Author |
Topic |
|
mats
Member
123 Posts |
Posted - 2005/03/06 : 19:23:18
|
Något jag undrade över är varför det finns så lite av dvd transporter. Den enda jag känner till är tag mclarens DVD32. Jag menar för dom som har tex Audionet MAP eller liknande som tar hand om ljudprocessningen så är det ju onödigt att ha detta i dvd spelaren. Då skulle man kunna satsa på bättre videodel samt SACD,dvdaudio.. |
Edited by - mats on 2005/03/06 19:31:41 |
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2005/03/06 : 20:52:31
|
Du har Meridian:s G-series G98. Har givetvis Faroudja DCDI scaling och HDMI support som enligt deras broschyr även ska hantera 2-kanal. Stöder tyvärr dock inte SACD, men allt annat. Ska tydligen vara en riktig pärla. Sitter själv just nu och leker med en G91:a med inbyggd Processor och försteg samt tuner. Väldans trevlig som jag tyvärr måste lämna tillbaka imorgon... |
Trött på folk utan vett |
Edited by - KennethS on 2005/03/06 20:52:58 |
|
|
mats
Member
123 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 17:49:19
|
Tack för svaret Kenneth..
JAg sneglat lite på meridians produkter och det verkar som sagt vara potenta grejer..Skulle vara kul att testa nån gång..Vad tyckte du om den? |
|
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 18:50:55
|
Hehehe så lite så!
Personligen tycker jag att är det är väldigt kompetenta produkter. Använadar vänliga och har ett mjukt spänstigt ljud med mycket detaljer. Sen är ju designen bara för läcker!Lyssnat mycket deras G91:a och G08:a oxh dom är mycket prisvärda... |
|
|
crion
Member
503 Posts |
Posted - 2005/03/09 : 19:09:18
|
Theta kör väl med DVD transporter också.. Vilken prisklass mats?
Billigare transporter är Arcam (HDMI) och Denon (i-link). Några kör väl ren firewire också om jag inte minns fel... |
Edited by - crion on 2005/03/09 19:11:28 |
|
|
mats
Member
123 Posts |
Posted - 2005/03/12 : 08:13:46
|
hej Crion..
gör dom det theta det visste jag inte..Jah inga igentliga prisklasser utan vill bara veta varför man inte konstruerar mera transporter då det borde vara bättre förljudkvaliteten (om redan har en bra dac såklart). Var faktikt inne på Pause i vecka och lyssnade till deras meridian anläggning. Inte så dumt..Men prisklassen är därefter. |
|
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2005/03/12 : 22:42:24
|
Jo smakar så kostar det! Jag är för svag för Meridian. Men jag sitter just nu hemma med en Arcam DV29 som jag kör med RGB scart till en Loewe Aconda 9281 ZW, många rankar den som en av dom absolat tvn:a i världen.. Och jag måste säga att Arcamen är ruggigt kompetent för sina 23500:- som den kostar.Stödjer alla format utom SACD och har såklart HDMI..
|
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2005/03/13 : 01:55:51
|
Crion: Ren Firewire är det inte annat i den bemärkelsen att kabel och kommunikation är firewire. Men allt är kodat då man inte får ta ut en högupplöst SACD eller DVD-A signal så man kan inte blanda fabrikat och koppla ihop med firewire. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
mats
Member
123 Posts |
Posted - 2005/03/13 : 10:07:46
|
Kenneth:
Intressant att du bara kör SCART RGB mot tv med en sådan klass DVD. Jag sitter lite is samma båt och har fundrerat på om det är värt att skaffa en lite dyrare DVD om man "bara" kör scart. Jag har planer att skaffa projektor i framtiden men det kan ta ett tag. Vart det stor skillnad på bilden när du bytte till Arcamen?.Hur tycker du Arcamen står mot meridians nya G sere dvd:s? |
|
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2005/03/13 : 22:17:50
|
Mats:Nja, det finns ju möjlighet att köra komponent via scart på min TV, men lefflers tyckte inte skillnaden var speciellt stor, om knappt märkbar faktiskt.
Tycker Arcamen står sig väldigt bra bildmässigt, men i ljudet så hänger den såklart inte riktigt med, kostar ju bara en tredjedel av vad en Meridian G98 gör.Men jag kommer försöka samla ihop till en Arcam DV29 faktiskt. Den ger allt jag tycker man behöver. Satt och lyssnade nu på Sara K:s DVD från "The Nautilus tour" och ljudet var väldigt högupplöst,med bergfast och detaljerad botten. Ljudet vart aldrig påträngande heller. Hennes röst var väldigt klar och informativ.
Men Meridian G98 gav ju en hel del mer av den här varan, men till ett högt pris. G98:an ska tydligen vara lika/bättre som CD-spelare än deras egen CD-spelare G08 för 36,000kr.
Slutsats:Har man pengarna. Satsa Meridian G98, annars sitt extremt nöjd med Arcam DV29. Den är komplett i mitt tycke med sitt fina ljud och väldigt klara och kompetenta bild, och sålänge jag inte har Meridian G98 hemma för en direkt jämnförelse, så saknar jag den inte.. |
Edited by - KennethS on 2005/03/13 22:18:40 |
|
|
mats
Member
123 Posts |
Posted - 2005/03/14 : 11:18:49
|
Ja priset på meridian är ju rätt så saftigt. Har precis köpt en DD-12 så får hejda mig lite :)..Hur vet man om man kan köra komponent via scarten? Men om du jämför bilden med en billigare DVD hur stor tycker du skillnaden är då? Är den uppenbar direkt eller måste man "leta" efter skillnade?. Annars så tycker jag att Arcams produkter verkar mycket trevliga och snygga!. Vi får se vad framtiden utvisar. |
|
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2005/03/14 : 13:58:18
|
ojojoj det där med komponent utgångar och sånt är jag inte bra på alls..Bilden är klart mer detaljerad, lugnare och har bättre färger skulle jag säga. Tycker faktiskt att min billiga Denon DV1710 står pall ganska bra vilket visar att även billiga DVD-spelare idag har klass. Men som sagt, på min Loewe behövde jag inte leta skillnader direkt. DD-12? ruggigt kompetent subbas! Men kostar ju som sagt en slant... |
|
|
mats
Member
123 Posts |
Posted - 2005/03/14 : 14:27:45
|
Jag kan inte heller alla dessa kopplingar..Måste dom göra det så bökigt :)..Jo hoppas på det Kenneth.Har faktiskt inte testat utan köpte den begagnat (inte alls planerat).Men jag tror inte att jag behöver vara orolig för att jag kommer bli besviken :). Har du testat den själv? |
|
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2005/03/14 : 18:20:45
|
Har lyssnat en hel del på DD-12 på Lefflershifi här i stan.Mycket tight och välspelande subb. Tycker dock att inställningarna kan vara i det krångligaste laget. Men som subb är det nog faktiskt det bästa jag har hört. |
|
|
mats
Member
123 Posts |
Posted - 2005/03/16 : 08:35:40
|
Jo kan ju hålla med om inställningarna..Håller på att pluggar för fullt för hur jag ska koppla in busen..Har inte fått strömkabeln än så jag har inte ens provskottat den.. |
|
|
|
Topic |
|