiken i deras nya bostad. De behöver nya prylar, och vi är redan bra på väg med högtalare och slutsteg hittade.

Det jag funderar på nu är signaldistributionen. De är inne på att kunna köra ut ljudet från stereon i flera olika rum. Typ B&O:s beolink-lösningar. Fast jag tänker mig en modernare digital variant. Då går mina tankar genast till något slags nätverk, typ 100/1000Mb/s ethernet. Inte särskilt svårt att sätta upp. Sen kom nästa steg också rätt naturligt: varför inte en integrerad liten länk-förstärkare med ethernet in, D/A-omvandlare och volymkontroll? Så att man kan koppla in högtalarna direkt på den. Ett sånt "paket" skulle man kunna sätta in i t.ex. köket, och köra ut ljudet från kontrollförstärkaren i huvudstereon via nätverket till köket. Digitalt förstås, via ethernet. Noga räknat spelar det ju ingen roll var ljudkällan är i det här fallet, det kunde lika gärna varit en dator eller nåt.

Nu undrar jag: var börjar jag gräva? Jag har tittat på Philips streamium-serie men är inte säker på att jag riktigt förstår hur de tänker. Det verkar avancerat och väldigt "consumer home entertainment super new wave dynamic point-to-point driven technology to set your mind free". Kanske finns det bättre och mer adekvata prylar för mina föräldrars behov? Slimdevices?
Vad jag är i behov av är i första hand länk-förstärkaren som man ska kunna stoppa in ethernetsladden och högtalarsladdarna i. I andra hand är det kontrollförstärkaren på huvudstereon, som behöver ha en bra A/D-omvandlare och ethernetutgång. Idéer?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/03/07 :  09:51:06  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Dom har väl en dator med bamsig hårddisk?
Jag har själv funderat på Slimdevices. Dom har ju analoga utgångar.
Lite dyrt kanske om man vill ha flera. 3000 kr st.
Apples lösning är billigare men då måste man styra allt från datorn.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2005/03/07 09:52:45
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2005/03/07 :  10:19:36  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Apples lösning? Tänker du på Airport Express, den lilla wi-fimottagaren att stoppa i väggen? Det vore väl en bra idé - inte för att jag tror att den skulle vara särskilt bra i audiohänseende, men helt OK för köksmusik är den nog iallafall. Men som du säger blir man begränsad till att ha datorn som musikutsändare då - om jag förstår det rätt. Annars vore det ju ett smidigt komplement - säg att man har en Tivoli-radio och kopplar in Airport Expressen på Tivolins line in (den har väl line in, har jag för mig). Sen skulle man vara klar!
Men idén står och faller med om Airport Express kan användas för mottagning från andra utsändare än datorn och iTunes, för i det här fallet är stereon på ett ställe och datorn på ett annat. Hmmmm.... en mac mini som kontrollförstärkare? Njaeeehhh.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2005/03/07 10:32:08
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/03/07 :  10:46:32  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Den har en digitalutgång. Det kan vara intressant för min del som har DA-omvandlare och jittermumsare, men kanske inte för dina föräldrar.
Som sagt, Slimdevices och airport express kräver dator.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2005/03/07 :  10:51:55  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Förresten tycker jag att det verkar som om även philips streamium utgår från datorn som kontrollenhet. (philips kan ju leverera den biten också om man handlar hela streamiumpaketet, men det är ointressant i det här fallet. Vi har redan hittat bra högtalar/förstärkarkombo) Det är ju på många sätt logiskt, kanske de flesta vill ha det så.
Problemet med att använda ethernet för signaldistributionen är ju att man behöver nån slags intelligens i sändar-änden, någon burk som kan sända ut ljudet inpaketerat i ett protokoll som länk-förstärkaren kan förstå och ta emot. Kanske hamnar man ändå på Mac Mini + Airport Express i slutänden?

XBox hade ju varit ett alternativ i och för sig, har förstått att det ska gå att bygga ut sådana för att använda dem till att spela upp musik, tv och sånt. Om det är bra? Ingen aaaning. Nån här som har prövat?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2005/03/07 10:54:14
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/03/07 :  17:15:11  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
På Arken såg jag att Yamaha hade en apparat med inbyggd hårddisk och enheter som kopplades till den via ett nätverk för placering i olika rum.
Vet inget mer om den eller priser.
Du kanske hittar den på deras hemsidor.
Är den lika dyr som en dator så är det väl ingen större vits.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2005/03/07 :  19:42:02  Show Profile Send mus a Private Message
Streamium kan man väl använda i ett trådlöst nätverk utan dator? Dvs en stand-alone hårddisk eller för att spela internetradio?

Problemet med Airport Express för min del är att man inte kan spela SR webradio med iTunes...
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2005/03/08 :  10:03:37  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Jag kan ha fattat det fel - tycker att philips är otydliga i det de skriver på webben om streamium - men efter vad jag kan utläsa så utnyttjar streamium en befintlig dator, macos eller windows, och kan ta emot signaler från den. I presentationen av SL50I ("Trådlös PC-ljudreceiver") står de uttömmande fraserna "Vad som helst, var som helst, när som helst", "Uppgradera ljudsystemet" och "Komplettera ditt stereosystem med musik från datorn och Internet". Läser man i teknisk spec så blir det inte mer tydligt än så heller. Men fokus är klart: att kunna använda datorn, och därmed även internetkopplingar, i stereon.
Jag inser att jag nog måste speca upp mina önskemål klarare, och med hjälp av era svar och lite tid att smälta infon kan jag nu göra det. Kommer i nästa meddelande, jag måste få lite tid på mig att formulera mig så det blir rätt.
Tack för tipset om Yamaha! De verkar ha kommit långt med tänket i sitt system, MusicCAST. (www.yamaha-online.de, klicka på musicCAST-bilden, klicka på "server", läs texten och klicka på länken som leder till "en bredare presentation av MusicCAST".)

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2005/03/08 10:04:29
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/03/08 :  11:15:01  Show Profile Send UrSv a Private Message
Finns många andra också:

Kiss DVDer med inbyggt nätverkskort.
http://www.kiss-technology.com/?p=dp1500&v=users
Creative Wireless Music:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/system/pages/products/wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010070668
D-Link DSM-320:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/system/pages/products/wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010073687
Freecom Media Player:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/system/pages/products/wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010078204
Netgear MP101:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/system/pages/products/wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010067396
Pinnacle Showcenter:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/system/pages/products/wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010072448
Rapsody:
http://www.swissbull-it.com/download/rapsody/BULLIT-Rapsody.pdf
Pyrogate M-Boxer:
http://www.pyrogate.com/Englisch/Produkteseiten%20english/MBoxer_ang.html

Och många fler...
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2005/03/09 :  00:50:00  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Det blev visst lite långt... Ah, jag skickar det iallafall. Kanske kan det komma nåt positivt ur det...
---
Jag vill utveckla mina tankar här nu, och även litegrann leda tillbaka ämnet till Hi-Fi, som ju är det här subforumets rubrik. Den digitala utvecklingen inom audio & hemmabio har vi nog framför oss till stor del, och det roliga med det är ju att svenssons som jag får lov att fantisera själva om hur vi tror att vi vill ha det. Kanske lyssnar industrin på sånt också!

Jag tänker strunta i att skriva om varför vi är där vi är idag (ett ämne för en helt egen tråd), utan nöjer mig med att konstatera att hemelektronikindustrin, under vilken hifi-tillverkarna sorterar, idag verkar ha en syn på den digitala framtiden som låter ungefär såhär: "Datorn blir det nav runt vilket allt i den moderna stereo/hemmabio-anläggningen roterar. Den har ju allt: stor hårddisk för att lagra musik och film, koppling till internet för att kunna lyssna på digital radio eller ta hem digital-TV, möjligheter att skapa musik- och filmdatabaser med all info man kan behöva, digital signalutsändning med standarder/protokoll som har bra headroom för både audio och video o.s.v. o.s.v. Tyvärr har den också alla nackdelar som en kompaktanläggning skapar: den är ful, ofta åbäkig och blir dyr om man ska få den att spela bra musik - men det skiter nog konsumenterna i."

Tittar vi på vad som finns idag (början av 2005) hos stora tillverkare som Philips, Yamaha, Pioneer och mindre som Slimdevices och Jens of Sweden, så handlar det om apparater som ska kunna ta emot digitala signaler från en dator. En PC eller en Mac, alltså. Datorn står för den nödvändiga "intelligensen", och i praktiken kommer man med de här lösningarna att antingen få kasta ut stereon och enbart arbeta med datorn som signalkälla, eller (om man har för bra stereoljud för att vilja göra så) så kommer man att ha två system som aldrig riktigt går ihop: ett low-fi men high-tech datorsystem med skojigheter som digitalTV och "ljud i hela hemmet" och ett traditionellt, mid-fi eller hi-fi men low-tech stereosystem med en massa sladdtrassel bakom rökfärgade glasdörrar för att lyssna på musik. En väldigt otillfredsställande situation tycker jag, och därför vill jag lägga om fokuset. Kommer snart till det.
Hos Yamaha, i deras MusicCAST, har man valt att använda termer som server/klient och själva skapat en stereohylle-server genom att lägga in en windowsburk med hårddisk i en Yamaha-låda med ett stort LCD-fönster. Det handlar alltså fortfarande om datorn som nav, men här är den inpackad i ett stereoliknande skal. Jag tycker att Yamaha har kommit längst i sitt koncept-tänk idag, iallafall när man ser på deras befintliga produkter. Är det bra ljud? Jag vet inte, har inte hört på det. Kan vara helt OK, kan vara skräp. Pioneer har en mycket intressant lösning på sladdtrasslet bakom stereo/hemmabiogrejerna också: digital signalöverföring med Firewire (IEEC1394, i.Link, kärt barn har många namn).

Jag vill gärna komma in från ett annat håll och se på den digitala framtiden såhär: 2008 kommer det analoga TV-nätet att släckas ner, och vi kommer att få ett helt digitalt TV-nät. Då måste vi få in digitala signaler i hemmet vare sig vi vill eller inte - om vi tänker kolla på TV. Det vill vi nog fortfarande. Audio-delen, och därmed hi-fi:n kommer att åka med i den här förändringen, och det har redan börjat. Men poängen här ligger i att det blir en nationell digital signaldistribution, ett nationellt digitalt nätverk alltså. Det intressanta för mig är ju då hur mitt eget lokala nätverk i lägenheten/huset ska se ut, för så fort jag plockar in den digitala signalen så skapar jag - vare sig jag vill det eller inte - ett lokalt digitalt nätverk. Så som jag ser på det så är det *här* vi måste börja tänka. Själva det digitala nätverket ska alltså finnas där och vara tillfredsställande löst, men om vi pratar hifi och musik så är ju det intressanta hur vi kan få musiksignalen genom nätverket. Vet vi hur nätverket ser u

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2005/10/06 23:31:53
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/03/09 :  12:29:51  Show Profile Send snare2 a Private Message
Björn-Ola

Jag har själv tittat lite på Yamahas lösning.
Priserna är beroende på hur många rum man vill koppla till, men har fått en prisuppgift på ca 50,000:- för 3st rum+ enhet.

Mvh
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2005/10/07 :  14:25:09  Show Profile Send Calle G a Private Message
Titta på Linksys NSLU2, http://www.linksys.com/servlet/Satellite?childpagename=US%2FLayout&packedargs=c%3DL_Product_C2%26cid%3D1118334819312&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper

Anslut en 300G hårddisk via USB2.0 och en (ev trådlös) router via 100Mbit/s, den innehåller en liten linuxmiljö som går att komma åt där man kan installera tex Twonkyvisions mediaserver, http://www.twonkyvision.com/. Då kan du streama både video och musik (finns iTunes-programvara också) utan att ha en stor dator igång dygnet runt. Twonky stödjer, bland annat, Streamiums mottagare. NSLU2 är pytteliten, helt tyst, och drar i stort sett ingen ström alls (och kostar ca 800kr).

Vill du sedan bygga en liten mottagare ska du titta på tex http://linuxdevices.com/news/NS8386088053.html, en linuxmiljö stor som ett nätverksuttag, inklusive nätverksuttag. :) Kombinera detta med den fantastiskt välljudande T-Ampen - http://www.tnt-audio.com/ampli/t-amp_e.html - (men använd bara kretsen) och du har en digitalförstärkare med nätverksuttag obetydligt större än en tändsticksask.
Apples Airport Express funkar naturligtvis också, även tillsammans med NSLU2 ovan.

Hoppas det var till någon hjälp, jag är superintresserad av det här så keep me posted om du kommer vidare! Jag håller helt med dig om att detta är framtiden...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/10/07 :  15:48:16  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har precis satsat på en Squeezebox kopplad till datorn via trådlöst nätverk och en lös hårddisk där jag lagrat musik i Apple Loslessformat.
Jag har anslutit Squeezeboxen till en anläggning i sovrummet, och nu kan jag välja vilken av min musik som helst med hjälp av en fjärrkontroll utan att behöva kliva upp ur sängen. Bekvämt!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/10/07 :  20:33:08  Show Profile Send gromit a Private Message
Jag tycker Apple Airport Express verkar vara en bra lösning. Den fick en fin recension i Stereophile.

Bland annat skriver John Atkinson:
quote:
Some audiophiles have dissed the AirPort Express on the grounds that its digital output is not bit-accurate. However, I found that this was not the case, that the data appearing on the AE's digital output were identical in the original file.


/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2005/10/07 :  22:16:20  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Kul! Tack för tipsen! Det var faktiskt ett misstag att jag flyttade upp tråden, var egentligen bara inne och kollade på den och tänkte inte på att jag hade edit-läget inne. Hur kul som helst med Linuxgrejerna, även om airport express iofs ligger nära till hands för min del som mac-ägare. Då börjar man vädra morronluft då! Spännande.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/10/08 :  14:21:33  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Zix, du har ju uppenbarligen tänkt en hel del på det här. Vad jag dock undrar är varför du inte diskuterar de standarder och restriktioner för överföring av innehåll som just nu införs?

HDCP-skydd etc lär ju utesluta överföring av innehåll som generiska data över ethernet. Microsoft är just nu desperata eftersom de insett att bluray-lagrat innehåll inte kommer att kunna strömmas till deras Xbox 360 från en dator. Intel verkar fast i samma fälla med sitt Viiv-koncept. Därav deras nyuttalade stöd för HD-DVD.

Trenden inom mediebranschen går ju stenhårt mot att inte lita på användarna, utan istället låsa innehåll till enskilda uppspelningsenheter. Trusted Computing innebär möjligen/troligen att datorer inte längre kommer att tillåtas hantera audiovideoinnehåll som generiska, oskyddade data. Det digitala hålet är på väg att täppas till och det analoga får hålla till godo med nedskalad upplösning.

Våra möjligheter att själva förfoga över inköpt (snart licensierat?) innehåll ser ut att krympa avsevärt. Inte i framtiden, utan här och nu.

...perspektiv...
.

Edited by - guldfisk on 2005/10/08 16:11:48
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2005/10/15 :  14:49:49  Show Profile Send boombox a Private Message
Saxat nedan från Wavelength Audios hemsida http://www.wavelengthaudio.com/usbdac.htmlsom jag fann när jag letade remote och ev USB DAC till mitt system. Tyvärr så kan man inte få ut musiksignalen via USBn på Airport Express det saknas software till det. AEns USB funkar bara till skrivare.

Digitalutgången från min AE låter inte lika bra som från min cd/dvd transport men den har ju andra fördelar som att lyssna till en massa streamade radiokanaler.

En palmpilot som remote till systemet låter ju coolt, eller mobiltelefonen!

Någon som testat?

"I do suggest Airport or WI-FI (802.11B/G) interfaces as the computer will need internet access to get song titles. A CD does not carry this information on it so all these applications get the song titles and other information off the internet. I would think 802.11B/G would be better setup and more convenient than 10BASET 10/100.

Most of the new Apple products come with optional Bluetooth. Some of the PC brands also offer this. I would either suggest getting that pre-installed or you can add that later if you want good remote control access. >>See Below<<

External Hard Drives.... Ok there are some great prices on USB 2.0 and Firewire Drives. Some of the drives are noisy and some of the power supplies are also. The 2.5" drives can run off the power supply of the computer and are nice. They have released versions up too 100M in this size. You can make your own by buying a 2.5" drive off eBay and then buying a kit from macally.com.


Things are just getting better and better.... Remote You Say!

Salling Software Clicker Palm or Bluetooth enabled phones.... Look at this software it's like having a remote screen for MAC's and iTunes! Here is a review with a better understanding on how it works. Well basically it has 2 parts, it installs as a System Service (access through System Preferences) and then the Palm side (or Phone). Best $20 I ever spent!

Or if you want a conventional remote then here is a great little unit that works with both MAC's and PC's. Keyspan Digital Media Remote, comes with a 17 key remote.

If you use Meedio on a PC there is several ways to use remotes including WIFI Palm, PocketPC, Bluetooth etc...

MAC Mini as a Music Server

Ok so you want to use a Mac Mini as a server and don't want to put a monitor on it and stuff. Well the Salling software will let you do everything including putting the Mini to sleep... But you will need some kind of USB or Bluetooth Keyboard to wake the damn thing up. Also there are several remote programs available to do access to iTunes and other functions of the Mini on a Remote basis. Do note that most of these require 802.11 (Airport, WIFI) to accomplish this. Salling only requires Bluetooth.

Chicken Remote Desktop if you have Tiger enable Remote Desktop in the MINI (System Preferences-> Internet & Network: Sharing). Then you can use Chicken to control the MINI including iTunes and other programs. Apple also has a remote desktop though it is not free.

With the advent of the Airport Express with AirTunes has come several remote control iTunes programs. Some better than others will report on that soon.

Remote Remote

AirControl

NetTunes

Since you will need more storage for your MINI, this product by MicroNet looks promising miniMate, or the new LaCie mini Firewire drives."



Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2005/12/26 :  16:07:56  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Jag lyfter tråden igen och hoppas på en ny sida. Tack för inläggen, boombox och guldfisk, som ni la in i... oktober... *zix skäms*
guldfisk:Det där med standarderna för överföring är ju den riktiga knuten. Jag stötte själv på problematiken när jag och min kompis skulle försöka hitta externa D/A-omvandlare för SACD. Jösses! Nä, det blir hårdare och hårdare kontroll av den digitala signalöverföringen, den saken är klar. Firewire/iLink ser ju ut att ha framtiden för sig, men det blir väl krypterad digital signal som går genom de kablarna till och från stereo. Jag hade annars tänkt mig en bra högupplöst DAC/ADC via datorns Firewire-port till och från DVD-spelare och linjesteg, allt detta i framtidens stereohylla. Visst kan man göra det, både nu och i framtiden, men någon helhetslösning för ljudet är det ju inte. Och min dator läser inte ens SACD - gör någon CD-rom det? Nä, det ser faktiskt riktigt mörkt ut. Jag blir lite deppig när jag tänker på det.

Samtidigt: den som vill spela in och överföra TV och radio för eget bruk kommer, på ett eller annat sätt, att lösa det i framtiden. Själv drar jag nog upp mitt gigabit-nätverk iallafall, och köper mig en KiSS-spelare med HDMI, eller en Mac Mini när nästa version kommer ut - jag hoppas på att Steve Jobs har nåt bra i backfickan nu i San Fransisco den 9/1... Visst kommer det att bli mycket strul. Men jag vill inte ordna in mig i ledet! Och det lär finnas ett antal open source-utvecklare som tänker likadant.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000