HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Flatkabel / kontaktdon
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2005/03/06 :  15:58:39  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Hej,

behöver flytta 10 ledare från ett kort till ett annat.

Voret tacksam för förslag på lämplig flatkabel med tillhörande kontaktdon. (Gärna Elfa).

En annan fördel är om man inte behöver en specialverktyg för att få fast kablen i kontakterna

Tack på förhand

/loovet


// det blev en aleph 1.7 //

Edited by - loovet on 2005/03/06 22:52:49

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2005/03/06 :  22:54:47  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Kanske kan använda mig av en sådan här kabel;



Men vilka kontakter ska jag använda mig av? Finns det några som funkar utan dyrbara verktyg?

Tacksam för svar

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/03/06 :  23:07:43  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vanliga kontakter (tror de heter IDC) av den typ som ex. sitter på IDE kablarna i datorn går utmärkt att klämma med vanlig tång om man är försiktig; 10 ledare är absolut inget problem.
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2005/03/06 :  23:18:11  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
f95toli,

har kollat på den typen av kontakter, känns dock lite overkill då det är fråga om kopplingar internt i förförstärkaren.

vad tror ni om denna modell, går den att klämma ihop utan dyra verktyg...



/loovet

// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/03/06 :  23:46:59  Show Profile Send f95toli a Private Message
Samma princip, jag har använt dessa också och de går att klämma med tång.

Enda gången man behöver speciallverktyg är om man klämmer kablar med många ledare(>40), då är det svårt att klämma jämnt och risken är att det inte blir kontakt överallt.
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2005/03/07 :  01:13:47  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Eller lödanslutning? Bättre ur kontaktsynpunkt.. Om du behöver flexibiliteten så kan du ha kontakt i ena änden och lödanslutning i andra så har du iallafall sparat in lite

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2005/03/07 :  10:58:45  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Mitt tips är att klämma "flatkabelkontakter" i ett skruvstäd. Då får du jämt tryck över hela kontakten och dessutom kan man ha koll så att kabeln inte hamnar snett =)

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2005/03/08 :  10:53:33  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Jag har jobbat med kontakterna på bilden ovan och skruvstäd fungerar alldeles utmärkt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000